Proč „něco mezi tím“ nevyplnit myšlenkami na smrt?

Lidská existence, jakkoliv bájemi, náboženstvím, lidskými postoji, názory, zkušenostmi, sny, touhami, chtíčem, psychologickými rozbory, definicemi a teoriemi opředená, se dá charakterizovat slovy klasika: „Je narození, pak něco mezi tím a pak smrt.“ A to ještě ale, bohužel, není jisté, že to „něco mezi tím“ opravdu bude, může to být zapříčiněno i přílišným upínáním se na konec života a hledání otázek, co je v životě jisté a co ne. A tak místo toho, aby člověk žil, hledá, co má v životě jisté. Jako obecné klišé se používá rčení, že jediné, co nás čeká jistě, je smrt. Nebyl bych v tomto ohledu tak fundamentální fatalista, čeká nás určitě i pár vteřin života před smrtí, zcela jistě máme (nebo budeme mít) každý nějakou příčinu smrti. Ač se tyto věci kolem smrti člověka točí, čekají nás a proto máme nějakou jistotu i mimo samotný akt umírání.

Ale abych se tolik nevěnoval tak smutným (nebo veselým?) věcem, jako je umírání hned na začátku, zaměřím se na samotný důvod úvah o smrti. Vše, co má svůj konec, by mělo, z hlediska lidského stylu myšlení a kupříkladu učení o jing a jang, mít někde i začátek. Logické. Kámen, člověk, lední medvěd, židle, papírový drak, vše má svůj začátek, vše někdy vznikne. Kámen z horniny a tlaku, člověk ze spermie a vajíčka, stejně jako lední medvěd, drak z papíru a špejlí. Otázka je, proč jenom člověk uvažuje o smrti? Je známo velmi málo příkladů v historii, kdy by si kámen nebo lední medvěd lámali hlavu, co s nimi bude, až zemřou. To ale není pravda o lidech. My, rasa lidská, o smrti uvažujeme nezdravě často, obvykle v situacích na psychiku náročných a vyčerpávajících. Hledáme odpovědi na otázky, které se věnují konci našich kromobyčejně kraťoučkých životů. Na toto téma je široká škála odpovědí, jednak proto, že mnoho lidí má na tuto otázku různý názor, za druhé proto, že je to skoro častěji pokládaná otázka než: „Půjčíš mi peníze?“. A tak se rekrutují lidé z řad církví, politických stran, filozofických či jiných škol, i prostých občanských mas, aby odpověděli tázajícímu se na otázku, co se děje po smrti, kam přijde, jak to tam bude vypadat.
Dostali jsme se k meritu věci: Konec existence jak lidské, tak i věcí, popisuje člověk. Jenomže, a to je legračně paradoxní záležitost, zatím se k této otázce vyjádřili jenom lidé živí. Ale jak může někdo něco dogmaticky popisovat cokoliv, aniž by to zažil (Je spojení slov zažít smrt opravdu oxymoron? Doufám, že ne, věřím ale, že ano.), nebo měl dostatek relevantních dobře ověřitelných spolehlivých informací? Kde se ale získají relevantní informace o smrti? Od vědců ještě ne, od mrtvých už ne.
K životu se vyjadřují společenské vědy, ke smrti náboženství. A zatímco si u vědeckých pokroků můžeme ověřit jejich výsledky, věřit náboženství je vskutku sázka na slepo. Co když člověk vybere špatné náboženství, jako vysvětlení smrti, a celý život věnuje přípravě na něco, co pak bude zcela jiné. Není to málo času, které je nám v životě dáno, promrháno? Málo kdo rozumný by vsadil všechny své úspory na jedno políčko rulety - řeklo by se o něm, že je blázen. Ale když někdo vsadí celý svůj životní postoj, vztahy, přístup k životním situacím na jedno políčko, které se rovná jednomu výkladu smrti, říkáme mu věřící. Smutné, jak se označení pro tu samou věc různě mění dle potřeby společnosti.
Jiná otázka je, jak velký je rozdíl mezi zánikem papírového draka, ledního medvěda a člověka. A je tam vlastně rozdíl? Nemyslím. My, homo a dvě sapiens, ho tam chceme vidět, protože nás to přece rozlišuje od věcí, my nejsme věci! Chyba. My jsme věci, které se akorát hýbou a přemýšlí dopředu o věcech nedůležitých. To je jediný rozdíl mezi námi a kamenem. Všichni zanikneme stejně nebo podobně, všichni jsme nyní složení z více části a až zanikneme, postupně se z nás stanou malé částečky bez skladu a systému. Z kamene zrnka písku, z nás hlína nebo prach, každému dle jeho libosti. Ale to si nechceme připustit. Není možné, abychom pracovali, množili se, učili se, psali nebo četli úvahy a pak zanikli, zemřeli jen tak, bez důvodu.
Je ale dobře, že lidé nechtějí připustit, že po smrti něco musí být, že má smysl život žít tak, jak společnost chce. Jinak bychom už dávno jako rasa neexistovali, samotní a neseskupení bychom nepřežili zimu, vraždili bychom se navzájem o kousky ulovené zvěře, o ohněm vytopenou jeskyni. Ukázal se další paradox: bojíme se smrti, abychom přežili.
Pro mě je nesmírně zajímavé, jak se někteří lidé se smrtí a myšlenkou na ní, vyrovnávají. Pominu-li náboženství, které odsuzuji, které ale nechci rušit, další možností, jak ventilovat myšlenky či názory na smrt je umění. Lidé v umění se angažující se dají více či méně rozdělit na ty, kteří ho tvoří a kteří ho vyhledávají (na výstavách, při koncertech, v úvahách). Chápu, že někteří lidé tvoří jenom proto, že v té dané době zaujímají módní pózu. Ti nejsou tak zvláštní jako ti, kteří svou tvorbou reagují na smrt. Zajímalo by mě, co se musí odehrávat v jejich nitrech, když místo toho, aby užívali života, který je tak nádherný, tak světlý, tak živý, píšou, kreslí, zpívají o smrti, zániku, konci bytí. Stejně tak bych rád nahlédl i do myšlenek lidí, kteří rádi čtou básně o smrti.
Zvláštní je, že tato otázka, kterou asi v danou chvíli nevyřešíme, ale stejně naši společnost zaměstnává a nutí ji vynakládat nemalé finanční (platíme filozofy) i časové prostředky, aby na otázku „co je po životě“, přišla. Společnost, a skoro každý jeden její člen, je totiž nervózní, že nemůže nahlédnout do něčeho, co je pro její život doslova smrtelným ohrožením.
Přirovnal jsem smrt ke konci bytí. Nevím, do jaké míry je to správně použitý termín, o tom ale více či méně mluvím ve třetím odstavci. Pokud bych měl vyjádřit svou teorii o smrti, potřeboval bych definovat termín ničeho. Ale zatím nedokážu ani to, natož abych se věnoval konci bytí, potažmo počátku nebytí. Páni filozofové, kněží, populisté nebo politici by mi jistě rádi a skoro zadarmo dali mnoho možností na výběr. Já si ale myslím, že by si měl každý vytvořit svůj názor, osobní postoj ke smrti, která ho, jak jsem v úvodu napsal, zcela jistě čeká, pokud potřebuje. Pokud názor na smrt nepotřebuje, budiž mu přáno! Nemyslím si, že je to lehkomyslnost, naopak: je to zodpovědné využití času a napnutí myšlenek směrem k čemukoliv jinému. Třeba k životu.



Autor: Filip Svoboda | čtvrtek 15.11.2007 18:35 | karma článku: 9,90 | přečteno: 692x

Další články autora

Filip Svoboda

Hozené vejce není agrese, ale beznaděj.

Stejně, jako naši rodiče cinkali klíči během Štěpánova projevu, házíme my vejce na prázdného populistu. Vržené vejce, jako vyjádření názoru v předvolební kampani není standardní a opravdu se v Evropě nikde neděje – jenže stejně tak není běžný současný styl klání předvolebních stran, a proto považuji hozené vajíčko za legitimní, možná nezbytné.

28.5.2009 v 8:08 | Karma: 34,00 | Přečteno: 1223x | Diskuse | Společnost

Filip Svoboda

Poloprávně polopatě o ratifikaci Lisabonské smlouvy prezidentem

Novináři mě baví. Jsou to laici, kteří jsou vlastně odborníci na všechno z titulu své profese. A jejich práce tak je vnucování pseudoproblémů, které zhusta přikrmují názory politiků, neodborníků snad ve státě největších, právní vědomí většiny zástupců netřeba zmiňovat. A tak se řeší, jestli prezident může neratifikovat Lisabonskou smlouvu, na níž je odpověď zcela jasná, vyjádřitelná jednou větou.

18.5.2009 v 21:12 | Karma: 17,67 | Přečteno: 1117x | Diskuse | Politika

Filip Svoboda

Pandemie frčí aneb: Jaký název chřipky zvedne náklad?

Nezávidím novinářům. Dělat z mnoha běžných věcí aféru musí být vážně fuška. Ale žurnalistům se zatím kontinuálně daří. Daří se jim nás děsit už několik desetiletí, aniž bychom dostali chvilku oddechu od stálé masáže. Dojde uhlí, spálí nás ozónová díra, šílené krávy bučí o sto šest, všude číhají teroristi, války v Afghánistánu a Iráku nekončí, vypuká SARS, řádí Ptačí chřipka, začíná globální oteplování, prožíváme ekonomickou krizi a teď konečně pandemie! Co víc si může novinář přát?

30.4.2009 v 16:33 | Karma: 11,85 | Přečteno: 665x | Diskuse | Společnost

Filip Svoboda

Na Rock For People aneb: Greenpeasáci a o čem jsme mluvili

Hudební festivaly jsou rock co rok velmi podobné – vzduch je provoněný hořícím senem (nebo to seno nebylo?), mládí se baví, pije, skáče a tleská. A VŽDY se objeví rastamani prodávající placky s Bobem Marleym, sběrači kelímků od piva a organizace snažící se využít gigantickou masu lidí k získání dalších zákazníků, členů, spolupracovníků, bojovníků... Greenpeace samozřejmě chybět nesmějí. Je něco víc cool než zdravá příroda nebo republika bez radaru? Tak jsem se šel zeptat.

7.7.2008 v 8:00 | Karma: 19,19 | Přečteno: 1128x | Diskuse | Společnost

Filip Svoboda

Jezuita ďáblem, Paroubek světcem, aneb kde je reálno.

To, že je určitá část politiků hloupá, mě nepřekvapuje. Vždyť i pitomci musí mít v řízení státu zastoupení, kdo jiný než blb by hájil jejich práva. Nechci se samozřejmě nikoho dotknout, každý ať volí podle svého názoru. Vědomosti některých našich zástupců jsou ale kromobyčejně mělké či povrchní.

5.5.2008 v 7:59 | Karma: 28,96 | Přečteno: 1543x | Diskuse | Politika

Nejčtenější

„Ty jsi bezva chlap, já ti dám zadarmo.“ Fotograf vzpomíná na hříšné devadesátky

27. dubna 2025  16:27

Fotil sametovou revoluci i dusno pozdní normalizace. Teď Jaroslav Kučera vydává knihu Sex po...

Poslední týden na daňové přiznání za rok 2024 online. Jak na to?

25. dubna 2025  9:05

Nejen podnikatelé, drobní živnostníci a osoby samostatně výdělečně činné musí podat daňové...

Španělsko a Portugalsko paralyzoval blackout. Sánchez vyhlásil stav nouze

28. dubna 2025  13:51,  aktualizováno  21:26

Celé pevninské Španělsko a Portugalsko v pondělí po poledni postihl rozsáhlý výpadek proudu....

Americká letadlová loď uhýbala palbě, při manévru utopila stíhačku za miliardu

29. dubna 2025  9:31

Posádka americké letadlové lodi USS Harry S. Truman, která operuje nedaleko pobřeží Jemenu, si...

Američané zadrželi na letišti mladé německé turistky. Musely se svléknout

22. dubna 2025  14:52

Americká pohraniční stráž zadržela na Havaji dvě mladé německé turistky, protože neměly vybrané...

Důležitá návštěva u Pavla. Hrad se uzavře veřejnosti, jméno hosta tají

30. dubna 2025  12:43,  aktualizováno  13:41

Prezident Petr Pavel v neděli přijme zahraniční hlavu státu, oznámil Hrad ve stručné tiskové...

Jsou rodiny, kde děti neviděly rodiče ani prarodiče pracovat, říká Jurečka

30. dubna 2025  11:49,  aktualizováno  13:30

Přímý přenos Senát schvaluje zásadní reformu sociálních dávek. Vládní návrh předpokládá, že bude jen jedna...

Při potyčce málem zemřel muž, pár z Ukrajiny čeká vězení a pak vyhoštění

30. dubna 2025  13:04

Krajský soud v Plzni rozdal tresty partnerům z Ukrajiny, kteří podle spisu letos v únoru na...

Kostelecké uzeniny nedostanou dotaci, soud potvrdil střet zájmů Babiše

30. dubna 2025  12:54

Pražský městský soud zamítl žalobu Kosteleckých uzenin z Agrofertu na ministerstvo zemědělství...

  • Počet článků 14
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1346x
Nyní na UK.

Seznam rubrik

Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.