Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Louis de Funès

I když se mračil, bylo veselo. Stačilo i dokonce pronést pouze jeho jméno. A hned všichni věděli. A smáli se. „Všichni“? Inu, toť otázka příslušné národní kultury. U nás v Evropě ale stačí pronést Louis de Funès.

O Louis de Funèsovi bylo vydáno mnoho knih, i u nás – včetně té, která vyšla právě nedávno. Ty všechny se ale zabývají spíše životopisnými daty, hereckou kariérou, povahou Funèse i bulvárním pozadím (bylo-li nějaké neboť Funès si své soukromí přísně střežil). Otázkou zůstává, co ony knihy přinášejí nového. A převratného.  

Toto je tedy můj přínos k pohledu na velkého komika a jeho dílo i herectví. Pokusil jsem se o analýzu jistých aspektů jeho tvorby a jeho herectví, nikoli o životopisně-publicistickou studii. 

Slavných Četníků vzniklo celkem 6 filmů.
Je to unikát v historii filmové kinematografie jindy nezaznamenaný.
Kritika jim vytýká různou kvalitu, samotný scénář Četníka ze Saint Tropez je označován jako banální. Jedná se však kupodivu o vyrovnanou a ucelenou řadu, a to i včetně posledního Četníka a četnice, který je kritizován jako špatný a nikdo z kritiků nezdůvodní proč. Opravdu špatným je podle mého jen však jen Četník v New Yorku – a důvodem je podle mého chtěná poplatnost popularitě prvního dílu a vytržení z národního francouzského kontextu. A co víc: i americké herectví je zcela jiné a tudíž to francouzské neustálo cizí prostředí. Chtěje být kosmopolitním stalo se globalizačním. A proto to nefungovalo. Prostě se nesešly dva herecké světy, dva herecké projevy. 

Je třeba si uvědomit jednu zásadní věc, o které Funès jistě velmi dobře věděl. K tomu, aby mohl být hvězdou, potřeboval skvělý herecký tým, který by jej mezi hvězdy vyzdvihl. Potřeboval partnery, nahrávače... V Četnících, zejména prvních čtyřech, tento tým měl. Bohužel mu jeho partneři začali lehce přerůstat přes hlavu, už nemohli a nechtěli jen nahrávat – to vyvrcholilo konfliktem mezi Funèsem a Jenaem LeFebvrem (ten se pak stal sám skvělým sólovým komikem – např. Blázen z laboratoře 4). Věrným zůstal jen Michel Galabru, který svým způsobem pohřbil své ambice, protože byl v daném případě víc než jen hercem - byl Funèsovým přítelem.
Ani poslední dva četnické filmy se neobešly bez nahrávačů. Ne již tak oslnivých, ale i přesto dobrých. Jedním z nich byl sympatický tlouštík Maurice Risch. I on se z malých figurek vyšvihl na Funèsova hereckého partnera – nikterak však závratného a zdaleka ne „rovnocenného“ - např. ve filmu Zelňačka, kde si zahrál mimozemšťana – neboť Funès potřeboval především herecky podržet.  (*)

--- (*) Dodatečně přiznávám: toto je věcná chyba. Více prosím v Diskusi. Nebudu to opravovat. ---

Není sporu: Funès potřeboval nahrávače. A spíše herecky lepší než byl on sám. Ještě ve Velkém flámu náhle sklouzává spíše do role nahrávače jinému velikému komikovi, Bourvilovi. Funès nebyl dramatický herec. Jeho projev byl spíše na úrovni mistrných skečů – byl pravdu posledním následovníkem velké školy filmové grotesky. V tom byl roven Chaplinovi, Frigovi a zejména Laurelovi a Hardymu. Ti všichni vytvořili situaci, obehráli ji ze všech možných komických úhlů - v duchu jimi ztvárňovaného charakteru vyčerpali všechny možnosti a pak přes nějaký „oslí můstek“ se přesunuli k další scéně a situaci.

Funès tvořil v době, kdy groteska jako taková byla mrtvá. Už to nebyla jedna situace obehrávaná z mnoha stran s pečlivě připravovanou triádou gagu – komická scénka v němé grotesce. Proto vše bylo v rukou scénáristy. Základem už nebyla situační komika, ale opravdu děj, který byl prošperkován, ale hlavně spoluúčinně posunován dopředu jednotlivými gagy. Ve filmu se pro danou situaci našlo jedno „ilustrační“ řešení, které se ztvárnilo a šlo se v ději dál, samotná situace se dále nerozehrávala.

Přesto Funèsovo herectví zůstávalo na úrovni situační komiky. Starou dobrou grotesku rozvinul o nový prvek, který v ní neexistoval – grimasu. To byl geniální tah. Nevíme zda to bylo intelektuální rozhodnutí či zda k němu dospěl spontánně. Podstatné je, že to fungovalo. Herectví ve staré grotesce bylo zcela jiné – herec reagoval na akci akcí, nikoli grimasou. To vytvořil právě jedině Funès a díky tomu mohl existovat jako komik grotesky i v současné tvorbě 60. a 70. let. 

A to i když samotné Funèsovo herectví jako takové je poněkud sporné. Jakmile měl nahrávače, jakmile měl svůj tým, byl skvělý a dobrý. Proto se ve svých filmech obklopuje stejnými a pokud možno dobrými herci-nahrávači. Michel Galabru, Glaude Gensac-ová, Paul Preboist a další. (Stejným způsobem postupuje i jiný francouzský komik Pierre Richard.) 

Navíc, Funès si byl dobře vědom, že potřebuje nejen nahrávače – ale nahrávače-dobrého herce, který vystřihne svou figurku, ale nezastíní jeho – jako hlavního. Naopak mu dá svým prostřednictvím vyniknout. Jakmile se však Funès ocitá vedle velkého herce, herce jiného typu nebo herce průměrného či dokonce špatného – je průměrný či dokonce špatný i sám Funès.  

  • Prvním příkladem je jeho herecká spolupráce s Bourvilem. Ve filmu Smolař ještě nehrají spolu, ale koexistují zde jako dvě nezávislé postavy, které se občas setkají v krátkých scénkách. Teprve Velký flám je staví již vedle sebe jako sobě rovné partnery, ale nikoli rovnocenné - Funès se podvědomě stylizuje do role nahrávače. I když se snaží na sebe strhnout pozornost, naše „divácké“ sympatie patří Bourvillovi nikoli Funèsovi.
  • Funèsovo herectví se také dokonale rozchází s Jeanem Maraisem ve třech dílech Fantomase. Ti dva vedle sebe nefungují. Marais zůstává stále více upozaďován film od filmu pod maskou Fantomase, zatímco Funès se dere do popředí. V prevním dílu Fantomase jde vlastně o něco jako come back Jeana Maraise na filmové plátno. Hlavní hvězdou je tady jeho novinář Fandor. Ještě Fantomas se vrací patří Maraisovi, ale bez Funèse již tento film nemůže existovat. Ovšem Fantomas kontra Scotland Yard je výrazně filmem Funèsovým nikoli Maraisovým. Není divu, že žádný další Fantomas nemohl být natočen. Ty filmy měly být come backem Jeana Maraise jako hvězdy nikoli hvězdným nástupem Louis de Funèse.
  • Proto např. také zákonitě musela ztroskotat jeho herecká spolupráce s Jeanem Gabinem. Sešly se zde dvě velké osobnosti – velký herec a velký groteskní komik. Oba hráli, ale nebyli nahrávači jeden druhému. Gabin ve své velikosti zákonitě podvědomě odmítl být Funèsovým nahrávačem. Neobětoval se, neměl co obětovávat. Sám jakožto dramatický herec nahrávače nepotřeboval.

Funès potřebuje herce buď jako nahrávače nebo jako partnery pro několik scén, kde je využije pro svou komiku či děj, ale ne pro celý film. Proto mu relativně lehce „prochází“ spolupráce s takovými herci jako je Bernad Blier nebo Yves Montand. 

Sáhne-li Funès po herci byť populárním, ale slabším – ať je to třeba Geraldine Chaplinová nebo dokonce jeho vlastní syn – jeho herectví bledne, stává se figurkařením, vyčpívá do kabaretiérské komiky jednoho skeče. A, bohužel, co jej jednoznačně „podvádí“ je jeho relativně slabý, nevýrazný a melodicky nepropracovaný hlas. 

U nás v Čechách by Funès nemohl existovat bez Františka Filipovského. A klademe-li si otázku, proč? Odpověď je nasnadě, přestože se ji, na rozdíl ode mne, neodvažuje nikdo říci naplno a nahlas. Protože František Filipovský byl herec. Dramatický herec komediálního typu.

Louis de Funès takovým hercem nebyl – byl (a sám se k tomuto odkazu hlásil) v prvé řadě groteskním komikem a kabaretiérem. To neberte jako urážku Funèse! Kabaretiér byla ve Francii velmi uznávaná a významná profese, ze které vzešlo mnoho komiků a žádný z nich se bez tohoto základu neobešel. Smysl pro rytmus, akci, situaci, slovní hříčku, zpěv i tanec – to vše musel mít kabaretiér v malíčku. Co nemusel umět, byl smysl pro dramatický projev (a také propracování vývoje postavy v rámci děje). Situační komika kabaretiérských výstupů tento přístup od svých „herců“ prostě nevyžadovala. Nebyl pro ni prostor. 

Františel Filipovský tedy jednoznačně dodal Funèsovu projevu onen rozměr, který jeho postavám chyběl – dramatický hlasový projev. Protože on byl hercem. Proto mohl jeho Harpagon hrát a existovat na jevišti, zatímco Funèsův filmový Lakomec je skoro nekoukatelný. Harpagon nemá ve filmu nahrávače. Táhne celou hru sám. A na to měl možná Funès komikou, grimasami, ale rozhodně ne dramatickým hereckým projevem – což je rozměr, který postava Harpagona potřebuje a který Funèsovi, bohužel chyběl. 

Poslechněte si někdy, budete-li mít šanci, jiné dabingy Funèse. Stačí si vzít ty jen ty nejznámější české: Jiří Cízler (Jo)– snaží se kopírovat Funèsův kabaretiérský projev a zaclání jej kabaretiérským projevem svým! Jiří Lábus (Zelňačka) – chybí mu kabaretiérský nadhled nad postavou a pokládá se spíše do hysterie postavy. Jiří Krampol (Dobrodružství rabína Jákoba) – herecky možná dotahuje, ale i jemu chybí kus kabaretiérství. Malé formy nejsou francouzským kabaretem, kde je potřebovat pracovat s kontrastem komiky a tím pádem i celou intonací hlasu, jak s jeho výškami tak i hloubkami. 

František Filipovský to uměl všechno. Vytvořil si svou postavu hereckého hlasového projevu Funèse a beze zbytku ji naplňoval a sloužil jí vší silou svého dramatického herectví - v dabingu. Jakmile se sám pokusil uplatnit tento hlasový projev, styl, spolu se svou vlastní hereckou akcí coby herec Filipovský – nefungovalo to. Na tomto typu projevu je založen jeho komisař ve Čtyři vraždy stačí drahoušku, který je rádoby Funèsovým četníkem – a mimořádně špatným; to si zřejmě uvědomil i sám Filipovský, protože tuto svou hereckou kreaci nikdy již v jiném filmu neuplatňoval. 
A s výjimkou baby Jagy v Mrazíkovi, dalších dvou tří epizodních postav v jiných filmech, František Filipovský nikoho jiného nedaboval. Nebylo to potřeba, ba ani možné. Zatímco na jevišti mohl Filipovský prožívat řadu dramatických postav, ve filmovém a televizním dabingu byl ochuzen o to co dodávali jiní – tvář, tělo, postavu... Filipovskému zůstal mu „pouze“ hlas.  A ten byl natolik specifický, že musel zůstat věrný svému Funèsovi. A co víc – Funès – to byla vždycky hlavní role! 

Možná že právě díky Filipovskému se u nás zavedlo, že zahraniční herec byl dabován pokud možno jen jedním českým hercem. Možná, že díky Filipovskému je u nás Funès tak populární. A zcela jistě a právem Cena za nejlepší dabing nese jméno Františka Filipovského. A údajně a neméně právem, cenu za nejlepší dabing svých nepochybně velkých a grandiózních herecko-kabaretiérských postav, herci Národního divadla Františku Filipovskému udělil sám 

Louis de Funès



(Věnováno Bugimu - stejnému fandovi Louis de Funèse, jako jsem já sám.)

Autor: Martin Faltýn | úterý 23.9.2008 12:12 | karma článku: 25,55 | přečteno: 3756x
  • Další články autora

Martin Faltýn

Thajsko a Malajsko - tři týdny ve střehu 7

Tři týdny dovolené. Byl jsem ale něco jako delegát, tlumočník, opatrovník atd. Začali jsme v v Thajsku a následně jsme se přesunuli do Malajsie. Tady mne čekal jeden z mých letošních vrcholových „sportovních“ výkonů.

13.6.2024 v 8:08 | Karma: 0 | Přečteno: 37x | Diskuse| Cestování

Martin Faltýn

Thajsko a Malajsko - tři týdny ve střehu 6

Třítýdenní dovolená nebyla pro mne. Věděl jsem do čeho jdu, že budu spíše něco jako delegát, tlumočník, opatrovník atd. A realita, jako vždy, předčila moje očekávání. Měl jsem co dělat, abych si té exotiky taky trochu užil.

3.6.2024 v 8:08 | Karma: 12,81 | Přečteno: 239x | Diskuse| Cestování

Martin Faltýn

Thajsko a Malajsko - tři týdny ve střehu 5

Pobyt v Thajsku, na Krabi byl v ani ne polovině, když jsme se vydali na „šílený výlet“. Po jízdě na kajaku (ze které jsem se vyvlekl) a ananasové farmě, nás čekala jízda na slonu. V mém případě ovšem... posuďte sami!

31.5.2024 v 13:00 | Karma: 13,11 | Přečteno: 243x | Diskuse| Cestování

Martin Faltýn

Thajsko a Malajsko - tři týdny ve střehu 4

Druhá část našeho dovolenkového pobytu v Thajsku představovala týdenní pobyt v hotýlku na Krabi. Ani tentokrát jsem si nedělal iluze, že bych se zbavil „průvodcovských“ povinností. Ale realita, jako vždy, předčila očekávání.

27.5.2024 v 8:08 | Karma: 11,24 | Přečteno: 297x | Diskuse| Cestování

Martin Faltýn

Thajsko a Malajsko - tři týdny ve střehu 3

Přiznám se, že teprve nyní jsem jakž takž získal odstup od třítýdenní cesty do Thajska a Malajsie, kde jsem působil spíše jako doprovod a delegát, než jako účastník dovolené. Osudu zkrátka člověk neunikne.

23.5.2024 v 8:08 | Karma: 15,82 | Přečteno: 357x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Policie v pohotovosti kvůli hrozbě terorismu. Zadržela podezřelého cizince

8. června 2024  23:01,  aktualizováno  9.6 12:41

Policie dopadla cizince podezřelého ze zvlášť závažného zločinu, po kterém vyhlásila pátrání v...

Dar pro Ukrajinu prostřednictvím Čechů vyvolal na Tchaj-wanu bouři

10. června 2024

Premium Dar, který má pomoci Ukrajině s obnovou tamního zdravotnictví, způsobil na Tchaj-wanu politický...

Volby vyhrálo ANO před SPOLU. Stačilo! i Přísaha mají dvě křesla, propadli Piráti

9. června 2024  20:29,  aktualizováno  10.6

Volby do Evropského parlamentu vyhrálo v Česku hnutí ANO. Od voličů získalo 26,14 procenta hlasů,...

„Ukrajinská sebevražda“. Intriky v Kyjevě čím dál víc frustrují Západ

11. června 2024  19:21

Kádrové změny nezmítají jen ruským ministerstvem obrany, rostoucí pozornost vzbuzují i rošády v...

Policie prověřovala nákup vojenského materiálu pro Ukrajinu. Zajistila 300 milionů

5. června 2024,  aktualizováno  8.6 21:12

Premium Česká policie v tichosti prověřovala třaskavý případ, který může mít negativní dopad na zbrojní...

Poslance čekají interpelace. Budou řešit také podporu investic a žhářský útok

13. června 2024  8:37

Přímý přenos Poslance ve čtvrtek čekají další interpelace, během kterých mohou klást otázky členům vlády. Podle...

Při důlním neštěstí v Mexiku uvázlo v zemi 63 horníků. Našli je po 18 letech

13. června 2024  7:29

Mexické úřady ve středu informovaly, že se podařilo najít pozůstatky některých ze 63 horníků, kteří...

O víkendu se výrazně oteplí, přijdou ale srážky. Příští týden čekejme tropy

13. června 2024  7:11

Chladnější vzduch proudící od severozápadu ovlivňuje ranní teploty, které mohou místy klesnout i...

Chtěl zabíjet černochy, aby vypukla rasová válka. Za komplice si vybral agenta FBI

13. června 2024  7:05

Muž z amerického státu Arizona byl obžalován z trestných činů týkajících se nelegálního obchodu se...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 1315
  • Celková karma 15,96
  • Průměrná čtenost 1151x
Kráčím životem i médii, pokud je považujete za život. Jsem absolvent umělecké školy. Překročením 60 let jsem se přiblížil absolutoriu školy života. A jak se za mých časů říkalo: "Neraď, nebyl jsi v Rusku a není Ti šedesát" - tak, v Rusku jsem byl a šedesát mi už taky bylo!

Není proto nic snazšího ani těžšího než psát to, co si myslím. Cogito ergo sum. Et: Cogito ergo humor.

P.S.: Kdyby vám někdo tvrdil, že v důchodu budete mít víc času, tak lže.