Kdybyste mě hledali, jsem u moře

Kdo dával ve škole pozor, ví, že i v Čechách jsme kdysi mívali moře. Ale protože už je to dávno, tak vyráží Češi k tomu moři dnešnímu. Jako třeba já zrovna dnes.

Nevím proč zrovna čeští suchozemští Slované tolik rádi vyrážejí k moři. Možná je to proto, že kdysi Bulharsko, někdy Krym, ještě méně někdy Jugoslávie byly pro nás dostupnými turisticko mořskými cíli. Vyjímečně pak také Itálie. Řečeno dnešním jazykem, byly jakýmsi ostrůvkem svobody. Řečeno tehdejšími slovy: člověk si to chtěl prostě užít.

Když řeknu "České moře", nemám ovšem na mysli populární, roztomile dadaistické blábolení včerejšího pětaosmdesátníka pana Svěráka. (Osobně mám raději humor typu Italské prázdniny nebo Srpen s bejbinkou.) Na mysli mám světově proslulé Barrandien. Unikátní zvrásněné fosilní vrstvy, prokládané trilobity a jinou havěťí, jíž jsme se již dávno zbavili – bohužel právě s odchodem moře. To byly ovšem ještě prvohory. Z moře nám tak bylo unikátní, chráněné geologické podloží. Chráněné do té doby, než bylo rozhodnuto, že se do jeho okraje zakousne čtyřproudová silnice a tramvajová dráha.

Jiné moře nemaje, vyráželi jsme, vyrážíme a vyráželi bychom k moři dodnes.
Zejména pak za posledních 30 let.

Jak jsem se dostal prvně k moři já? V roce 1993.

Požádala mne Helena Růžičková, abych pro ni napsal a režíroval pohádkovou komedii. Scénář vznikl, pohádka se nenatočila díky krachu AB banky, kde měl producent všechny peníze. Ve vypjaté atmosféře jsme natočili ani ne jeden den.

Najednou přede mnou vzniklo časové vakuum. A protože jsem byl opravdu vyčerpaný ze všech těch potíží i odpovědnosti, přemýšlel jsem jak se dát zase dohromady.

Přišlo to úplnou náhodou. V jedné ulici ve středu Prahy mi padla do očí výkladní skříň řecké cestovky. V tu chvíli mi bleskla hlavou kniha Geralda Durrella: O mé rodině a jiné zvířeně. Vešel jsem do cestovky a zeptal se "Máte zájezd na Korfu?"

O tři dny později už jsem byl na tomhle úžasném ostrově a u moře.

Odpočinek to byl skvělý. Ale protože já nejsem -  s výjimkou mé vany - koupací typ (výše uvedené foto je čestnou výjimkou), spíše jsem po ostrově cestoval.

Pochopitelně jsem nezapomněl navštívit legendární "Bílý dům". Jde o Durrellovu vilu (na dolním foto zcela vlevo), nikoli ovšem známého cestovatele a přírodopisce Geralda, nýbrž jeho bratra, spisovatele Lawrence.

To místo jsem během dovolené na Korfu nezapomněl nikdy navštívit, a že jsem tam byl již desetkrát.

Češi rádi cestují k různým mořím, do různých přímořských zemí, ale i k oceánu.

Moře ovšem není oceán. Ten má docela jinou sílu, hloubku, razanci a není zas až tak přívětivý. Během své cesty do USA jsem zavítal i na Key West. A na vlastní oči jsem viděl, jak chlapík postavy Arnolda Schwarzeneggera vstoupil po pás do mírně rozvlněného oceánu. Ponořil se, udělal stěží pár desítek temp a zase se honem postavil a prudce, vyčerpaně dýchal, jako by uběhl nějaky sprint. Byl úplně hotový. A já jsem jenom valil oči, jakou má oceán sílu.

Můžu vám říct, že od té doby jsem si dával zatraceně dobrý pozor, abych do oceánu přiliš nelezl. Ať už to bylo na Kanárských ostrovech nebo v Malajsii.

Ani moře nepodceňuji, ale oceán mám zkrátka v hluboké úctě.

K moři bych je klidně zas. No jo, ale jak, když je teď vše zavřené?  A co víc. Měl jsem naplánováno na Velikonoce týden-dva dovolené. Jenže bác! V práci je nás pomalu jak do mariáše a manželka kolegy si pořídila - hádejte - no samozřejmě jako řada lidí dnes a tak spolu s ní je doma kolega, v karanténě. Z mojí dovolené tedy jaksi sešlo. A je v nedohlednu, stejně jako nějaká moje dovolená u moře.

Dneska, z náhlého popudu, jsem to tak nějak improvizovaně na pár desítek minut "vyřešil". Naplnil jsem vanu a do ní rozpustil ze sáčku mořskou sůl s vonnými doplňky. Pak jsem si na YouTube našel jedno z řady videí se zvuky šumícího moře. Stačilo se pak jen natáhnout, zavřít oči a iluze to byla téměř dokonalá.

Takže, kdybyste mne hledali příště, jsem u moře.

- - - - - - - -

Foto: autor
1x KeyWest - USA
1x Pahang - Malajsie
1x vana Praha - ČR
všechna ostatní foto Korfu - Řecko

Autor: Martin Faltýn | pondělí 29.3.2021 11:15 | karma článku: 18,16 | přečteno: 534x

Thajsko a Malajsko - tři týdny ve střehu 8

Tři týdny dovolené. Z Thajska a do Malajsie. A k tomu na krku 3 lidi. Z nich je jeden nevidomý a dva neznalí. Co víc si v tu chvíli člověk může přát než malý oddych i sám pro sebe? To když se dotyční vydají na cestu.

21.6.2024 v 13:13 | Karma: 7,92 | Přečteno: 122x | Diskuse| Cestování

Thajsko a Malajsko - tři týdny ve střehu 7

Tři týdny dovolené. Byl jsem ale něco jako delegát, tlumočník, opatrovník atd. Začali jsme v v Thajsku a následně jsme se přesunuli do Malajsie. Tady mne čekal jeden z mých letošních vrcholových „sportovních“ výkonů.

13.6.2024 v 8:08 | Karma: 14,29 | Přečteno: 268x | Diskuse| Cestování

Thajsko a Malajsko - tři týdny ve střehu 6

Třítýdenní dovolená nebyla pro mne. Věděl jsem do čeho jdu, že budu spíše něco jako delegát, tlumočník, opatrovník atd. A realita, jako vždy, předčila moje očekávání. Měl jsem co dělat, abych si té exotiky taky trochu užil.

3.6.2024 v 8:08 | Karma: 14,03 | Přečteno: 269x | Diskuse| Cestování

Thajsko a Malajsko - tři týdny ve střehu 5

Pobyt v Thajsku, na Krabi byl v ani ne polovině, když jsme se vydali na „šílený výlet“. Po jízdě na kajaku (ze které jsem se vyvlekl) a ananasové farmě, nás čekala jízda na slonu. V mém případě ovšem... posuďte sami!

31.5.2024 v 13:00 | Karma: 13,72 | Přečteno: 259x | Diskuse| Cestování

Thajsko a Malajsko - tři týdny ve střehu 4

Druhá část našeho dovolenkového pobytu v Thajsku představovala týdenní pobyt v hotýlku na Krabi. Ani tentokrát jsem si nedělal iluze, že bych se zbavil „průvodcovských“ povinností. Ale realita, jako vždy, předčila očekávání.

27.5.2024 v 8:08 | Karma: 11,89 | Přečteno: 307x | Diskuse| Cestování

Čechy zasáhly extrémní bouřky, padaly obří kroupy. Hasiči měli stovky výjezdů

21. června 2024  9:39,  aktualizováno  22:58

Přes Česko prošly velmi extrémní bouřky s nárazy větru kolem 90 kilometrů za hodinu a krupobití....

Češi vjeli do vojenské zóny, fotili se u tanku. Dítě pak usmrtil nalezený granát

21. června 2024  8:52,  aktualizováno  18:16

Chorvatská policie propustila Čecha vyšetřovaného kvůli výbuchu u města Obrovac, při němž zemřelo...

Komentátor Schmarcz se v televizi pohádal se Šlachtou, pak zmizel ze studia

19. června 2024  20:51

„Já jsem se zastal kluků policistů a vy do toho taháte politiku,“ začal křičet komentátor Martin...

Ruská jaderná ponorka plula u pobřeží Floridy. Fotky ukazují její poškození

19. června 2024  13:53

Ruská flotila, která navštívila Havanu, se rozdělila. Část pluje od Kuby směrem k Venezuele,...

Východem Česka prošly silné bouřky a krupobití. Padající strom zabil člověka

19. června 2024  7:32,  aktualizováno  20.6 6:37

Velmi silné bouřky, které ve středu večer zasáhly Moravu a Slezsko, mají jednu oběť. V Českém...

Miliony na účtech, ale také dluh mamce. Jaký majetek mají čeští europoslanci

22. června 2024

Premium Nově zvolené europoslance nečeká v Bruselu v červenci jen první zasedání, ale také majetkový...

Voda mezi filharmoniky, desetitisíce lidí bez proudu. Bouřky zahltily hasiče

22. června 2024  8:39,  aktualizováno  11:25

Silné bouřky, které prošly odpoledne a večer přes Česko, se v noci přesunuly nad Moravu. Provázely...

Expert: Méně nálepek. Nazývat opozici bez důkazů dezinformátory je špatné

22. června 2024  10:05

Vysíláme Dezinformace se zneužívají v politickém boji. Ale nejen ve smyslu šíření lží, ale také v...

„Je to má vlast.“ Za Ukrajinu válčí i vojáci z řad vietnamské komunity

22. června 2024  9:05

Sledujeme online Lidé po celé Ukrajině se semkli tváří v tváři ruské invazi a vietnamská komunita v tom není...

Kráčím životem i médii, pokud je považujete za život. Jsem absolvent umělecké školy. Překročením 60 let jsem se přiblížil absolutoriu školy života. A jak se za mých časů říkalo: "Neraď, nebyl jsi v Rusku a není Ti šedesát" - tak, v Rusku jsem byl a šedesát mi už taky bylo!

Není proto nic snazšího ani těžšího než psát to, co si myslím. Cogito ergo sum. Et: Cogito ergo humor.

P.S.: Kdyby vám někdo tvrdil, že v důchodu budete mít víc času, tak lže.