Olejomalba, váš kreativní koníček - kapitola 2 - materiál a nářadí

Tento návod je určen těm, kdo teprve hledají svoje schopnosti. Těm, kdo si nejsou jistí svým talentem a začátečníkům, kteří si chtějí něco dokázat. Není lepší motivace než touha přesvědčit sama sebe, že "na to mám". Rozebereme spolu základní pojmy, seznámím vás s chybami, kterých je možné se vyvarovat. Je sice pravda, že "chybami se člověk učí", ale nemusí to být nutně vaše vlastní chyby.   

 Materiál a nářadí

Nejčastější chybou, kterou dělají začínající malíři, není přecenění vlastních sil nebo nesprávná volba pracovních technik - je jí nesprávná volba materiálu. 

V pochopitelné snaze ušetřit, volí příliš malá plátna nebo plochy, na kterých malují. Stejně fatálními jsou i nevhodné, nekvalitní štětce a značky barev. Pomocí špatného materiálu se pak snaží uskutečnit nerealistické projekty, ztrácejí víru ve vlastní schopnosti a zklamaně vzdávají malování s pocitem, že "nemají talent". 

 

 

Formát plátna

Malovat na malých formátech je vždy složitější než na velkých. Vyžaduje to přesnější práci a lepší motorické schopnosti.

Pokud jste začátečník(ce) volte pro svoje první obrazy ty největší formáty, jaké si můžete finančně dovolit.

 Foto: Taliek at en.wikipedia  CC-BY-SA-3.0-2.5-2.0-1.0  from Wikimedia Commons

 

Štětec

Každý štětec zanechává na plátnech svou sobě vlastní specifickou stopu, která závisí na jeho zpracování, formě a formátu. Štětce pro použití v umělecké malbě vykazují lepší kvalitu než "obyčejné" malířské náčiní z baumarktu, určené například k natírání okenních rámů. Je logické, že nejlepší kvalita zaručuje nejpříjemnější pracovní podmínky i výsledky. Neočekávejte, že vás vaše štětce budou doprovázet celý váš malířský život. Štětec je spotřební materiál a použitím (hlavně na hrubém povrchu některých pláten) se poměrně rychle opotřebovává. Obstarejte si pokud možno profesionální štětce v několikanásobném provedení, abyste mohli poškozené exempláře bez problémů nahradit. 

 Foto: By Original-Uploader war Krestavilis bei en.wikipedia from Wikimedia Commons

 

Barvy

Barvy mohou vykazovat stejné rozdíly kvality, jako je tomu u štětců profesionálního výrobce a štětců z baumarktu. Levné barvy obsahují menší množství pigmentů, zato hodně plnidel. Jejich stopy jsou ve srovnání s dražší profesionální barvou matnější a nevýraznější. Použití levnějších pigmentů omezuje jejich barevnou škálu. Na druhou stranu je vhodnější, když si jako začátečník pořídíte levnější "studijní" barvy, které zpravidla neobsahují škodliviny. Opravdu jedované pigmenty se dnes už ve výrobě barev nepoužívají, přesto mohou být vámi zvolené profesionální barvy zdraví škodlivé.  Ve svých začátcích zpravidla neovládáte svoje pracovní nástroje natolik dokonale, aby barva omylem neskončila i ve vlasech, na oděvu nebo v obličeji. Pak je dobře vědět, že onen krásně červený tón, který jste právě ochutnal(a) - neobsahoval například těžké kovy, kterými si přivodíte otravu.

 Foto: von Viktor Fiala (Plzeň) [Public domain], via Wikimedia Commons

 

Barevná paleta

Základem pro vaše první malířské pokusy jsou dobře zvolené barvy. Začátečníci dělají zásadní chybu, když se snaží nakoupit pokud možno co největší sortiment barevných odstínů. Následně ztrácí přehled o použitých barevných nuancích, o schopnostech míchat mezi sebou větší množství barev a zapamatovat si jejich vzájemné poměry nemluvě. Daleko jednodušší je obstarat si několik základních barevných tónů a naučit se z nich nekomplikovaně míchat další potřebné odstíny. Časem můžete samozřejmě svou paletu rozšířit a upravit podle svých potřeb a vkusu. Začněte se základním odstínem střední žluté, střední červené, "jedovaté" zelené (která se jako jedna z mála barev nedá namíchat z jiných), okru, ultramarinové modré, černé a bílé. Pokud máte zálibu v oranžové, vyplatí se u ní investovat do profesionální barvy. Míchaná oranžová má díky používaným žlutým a červeným pigmentům téměř vždy matný, zašedlý charakter. Hnědou barvu oproti tomu namícháte lehce. 

 

 

Malířský stojan

Začátečník často sahá po jednoduchých malířských stojanech, kterým se říká "polní". Jsou to lehké skládací, trojnožkou vybavené stojany, do kterých se plátno upíná ve třech bodech. Následuje zklamání, když se stojan ukáže být nestabilním, nedrží ve zvolené formě a hlavně se při malbě, při každém dotyku štětcem na plátně, posouvá po podlaze. Polní stojany jsou vhodné zejména do polních podmínek, kdy plně využijete jejich jednoduchou konstrukci a lehkost. Trojnožku, na které vaše práce stojí, můžete v polních podmínkách zapíchnout do země. V obýváku se z nich stávají nevypočitatelné vratké exempláře. Zvolte stojan, který je dostatečně stabilní, optimální je možnost měnit sklon plátna. Pokud máte prostor k jejich skladování, nebojte se masivních a těžkých stojanů - budou vám sloužit déle a lépe než lehké a jednoduché varianty. 

 Foto: von (Mrs Scarborough) [Public domain], via Wikimedia Commons

 

Pomocníci

Poté, co jste investovali do štětců, barev a stojanu, můžete začít šetřit. K výbavě malíře patří hadřík, o který otíráte přebytečnou barvu ze štětce. Zde najdete použití pro každý kus textilie, kterou ve své domácnosti vytřídíte do sběru. Dobrou službu vám udělá i obyčejný hadr případně starý ručník. Nádobku na vodu nebo terpentin zastoupí plechovka od konzervy nebo sklenice od marmelády. Delší pravítko může být pomůckou, která slouží k fixaci ruky při malbě menších detailů. Nezapomínejte na staré prostěradlo, kterým chráníte svůj koberec nebo parkety před barvou, která našla omylem cestu na zem, místo na plátno. 

pokračování příště

Příště: štětce, konkrétní výběr

Další díly seriálu:

Motivace

Materiál a nářadí

Výběr štětců

Vaši pomocníci

Pojivo (olej)

Pigmenty

 Nákup barev 

Mícháme barvy

 

Autor: Dana Tenzler | pátek 21.3.2014 7:14 | karma článku: 11,80 | přečteno: 1556x