Olejomalba 27 - jak namalovat psa - část 1.

Portrétování je královskou malířskou disciplínou, která vyžaduje hodně cviku a zkušeností. Začátečníkovi bych doporučila začínat portrétováním zvířat. Neklade na malíře přehnané nároky, protože se v něm malé odchylky a nedokonalosti většinou ztratí v celkovém dojmu obrazu a neruší tolik, jako při zobrazování osob. Začneme jednoduchým portrétem psa rasy Bichon Frisé. 

Náš model je tříletý Bruno from Teddys, Bichon-Frise který kromě šlechtického titulu a krásně dlouhého rodokmenu vlastní navíc ještě jemnou a kudrnatou srst bílé barvy. Ta se dobře maluje jednoduchým a rychlým "tancem" štětce po plátně. Na naší předloze je vidět, že kromě své vlastní barvy odráží bílá srst i barevnost svého okolí, což ze psa bílého dělá automaticky psa barevnějšího. Nezapomeneme ani na úpravu pozadí, které na fotografiích bývá často pro portrétování nevhodné. Dobrým kompromisem je jednobarevné, stínované pozadí, které lze barevně sladit například s místností, kde bude obraz umístěn, nebo ho volit s ohledem na vkus majitele psa a budoucího vlastníka obrazu. 

Na tomto místě děkuji rodině Bruna za dovolení zveřejnění obrazového materiálu na webu. Bruno má svou vlastní facebookovou stránku, na které (když se stanete jeho "přáteli") se můžete pokochat fotkami načesaného i ostříhaného bišonka, včetně jeho známých a slavných příbuzných - prominentů i filmových hvězd. 

Práci začneme úpravou plátna a zhotovením skicy. 

K úpravě používáme šeps, který se dá koupit hotový, od různých výrobců pomůcek pro malíře. Potřením plátna šepsem vytvoříme příjemný a stabilní povrch a optimalizujeme jeho schopnosti vsakovat barvu. Nanášet ho můžeme buď hrubým štětcem (viz obrázek), který dodá plátnu rustikální charakter, nebo širokou špachtlí, která povrch spíše vyhladí. 

Tvorbu skicy jsem popsala detailněji v jedné z minulých kapitol. I zde jsem použila ke skicování tmavou pastelku, která barvou odpovídá podkladové vrstvě další malby. Nanesla jsem hrubé obrysy motivu,  včetně markantních stínů a nejsvětlejších oblastí. 

 

Protože motiv sám, pejsek, je bílý, volím zde spíše tmavší, kontrastní pozadí. První barevnou vrstvu nanáším v monochromatickém provedení - směsi bílé tzv. "živé" černé barvy. 

 

Obraz začínám malovat ergonomicky, jako první zpracovámám vrchní část motivu. Na obrázku vidíte namalovaný přechod mezi bílými chlupy a tmavším pozadím. 

 

Dále postupujeme nanesením tmavších partiií kolem uší, v souladu s předlohou. 

 

Tyto tmavé partie dále doplníme bílou barvou. Přitom máme možnost oba odstíny přímo na plátně míchat a vytvářet tak další barevné nuance. 

 

Následuje zpracování dalších a dalších částí motivu. I zde znovu nanášíme tmavou barvu, která dominuje a vytváří plasticitu motivu ... 

 

... a doplňujeme ji bílou barvou, která zde slouží k vypracování detailů mísením s původním, tmavým odstínem. 

 

Nejtmavší, neředěný odstín "živé" černé barvy rezervujeme pro partii očí. Kvalitní předlohy dávají očím zobrazených zvířat dobře vyniknout, ne vždy jsou ale podobné předlohy k dispozici. Často malujeme zvířata v líbivých pozách podle momentek, vytvořených mobilním telefonem, kde partii kolem očí spíš tušíme než rozeznáváme. V takovém případě nezbývá, než se spolehnout na znalosti anatomie nebo referenční materiál, který podá informace o barvě očí dané psí rasy. Nestressujte se při malbě první barevné vrstvy obrazu - zde úplně postačí,  když oči, které malujete, "jsou na správném místě". Detaily v této partii budeme vytvářet později. 

 

Nyní začínáme malovat čenich psa. Pozadí, které bylo dosud vedeno zhruba 1 cm od obrysu motivu, dotahneme až k němu. 

 

Tmavou a bílou barvou malujeme strukturu čenichu stejně, jako vrchní partii a čelo. V této fázi se v podstatě zaměřujeme pouze na vytvoření přehledné "mapy" motivu, na zobrazení osvětlených a zastíněných partií a na jejich pokud možno přesné rozložení v rámci obrysů motivu. 

 

Pokračování příště:

příště - malujeme psa, část 2. 

Autor: Dana Tenzler | čtvrtek 19.6.2014 7:27 | karma článku: 15,54 | přečteno: 1248x