- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
V touze obhájit svůj strach z “jádra” používají odpůrci nejrůznější (často irelevantní) argumenty. Oblíbený je názor, vystižený následujícími větami:
“Jaderné elektrárny, které dnes dodávají energii do sítě, byly stavěny před mnoha desetiletími. Každý dům postupem čas zestárne a zchátrá. Auto, koupené v sedmdesátých letech dnes bude velice draze opečovávaným veteránem nebo dávno ztratilo oprávnění k výjezdu na silnici. Počítač z doby před dvaceti lety se nedá srovnat s tím, co se dá koupit dnes. Jen jaderné elektrárny, prastaré konstrukty z doby předpotopní (*rozuměj - z doby, ve které jsem ještě nebyl na světě - dodatek autorky*) jsou pořád ještě využívané a hrozí proto havárie a celkové zamoření krajiny radioaktivitou.”
Jak je tomu doopravdy?
Pokud bychom srovnávali samotné stáří jednotlivých technologií, je jaderná energetika naopak nejmladší z těch, které se dnes používají pro masovou výrobu energie. Nikoho jistě nepřekvapí, že spalováním různých paliv získávalo lidstvo energii už před mnoha tisíci roků - podobně je na tom vodní a větrný pohon. První lokální větrné “elektrárny” (mlýny nebo čerpadla vody) se používaly už před pěti tisíci lety.
O to samozřejmě odpůrcům jaderné energetiky nejde. Rozšiřují spíše obavy z přestárlých součástek u desetiletí pracujících elektráren. Elektrárna je samozřejmě velice komplikovaný projekt, ve kterém se účastní velké množství jednotlivých součástek. S autem nebo s počítačem se samozřejmě srovnat nedají. V argumentu odpůrců je totiž skryta jedna nenápadná ale zásadní chyba. A pokud má jejich argument úspěch, tak jen proto, že apeluje na “staré dobré zažité” zkušenosti, kombinované se strachem, který znemožňuje logické myšlení.
Pokud uvažujeme o téměř padesátiletém autu, které se po celou dobu své existence účastnilo silničního provozu - je zřejmé, že je patřičně ojeté a celkově sešlé.
V případě jaderné elektrárny se ale nejedná o ojetý a sešlý kus techniky. Na jaderné elektrárny má příslušný úřad (který kontroluje jejich provoz) úplně jiné nároky než majitel starého auta. Jejich stav se neustále řeší, kontroluje, vylepšuje - části techniky se vyměňují za nové, modernější. V původním stavu tak zůstává v podstatě jen “karoserie” - tj. betonové části konstrukce, stavěné například s předpokladem, že vydrží nejen běžný provoz ale také extrémní zážitky jako zemětřesení, jaké se v našich končinách vyskytuje jen jednou za 100 000 let (viz předminulý blog).
Jaderná elektrárna tedy může být “stará” - ve skutečnosti jsou staršího data jen jednotlivé části staveb. To, co se dá jednoduše nahradit a vyměnit za lepší a modernější techniku - se v průběhu času nahrazuje a mění.
Pokud bychom tedy měli srovnávat jadernou elektrárnu s autem - bude to velice dobře opečovávaný miláček s historickou karoserií, našlapaný nejnovější technikou a nejsilnějším motorem, jaký je na trhu dostupný.
… a na tento motor se podívejme zblízka. Neustálé vylepšování jaderné technologie se totiž provozovatelům přes všechny technicky náročné operace a ekonomické těžkosti - velice vyplatí.
Na jaderné energetice je samozřejmě neustále co vylepšovat. Může se jednat o jinou a lepší přípravu paliva nebo o jeho jednodušší a levnější dobývání (viz blog o čerpání uranu z moře). Přesto má jaderná energetika v porovnání s ostatními technologiemi jednu obrovskou přednost - je daleko efektivnější.
Tuto efektivitu můžeme i spočítat. Jedná se o bezrozměrnou veličinu, danou podílem energie získané z nějaké energeticky významné činnosti, vůči energii do ní vložené. Dá se pak odvodit z množství vyrobené energie (od které je odečtena ta část, který se zpětně používá samotnou elektrárnou). K výpočtu se mimo jiné používá násobek konečného výkonu elektrárny, její životnosti a koeficientu, který vyjadřuje prostoje na opravu ale také energie, která je potřeba k nalezení a vytěžení paliva.
V následující tabulce jsou údaje, týkající se různých technologií.
Z uvedených čísel vyplývá, proč je argument o zastaralé technologii jaderných elektráren lichý. Výrobcům energie se jednoduše vyplatí modernizovat a udržovat “při životě” i starší jaderné elektrárny. Po našich “energetických dálnicích” jezdí vytuněné oldtimery staré několik desítek let - které jsou přesto bezpečné a moderní.
Zdroje: https://festkoerper-kernphysik.de/erntefaktor_details, http://www.kta-gs.de/d/bericht_d.htm,
Další články autora |