Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Jak pokračuje mise Artemis - návrat na Měsíc

I když od prvního výletu lidské posádky na Měsíc uplynulo už 55 roků, zůstaly podobné projekty obrovskou výzvou. Jak pokračuje mise Artemis? (délka blogu 5 min.)

Optimistické futuristické vize, které naznačovaly, že v osmdesátých letech poletí lidská posádka na Mars a na přelomu tisíciletí už bude lidstvo stavět obří kosmické lodě, které se vydají na průzkum Sluneční soustavy - zůstaly jen vizemi. 

Poté, co USA zvítězily v prvním závodě o Měsíc, naopak veškeré úsilí stagnovalo. Po misi Apollo 11 sice následovala hrstka dalších misí s lidskou posádkou, projekt byl ale nakonec ukončen misí Apollo 17 v roce 1972. 

Dnes můžeme sledovat další závod o Měsíc, který se ovšem musí začít doslova od píky. Technologie, která byla využita v sedmdesátých letech je dnes samozřejmě už nepoužitelná, stejně jako dnes nepoužíváme tehdejší auta nebo třeba telefony. 

Raketu, která vynese k Měsíci dnešní mise, nestaví Wernher von Braun, ale firmy Boeing a Lockheed Martin. Systém dostal název SLS. Firma Airbus vyvíjí kapsli Orion, ve které mají přežít let na Měsíc astronauti - mezi nimi bude mimochodem také žena. 

Jiná firma (Axiom) pracuje na vývoji skafandrů, které by byly daleko skladnější a lehčí než byly jejich předchůdci v 70. letech. Výrobu přistávacího modulu přenesla NASA na soukromé firmy. 

Neúspěchy a zpoždění mise Artemis-2

Několik zúčastněných firem má bohužel problémy s dodržením časového harmonogramu. Mise, která má stát 93 miliardy dolarů se tedy zpožďuje. 

Už samotný vývoj nosné rakety trval déle, než se plánovalo. Ta ale už alespoň dokázala, že umí odstartovat ze Země a doletět k Měsíci (viz mise Artemis-1). 

Práce neustávají ani na projektu kapsle Orion. Při prvním letu obsahovala makety astronautů a velké množství senzorů, které sledovaly podmínky při kosmickém letu. Nyní se data, která mise nasbírala, vyhodnocují a využívají k potřebným změnám. Problémy se objevily při opětovném přistání na Zemi. Tepelný štít se částečně poškodil a bude nutné ho přepracovat. Daleko horší ale byla konstrukční chyba v systému, který zajišťuje přežití astronautů a fyzikální podmínky v obytné kapsli. Právě kvůli němu se prý mise zpožďuje a její druhá fáze, Artemis-2 (oblet Měsíce s lidskou posádkou) nebude odstartována letos, ale až v roce 2025. 

Problémy a zpoždění Artemis-3

Tím to ovšem nekončí. Ještě větší zpoždění bude mít nejspíš samotné přistání na Měsíci. Enormní problémy se splněním harmonogramu mají totiž soukromé firmy SpaceX a Axiom, kterým NASA přenechala vývoj lunárního přistávacího modulu a výrobu skafandrů. 

Skafandry

NASA se rozhodla, že u soukromníků koupí nejen hotový projekt, ale dokonce celý balík služeb. Má do něj patřit jak vývoj a testování skafandrů pro několik přistání na Měsíci - tak i údržba a opravy těchto skafandrů. Firmě Axiom Space za něj zaplatí 1,26 miliardy dolarů. Přitom se nebude jednat o výrobu jen pro potřeby NASA. Skafandry mohou zakoupit i jiní zákazníci, tedy jiné kosmické agentury. 

Zároveň se do vývoje skafandrů zapojila další firma - Collins Aerospace. Obě firmy pracují na nových modelech skafandrů. NASA se pak má rozhodnout, které projekty jí vyhovují lépe a pro které se rozhodne. 

Přistávací modul

Zatímco skafandry a zpoždění při jejich vývoji byly dlouho považovány za nejslabší článek projektu Artemis, mělo se postupně ukázat, že je jím spíše projekt přistávacího modulu, vyvíjený firmou SpaceX. 

Podle reklamy firmy se má jednat o projekt, který bude revoluční. Modul má mít výšku 50 metrů, průměr 9 metrů a má dopravit z oběžné dráhy nebo na oběžnou dráhu Měsíce až 100 astronautů. Zároveň má nalézt využití i na Marsu. To je sice hezké, ale jak se ukazuje, je to neudržitelně naddimenzované. Zbytečně megalomanský projekt má obrovské zpoždění. Víme, že proběhlo několik desítek pozemních testů, zatímco dva testovací starty skončily výbuchem. 

Skutečný problém ale spočívá v proveditelnosti projektu SpaceX. Stále větší pochybnosti totiž vyvolává samotný průběh mise - v případě, že by měl přistávací modul skutečně existovat a fungovat. 

Podle zpráv z NASA se musí počítat s minimálně 16 jednotlivými starty, aby mohla být s obřím modulem provedena jedna jediná měsíční přistávací mise. Už jen doprava potřebného množství paliva na oběžnou dráhu Země bude vyžadovat několik startů (o jejich počtu se informace různí). Není nutno zdůrazňovat, že tankování na oběžné dráze Země v podmínkách beztíže, let k Měsíci a následné přistání 50 metrů vysoké rakety na nevypočitatelném a možná i nerovném povrchu - také ještě nikdo nezkoušel. 

Na to, aby SpaceX dostala od NASA povolení k provozu, bude potřebovat několik bezchybných testovacích misí. Podle plánu měly být první tankovací testy mimochodem uskutečněny už v roce 2022. 

To vedlo k rozhodnutí, že přistávací modul pro misi Artemis bude paralelně vyvíjet další firma, Blue Origin. Jejího majitele jistě znáte - je jím Jeff Bezos, známý jiným svým úspěšným projektem - firmou Amazon. Zatím je ale účast přistávacích modulů Blue Moon naplánována až pro misi Artemis-5. 

Budoucnost projektu

NASA se teď věnuje misi Artemis-2, která by se měla konat na podzim roku 2025. Během ní by měla lidská posádka obletět Měsíc a vrátit se zpět na Zemi. K tomu naštěstí nebude megalomanský a neexistující přistávací modul potřebovat. 

Na podzim 2026 by se měla konat další mise - Artemis-3. Ta už by měla umožnit přistání lidské posádky poblíž jižního pólu Měsíce - pokud bude mít NASA s čím přistát. 

Dalším krokem by měla být instalace vesmírné kapsle na oběžné dráze Měsíce (projekt Gateway), která je naplánována na rok 2028. 

Další účastník v závodech na Měsíc - Čína - oznámil, že chce na Měsíci přistát s lidskou posádkou do roku 2030. Situace tedy zůstává napínavá. 

Zdroje:https://www.nasa.gov

Autor: Dana Tenzler | čtvrtek 18.1.2024 8:00 | karma článku: 20,58 | přečteno: 242x
  • Další články autora

Dana Tenzler

Co způsobuje barvu minerálů (4) - klamání tělem a přibarvování reality

Poslední část malého blogového seriálu o tom, proč jsou vlastně horniny barevné a proč je zbarvení minerálů podobné chování třídy plné dětí.

16.5.2024 v 8:00 | Karma: 13,08 | Přečteno: 145x | Diskuse| Věda

Dana Tenzler

Co způsobuje barvu minerálů (3) - co nutí děti zlobit?

Když rozebereme případ dětí z úplně zlobivé třídy (idiochromatismus - název si můžete zapamatovat podle toho, že se z takových dětí člověk musí zbláznit), zjistíme, že mají ke zlobení (a minerály k zabarvení) jen několik důvodů.

13.5.2024 v 8:00 | Karma: 14,81 | Přečteno: 211x | Diskuse| Věda

Dana Tenzler

Co způsobuje barvu minerálů (2) - proč jsou vlastně děti zlobivé?

V tomto díle blogového seriálu o barvě minerálů se dozvíte, kdo nebo co způsobuje tzv. alochromatismus, idiochromatismus a pseudochromatismus. (délka blogu 4 min.)

9.5.2024 v 8:00 | Karma: 15,39 | Přečteno: 228x | Diskuse| Věda

Dana Tenzler

Co způsobuje barvu minerálů a hornin? (1)

Zamysleli jste se někdy nad tím, odkud berou minerály a horniny svou barvu? Vysvětlení barvy minerálů se dá překvapivě vysvětlit dynamikou žáků ve školní třídě. (délka blogu 4 min.)

6.5.2024 v 8:00 | Karma: 17,52 | Přečteno: 246x | Diskuse| Věda

Dana Tenzler

Proč nevidíme cizí civilizace - vysvětlení geologa (2)

Ze svých zkušeností s vývojem života na Zemi odhadujeme možnosti vývoje na cizích planetách. Jednotlivé specifikace planet z pohledu geologa. Kde se může život vyvíjet nejrychleji? (délka blogu 4 min.)

2.5.2024 v 8:00 | Karma: 21,41 | Přečteno: 409x | Diskuse| Věda
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma

18. května 2024  12:02

Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...

Vrtulník íránského prezidenta havaroval v mlze, záchranáři po něm pátrají

19. května 2024,  aktualizováno  22:16

Aktualizujeme Na severozápadě Íránu pokračuje rozsáhlá záchranná operace poté, co zde zmizel vrtulník s íránským...

V Maďarsku havaroval na Dunaji motorový člun. Dva lidé zemřeli, pět se pohřešuje

19. května 2024  14:38,  aktualizováno  20:42

Dva lidé zemřeli při lodní nehodě na řece Dunaj severně od maďarské metropole Budapešti, uvedla v...

Obrat. Neučte už sporné teorie o 72 pohlavích, instruuje britská vláda školy

19. května 2024  20:22

Britská vláda představila nové pokyny pro sexuální výchovu. Vyzývá v nich školy, aby přestaly učit...

Armáda pošle miliardy „do luftu“. Kbely dostanou novou věž a dopravní letadla

19. května 2024  20:21

Armádní letectvo získá o téměř devatenáct miliard korun víc pro následující čtyři roky, než bylo...

Rozdáváme batolecí mléko ZDARMA
Rozdáváme batolecí mléko ZDARMA

Na cestě mateřstvím se potkáváme s různými výzvami. V případě výživy našich nejmenších představuje kojení ten nejlepší základ. Pokud však kojení...

  • Počet článků 976
  • Celková karma 19,37
  • Průměrná čtenost 1320x
Pokud vás blog pobaví nebo se v něm dočtete něco zajímavého - je jeho účel splněn. Přijďte si popovídat do diskuze, často je ještě zajímavější než blog sám, díky milým a znalým návštěvníkům.