Elon Musk - vizionář nebo mluvka?
“Je to fascinující, že jeden jediný člověk dokáže posunout lidský vývoj takovým způsobem, jakým se to nepovedlo nikdy nikomu předtím.” “Musk zvládl během pár let víc, než NASA během posledních desetiletí.” “Musk je vizionář, který prostě neakceptuje, že něco nejde - on jde… a udělá to.”
S takovými a podobnými větami se lze setkat prakticky v každé diskuzi o americkém miliardáři.
Obzvláště srovnání s výkony NASA považuji na nemístné a osobně také za více než nefér. NASA (nebo třeba evropská ESA) jsou vesmírné agentury, zaměstnávající velké množství lidí. Zabývají se skutečným vývojem (tedy tím, co příznivci Muska připisují svému idolu) - a nikoliv množením dolarů na privátních kontech.
Přínos NASA a jiných vesmírných agentur je neoddiskutovatelný. Převážně jen díky nim dnes víme, jak vypadají naše sousední planety a jejich měsíce. Sondy, které vypustila NASA, se dostaly až na okraj Sluneční soustavy, jinde zase zkoumají asteroidy. Ano - aNASA skutečně byla na Měsíci. Podívejme se, jak vypadá podobná bilance u Elona Muska.
Vývoj raket
Příznivci Muskova stylu často oceňují jeho rychlost. Razantním tempem žene kupředu pokrok lidstva, tvrdí. Na první pohled to tak skutečně může vypadat. Muskovy rakety Falcon 9 prošly během svého vývoje minimálně pěti různými verzemi, které se liší svou startovní hmotností. Její navyšování je opravdu znatelné - dnes činí téměř dvojnásobek původních hodnot. Tyto změny se udály během zhruba 50 startů - na každou verzi tedy připadá statisticky jen asi deset pokusů.
Takový excesivní vývoj se může zdát fascinující - ve skutečnosti ale v tomto odvětví (raketová technika) není na místě. Musk vymýšlí a průběžně mění své rakety podobně, jako to dělá Bill Gates se svými verzemi Windows. V oblasti softwaru jde jen o nepříjemné změny pracovního systému. Při výrobě raket jsou následky ještě daleko nepříjemnější.
Představte si, jak by vypadal podobný proces při výrobě auta. Konstruktér navrhne a nakreslí nový model. Továrna rychle vyrobí několik kusů a okamžitě je s velkým halasem prodá. Už během prodeje se zjistí, že motor auta někdy nenaskočí a jindy z něj kape olej. Nezavírají se dveře od kufru a rychlost, kterou mělo auto dosáhnout, je jen pouhým snem. Při pokusu o zaparkování upadnou obě zadní kola a vysype se přední sklo…
Konstruktér se zamyslí a provede blíže nespecifikované změny. Další verze je rychle na světě, zároveň se přestane vyrábět její předchůdkyně. I nová verze má ale svoje mouchy - a některé znepříjemňují jízdu tak, že je potřeba vytvářet stále další a další verze. Všechny jsou halasně propagovány v blikajících barevných show. Majitelé prvních verzí by ovšem měli smůlu. Nikdo by nevyráběl náhradní díly. Jako by nikdy neexistovaly.
Srovnání je možná trochu přehnané, ukazuje ale, proč se podobný způsob práce v určitých oblastech průmyslu nikdy neujal. Zatímco se například software může klidně měnit “pod rukama” a uživatel to skousne se skřípajícími zuby, u auta (nebo jiných technických výrobků) už podobné excesy nikdo netoleruje. Ani neustálé změny tonáže a parametrů (často na dlouho zamluvených) raketových startů zákazníky moc nepotěší.
Musk zvolil ve své cestě za slávou a pochybnou jedinečností právě tenhle způsob vývoje. Ano, jeho rakety možná vznikají razantním tempem. Ale platí za to chaosem, nevypočitatelností a nespolehlivostí jednotlivých vývojových verzí. Kdyby se rozhodl je vyrábět tak, jako ostatní, potřeboval by k tomu srovnatelné množství času a také peněz. Jeho pověst “geniálního vizionáře” je tedy uměle vytvořená na úkor samotného produktu - jeho raket.
Nad tím by se možná dalo i mávnout rukou. Musk si prostě najde takové zákazníky, kterým to nevadí. Nevadí jim, že start nemusí vyjít. Je totiž o něco levnější, i když ale o to nevypočitatelnější.
Cui bono?
Ironií osudu jsou to právě potenciální zákazníci (výrobci satelitů), kteří jsou velice konzervativní - a na adrenalinové sporty si nepotrpí. Není divu.
Při výrobě a dopravě satelitů na oběžnou dráhu tvoří náklady na samotný start běžně jen asi pětinu nebo třetinu celkové ceny projektu. Pro majitele satelitu je relativní úspora několika procent ceny startu spíše nedůležitá. Po letech práce a námahy, když dovedli své projekty do zdárného konce, nechtějí přihlížet, jak se jejich dílo na startovací ploše smaží v oblacích dýmu a plamenů.
Potíže a nehody v prvních fázích vývoje raket jsou přitom úplně normálním a běžným jevem, se kterým bojuje každý jejich výrobce. Ani Falcon 9 v ničem nezaostává za svými cizokrajnými kolegyněmi. Ve skutečnosti má jen nepatrně lepší skóre než ruská raketa Proton - tedy druhou nejhorší statistiku na světě. Ruské poměry připomíná ještě jedna maličkost: touha mlžit a promptně označovat za zdařilé i ty starty, které se v něčem nepovedly.
Muskovi se budu věnovat i v příštích týdnech a měsících. Chtěla bych uvést na pravou míru mýtus o geniálním konstruktérovi, nevšedním podnikateli i jedinečnosti přínosu tohoto byznysmena pro cesty na Mars. Snad se mi podaří vnést trochu zdravého rozumu do PR bubliny, kterou kolem svých aktivit vyvolává jak on sám, tak neznalá nebo senzace chtivá média.
Dana Tenzler
Kolem jedné z našich nejbližších hvězd obíhá planeta typu Země
Je sice menší než naše vlastní planeta a také její centrální hvězda je jiného typu než Slunce, přesto je tento objev velice zajímavý. (délka blogu 3 min.)
Dana Tenzler
Nový měsíc Země - návštěva z kosmu
Od včerejšího dne má Země nového souputníka. Bude naši planetu provázet celé dva měsíce. Náš nový měsíc je ale o hodně menší než ten, který vidíte na nebi. (délka blogu 3 min.)
Dana Tenzler
V Botswaně byl objeven diamant století
Stává se druhým největším surovým diamantem, který byl kdy objeven na naší planetě. Jakou roli přitom hrálo rentgenové záření? (délka blogu 4 min.)
Dana Tenzler
Umělé diamanty - vyrobené při normálním tlaku
Podařilo se vyrobit umělé diamanty, které ke svému vzniku nepotřebovaly extrémní podmínky. Diamanty, které vznikají při vysoké teplotě - a normálním tlaku. (délka blogu 3 min.)
Dana Tenzler
Jak vznikají v zemské kůře zlaté nugety?
Odkud se berou zlaté nugety? Zlata je přece v zemské kůře jen velice málo. Proč se tento vzácný kov hromadí často právě v křemenných žilách? (délka blogu 5 min.)
Další články autora |
Velkolepá Zemanova party. Dorazili Fico, Orbán či čínský velvyslanec
Bývalý prezident Miloš Zeman slaví v sobotu 80. narozeniny. Mezi gratulanty nejsou jen čeští...
Z ujíždějícího kočárku u lanovky v Peci vypadl kojenec, dítě zraněním podlehlo
Policisté pátrají po svědcích, kteří ve středu kolem 12:30 viděli cestou k lanovce v Peci pod...
Obsese zbraněmi, morbidní porno a stres. Vrah z fakulty střílel už na střední
Premium Čtyřiadvacetiletý muž ze středostavovské rodiny bez ekonomických problémů a se slibně rozběhlou...
Konec platebních karet? Bankám vadí jejich monopol, pracují na alternativě
Premium Evropské banky se již nějakou dobu snaží vyšachovat ze hry bezmála monopolní poskytovatele...
Malý Vilík prohrál svůj boj s rakovinou. Sbírka pomohla rodině strávit čas spolu
Rodiče malého Vilíka na stránce Donio v červenci vybírali peníze, díky kterým se mohli plně věnovat...
Korupce a ekonomický propad. Nejen Západ, už i Čínu zaplavuje blbá nálada
Premium Blbá nálada nezachvátila jen řadu zemí na Západě, nakazila se jí už i Čína. Mezi jejími obyvateli...
Maláčová vede SOCDEM. Slíbila širokou levicovou koalici proti ožebračování
Přímý přenos Sociální demokracie zvolila do čela strany bývalou ministryni práce a sociálních věcí Janu...
Na začátku nám říkali, že zkrachujeme, vzpomíná šéfka minipivovaru
Šárka Grguričovou během práce pro Budvar učaroval svět minipivovarů. Když dostala nabídku...
Téměř polovina Čechů nemůže pracovat z domova, 16 procent ani nechce, říká průzkum
Pracovat z domova z povahy své práce nemůže 44 procent zaměstnanců. Dalších 40 si to přeje a jen 29...
Lucie Zelinková: Nikdy jsem se tématu mateřství věnovat nechtěla. Všechno je jinak
Moje témata patří snad k těm nejvíce nepopulárním, která ve společnosti kolují, říká v podcastu Netabuj knihomolka, influencerka a maminka malé...
- Počet článků 1016
- Celková karma 21,50
- Průměrná čtenost 1277x