O Estonsku za Gorbačova, prohibici, frigoších a zmařeném výletu

Pobaltí patří sice i dnes k méně navštěvovaným turistickým lokalitám, ale má neopakovatelné kouzlo. Navštívila jsem ho ještě před devětaosmdesátým rokem a při první vzpomínce na Estonsko  se mi vybaví  tři hesla: PERESTROJKA - GLASNOST, GORBAČOV a PROHIBICE.

Archeologické vykopávky Tallin 1988

Když mi kamarádka před časem líčila  krásy této pobaltské země ze své čerstvé dovolené, vzpomněla jsem si na své zážitky odtamtud z doby mých studií.

Pokud se na tomto blogu napíše Estonsko, skalní čtenáři si možná vybaví článek Standy Wienera, který zde tuto zemi proslavil. Mimo jiné  zde uvedl i odkaz na weby fanklubu tohoto místa, kteří do druhého Čechy nejnavštěvovanějšího estonského městečka hned po Tallinnu zavítali a na svém webu popsali své dojmy z jeho návštěvy.
Přiznám se, že naší tehdejší studentské skupině byl tento zážitek odepřen, a někteří členové výpravy (nejvíc pánská část) z toho neskonale smutnili ještě dlouho po svém návratu do Československa. Zvlášť když název města nalezli poprvé v jízdním řádu a nemohli se tam jet podívat. Takovou magickou silou je přitahoval.

Kamarádka  vyprávěla o cestě na kolech a úžasné  přírodě a také o tom, jak přesvědčila šoféra autobusu, aby s ní našel, v onom druhém, výhradně Čechy nejnavštěvovanějším městě, infocentrum, kde vykoupila místní mapky, které pak v Česku rozdávala přátelům.

Je škoda, že je Estonsko vnímáno hlavně přes tento název nikterak turisticky zajímavého města. A tak chci jen heslovitě popsat, co se o Estonsku vybaví mně:

Razítko AB OBMEN v cestovním pase, výstup naší desetičlenné skupiny po třídenní cestě vlakem  na nádraží v Tallinnu.
Únava po náročné cestě a co horšího, ani kapka alkoholu, přestože jsme vezli v průměru litr tvrdého na hlavu. (Samozřejmě kvůli desinfekci trávicího ústrojí.)
Ne, nebyla to dovolená, jeli jsme pracovat na archeologické vykopávky v historickém centru hlavního města.
Naše pracoviště několik metrů pod úrovní terénu náměstí.
Vykradení naší boudy na převlékání hned druhý den. (Tepláky a montérky zůstaly, ztratily se jen veškeré džíny frajerům co chtěli ve výkopu machrovat starými lewiskami z Tuzexu.)
Navýšení našeho kapesného na místním černém trhu prodejem silonek a spodních kalhotek, na které jsme opakovaně vystáli frontu v Kotvě.
Hledání prken do postelí na kolejích, abychom se nepropadali drátěnkami až na podlahu.
Úžasný koncert ve staré katedrále.
Pracovní obědy a večeře v jedné ze čtyř povolených vináren s restaurací (také důsledek prohibice). Přednostní vstup nás, pracujících inostranců v montérkách před frontou místních dam a pánů v oblecích, kteří stáli frontu na limitovanou hodinu posezení u dvou piv nebo lahve vína.
Opalování a koupání do 22.00 na místních plážích (bílé noci).
Slunce, které zapadalo jen na 4 hodiny.
30 centimetrů vody na ulicích při přívalových deštích.
Lístky na cukr do čaje (aby se z něj nemohl pálit alkohol). Dostali jsme tolik lístků, že kdybysme jím měli osladit každý čaj, budeme v Estonsku rok. (Všechny vyměněné na černém rynku za místní vodku)
Nádherné saunování ve srubu na kraji říčního meandru.
Kotleta Fregata na jídelním lístku v každé restauraci.
Ščoty – ruční počítadla u každé pokladny.
Vážená zmrzlina do kornoutů bez chladiče z kovové vany.
Fronty, fronty, fronty.
Neoškubané slepice s podřezanými kapajícími krky v samoobsluze, kde je jinak jen 20 druhů výrobků.
Limonády nejsou. Jen sok (mošt různého složení konzistence burčáku). Po třech nedělích jsme vděčni jen za vodu a šumáky z domova.

Dalším projevem prohibice byl jev, kdy v přilehlých parcích polehávali různí omšelí občané a kolem nich se zpravidla povalovaly nádobky podobné těm od naší Okeny. Při podrobnějším průzkumu jsme zjistili, že z nich i podobnou modrou tekutinu ve velkém množství popíjejí. V drogerii jsme tuto lahůdku pak objevili pod názvem Frigo a průvodkyně nám vysvětlila, že přípravek skutečně slouží k čištění oken. Od té doby jsme  jim neřekli jinak než „frigoši“. Svůj nektar blaha si vylepšovali ještě chuťovkami v podobě topinek namazaných krémem na boty.

Za celou brigádu naše pracovní skupina odvedla velkou práci k nepříliš velké spokojenosti dohlížejících archeologů. Jako studenti stavební fakulty jsme totiž kladli důraz na co největší množství vytěžené zeminy, abychom co nejrychleji odkryli základy staré studny, místo abychom lehce prosívali každou lopatičku. Skuteční archeologové, pak prosívali námi vyvezenou hlínu a nadšenými výkřiky při každém nálezu tu kosti, tu střepu, nás upozorňovali na to, jak mizerně jsme se tak zodpovědné práci věnovali.

Největším úlovkem, kromě zážitků, který jsme si tenkrát přivezli, byla z Finska pašovaná trika s nápisem Hot News : PERESTROJKA, GLASNOST a řadou srpů s kladivy a hvězdami. Nechali jsme tam za ně překupníkům celý zbytek vydělaných peněz, ale stálo to za to.
Doma jsme byli za hvězdy, protože jsme je nosili jako jedni z prvních. Nikdy nezapomenu na to pozdvižení a můj samolibý pocit, když jsem rovnou z Estonska jen přehodila bágl a dorazila v tílku s nápisem jako vedoucí na pionýrský tábor.

Krásný podzim ať jste kde jste.
A někdy příště třeba :   O bílých nocích v Leningradě, tarakánech, sprchách na rozpis a gazírované vodě na Něvském prospektu....

Autor: Štěpánka Bergerová | sobota 8.10.2011 14:20 | karma článku: 19,95 | přečteno: 1947x

Štěpánka Bergerová

Jsme schopni samostatně přemýšlet?

Nebo postupně přenecháme myšlení umělé inteligenci, diktátům shůry a budeme se bez ohledu na okolnosti řadit bezduše do fronty ..?

16.5.2024 v 23:05 | Karma: 13,70 | Přečteno: 253x | Diskuse| Společnost

Víčkotrhači ...

... „První co udělám je, že to urvu a tím se částečně uklidním,“ líčil nedávno kamarád a ostatní mu souhlasně přitakávali

5.5.2024 v 17:00 | Karma: 40,80 | Přečteno: 3785x | Diskuse| Společnost

Štěpánka Bergerová

O starých značkách a nejen o nich ...

Z různých reklam se na nás hrne všelijak pojatý výkřik, abychom vyměnili staré věci za nové, ale leckdy je třeba dávat pozor, abychom „nevylili vaničku i s dítětem“.

20.4.2024 v 14:05 | Karma: 17,51 | Přečteno: 522x | Diskuse| Společnost

Štěpánka Bergerová

… o mámivé iluzi erotického prádla

Nedávno jsem byla na křestu povídkové knihy, kde autorka vetkla do úvodního textu inspiraci z příběhů vyslechnutých v kabince obchodu s luxusním prádlem.

29.3.2024 v 20:29 | Karma: 19,87 | Přečteno: 853x | Diskuse| Společnost

Štěpánka Bergerová

Jezdí jak pražskej autobusák ...

...................................... aneb budou nám opravdu lépe, nejen ve veřejné dopravě, šoférovat roboti ???

29.2.2024 v 21:46 | Karma: 15,55 | Přečteno: 479x | Diskuse| Společnost

Královna fetiše rozdráždila Ameriku. Její fotografce se klaní i feministky

22. května 2024

Seriál „Nejkrásnější fotografka“ či „nejlepší pin-up fotografka na světě“. Taková čestná přízviska si...

„Krok ke třetí světové.“ Ukrajinci zasáhli klíčovou ruskou radarovou stanici

25. května 2024  12:55

Ukrajinská armáda zřejmě tento týden zasáhla významnou ruskou radarovou stanici, která je součástí...

Turek: Z Nerudové mi bývá špatně, o hlasy komoušů a progresivistů nestojím

24. května 2024

Bývalý automobilový závodník a lídr Přísahy s Motoristy Filip Turek patří mezi černé koně...

Česko explodovalo zlatou hokejovou radostí, fanoušci v Praze kolabovali

26. května 2024  11:40,  aktualizováno  23:29

Česko v neděli zažilo hokejový svátek. Fanoušci vyrazili sledovat finále mistrovství světa na...

Pavel se zranil na motorce. V nemocnici na pozorování zůstane několik dní

23. května 2024  20:03,  aktualizováno  22:32

Prezident Petr Pavel se zranil při jízdě na motorce. Zranění nejsou vážná, ale vyžádají si...

Senát schválil novelu, která usnadní podmínky uplatnění zubařů ze zemí mimo EU

29. května 2024  12:34

Senát podle očekávání potvrdil souhlas se svou novelou, která má usnadnit zapojení zubních lékařů...

Těsně před volbami se Sněmovna na žádost ANO vrátí k migračnímu paktu

29. května 2024  12:32

Vrcholem kampaně opozice před volbami do Evropského parlamentu bude mimořádná schůze Sněmovny,...

Kvůli ministrům NATO budou v akci stovky policistů, na dva dny zkomplikují dopravu

29. května 2024  12:30

Ve čtvrtek do Prahy dorazí ministři zahraničí členských států NATO na neformální setkání. Účast...

Lídři budou v superdebatě iDNES.cz mluvit o migraci, Green Dealu či euru

29. května 2024  12:24

Zpravodajský portál iDNES.cz odvysílá v pondělí 3. června živě od 11 hodin velkou předvolební...

Autorka nápadů překračujících rámec všedního dne ........
Knihy MOUCHA V LIMONÁDĚ a ZÁKLADY ŽENSKÉ ŽÁDOSTIVOSTI si můžete objednat na adrese: stepanka.bergerova@seznam.cz,
Více informací na Facebooku -(https://www.facebook.com/mouchavlimonade)
Budu ráda za vaši recenzi na Databázi knih