Premium

Získejte všechny články
jen za 49  Kč / 1. měsíc

Povyk kolem dálnice

Od letošního léta zprávy o chystané rekonstrukci české dálnice D1 nabývají trochu konkrétnější podoby. Není snad u nás řidič, který by podobné plány neuvítal, neboť lidovým i novinářským synonymem k této komunikaci se už dávno stalo slovo tankodrom. Člověk však nemusí být zrovna dopravní expert, aby ho napadlo pár otázek.

1. etapa rekonstrukce D1

Rekonstruovaná má být část dálnice začínající u Mirošovic (23. km), tedy tam, co končí šestipruhový úsek, a končící u Kývalky (182. km). Tedy nějakých 159 kilometrů dálnice. To vše v několika etapách, rozdělených do 10 let.

Trocha porovnání

Nad posledním uvedeným číslem rozumu nezbývá, než aby zůstal tiše stát. Jednoduchým výpočtem se dojde k průměrným 15 až 16 opraveným kilometrům dálnice ročně. Celé to, slovy klasika, připomíná mnoho povyku pro nic. Podívejme se třeba do takového Slovinska. Můžeme stokrát žehrat na jejich "známkovou politiku", nicméně faktem zůstává, že za posledních deset let tam postavili dálnice a rychlostní silnice nejméně dvojnásobné délky. To vše na zelené louce, včetně mnoha mostů a tunelů. A včetně rekordmanů ve své kategorii (pro zajímavost: viadukt Črni Kal je dlouhý 1065 m a s 95 m je druhou nejvyšší stavbou v zemi, dálniční tunel Trojane má délku bezmála tři kilometry; na trase jsou další 4 stavby, jejichž délka přesahuje 1 km).

V České republice se proti tomu bude stejnou dobu rekonstruovat dálnice, jejíž profil a hlavní stavby, zdaleka nedosahující slovinských parametrů, dávno stojí, dálnice se pouze o metr a půl rozšíří. Tedy bez sice diskutovaného, ale nakonec zamítnutého rozšíření o jeden pruh v každém směru. Toto řešení je velmi krátkozraké. Nejen že nepohlíží do budoucna, ono ignoruje i nynější všeobecně známý fakt, že stačí i drobný ťukanec a dálnice D1 se na nějaký čas zastaví.

O nákladech a poplatcích

Rekonstrukce má být v této podobě provedena za celkem sympatickou částku 20 miliard korun, přičemž rozšíření by přišlo na miliard padesát. Když už to tedy máme naplánované na oněch deset let, troufám si tvrdit, že náš stát vyhodí ročně více než ony tři miliardy korun. Vyčkejme však konce a porovnejme tyto plánované peníze se skutečně vynaloženou sumou. V českých podmínkách je podobná ostražitost více než na místě.

Snad ještě více než penězi bude toto vše vykoupeno především trpělivostí řidičů. Pravděpodobnost vzniku kolon hraničí s jistotou. Otázkou zůstává, jestli bude i během rekonstrukce povinná na tomto staveništi dálniční známka. Ono je doslova hanebné ji vyžadovat i na komunikaci současné, neboť ta svou kvalitou dálnici připomíná jen vzdáleně. Povinnost vylepit na D1 známku měl stát zrušit už před několika lety. Vím, bylo by to spíše symbolické - málokdo totiž, včetně mě, potřebuje známku jen na této trase. Pokud cestuje mezi Prahou a Plzní a známku tak jako tak má, pranic mu nepomůže, že zrovna cestou do Brna by ji mít nemusel. Ale mohli bychom získat pocit, že se k nám stát chová aspoň trochu férověji. Je mi však jasné, že podobné úvahy zůstanou ve stadiu utopie.

Co zbývá

Rekonstrukce dálnice D1 je potřebná, o tom není sporu. I když nebude provedena šestipruhová varianta, mít i jen čtyři opravené pruhy je lepší než současný tristní stav. Hlavní problém, se kterým se rekonstrukce musí potýkat, je neexistence alternativní, tedy severní trasy z Prahy směrem na Olomouc a Ostravu. Vám, kteří budete potřebovat déjedničku v příštích deseti letech pravidelně, přeju pevné nervy. Nečeká vás nic jiného, než přecpané úseky staveniště střídané s méně ucpanými úseky současného tankodromu. A my ostatní, co ji užíváme příležitostně, si najdeme náhradní trasy. Ušetříme tím jednak nervy vlastní, a navíc by mohlo alespoň v létě jezdit mezi Prahou a Brnem o něco méně aut.

Autor: Jaroslav Babel | neděle 18.9.2011 11:11 | karma článku: 33,23 | přečteno: 1629x
  • Další články autora

Jaroslav Babel

Alpská tour (5.)

Nové cíle nejsou k zahození nikdy, tím méně v případě cest. Jenže tahle byla především ve znamení deště, který sice nepřicházel pravidelně, zato ale s naprostou jistotou.

25.7.2024 v 16:11 | Karma: 7,35 | Přečteno: 102x | Diskuse | Cestování

Jaroslav Babel

Alpská tour (4.)

Nové cíle nejsou k zahození nikdy, tím méně v případě cest. Jenže tahle byla především ve znamení deště, který sice nepřicházel pravidelně, zato ale s naprostou jistotou.

24.7.2024 v 11:22 | Karma: 11,74 | Přečteno: 198x | Diskuse | Cestování

Jaroslav Babel

Alpská tour (3.)

Nové cíle nejsou k zahození nikdy, tím méně v případě cest. Jenže tahle byla především ve znamení deště, který sice nepřicházel pravidelně, zato ale s naprostou jistotou.

15.7.2024 v 20:38 | Karma: 12,90 | Přečteno: 200x | Diskuse | Cestování

Jaroslav Babel

Alpská tour (2.)

Nové cíle nejsou k zahození nikdy, tím méně v případě cest. Jenže tahle byla především ve znamení deště, který sice nepřicházel pravidelně, zato ale s naprostou jistotou.

11.7.2024 v 17:11 | Karma: 11,03 | Přečteno: 181x | Diskuse | Cestování

Jaroslav Babel

Alpská tour (1.)

Nové cíle nejsou k zahození nikdy, tím méně v případě cest. Jenže tahle byla především ve znamení deště, který sice nepřicházel pravidelně, zato ale s naprostou jistotou.

6.7.2024 v 17:27 | Karma: 15,63 | Přečteno: 228x | Diskuse | Cestování
  • Nejčtenější

Novinky na iDNES Premium: Každý den rozdáváme bazény za 100 tisíc Kč

15. července 2024,  aktualizováno  22.7 8:34

Léto je v plném proudu, teploty pravidelně stoupají nad 30 stupňů a schladit se ve vodě je jistě...

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

24. července 2024  11:37

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V...

IT problémy způsobily kolaps bank i letišť. V Evropě i jinde ve světě

19. července 2024  9:25,  aktualizováno  22:33

Řadu zemí v pátek zasáhly problémy s počítačovými systémy. Letiště kvůli výpadku čelila potížím s...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

22. července 2024  14:31

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do...

VIDEO: Kapitán výletní lodi v Řecku spláchl vlnou turisty na pláži. Vyšetřují ho

23. července 2024  9:29

Nevyžádané dobrodružství na jinak poklidné dovolené zažili v sobotu turisté na pláži Agios Stefanos...

Zahájení na lodích a v kapkách deště. Olympiádu zažehli Riner a Pérecová

26. července 2024  18:35,  aktualizováno  27.7

Zahájení, které nemá obdoby. Poprvé v historii se slavnostní ceremoniál přesunul mimo stadion....

Rozvojové země se topí v rekordních dluzích, odnášejí to nejchudší, říká studie

27. července 2024

Většina států po celém světě dlouhodobě bojuje s vysokými dluhy. V případě rozvojových států ale...

Pověst jejich zmrzliny překročila hranice. Vsadili na řemeslnou výrobu

27. července 2024

Za tři dekády se z malé cukrárny na konci světa stalo zmrzlinářské impérium Adria Gold. Vyrábí...

Prsty už slábnou, hlásí Petr Janda. Na pódiu chce ale zůstat až do konce

27. července 2024

Letošní červencová party na zahradě Petra Jandy se nesla v havajském duchu. A její nejzářivější...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 318
  • Celková karma 11,20
  • Průměrná čtenost 1312x
Zdravotní sestra.

Po několika zkušenostech si dovoluji upozornit, že veškeré materiály zde publikované podléhají autorskému zákonu. Užití článků nebo jejich částí tudíž není bez výslovného souhlasu autora možné.