Takové lživé komunistické bláboly Petra Hanniga

Tak prý rozděl a znič. No, šéf marginální bezvýznamné strany Rozumní měl v tomto případě k rozumu hodně daleko. Napsal totiž kolosální nesmysly o železnici, které absolutně nerozumí.

Jsou to takové ty nostalgické komunistické řeči o tom, jak je nyní všechno špatně, země je vytunelovaná apod. A pan Hannig si jako příklad vybral železnici. „Takže jak to rozděl a znič funguje. Ukáži to na příkladu Českých drah. Nejdřív se oddělila část, která se stará o infrastrukturu, to znamená tratě a vše kolem, to, co je nevýdělečné. Část provozu se zprivatizovala a to na výdělečných tratích. Však také právě proto byly úspěšné ve volbách v roce 2010 Věci veřejné, které získaly Ministerstvo dopravy a mohly se pak štědře odvděčit svému největšímu předvolebnímu sponzorovi. O výdělečné spojení velkých měst je zájem privátních provozovatelů na dráze, malé, nerentabilní spoje jsou postupně rušeny,“ napsal Petr Hannig na svém blogu.

Ilustrační foto

Celá záležitost je o hodně složitější. Podle nové koncepce železniční dopravy došlo v roce 2003 k rozdělení Českých drah na Správu železniční dopravní cesty (současná Správa železnic), která má na starosti dopravní infrastrukturu, a České dráhy, jež zajišťují vlastní osobní a nákladní vlakovou dopravu. Již v roce 1995 Parlament přijal zákon, který umožnil konkurenci na železnici a vznik soukromých dopravců.

Takže koleje a nádraží a veškerá potřebná infrastruktura zůstaly v majetku, ale provoz mohou kromě Českých drah zajišťovat i další dopravci. Myslím si, že každá konkurence je ku prospěchu. Stačí si vzpomenout na hnusné pomalé špinavé vlaky za socialismu pod značkou monopolních ČSD, kde často netekla voda, a mýdla, toaletní papíry a ručníky se vyskytovaly jen výjimečně. Každý, kdo jezdí vlaky a není zaslepený, musí uznat, že kvalita vlaků se v současnosti proti komunistickým dobám výrazně zlepšila.

Jsou tratě, na nichž stát větší část provozu nedotuje (výjimkou jsou vlaky zajišťující základní dopravní obslužnost) a dopravci jezdí na vlastní riziko. To se týká například úseku Praha – Ostrava. Na většině tratí to však funguje tak, že stát v rámci zajištění dopravní obslužnosti objednává rychlíky a expresy a kraje pak osobní a spěšné vlaky.

Provoz na jednotlivých tratích se zajišťuje buď přidělením konkrétnímu vybranému dopravci anebo, což je spravedlivější forma, pomocí výběrového řízení. Například ministerstvo dopravy vypíše konkurs na provozování rychlíků na trati Plzeň – Most. A ten, kdo nabídne nejlepší podmínky, vyhraje zakázku. A stejně tak postupují i kraje v případě osobních vlaků. Zadají si, kolik musí dopravce na konkrétní trati zajistit spojů, v jaké kvalitě a za jakou cenu. Ony rozhodují o tom, kdo a kde bude jezdit. A opět je to na každém zájemci, jaké nabídne podmínky. Není to tedy tak, jak tvrdí Petr Hannig, že se provoz na hlavních tazích zprivatizoval. To je hloupost! Na výdělečných tratí jezdí i vlaky Českých drah, např. Pendolína, a na lokálkách na základě objednávky příslušných krajů působí i soukromí dopravci. Pan Hannig tedy buď neví, co píše, nebo vědomě šíří lži.

https://hannig.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=771058

 

 

 

Autor: Jan Ziegler | neděle 23.5.2021 17:53 | karma článku: 25,46 | přečteno: 960x