Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Téma, co i pro nás bude možná časem aktuální: Jak před 54 lety Japonci spustili šinkansen

V Japonsku byla rychlostní železnice šinkansen spuštěna 1.10.1964. Francouzská rychlostní TGV zahájila provoz v r. 1981. V Číně již mají přes 22000 km rychlostních tratí. Ba i v Česku se o nějaké takové železnici už začíná snít...

Zbytek světa převzal z japonštiny kupříkladu termíny gejša, haiku, kamikadze, nebo shinkansen. Shinkansen či šinkansen se opisem překládá jako vlak-střela. V japonštine je slovo shin-kan-sen zapsáno třemi znaky: první značí nový, druhý hlavní, a třetí linie, tedy doslova nová hlavní dráha, ale každý Japonec ví, že se to do angličtiny překládá jako bullet train. Japonci nemají moc rozvinutou a diversifikovanou koncepci okolního světa. Prvně si asi dvě stě let mysleli, že celá Evropa mluví holandsky. Holanďané byli jediní, kteří směli s ostrovy obchodovat, a mimo jiné tam vozili holandsky psané učené knihy, a vědychtiví Japonci se tudíž učili holandsky, aby si tu západní vědu mohli osvojit (ze všeho nejdřív se ovšem naučili vyrábět ruční palné zbraně, které se pak ukázaly být rozhodujícím faktorem ve sjednocení říše). Teprve později se dozvěděli, že v Evropě je jazyků mnoho, a holandština ani zdaleka není nejfrekventovanější. Nyní pod vlivem školy a přijímacího řízení na univerzity jsou cizí jazyky vpodstatě redukovány na angličtinu - angličtina je spolu s matematikou, přírodními vědami, a společenskými vědami povinnou náplní univerzální přijímací zkoušky na university, ve které musí uspět každý budoucí veterinář stejně jako třeba každý budoucí novinář či konstruktér. Žádné výjimky. Tak tedy pěkně česky to je vlak-střela, neb nakonec dříve než šinkansen jezdila z Bratislavy do Prahy Slovenská strela a byla taky pěkně kompaktní, byť pravda ne tak rychlá. A nyní otázka pro bystré čtenáře - kdo vymyslel ty japonské znaky? Správně, Číňané - japonské písmo bylo před staletími importováno z Číny a dodnes se používá v nezměněné podobě (až na nepatrně dodatky kvůli gramatice a přepisu cizích slov). Tato zcela základní informace o orientální kultuře je kupodivu známa jen velmi málo, a kdykoliv to někomu řeknu, tak mi nechce věřit. Po nějakých pět tisíc let byla Čína rozvinutější civilizací, než okolní země, které přejímaly nejen písmo, ale třeba i pěstování rýže, výrobu papíru, daně, přípravu alkoholických nápojů. Leč zpět k japonskému rychlovlaku šinkansen. Ten patří k nejrychlejším železničním spojům na světě, byť dnes jsou celosvětově zdaleka nejmasověji nasazenými čínské super-expresy CRH (China Railway High-speed). O tomto pozoruhodném, gigantickém čínském technickém i ekonomickém průlomu ale až někdy jindy.

Za otce technické koncepce japonského šinkansenu je pokládán Hideo Shima, rodák z Osaky v r. 1901, který zemřel v Tokiu v březnu 1998 v požehnaném věku 96 let. Po celou dobu jeho dlouhého života byla železnice v Japonsku nejdůležitějším dopravním prostředkem. Nejzatíženějším úsekem je tzv. trať Tokaido z Tokia do Osaky. V padesátých letech tento úsek dlouhý 556 km představoval sice jenom 3% z kilometráže tratí, ale přepravovala se po něm téměř čtvrtina osob a nákladů. Není divu - je to spojnice dvou největších japonských měst, navíc procházející třetím největším, Nagojou (pokud nepočítáme Yokohamu, prakticky spojenou s Tokiem). Bylo jasné, že její kapacita se musí rapidně zvýšit. V roce 1955 se presidentem japonských národních drah JNR stal progresivní Shinji Sogo a ten za svého zástupce pro technický rozvoj zvolil právě Hideo Shimu. Shima prosadil koncept budování zcela nové Tokaido linie, zhruba paralelní stávající trati, určené pouze pro expresní dopravu osob a překonávající vzdálenost z Tokia do Osaky za tři hodiny. To předpokládalo dosahovat cestovní rychlost kolem 220 km/hod.

Hideo Shima se stal hnací silou technické stránky projektu, plánování trasy, nových technologií kladení kolejnic, řešení zcela nových typu lokomotiv a vagónů. První model šinkansenové soupravy se jmenoval Kodama (ozvěna), později přišly modernější Hikari (paprsek - 270 km/hod) a Nozomi (naděje - 300 km/hod). V prosinci 1958 schválila projekt japonská vláda s tím, že má být dokončen během pěti let. Prioritou bylo uvést novou trať do plného provozu před začátkem tokijských olympijských her v říjnu 1964. Vysoké tempo výstavby způsobilo, že původní schválený rozpočet postupně vzrostl až na dvojnásobek. Po japonském způsobu vzali Sogo a Shima odpovědnost na sebe, a rezignovali ze svých funkcí těsně před dokončením celého projektu. Tak se stalo, že ani jeden z nich nebyl přítomen na slavnostním otevíracím ceremoniálu 1. října 1964. A pak 10. října císař Hirohito zahájil  XVIII. letní olympiádu - pro naše barvy medailově historicky nejúspěšnější.

Také triumf šinkansenu byl takřka okamžitý. Nová trať umožňuje obchodním cestujícím ráno vyrazit z Tokia, vyřídit jednání v Osace, a před večerem už zase pracovat pro svou milovanou firmu v sídelním městě. Samozřejmě, taková kvalita něco stojí, v daném případě tam a zpátky přes 250 US$. V krátké době nová trať převzala kolem 80% transportu osob mezi oběma městy. Síť šinkansenu se rychle rozvíjela. Tokaido trať byla v r. 1972 protažena do Okayamy, a o tři roky později až do Fukuoky na ostrově Kjúšů. V roce 1990 už denně jezdilo 260 šinkansenovych spojů s průměrným celkovým počtem 400000 cestujících. Za celou dosavadní historii šinkansenu nedošlo chybou na straně provozovatele k nehodě rezultující v usmrcení cestujícího. Přibyly tratě směrem na sever, např. Tohoku linie do Sendai a Morioky (tam se jeden spoj jmenuje Yamabiko, což je zase ozvěna - japonština má několik výrazu pro ozvěnu, neb je to země vysokých strmých hor, největší masiv se jmenuje Japonské Alpy), Joetsu trať do Nigaty, spojení do Nagana později prodloužené po pobřeží Hokuriku do Kanazawy, a v r. 2016 se šinkansen dostává i na nejsevernější z hlavních ostrovů Hokkaido, ale zatím jen do Hakodate.

I Hideo Shima byl nakonec povolán zpět, aby svým konstrukčním umem sloužil národu. V roce 1969 ho tehdejší ministerský předseda Eisaku Sato postavil do čela japonské agentury pro kosmický výzkum NASDA, kde pak působil až do roku 1977. Shima se tam věnoval raketové technice a vodíkovým motorům. Mimochodem, premiér Sato je jediným japonským laureátem Nobelovy ceny za mír - zasadil se o tři japonská nukleární Ne: Neprodukovat, Nevlastnit, Nevyvíjet jaderné zbraně.

Ani technický rozvoj šinkansenu se nezastavil. Nyní je orientován na soupravy vznášené na magnetickém polštáři (Maglev) s rychlostmi kolem 500 km/hod. Na zkušebním okruhu bylo těchto rychlostí již dosaženo a Hideo Shima toho ještě na samém sklonku svého života mohl být svědkem. 12. prosince 1997 bylo dosaženo světového rychlostního rekordu vlaku s posádkou 531 km/hod, a 24. prosince pak 550 km/hod pro vlak bez posadky. A vývoj pokračuje dál - 14. dubna 1999 byl rekord pro vlak s posádkou posunut na 552 km/h. Této rychlosti bylo dosaženo s magneticky vznášenou soupravou o pěti vozech, která vezla 13 cestujících a 10 tun železné zátěže. Pak 2.2.2003 třívozová experimentální jednotka MLX-01 ustavila rychlostní rekord 581 km/h. Poté proběhlo prodlužování pokusné trasy na délku 42,8 km. Na nové trase probíhají zkoušky již provozního Maglevu série L0, což je až sedmivozová souprava s cestovní rychlosti 500 km/h. Ta zde 21.4.2015 rychlostní rekord posunula na 603 km/h. Zatím se předpokládá zprovoznění Maglevu v úseku Tokio-Nagoja do r. 2027, a trasy až do Osaky kolem r. 2045. Na Maglevu (s rychlostí 600 km/h) se pracuje i v Číně, provozní zkoušky mají začít do r. 2020.

Foto u perexu: Námořní přeprava vozů pro Hokuriku šinkansen otevřený v březnu 2015.

This work is licensed under CC BY-NC-ND 4.0

webNKP

 

 

 

 

 

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Zdenek Slanina | pondělí 1.10.2018 8:08 | karma článku: 35,64 | přečteno: 4039x
  • Další články autora

Zdenek Slanina

A zázraky se dějí i nad Atlantikem - třeba 24. srpna 2001

U letu společnosti Air Transat směřujícímu 24.8.2001 z Toronta do Lisabonu došlo ke ztrátě paliva v důsledku prasknutí palivového potrubí. Posádce se však podařilo po 20 minutách doplachtit na letiště Lajes na Azorských ostrovech.

12.5.2024 v 5:22 | Karma: 14,30 | Přečteno: 360x | Věda

Zdenek Slanina

Letadlo: Soubor součástek letících v těsné formaci (co z ní - od nedávna - občas odpadají)

Na hoření bonmot (Letadlo je soubor součástek letících v těsné formaci) jsem narazil už před lety a nyní jsem si na nej vzpomenul. Letadla Boeing totiž od začátku roku postihla už řada podivných technických závad, zatím bez obětí.

15.4.2024 v 5:22 | Karma: 15,50 | Přečteno: 443x | Věda

Zdenek Slanina

Problém co začal už Arrhenius: Kysličník uhličitý a doba ledová - a teď i sopečné aktivity

Už S. Arrhenius řešil vztah obsahu CO2 v atmosféře i k době ledové. Tehdy hlavně ukázal, že jeho navyšování v atmosféře povede k nárůstu její teploty. Nyní výzkumy z univerzity v Sydney ukazují na roli sopek v nástupu ochlazování.

26.3.2024 v 5:22 | Karma: 34,23 | Přečteno: 861x | Věda

Zdenek Slanina

Přírodní (a tedy přirozené) skleníkové jevy: Venuše a její sopečné aktivity

Na Venuši se skleníkový jev vymkl kontrole. Vysvětlení by mělo být v hojných sopečných aktivitách. Ty do atmosféry uvolnily množství skleníkových plynů. A proč se tzv. přírodní či přirozené skleníkové jevy nesměly zkoumat v Praze?

4.3.2024 v 5:22 | Karma: 39,83 | Přečteno: 736x | Věda

Zdenek Slanina

Nebe nad Pacifikem: Výpadek z AlaskaAir1282 měl o dost drsnějšího předchůdce v AlohaAir243

Nedávná letecká nehoda na tokijském letišti Haneda 2. ledna 2024 je považována za svého druhu zázrak. A nám pamětníkům z Pacifiku připomenula dokonce několik jiných srovnatelných zdejších zázraků - jako let č. 243 z 28.dubna 1988.

6.2.2024 v 5:22 | Karma: 41,91 | Přečteno: 919x | Věda
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma

18. května 2024  12:02

Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Koho ještě zajímá? Trumpův soud jako reklama končí, demokraty neuspokojil

21. května 2024

Premium Od spolupracovnice MF DNES v USA Soudní proces s exprezidentem USA Donaldem Trumpem o údajné nelegálnosti úplatku pornoherečce...

iDNES Premium rozdává 1 000 Kč na letenky a čtení za 49 Kč na čtvrt roku

21. května 2024

K mimořádné nabídce na čtvrtletní předplatné za 49 korun teď iDNES Premium přidává ještě další...

Rusko si objednalo sabotáže v Polsku, devět lidí skončilo za mřížemi

20. května 2024  22:51

Polské bezpečnostní složky nedávno zadržely devět lidí, které podezírají ze zapojení do sabotáží v...

Absurdní! Nehorázné! Izrael, USA i Česko odmítají zatykač z Haagu na Netanjahua

20. května 2024  20:32,  aktualizováno  21:50

Izrael má jasno: zatykač z Haagu je absurdní, ostudný a útok proti celé zemi. Tak se vyjádřil...

Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění
Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění

Spousta důchodců si dnes přivydělává, aby zvládli zaplatit stále rostoucí výdaje a nemuseli se spoléhat na pomoc svých blízkých. Podobně tomu bylo...

  • Počet článků 122
  • Celková karma 25,96
  • Průměrná čtenost 8144x
Z meho (nestandardniho) CV: Jiz vice jak 2, a 2, a 2x2x2, a dvacetdva roku prazdnin na PacificRim, zejmena v NW segmentu. Na takovou expedici snu vas muze vyslat treba i nase akademie ved, ta dokonce nekdy velmi rada a agilne. To kdyz kupr. bona fide opravite chyby v pracech nektereho jejiho 'cestneho' predsedy, jeho hyperinflatovane ego to psychicky neunese, a ten ethicky gigant v mladicke ci jake nerozvaznosti ....... Zbytek ale az, m.j., obcas v blogu. A varovani pro ctenare z akademy: Uz jen cetba meho subverzniho blogu muze vest ke ztrate nejen iluzi, ale i zamestnani tamtez (taky se sleduje email, jestli nekdo nepise - horribile dictu - ze ten 'cestny' predseda je obycejny prolhany totalitni karierni .....). Ze neverite - tak pojdte a poslyste. Ale budou zde i pozitivni temata, pravda jen ze svetove vedy.

Rikat pravdu o tom tristnim ceskem akademickem etickem propadu neni nejakou mou prioritou, temata ze svetove vedy jsou zajiste zajimavejsi. U tech ceskych akademickych vaudevillu jde spis jen o otravnou povinnost. A o to, aby se podle potreby neprepisovala akademicka historie. Neb proti tomu zatim neco delat muze jen malokdo. A akademicke vedeni bude zcela jiste jen dal ucelove mlzit, zuby nehty branit pravde, lhat az se budou hory jeste vice zelenat (coz se bude moct vykazovat i jako prispevek redukci globalniho oteplovani - voila, hned 2 dalsi akademicke Potemkinovy vesnice jednou ranou). Maj totiz HRUZU odklonit se od posvatneho prikazu meho OUDa [Osobniho UDavace (kr.jm.Gardener)]: Rückkehr unerwünscht! Nedavno jim to perpetualni bezostysne lhani (po 3 desetiletich) ale zkomplikovaly pameti expredsedy CSAV ak. J. Římana. V nich je to lidske selhani toho meho OUDa literarne vytribenou formou popsano i s takrikajic OUDovou navstivenkou. Holt - i akademicka ryba muze nekdy hnit od hlavy, coz zde dalo vzniknout prilezitostne reality show: hniloba@AVCR.

Seznam rubrik