A zázraky se dějí i nad Atlantikem - třeba 24. srpna 2001
Před lety jsem měl letět z jednoho amerického letiště do Tokia, tedy přes Pacifik. Nastupili jsme a já seděl za křídlem. Tu jsem zpozoroval, že z konce křídla vytéká palivo a vytváří na betonu jezero. Pokud by se nastartoval motor, tak by mohlo snadno dojít k požáru. I vyrazil jsem za letuškou s tím, že z křídla vytéká gasoline, použil jsem pro jistotu i termín kerosene, kdyby ji byl jako profesionálce bližší. Ta mne však odbyla s tím, že to je jen voda. Nevzdal jsem to a opáčil, že tam voda být uložena nemůže, neb by při letu zmrzla. Nicméně ona se věcí dál už nehodlala zabývat. Stal se však zázrak v podobě vozu policie. Po amerických letištích pojíždějí policejní vozy a monitorují provoz. Zjevně si všimli té kaluže a zastavili poblíž. Na rozdíl od té letušky pochopili situaci a přivolali technický tým. Ten byl vybaven gumovými lopatami (aby nevznikla jiskra při tření o beton) a také nějakou adsorbující bílou hmotou. S tou kaluž vysušovali a nasáklou hmotu přenášeli do pytlů. Mezitím se zastavilo to vytékání ze křídla. Moje pracovní teorie je, že se nějak otevřel (a pak i zavřel) ventil na vypouštění paliva za letu, který je na konci křídla (a používá se v připadě, že je třeba přistát předčasně – aby se snížila hmotnost stroje). OK, tento problém byl vyřešen, ovšem klesla zásoba paliva. Pilot to vyřešil hlášením, že špatně funguje nějaký čip, který má monitorovat stav paliva, a proto nádrž není plná a musí se doplnit. A proto si dle bezpečnostních předpisů musí cestující vystoupit. Bylo docela dobře možné, že jsem byl jediný, kdo bral unikání paliva vážně, ostatní cestující to buď neviděli, nebo tomu stejně jako ta letuška nepřikládali význam (však ta nakonec přece říkala, že je to jen voda).
Takže je patrné, že se mohou stávat případy, že se za letu přijde na to, že letadlo nemá do cíle dostatečnou palivovou rezervu. Takový případ se například stal 24. srpna 2001. Šlo o let o let 236 společnosti Air Transat Flight směřující z Toronta do Lisabonu se strojem Airbus A330-243. Po necelých čtyřech hodinách letu však došlo k unikání paliva v důsledku prasknutí palivového potrubí. Leč posádka údaje přístrojů nejprve interpretovala jen jako špatnou funkci čidla. Teprve po další hodině se rozhodli pro nouzové přistání na Azorských ostrovech. Jeden motor však pro nedostatek paliva zhasl, když tam zbývalo ještě nějakých 150 námořních mil.
Zde malá odbočka. Námořní míle (nautical mile, nm; i když nm je též nanometr) činí 1.852 km. To si ani nemusíte pamatovat, stačí, když víte, že obvod Země (měřeno přes severní a jižní pól) je cca 40008 km, a že 1 nm je ten jeho úsek, který je ze středu viděn pod úhlem jedné úhlové minuty – voilà: 1nm = 40008/360/60 = 1.8522 km (nakonec stačí si pamatovat jen 40000 km: 40000/360/60 = 1,8519 km).
Leč když na letiště zbývalo ještě 65 nm, zhasl i druhý motor (takže systém přešel na nouzový zdroj elektřiny, začal též klesat tlak v kabině a později došlo i na aktivaci kyslíkových masek). V té chvíli byl letoun ve výšce nějakých 10.5 km, takže byla šance to doplachtit (a zatím se nezačít připravovat na nouzové přistání na hladině). A zdařilo se – po 20 minutách bezmotorového plachtění letoun skutečně dosedl na plochu letiště v Lajes. Následovala nouzová evakuace letadla, při které došlo jen několika lehkým zraněním. Prasknutí palivového potrubí bylo přisouzeno technické údržbě. A let se tak stal držitelem rekordu v bezmotorovém plachtění motorového letadla.
XXIX. díl seriálu: 666@Sky - Je naprosto nezbytné, aby nebe bylo blankytné [blankyt:666THz]
XXVIII. díl seriálu: Odkaz
XXX. díl seriálu: Odkaz
Foto u perexu: Azorské ostrovy z ptačí perspektivy (cs.wikipedia.org/wiki/Azory#/media/Soubor:Satellite_image_of_The_Azores_in_May_2003.jpg).
This work is licensed under CC BY-NC-ND 4.0
Zdenek Slanina
Nepravděpodobné bizarnosti v povětří: Panel z letadla, teď i ulomený list větrné turbíny

V lednu došlo k vypadnutí dveřního panelu z letounu Boeing 737 MAX 9 během letu Alaska Airlines - naštěstí bez zranění na zemi. Ale nyní 2. května v japonské prefektuře Akita byl při odlomení listu větrné turbíny usmrcen cyklista.
Zdenek Slanina
Práce z Univerzity v Cambridge: Acylpyrin by mohl pomáhat i s tlumením rozvoje rakoviny

Po zjištění, že podání aspirinu (tedy acylpyrinu) během začátku infarktu myokardu by mohlo v USA záchránit tisíce životů ročně, se acylpyrin stává potenciálně užitečným i u metastáz rakoviny - zatím tedy u laboratorních myší.
Zdenek Slanina
Nepravděpodobný přechod železné opony ANEB akce Mekong

V roce 1996 vyšel v americkém periodiku Vietnam Insight text o nepravděpodobném dění na československo-rakouské hranici v roce 1969. Ten časopis sice už nevychází, ale onen příběh neztratil nic ze své nepravděpodobnosti.
Zdenek Slanina
Povel k útoku na Pearl Harbor: Niitakayama Nobore 1208 (Vystupte na horu Niitaka 8.12.JST)

V době japonské okupace ostrova Tchajwan byla jeho nejvyšší hora Yushan současně i nejvyšší horou Japonska. A tak se její japonské jméno Niitakayama objevilo i v dohodnutému kódu pro zahájení útoku na havajský Pearl Harbor.
Zdenek Slanina
Na letošek připadá 100. výročí narození D. Líma - objevitele polymeru pro kontaktní čočky

Pro kontaktní čočky byl potřebný materiál (m.j.) kompatibilní s vodou, a tím umožňující přísun vzdušného kyslíku. V r. 1953 ho připravil Drahoslav Lím v rámci své disertace na VŠCHT v Praze, leč později jeho přínos poněkud zapadl.
Další články autora |
Cizinec zaplatil za jízdu taxíkem v Praze přes 200 tisíc, zjistil ráno s hrůzou
O více než 200 tisíc korun málem přišel v Praze cizinec, který se v noci vracel na hotel taxíkem,...
Slevy kol tíží přezásobené prodejce. Část z nich zřejmě nepřežije
Prodejcům jízdních kol se nedaří zbavit zásob, které si vytvořili během boomu v časech pandemie....
Požadavky odtržené od reality, zoufají po jednání Ukrajinci. Rusové jsou spokojeni
Sledujeme online Jednání delegací Ukrajiny a Ruska v Istanbulu po necelých dvou hodinách skončilo. Bylo to první...
VIDEO: Turecké letadlo škrtlo v Praze ocasem o ranvej. Modleme se, vyzýval pilot
Napínavý pokus o přistání si prožili cestující na palubě letu TK1771 společnosti Turkish Airlines z...
Němcová ve studiu zahodila brožurku od Konečné. Nenávist, reagovala komunistka
Nesete historickou vinu a podporujete miliardáře Andreje Babiše, zaútočila senátorka Miroslava...
Afrika roste díky Číně, je z ní hráč s ambicemi. Evropa by to měla pochopit, zní
Premium Od našeho zpravodaje v Africe „Evropa se chová jako mentor, ale Afrika už nechce být žákem,“ říká Etiopan Ameyu. To Čína vsadila...
Němci kontrolují na hranicích každé auto. Konec schengenského prostoru?
Premium Německý policista lehce mávne rukou s plácačkou směrem k odstavnému parkovišti na silnici ze...
Prezidentem Rumunska bude proevropský starosta Nicušor Dan, porazil nacionalistu
Prezidentské volby v Rumunsku vyhrál proevropský primátor Bukurešti Nicušor Dan. S odkazem na téměř...
Těsné výsledky. Do 2. kola polských prezidentských voleb míří Trzaskowski a Nawrocki
Liberální primátor Varšavy Rafal Trzaskowski podle odhadů zveřejněných po uzavření volebních...
- Počet článků 138
- Celková karma 13,35
- Průměrná čtenost 7421x
Rikat pravdu o tom tristnim ceskem akademickem etickem propadu neni nejakou mou prioritou, temata ze svetove vedy jsou zajiste zajimavejsi. U tech ceskych akademickych vaudevillu jde spis jen o otravnou povinnost. A o to, aby se podle potreby neprepisovala akademicka historie. Neb proti tomu zatim neco delat muze jen malokdo. A akademicke vedeni bude zcela jiste jen dal ucelove mlzit, zuby nehty branit pravde, lhat az se budou hory jeste vice zelenat (coz se bude moct vykazovat i jako prispevek redukci globalniho oteplovani - voila, hned 2 dalsi akademicke Potemkinovy vesnice jednou ranou). Maj totiz HRUZU odklonit se od posvatneho prikazu meho OUDa [Osobniho UDavace (kr.jm.Gardener)]: Rückkehr unerwünscht! Nedavno jim to perpetualni bezostysne lhani (po 3 desetiletich) ale zkomplikovaly pameti expredsedy CSAV ak. J. Římana. V nich je to lidske selhani toho meho OUDa literarne vytribenou formou popsano i s takrikajic OUDovou navstivenkou. Holt - i akademicka ryba muze nekdy hnit od hlavy, coz zde dalo vzniknout prilezitostne reality show: hniloba@AVCR.