Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

A zázraky se dějí i nad Atlantikem - třeba 24. srpna 2001

U letu společnosti Air Transat směřujícímu 24.8.2001 z Toronta do Lisabonu došlo ke ztrátě paliva v důsledku prasknutí palivového potrubí. Posádce se však podařilo po 20 minutách doplachtit na letiště Lajes na Azorských ostrovech.

Před lety jsem měl letět z jednoho amerického letiště do Tokia, tedy přes Pacifik. Nastupili jsme a já seděl za křídlem. Tu jsem zpozoroval, že z konce křídla vytéká palivo a vytváří na betonu jezero. Pokud by se nastartoval motor, tak by mohlo snadno dojít k požáru. I vyrazil jsem za letuškou s tím, že z křídla vytéká gasoline, použil jsem pro jistotu i termín kerosene, kdyby ji byl jako profesionálce bližší. Ta mne však odbyla s tím, že to je jen voda. Nevzdal jsem to a opáčil, že tam voda být uložena nemůže, neb by při letu zmrzla. Nicméně ona se věcí dál už nehodlala zabývat. Stal se však zázrak v podobě vozu policie. Po amerických letištích pojíždějí policejní vozy a monitorují provoz. Zjevně si všimli té kaluže a zastavili poblíž. Na rozdíl od té letušky pochopili situaci a přivolali technický tým. Ten byl vybaven gumovými lopatami (aby nevznikla jiskra při tření o beton) a také nějakou adsorbující bílou hmotou. S tou kaluž vysušovali a nasáklou hmotu přenášeli do pytlů. Mezitím se zastavilo to vytékání ze křídla. Moje pracovní teorie je, že se nějak otevřel (a pak i zavřel) ventil na vypouštění paliva za letu, který je na konci křídla (a používá se v připadě, že je třeba přistát předčasně – aby se snížila hmotnost stroje). OK, tento problém byl vyřešen, ovšem klesla zásoba paliva. Pilot to vyřešil hlášením, že špatně funguje nějaký čip, který má monitorovat stav paliva, a proto nádrž není plná a musí se doplnit. A proto si dle bezpečnostních předpisů musí cestující vystoupit. Bylo docela dobře možné, že jsem byl jediný, kdo bral unikání paliva vážně, ostatní cestující to buď neviděli, nebo tomu stejně jako ta letuška nepřikládali význam (však ta nakonec přece říkala, že je to jen voda).

Takže je patrné, že se mohou stávat případy, že se za letu přijde na to, že letadlo nemá do cíle dostatečnou palivovou rezervu. Takový případ se například stal 24. srpna 2001. Šlo o let o let 236 společnosti Air Transat Flight směřující z Toronta do Lisabonu se strojem Airbus A330-243. Po necelých čtyřech hodinách letu však došlo k unikání paliva v důsledku prasknutí palivového potrubí. Leč posádka údaje přístrojů nejprve interpretovala jen jako špatnou funkci čidla. Teprve po další hodině se rozhodli pro nouzové přistání na Azorských ostrovech. Jeden motor však pro nedostatek paliva zhasl, když tam zbývalo ještě nějakých 150 námořních mil.

Zde malá odbočka. Námořní míle (nautical mile, nm; i když nm je též nanometr) činí 1.852 km. To si ani nemusíte pamatovat, stačí, když víte, že obvod Země (měřeno přes severní a jižní pól) je cca 40008 km, a že 1 nm je ten jeho úsek, který je ze středu viděn pod úhlem jedné úhlové minuty – voilà: 1nm = 40008/360/60 = 1.8522 km (nakonec stačí si pamatovat jen 40000 km: 40000/360/60 = 1,8519 km).

Leč když na letiště zbývalo ještě 65 nm, zhasl i druhý motor (takže systém přešel na nouzový zdroj elektřiny, začal též klesat tlak v kabině a později došlo i na aktivaci kyslíkových masek). V té chvíli byl letoun ve výšce nějakých 10.5 km, takže byla šance to doplachtit (a zatím se nezačít připravovat na nouzové přistání na hladině). A zdařilo se – po 20 minutách bezmotorového plachtění letoun skutečně dosedl na plochu letiště v Lajes. Následovala nouzová evakuace letadla, při které došlo jen několika lehkým zraněním. Prasknutí palivového potrubí bylo přisouzeno technické údržbě. A let se tak stal držitelem rekordu v bezmotorovém plachtění motorového letadla.

XXIX. díl seriálu: 666@Sky - Je naprosto nezbytné, aby nebe bylo blankytné [blankyt:666THz]

XXVIII. díl seriálu: Odkaz

XXX. díl seriálu: Odkaz

Foto u perexu: Azorské ostrovy z ptačí perspektivy (cs.wikipedia.org/wiki/Azory#/media/Soubor:Satellite_image_of_The_Azores_in_May_2003.jpg).

This work is licensed under CC BY-NC-ND 4.0

webNKP

 

Autor: Zdenek Slanina | neděle 12.5.2024 5:22 | karma článku: 21,36 | přečteno: 864x
  • Další články autora

Zdenek Slanina

Na konec roku připadne 99. výročí vzniku Schrödingerovy (vlnové) rovnice

1925 Schrödinger formuluje vlnovou rovnici, 1933 Nobelova cena, 1938 vyhazov z univerzity pro nesouhlas s nacistickým režimem. Budování kvantové mechaniky však začalo už 1900 Planckovým kvantováním pro záření černého tělesa.

31.8.2024 v 5:22 | Karma: 16,34 | Přečteno: 376x | Věda

Zdenek Slanina

Einstein nesmí dostat Nobelovu cenu - i kdyby to požadoval celý svět

Tato věta zazněla na zasedání Nobelovského výboru ještě v r. 1921. Teprve o rok později byla oznámena cena za fyziku pro Einsteina, byť kompromisně za výklad fotoelektrického jevu (a ne za teorii relativity) - zpětně za r. 1921.

11.8.2024 v 5:22 | Karma: 22,47 | Přečteno: 762x | Věda

Zdenek Slanina

Stanice Mammoth odčerpává z atmosféry 100 tun kysličníku uhličitého denně

Na Islandě zahájila provoz zatím největší stanice na odčerpávání kysličníku uhličitého z atmosféry (případně nazvaná Mammoth čili Mamut). Ročně má odčerpávat 36000 tun CO2 a zavádět do zemského podzemí k postupné mineralizaci.

20.7.2024 v 5:22 | Karma: 14,58 | Přečteno: 827x | Věda

Zdenek Slanina

Jak přispívá letecká doprava k celosvětové produkci kysličníku uhličitého?

Produkce CO2 leteckou dopravou se od 60. let zvýšila 4x; v r.2019 jeho světové emisi přispěla 2,5%. Ježto však produkuje i kysličníky dusíku, vodu, atd., existuje odhad, že k nárůstu teploty od dob průmyslové revoluce přispěla 4%.

23.6.2024 v 5:22 | Karma: 17,75 | Přečteno: 798x | Věda

Zdenek Slanina

Zajímavá teorie o příčině smrti zastupujícího protektora Reinharda Heydricha

Před časem v odborném časopise Neurology vyšel článek o možných bezprostředních příčinách smrti zastupujícího říšského protektora Reinharda Heydricha. Ten vpodstatě vylučuje teorii, že by šlo o otravu botulinovým jedem z bomby.

3.6.2024 v 5:22 | Karma: 21,63 | Přečteno: 1082x | Věda
  • Nejčtenější

Tisíce lidí v Opavě opouští domovy. Voda odřízla i sever Olomouckého kraje

14. září 2024  7:45,  aktualizováno  15.9 2:20

Sledujeme online Velká část Česka čelí kvůli extrémním srážkám záplavám. Moravskoslezský a Olomoucký kraj vyhlásily...

Druhý den povodní: voda řádila v 11 krajích, lidé prchali, katastrofa na Jesenicku

15. září 2024  3:31,  aktualizováno  23:41

Velká voda v neděli zasáhla většinu Česka. Nejhorší situace byla na Jesenicku, řeka tam smetla domy...

Extrémní deště, silný vítr, na jihu Čech až stoletá voda. Řeky začaly stoupat

12. září 2024  9:57,  aktualizováno  22:36

Sledujeme online Meteorologové v novém modelu potvrdili vysoké srážkové úhrny na českém území v nejbližších třech...

Zpřesněná výstraha: naprší až 250 mm, v Jeseníkách i víc. Upouštějí se přehrady

11. září 2024  11:26,  aktualizováno  13:32

Meteorologové upravili výstrahu před extrémními srážkami. Platí od čtvrtka minimálně do neděle....

Česko od čtvrtka zasáhnou extrémní srážky. Záplav se obávají také Němci

10. září 2024  12:11

Česko zasáhnou od čtvrtka do neděle mohutné srážky. Na velké části území může napršet přes 100...

Polsko svolává mimořádné zasedání vlády. Stoupají i hladiny řek na Slovensku

16. září 2024  6:17,  aktualizováno  7:50

Ve Varšavě v pondělí ráno mimořádně zasedne kvůli záplavám polská vláda. Na sociální sítí X to...

Litovel spláchla vlna, voda stále stoupá. Na Jesenicku ukončili záchranné práce

16. září 2024  1:22,  aktualizováno  7:44

Aktualizujeme Do Litovle na Olomoucku v neděli večer dorazila očekávaná záplavová vlna. Voda z řeky Moravy v...

Máme povodně za sebou? Výstrahy přišly včas, proto nikoho voda nemohla zaskočit

16. září 2024  7:42

Ještě bude pršet. Ještě bude kulminovat průtok v té či oné řece. Ale celkově lze už teď říci, že...

Ceny Emmy se letos rozdaly již podruhé. Uspěly seriály Šógun, Sobík a Stále v kurzu

16. září 2024  6:43,  aktualizováno  7:33

Televizní cenu Emmy v kategorii nejlepší drama získal seriál Šógun. Poprvé toto ocenění dostalo...

  • Počet článků 127
  • Celková karma 17,79
  • Průměrná čtenost 7905x
Z meho (nestandardniho) CV: Jiz vice jak 2, a 2, a 2x2x2, a dvacetdva roku prazdnin na PacificRim, zejmena v NW segmentu. Na takovou expedici snu vas muze vyslat treba i nase akademie ved, ta dokonce nekdy velmi rada a agilne. To kdyz kupr. bona fide opravite chyby v pracech nektereho jejiho 'cestneho' predsedy, jeho hyperinflatovane ego to psychicky neunese, a ten ethicky gigant v mladicke ci jake nerozvaznosti ....... Zbytek ale az, m.j., obcas v blogu. A varovani pro ctenare z akademy: Uz jen cetba meho subverzniho blogu muze vest ke ztrate nejen iluzi, ale i zamestnani tamtez (taky se sleduje email, jestli nekdo nepise - horribile dictu - ze ten 'cestny' predseda je obycejny prolhany totalitni karierni .....). Ze neverite - tak pojdte a poslyste. Ale budou zde i pozitivni temata, pravda jen ze svetove vedy.

Rikat pravdu o tom tristnim ceskem akademickem etickem propadu neni nejakou mou prioritou, temata ze svetove vedy jsou zajiste zajimavejsi. U tech ceskych akademickych vaudevillu jde spis jen o otravnou povinnost. A o to, aby se podle potreby neprepisovala akademicka historie. Neb proti tomu zatim neco delat muze jen malokdo. A akademicke vedeni bude zcela jiste jen dal ucelove mlzit, zuby nehty branit pravde, lhat az se budou hory jeste vice zelenat (coz se bude moct vykazovat i jako prispevek redukci globalniho oteplovani - voila, hned 2 dalsi akademicke Potemkinovy vesnice jednou ranou). Maj totiz HRUZU odklonit se od posvatneho prikazu meho OUDa [Osobniho UDavace (kr.jm.Gardener)]: Rückkehr unerwünscht! Nedavno jim to perpetualni bezostysne lhani (po 3 desetiletich) ale zkomplikovaly pameti expredsedy CSAV ak. J. Římana. V nich je to lidske selhani toho meho OUDa literarne vytribenou formou popsano i s takrikajic OUDovou navstivenkou. Holt - i akademicka ryba muze nekdy hnit od hlavy, coz zde dalo vzniknout prilezitostne reality show: hniloba@AVCR.

Seznam rubrik