Obracení uměleckého světa naruby
Výstava mě myšlenkově vrátila do roku 2013, k bezkonkurenčnímu dokumentu BBC Turning The Art World Inside Out (Obracení uměleckého světa naruby). Snímek vycházel z 55. benátského bienále, které se konalo v témže roce a které bylo se svou hlavní atrakcí Outsider Art považováno za přelomové. Kurátor tehdejšího ročníku bienále Massimiliano Gioni se rozhodl definitivně smazat hranice mezi profesionálními umělci a samouky.
Zde je několik reakcí:
“Nikdy jsem neviděl bienále tak silné jako to letošní, myslím, že je to obrat v historii umění, což je velmi důležité.” (Jean-Hubert Martin, bývalý ředitel Centre Pompidou)
“Každý se usilovně snaží vtěsnat Outsider art do nějaké malé uspořádané přihrádky. Tam se nevejde. Je to totiž něco, co se děje nezávisle, něco, co nic nedluží dějinám umění. A když nic nedlužíte dějinám umění, máte problém.” (Frank Maresca, Ricco Maresca Gallery)
“Mám rád označní Outsider Art, spojuji ho se sebou. Mám rád svou odlišnost, ale uvědomuji si, že mainstreamová muzea označení Outsider Art užívala k segregaci. Velkou věcí pro mne je, že já ta díla nepreprezentuji jako vytvořená nějakou partou bláznů, což se často předpokládá. Kdo je blázen? Kdo je postižený? A kdo není? Proč si myslíme, že když má někdo problém s duševním zdravím, je vyřízený. Všichni ho máme, jen v různé míře. Když tohle pochopíme, vrátí nás to k otázce kreativity. Proč tvoříme?” (James Brett, ředitel The Museum of everything).
“Umění je o různém pohledu na svět. Umožňuje nám vidět věci skrze umělcovy oči, čímž se občerstvuje náš vlastní pohled a obohacuje naše imaginace. Každý z těchto umělců tvoří ve svém světě a my vnímáme, jak je o tom, co dělá přesvědčen. A vůbec nejlepší na tom všem je, že můžeme do jeho světa vstoupit.” (Alan Yentob, tvůrce zmíněného BBC dokumentu).
Tahle revoluce ve výtvarném umění, tipla bych si, že odstartovaná vydáním Jungovy Červené knihy, mě zasáhla v době studia arteterapie na Jihočeské univerzitě. Způsobila, že jsem se již nadále nedokázala vnitřně ztotožnit s tradičním pojetím studia. Odmítala jsem se pohybovat v rámci zdravý x nemocný/patologie x normalita. Cítila jsem daleko silněji sociální rozměr celé věci a příhodnější mi tak připadal lidsko-právní úhel pohledu. To mě opět stočilo k feminismu. Právě ten přispěl zásadním způsobem ke změně mého pohledu na dějiny umění, na pojetí výtvarné výchovy i na arteterapii. Dal mi odvahu začít výtvarně pracovat s lidmi se speciálními (vzdělávacími) potřebami způsobem, jakým jsem pracovala sama se sebou. (Též se považuji za člověka se speciálními vzdělávacími potřebami!!)
Nejsem profesionální výtvarnice ani příliš technicky zručná. Cítím jen, že můj výtvarný kanál je prostupný; umožňuje mi odvádět nahromaděné vnitřní přetlaky nebo přivádět na světlo co mám právě na srdci. V tomto duchu se snažím působit na lidi, se kterými SPOLU-pracuji v denním stacionáři Stéblo v Boroticích. Nejsem v žádné expertní pozici. Jde o vzájemnou komunikační výměnu a inspiraci. Na jednom obraze pracujeme třeba i tři. V tom se lišíme od Outsider Art nebo Art Brut. I když se také snažím(e) dílo dotánout do esteticky soudržného celku, který by byl autentickou výpovědí o nás všech tady a teď, necítím(e) se limitováni žádnou tradiční či alternatiní kategorizací umění. Za zásadní ve své práci považuji ten sociální rozměr; posun od individuálního ke kolektivnímu, od soutěžení ke spolupráci. Člověk s uměleckými ambicemi, který se rozhodne pracovat s lidmi takovýmto způsobem, musí být připraven, že jeho ideální představy o tom, jak co by mělo vypadat, se dříve či později rozpustí v (ne)dokonalém celku.
Pětiletá výtvarná praxe s klienty Stébla postupně cizelovala mé pojetí práce. Začala jsem se vážně zabývat myšlenkou na založení inkluzivního komunitního centra kreativního malování, které by se podobalo americkému Growth Center. Samozřejmě jsem pošilhávala i po rakouském Guggingu.
K mému velkému překvapení jsem jednoho dne zjistila, že takové dva obdobné projekty (ateliér pro nadané “hendikepované, postižené a duševně nemocné” a ateliér pro "bežné" “hendikepované”, seniory a další) jsou v Praze obdivuhodně rozjeté v rámci Ateliéru Radostné Tvorby. Pana Vladimíra Drábka manažera obou projektů jsem v předvečer výstavy umění je jen jedno!!! (souřadnice) v A.R.T. na Letné navštívila. Vyposlechla jsem si, jak náročné je uvést v život takové komunitní projekty a kolik morální i jiné podpory je nepřetržitě třeba ze strany (ne)zainteresované veřejnosti.
A.R.T. je obkolopen uměleckou elitou v čele s prof. Vladimírem Kokoliou. Garantem projektu je historička umění Terezie Zemánková a výtvarným asistentem holandský malíř Otto Kowen. I když jsme se s panem Drábkem shodli na tom, že tento typ společensky “vysoce produktivních” komunitních projektů by se měl postupně rozšířit po celé České republice, kladu si otázku, jak úspěšní mohou být v zakládání takových komunitních center nadšenci mého typu, kteří žádným takovým věhlasným uměleckým zázemím nedisponují.
Nicméně, posuďte sami, zda má smysl takovéhle a podobné projekty podporovat. A zda byste se třeba nechtěli nějakým způsobem připojit. Do 21. 12. 2018 můžete navštivit velkoformátovou výstavu umění je jen jedno!!! (souřadnice) v Kampusu Hybernská. A od 12.1. - 17.2. 2019 o něco skromnější výstavu obrazů vytvořených s klienty Stébla – SPOLU v galerii Ambit.
Magdalena Westman
Babička, Stařec a moře, Karel Čapek a Lucie Zelinková
Knižní influencerka Zelinková je přesvědčená, že Čapkem dnes nedokážeme dospívající mládež primárně nadchnout, a že čtením jeho děl znechutíme mladým vztah k literatuře.
Magdalena Westman
Arteterapie, psychoterapie, psychiatrie
Tohle bych považovala za logické pořadí základních pomáhajících profesí, které by člověk měl zvažovat, když má pocit, že se jeho vnitřní životní rovnováha rozkolísává a už na to sám nestačí.
Magdalena Westman
Umělecké terapie jsou na vzestupu
Když dáte do Google vyhledavače např. heslo arteterapie, vyjede 339 000 odkazů. Když ale budete mluvit s lidmi v terénu, zjistíte, že obecné povědomí konkrétně o arteterapii je nízké.
Magdalena Westman
Co s výtvarnou výchovou na školách?
Volná reakce na článek Hudební a výtvarná výchova mají skončit. Nový plán školní výuky čelí kritice, by se možná dala využit i jako otevřený dopis Ministru školství Vladimíru Balašovi.
Magdalena Westman
Odpouštějme, ale nezapomínejme
Nedělní prezidentský duel na ČT potvrdil, že více lidí řeší dilema, zda to hodit kandidátovi s komunistickou minulostí.
Další články autora |
Barbaři na hranicích. Fotky od Hamásu zahanbily západní média
Seriál Pokud vás už válka na Blízkém východě unavuje, podívejte se na fotky ze 7. října loňského roku. Ty...
K romskému chlapci po konfliktu s učitelem jela záchranka. Zasáhla policie
Policie řeší incident, při kterém se v Koryčanech na Kroměřížsku fyzicky střetl učitel s žákem....
Obsese zbraněmi, morbidní porno a stres. Vrah z fakulty střílel už na střední
Premium Čtyřiadvacetiletý muž ze středostavovské rodiny bez ekonomických problémů a se slibně rozběhlou...
Malý Vilík prohrál svůj boj s rakovinou. Sbírka pomohla rodině strávit čas spolu
Rodiče malého Vilíka na stránce Donio v červenci vybírali peníze, díky kterým se mohli plně věnovat...
Izraelci vpadli do Libanonu. Jedno z nejhorších období historie, řekl premiér
Izrael v noci zahájil pozemní operaci na jihu Libanonu. Podle prohlášení izraelské armády jde o...
Rodiče omlouvají děti z výuky LGBT+, radí jim odpůrci „homosexualistů“
Začátek školního roku kromě testů, úkolů či rodičovských schůzek přinesl také netradiční žádosti. V...
I černošské dívky mají otce. Heinz se omluvil za reklamu na omáčku
Firmu Heinz obvinili ze stereotypizace v reklamě poté, co společnost zveřejnila ve stanicích...
Prezident jednal s kandidáty na ministry. V úterý jmenuje Kulhánka i Vlčka
Prezident Petr Pavel přijal v pondělí na Hradě kandidáta na ministra průmyslu obchodu Lukáše Vlčka...
Zatopené obce dostanou na zničené čističky a kanalizace od státu dvě miliardy
Nejméně tři měsíce potrvá, než čistička odpadních vod v Ostravě-Přívoze poškozená povodní bude...
Pronájem obchod a služby, 103 m2, J. Hradec, ul. Klášterská
Klášterská, Jindřichův Hradec - Jindřichův Hradec II
16 200 Kč/měsíc
- Počet článků 97
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1664x