Oraniště s dálniční známkou

Občas jsem nucen jet po rychlostní R7 z Prahy na Chomutov. To, co začíná hned za Ruzyňským letištěm, je naprosto neuvěřitelné. Jakoby správce komunikace už rezignoval úplně na jakoukoliv údržbu. Dálnice je samá díra nejen v pravém pruhu, ale prostě všude. K tomu kdysi v pravěku položený koberec není právě nejrovnější (že by důsledek zemětřesení?) a auto skáče jako koza.

Nejhorší ementálský úsek je na zpátečním úseku Slaný - Kladno. Je tu tolik děr, že se to silničáři už ani neobtěžují spravovat. K tomu na této rychlostní komunikaci víceméně chybí nejen prostřední dělící čára, ale i označení levé i pravé krajnice, nějak se to ojelo a už jsme ho neobnovovali... O patnících s odrazkami a nastřelených odrazkách na prostřední dělící čáře si můžete jenom nechat zdát.

K tomu na celé rychlostce chybí připojovací pruhy u nájezdů. Nevím, kdo tuhle hrůzu projektoval, o tolik starší R4 připojovací pruhy má. Kvůli absenci připojovacích pruhů jsou na vytížené R7 vážné nehody na denním pořádku. Nikdo s tím ale nic nedělá ani v náznaku.

Problémy na téhle dálnici začaly ihned po jejím otevření. Začaly se propadávat nájezdy u všech mostů i celé úseky dálnice, někde kleslo podélně třeba půl jízdního pruhu. Dálnice má zřejmě zásadní potíže se založením, projektant možná podcenil podloží nebo stavitel neudělal úplně přesně všechno, co měl ...

Traduje se dokonce příhoda se slánskými indočechy, kteří kopec do Slaného ve svém plně obsazeném žiguli tak rozjeli, že jim na nájezdu před sjezdem do města auto nejprve nadskočilo, aby následně dopadlo natvrdo na vozovku. Na nájezdu mostku před sjezdem z dálnice byl totiž takový skok, že milým Romům vyskočily všechna pera z misek ... Stáli tam u nepojízdného auta a jen nevěřícně koukali na vypuštěný podvozek a lá Citroen.

Abychom silničářům nekřivdili, k těm propadlým místům dálnice na několik let pečlivě umístili omezení na 80kmh, někde i 60kmh. A aby byla bezpečnost zaručena, z kopce u Slaného před tím největším hupem dokonce měřívali pravidelně dopraváci - a pokutovali ty piráty, kteří skok znali a věděli, že mohou místo projet přeci jen o něco rychleji .. Na holotu musí bejt přísnost!

Vždycky, když po téhle dálnici jedu, tak mě napadá, že stát sice na rychlostních silnicích vybírá mýtné v podobě dálniční známky, ale v podstatě vůbec negarantuje žádnou úroveň, kvalitu silnice. Nevím, jestli je nějaká norma, jak má dálnice vypadat, ale pokud ano, R7 ji určitě nesplňuje. Tolik kritizovaná D1 je oproti R7 závodní okruh pro formuli 1.

Stav je myslím tak vážný, že si to říká o akt občanské neposlušnosti - protestní blokádu dálnice nebo demostraci před ŘSD. Argument, že nejsou peníze, neobstojí. Ta dálnice je v havarijním stavu už od svého otevření.

Máte zkušenost s nějakým podobným placeným tankodromem?

Absence parametrů, které jasně definují kvalitu placené komunikace, případně jejich do nebe volající porušování, je nejen nehoráznost, ale i zlodějna. Když si dáte v restauraci řízek se salátem a přinesou vám jen salát, tak se určitě ozvete. Když vás stát donutí platit dálniční známku na silnici, která je parodií na rychlostní komunikaci, neozve se nikdo. To jsme takové ovce?

Někdy si říkám, že za havarijní stav komunikace by měl být trestně odpovědný její správce. Kdyby totiž hrozila správci komunikace pokuta za špatné značení, případně obvinění z obecného ohrožení z nedbalosti za havarijní stav, protože neopravil jemu svěřenou silnici, tak by se lemplové v ŘSD a další experti chovali jinak. Chápu, nejsou peníze a odpovědný člověk za to nemůže, dělá to, na co mu pošlou peníze. I tak by sankce pro správce komunikace měla smysl - dotyčný by si prostě řekl, že za těchto podmínek mu to nestojí za to a šel by pracovat jinam. Současný stav totiž správce komunikace nenutí vůbec k ničemu.

 

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Petr Voříšek | úterý 7.6.2011 8:50 | karma článku: 42,59 | přečteno: 8479x