- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Problém je v tom, že na našich silnicích a dálnicích jezdí řada řidičů, kteří nějak nepochopili, že základní věta silničního zákona říká "na pozemních komunikacích se jezdí vpravo". Tedy že prostřední a levý pruh na dálnici je určen pro předjíždění. Nikoliv pro stabilní jízdu v tomto jízdním pruhu, jen proto, že na obzoru jede kamion, vpravo jsou vyjeté koleje, řidič neumí používat zpětná zrcátka nebo se v prostředku silnice prostě cítí bezpečněji.
Je to banalita, zdálo by se. Troufám si tvrdit, že není. Na českých dálnicích je totiž jízda v levém nebo středovénm pruhu masový jev, jezdí takhle asi 20-30% řidičů, o víkendech se podíl levopruhých mátoh ještě zvyšuje. Nebezpečí tkví hlavně v tom, že se díky takové mátoze uměle a rychle sníží kapacita dálnice - zprava se předjet nesmí. Pokud se za takovou mátohu dostane skupina rychleji jedoucích vozidel - a na dálnici se díky dopravním zákonům často jezdí ve skupinách - dojde k rychlému nahromadění aut a hromadnému brzdění. O kolizní situaci pak není nouze.Mátoze se nic nestane, ale díky zbytečnému brzdění do sebe mohou bouchnout auta někde hluboko vzadu.
Katastrofa je, že naše dálniční policie s tímto fenoménem v podstatě nic nedělá. U našich západních sousedů je bezdůvodná jízda v levém pruhu jeden z těch vážnějších deliktů. Protože je to velmi nebezpečná věc a je to bezohlednost. U nás policie levopruhy nejen nepokutuje, ale ze strany Besipu ani Policie jsem třeba ve zprávách neslyšel varování, aby to lidi nedělali, proč to je nebezpečné, že po tom půjdou a jaké sankce hrozí.
Vrátíme-li se k případu pana Trpišovského, tak je myslím důležité se zastavit u faktu, že "poškozené" dotyčný pirát na dálnici podjel zprava. Pokud by mohl předjíždět vlevo, asi by to udělal. Pokud by vpravo nebylo místo, asi by musel zůstat za pomalejším autem. Situace jasně ukazuje, že oba "poškození" jeli bez zjevného důvodu vlevo, přestože pravý pruh byl na dálnici volný. Reakce pana Trpišovského byla špatná a neadekvátní, ale nechápu, že pokud on půjde za svoje konání před soud, policie nepotrestá pokutou i ty experty z levého pruhu. Myslím, že symbolická bloková pokuta 2000 Kč by pro levopruha v daném případě stačila.
Lidská bezohlednost na silnici má totiž dva jmenovatele - na jedné straně agresivitu a sobectví, na straně druhé však obyčejnou lidskou hloupost, lenost, lajdáctví, neumětelství a bezohlednost. Problém našich silnic je, že to druhé jsme odstraňovat nezačali. Přitom těchto řidičů je daleko více než agresorů.
Další články autora |
Hlavní, Lázně Toušeň, okres Praha-východ
15 500 Kč/měsíc