Franchiza? realitní makléř nebo malá RK?

někdy víme, někdy googlíme, někdy chytračíme a vždycky pomáháme... Jsme ti, kterým svěřujete své úspory, svoje hnízdečka lásky i byty, ve kterých jste vyrostli s rodiči od malička..ale koho si vybrat?

NENÍ VŠE ZLATÉ, CO  SE TŘPYTÍ……

 

Potřebujete nebo jste v minulosti potřebovali prodat/pronajmout nemovitost a horlivě jste přemýšleli, jestli svěříte tuto činnost realitní kanceláři a když, tak jaké? Vždyť je jich na trhu tisíce….

Nechci a nebudu Vám doporučovat konkrétní kanceláře, ale ráda bych Vás osvětlila rozdíly mezi makléři, franchisami a realitními kancelářemi.

Nejspodnější úrovní v žebříčku tvoří samotný realitní makléř (ačkoliv je nejdůležitější). Dovolím si tvrdit, že 95% realitních makléřů jsou placeni pouze na základě provize z prodané/pronajaté nemovitosti.  Ve výjimkách makléři dostávají velmi nízký fixní plat a poté ještě nižší provize z uskutečněného obchodu. V případě, že makléř působí tzv. „na své vlastní triko“ pod svým jménem, IČ a za zády mu nestojí žádná společnost, může si po odečtu DPH (je-li plátcem) fakturovat 100% z provize z jednotlivých obchodních případů.

Realitní kancelář je něco trošku jiného. Zpravidla je realitní kancelář společnost s ručením omezeným (s.r.o.), která má svého/své majitele (ve výpisu z obchodního rejstříku společníky) a výkonné orgány (jednatele) a je takto zapsaná i v obchodním rejstříku, kde ji můžete nalézt pod příslušným IČ či názvem na www.justice.cz. Makléři jsou zpravidla také placeni provizním systémem s tím rozdílem, že po ukončení obchodního případu dostanou pouze část ze své provize. Výši procent, kterou obdrží z případu makléř, určí daná realitní kancelář na základě mandátní smlouvy.

Franchisa nebo-li franchisingový systém je soubor na sobě vzájemně propojených společností s vlastní samosprávou fungující pod jednou značkou. Cílem franchisingových sítí je rozvoj jednotlivých společností, rozvoj značky a vyvíjení činnosti ve jménu značky. Zpravidla jsou jednotlivé společnosti s ručením omezeným a franchisorovi (nebo-li majiteli ochranné známky) odvádějí procenta z prodeje či jednorázový vstupní poplatek na počátku. Finanční investice do vytvoření pobočky, osobní marketing či jiné prodejní nástroje si hradí jednotlivé franšízy z vlastních zdrojů. Příkladem může být např. McDonald´s, kde ve všech franchisách koupíte stejné „služby“, jídla i mají stejné marketingové a prodejní prostředky.

Poté vzniká otázka, je lepší si k prodeji přizvat makléře, „realitku“ či rovnou velkou společnost, která je součástí franchisy?

Abych Vám ulehčila dilema, tak odpovím podle pravdy. Většina makléřů, kteří mají své vlastní realitní kanceláře nebo pracují „sami na sebe“ začínali ve franchisách, kde je perfektně proškolili (protože školící systém oni mají výborný), ale protože nechtěli odvádět vysoká procenta ze své práce velké firmě, založili si vlastní firmu, vlastní podnikání nebo šli do menší realitní kanceláře, která nemá tak velké náklady na provoz.

Je na Vás, abyste si vybrali, ale moje rada je si vybrat ze začátku víc makléřů „na pohovor“, pokud nemáte nějakého doporučeného, a ten, který ve Vás bude budit důvěru, bude Vám sympatický a bude působit profesionálně, toho si vyberte. Musí Vám „sedět“, vždyť většina obchodních případů trvá déle než 1 měsíc, a Vy spolu budete komunikovat téměř denně. Nedoporučuji ani z počátku dávat vícero makléřům Vaši nemovitost na prodej, protože je to kontraproduktivní, ale o tom jistě napíšeme příště…Ať je Vaše ruka při výběru Vašeho osobního makléře šťastná :-)

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Eliška Grecman | pondělí 18.1.2016 22:14 | karma článku: 11,39 | přečteno: 359x