Místo pro svatostánek

        Zástupci všech kmenů dostávají své území. Jen jeden kmen je vynechán. Jsou to potomci Léviho. Bůh je vyvolil, aby se starali nejen o svatostánek, ale také o vzdělávání celého Izraele. Mají mezi lidem udržovat známost Hospodina i všech zákonů, které byly vydány ještě za života Mojžíše. Proto dostávají čtyřicet osm měst, která jsou rozeseta po celém území nového domova Židů.

        Jedním z těchto měst je i Šílo, ležící uprostřed Izraele. Je snadno dosažitelné ze všech míst, ve kterých se postupně usídlí jednotlivé kmeny. Právě sem je na příkaz Jozua přenesen svatostánek. Zde budou levité i samotná svatyně v bezpečí před případnými útoky nepřátel.

Kde hledat bezpečí ?
        Jozue vydává příkaz, aby v šesti městech, která dostali levijci, vznikly soudy rozhodující o případech lidí, kteří neúmyslně zabijí člověka. Protože v té době platil zákon o krevní mstě, Bůh chce zabránit spirále násilí. Tato místa dostávají jméno "útočištná města".
        Pokud někdo nedopatřením zabije člověka, může utéct do nejbližšího útočištného města. Zde je v bezpečí až do vynesení rozsudku. Pokud se na soudu prokáže nevina, nemá na území tohoto města krevní mstitel právo na odplatu. Dojde-li soud k závěru, že nešlo o zabití, ale o vraždu, bude obviněný vydán krevnímu mstiteli.

Když chybí diskuze
        Země je rozdělena a také dobyta. Bojovníci z kmene Gádovců, Rúbenovců a poloviny Manasesova pokolení se vrací za Jordán ke svým rodinám.
        Brzy nato se zbývající kmeny dovídají, že "Rúbenovci, Gádovci a polovina kmene Manasesova zbudovali oltář naproti kenaanské zemi u jordánských Kruhů, směrem k Izraelcům."(4) Je z toho velké pobouření. Podle zpráv, které se šíří Izraelem, kmeny za Jordánem odpadly od uctívání Hospodina a přijali modlářství.
        Nějaký horlivec navrhne, aby všechny kmeny vytvořily vojsko, které překročí Jordán a vyhubí všechny ty zrádce. Většina je pro, a tak se už rokuje o tom, kdo povede tuto trestnou výpravu.
        V té chvíli se do této debaty vkládá Jozue. Dává návrh, aby byla nejprve vyslána delegace, která zjistí, jak se věci mají. Teprve po jejich návratu pak rozhodnou, co dál.

Obnovená jednota
        Zástupci všech kmenů se vydávají za Jordán. Když jsou na místě, podrobují zástupce Gádovců, Rúbenovců a poloviny Manasesova pokolení zdrcující kritice. Vyčítají jim jejich modlářství a hrozí válkou a úplným vyhlazením.
        Jejich příbuzní nevěří svým uším a hned se brání: "Bůh bohů Hospodin, Bůh bohů Hospodin to ví a ať to zví rovněž Izrael: Jestliže to byla vzpoura či zpronevěra vůči Hospodinu, ať nás dnešního dne nezachrání. Jestliže jsme si zbudovali oltář, abychom se odvrátili od Hospodina, abychom na něm obětovali oběti zápalné a přídavné nebo připravovali při něm hody oběti pokojné, ať zakročí sám Hospodin!
Ve skutečnosti jsme tak učinili z obavy, protože jsme si řekli, že se jednou synové vaši zeptají našich: »Co máte společného s Hospodinem, Bohem Izraele? Vždyť Hospodin určil za hranici mezi námi a vámi Jordán, synové Rúbenovi a Gádovi. Nemáte podíl v Hospodinu.« Tak vaši synové zaviní, že se naši synové přestanou bát Hospodina.
Proto jsme si řekli: Dejme se do díla a zbudujme si oltář, ale ne pro zápalnou oběť ani pro obětní hod, nýbrž aby byl svědkem mezi námi a vámi i mezi našimi pokoleními po nás, že máme právo sloužit Hospodinu před jeho tváří svými zápalnými obětmi i hody oběti pokojné. Vaši synové nebudou moci jednou říkat našim synům: »Nemáte podíl v Hospodinu.«(5)
        Všichni zástupci desíti kmenů se Gádovcům, Rúbenovcům i pokolení Manases omlouvají. Jsou rádi, že se vše vysvětlilo. Rychle se proto vydávají na zpáteční cestu, aby mohli uklidnit napětí, které vzniklo. Dostávají další lekci o tom, jak důležité je v podobných situacích naslouchat těm druhým.
__________________
(4)Joz.22,11; (5)Joz.22,22-27;

Autor: Vlastík Fürst | čtvrtek 18.4.2013 18:00 | karma článku: 5,09 | přečteno: 76x
  • Další články autora

Vlastík Fürst

Na fotce nestárneme

5.5.2024 v 13:31 | Karma: 17,09