Hybrindák už bůhvíkolikátý aneb Někdo se hybridem už narodil
jsem poznamenal, že to jde i jinak. Jak tedy?
Vedle aut, která s hybrid přetransformovala, existují totiž i auta, která se jako hybrid už narodila. Jsou to vlastně zgruntu nové vozy, jejichž platforma je od běžných modelů diametrálně odlišná. Od samého začátku jsou koncipované jako hybridy, což jim umožní využít výhody hybridů naplno. Ačkoliv...
I v této kategorii je patrná snaha maximálně minimalizovat cenu vozu. Takže přestože jde o koncepčně naprosto odlišná vozidla, opět používají mnoho společných dílů s jejich spalovacími sourozenci. Proč nevyužít sériově vyráběných dveří, blatníků, vnitřního vybavení, skel, stěračů... Cena vozu hraje při koupi zásadní roli, je třeba ji držet na uzdě.
O co tedy jde? Jde o to, že kola těchto hybridů jsou přímo poháněna elektromotory. Tedy samozřejmě přes rozvodovku s diferenciálem, koncepce s vlastním motorem pro každé kolo není rozšířená ani mezi čistokrevnými elektromobily. Spíš jsem chtěl vypíchnout to, že vozidlo nemá přímou mechanickou vazbu mezi motorem a koly. Je to podobná koncepce, jakou používají například dieselelektrické lokomotivy. Spalovací motor pohání generátor, ten vyrábí elektrický proud a ten zas pohání elektromotory u jednotlivých náprav.
S tím rozdílem, že do poháněcí soustavy hybridů je vložena baterie, do níž se nespotřebovaný elektrický proud ukládá.
Co z toho vyplývá:
1) Vozidlo nemá převodovku. Nepotřebuje ji. Elektromotor má mnohem příznivější průběh točivého momentu v celém rozsahu otáček. Výjimku může tvořit jednostupňová "překlenovací" převodovka, která se připojí v situaci, kdy vozidlo jede vysokou rychlostí, například po dálnici, a kdy připojením mechanického pohonu s převodovým poměrem blízkým k jedné vozidlo odpojí pohon elektrický a jede na spalovací motor, jako by mělo zařazený nejvyšší rychlostní stupeň. Při jízdě v těchto podmínkách je přímý pohon kol od motoru méně ztrátový.
2) Elektromotory jsou primárně poháněny proudem z baterie. Všechny rozjezdy, couvání a popojíždění nízkou rychlostí se odehrávají právě takto. Elektronika si hlídá, aby v baterii zůstalo dostatek energie pro tento režim.
3) Pokud je třeba, připojí se spalovací motor. Díky absenci mechanické vazby na kola je však motor udržován v optimálních pracovních otáčkách jako třeba motor řezačky nebo kombajnu. Regulátor otáček tak mění dávku paliva podle zatížení a udržuje motor skutečně na vrcholu křivky průběhu točivého momentu, tedy v oblasti maximální účinnosti. To umožňuje velmi razantně snížit spotřebu paliva. A tím i - samozřejmě - produkci CO2. Už jsem to naťukl a ještě se k tomu v budoucnu vrátím.
4) Vozidlo má více režimů jízdy. Elektromotory mohou jet čistě na baterie, mohou čerpat energii současně z baterií i generátoru, mohou jet čistě na generátor, nebo, jak stojí výše - může být připojen mechanický pohon. Generátor může sólo napájet baterii, samostatně elektromotory, případně současně napájet baterii i elektromotory.
Podle mého soukromého názoru má u hybridů největší význam právě přerušení mechanické vazby mezi motorem a koly a její nahrazení elektrickou. Umožní to spalovacímu motoru pracovat ve velmi úzkých hranicích optimálních otáček a maximální účinnosti, což se významně podepíše na ekonomice provozu.
Myslím, že tohle je cesta, kterou by automobily nastoupily přirozeně, nebýt administrativního tlaku na elektromobilitu jako takovou.
A když si tak hezky povídáme o lokomotivách, dáme si staré dobré maďarské Locomotiv GT. Sice úplně nevím, o čem by to mohlo být, ale je to pěkný. A navíc už jsem je pořádně dlouho neslyšel!
Lumír Vitha
Může prezident mluvit do programového prohlášení neexistující vlády?
Probudil jsem se ještě za tmy. Spát už se mi nechce, jen tak se převalovat, to taky ne... Co budu dělat? Podívám se na blog.idnes. A co tam nevidím?
Lumír Vitha
Babiš je opět o kampaň napřed
Je týden po volbách a vypadá to, že Andrej Babiš se s tím nemaže. Neztrácel čas žvaněním a už má upečenou novou vládu.
Lumír Vitha
Obilí - potravina, nebo energetická surovina?
Rok 2025 přinesl rekordní sklizeň, ale místo radosti přišlo zklamání. Přebytek obilí tlačí ceny dolů a zemědělci hledají nové cesty – třeba jak z pšenice udělat teplo místo chleba
Lumír Vitha
Rozpoutal druhou světovou válku Hitler?
Tuhle otázku si celá desetiletí kladl málokdo. Ale dnes, kdy se prakticky na dostřel od nás odehrává válka další, se toto téma neodbytně vrací. Kdo rozpoutal válku? Kdo první vystřelil?
Lumír Vitha
Umřel pan profesor Hoznauer
Životem člověka projde několik lidí, kteří se do něj otisknou. Někdo konkrétními činem, jiný myšlenkou. A někdo tím, že je. Sem patřil i pan profesor.
| Další články autora |
Obluda smrdící sírou drtila vše, co jí stálo v cestě. Zemřelo přes 20 tisíc lidí
Sopka Nevado del Ruíz, jež leží v Andách asi 130 kilometrů západně od kolumbijské metropole Bogoty,...
Duku na pohřbu uctili prezidenti i herci. Na Hradě zněl zvon Zikmund, proletěla letadla
V katedrále sv. Víta na Pražském hradě se veřejnost, církev i představitelé státu rozloučili s...
To nebylo ani za Zemana. Pavel si přisuzuje roli, která mu nepřísluší, říká politolog
Premium Prezident Petr Pavel v pondělí uvedl, že pokud by Andrej Babiš nebyl schopen vyřešit svůj střet...
OBRAZEM: Prezidenti, Turek i Kalousek s Babišem. Kdo nechyběl na Dukově pohřbu
S kardinálem Dominikem Dukou se v sobotu v katedrále sv. Víta na Pražském hradě rozloučily stovky...
Mrtvé pohřbívají mezi paneláky. Rusko změnilo Kosťantynivku v zónu zkázy
Ukrajinská armáda zveřejnila nové fotografie obytných čtvrtí v Kosťantynivce v Doněcké oblasti,...
Sněmovna reprezentantů i Senát schválily zákon, aby se zveřejnily Epsteinovy spisy
Drtivou většinou v úterý Sněmovna reprezentantů Spojených států podpořila návrh zákona, který by...
Německá nádraží jako zóny strachu. Přitahují zločin, počet policistů nestačí
Premium Nádraží v braniborském Fürstenwalde neoplývá tradiční německou čistotou. Posprejované zdi nasávají...
Ocenění technologických firem stoupá do výšin. Investoři řeší, zda růst vydrží
Akcie technologických firem, jako je Nvidia, Meta či Alphabet, rostou jako by snad ani neměly...
Přišli o „papíry“, ale zpět je nechtějí. České silnice jsou plné řidičů bez řidičáků
Premium V Česku existuje početná skupina lidí, kteří přišli o řidičské oprávnění a nechtějí je zpátky....

Maminky rozhodly! Tohle jsou nejlepší porodnice v Česku pro rok 2025
Každá z nás chce rodit tam, kde se cítí bezpečně a kde se o ni i o miminko postarají s respektem. Proto už tradičně pořádáme hlasování o tu...
- Počet článků 228
- Celková karma 11,90
- Průměrná čtenost 1288x
Závěr: Internet je dokonalý vynález. Bez něho by blbost chřadla.



















