Vrátí se někdy zákonnost do obcí?

Při přípravě nového stavebního zákona se na veřejnost dostaly velice ošklivé informace o fungování českého státu. Nahlas zaznělo to, co se dosud pouze šeptalo. Starostové nezákonně ovlivňují úředníky vykonávající státní správu.

V důsledku sporů o podobu nového stavebního zákona se na veřejnost dostaly velice ošklivé informace o fungování českého státu. Nahlas zaznělo to, co se dosud pouze šeptalo. Starostové nezákonně ovlivňují úředníky, kteří vykonávají státní správu ve stavebním řízení. Ti sice jednají za stát, ale v pracovně-právních věcech podléhají obecní samosprávě, a to dává prostor k nejrůznějším manipulacím.

Původní plán ministerstva pro místní rozvoj předpokládal vznik Nejvyššího stavebního úřadu, pod který by přešlo 13 500 pracovníků dosavadních 20 typů  stavebních úřadů. Mělo tím dojít k odstranění systémové podjatosti (možnosti nátlaku), ke zjednodušení struktury a sjednocení i zrychlení rozhodování. Jenže starostové začali s šokující upřímností křičet, že nepřipustí „ztrátu vlivu na stavební řízení“. Přeloženo do běžné řeči, chtějí mít i nadále možnost ve svých pašalících ohýbat stavební předpisy podle svého. V normálním státě, a začínám mít pochybnosti o tom kde to žijeme, roli samospráv ve stavební řízení vymezují  paragrafy zákonů. Jasně a zřetelně. To co se dělo dosud, předávání pokoutních instrukcí státním úředníkům, jsou v právním státě nepřípustné. Možná ve střední Asii je tomu jinak. Nedávno se objevila informace, že v Jihlavě zcela nepokrytě podřídili státní správu velení místních mocipánů a zavedly legální úplatky. Kdo zaplatí, bude mít vše vyřízeno do 90-ti dnů.

Chcete stavět? Zaplaťte poplatek, vyzve nově Jihlava nejen developery - iDNES.cz

A kupodivu se na radnici nedobývají zakuklenci se samopaly a beranidly. 

Ne, na politické scéně nevypukla bouře rozhořčení nad drzostí komunálních bossů. Nebylo ani zahájeno policejní vyšetřování ovlivňování úředníků stavebních úřadů. Místo toho ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová hodlá včlenit do návrhu nového stavebního zákona „kompromisní“ nápad, a to ponechat 7 000 úředníků i nadále ve spárech obcí. Jak řekla: "Je nám líto, že se nám zatím nepodařilo přesvědčit Svaz měst a obcí o tom, že se obcím nechystáme brát žádné kompetence. Ony ani žádné nemají" (Nový stavební zákon míří do finále. Starostové uspěli (Adam Váchal, Hospodářské noviny 6.8.2020). Absurdní výrok měsíce (ne roku, protože v této vládě nemehel jsou podobné výroky běžné).

Tato rezignace na zákonnost je velice nebezpečná. Jestliže se zastupitelstva cítí být nad zákonem v případě stavebního řízení, není důvod, aby stejnou volnost nepraktikovala i v jiných případech, třeba u přestupků či správy vlastního majetku. Stejný pocit nepostižitelnosti, sebestřednosti, ale získávají i sami občané.

Systémová vada spočívá v tom, že samosprávy nejsou odpovědné za vynucování zákonů v oblastech, kde mají pravomoci pohnat viníka k odpovědnosti (např. zákon o přestupcích, o provozu na pozemních komunikacích…, odvozené obecní vyhlášky). Dokonce jsou jim na obtíž, protože snaha o prosazování pravidel znamená ztrátu přízně voličů. Po chodnících se prohání cyklisté, koloběžkáři, psi a jejich majitelé vládnou veřejným prostranství, lesům, vodám i stráním. Po pěších zónách běžně jezdí auta bez povolení, nejen u nákupních center parkují na místech pro zdravotně postižené stejně jako na přechodech, chodnících, zelených plochách. Kdokoliv si může zabrat obecní pozemek. Jde pouze o maličkosti? Nebo při oslabení státu by tito „únosci slušnosti“ začali loupit a znásilňovat jako ve filmech z postapokalyptického světa? 

Jestliže musíte uhnout z chodníku do vozovky kvůli zaparkovanému auto, je to stejně ponižující, jako by vás z toho chodníku někdo skopl. Každé beztrestné porušení zákona znamená urážku pro ty, co zákony dodržují. Bezohlednější si mohou přivlastňovat více práv než ostatní, protože se nedostavuje postih. A stabilita demokracie i svobody je mimo jiné založena na víře, že ze všemi lidmi se zachází stejně. Dnešní stav obě tyto hodnoty ohrožuje, by přímo ničí. Z dlouhodobého hlediska se i za slušných občanů stanou darebáci, když vidí, jak to všem okolo prochází. Nebo sednou na lep nějakému vůdci, který slíbí zatočit s jejich ponižováním. Buď vládou pevné ruky nebo všeobecným šmírováním po vzoru Číny.  Ne, nejde o zavádění nových omezení, ale o dodržování dnes platných zákonů.  

Co s tím? Zrušit zákony co obtěžují samosprávy? Zavést finanční odpovědnost zastupitelů? Například, v podobě povinnosti zaplatit do obecní kasy nevyměřenou pokutu či poplatek. Soudit se, vyviňovat, dokazovat, že systém vymáhání zákonů mají v obci nastavený správně, to všechno mohou následně.

Daleko lepší je sebrat obcím nejen moc nad stavebními úřady, ale veškerý výkon státní správy a naopak je samotné podrobit vládě zákona. Třeba v kombinaci s již zmíněnou finanční odpovědností. Je nutné vrátit vládu zákona na území obcí.

(publikováno v MF Dnes 11.2.2020)

V každé obci jiné právo (Lidové noviny 30.5.2019)

 

 

 

Autor: Vilém Barák | čtvrtek 13.2.2020 13:13 | karma článku: 16,76 | přečteno: 521x