Přijedou do Česka dříve tanky z Německa nebo z Ruska?

První a letos poslední cvičný Leopard 2A4 má dorazit v prosinci. Není to směšné, ale i podivné, že repase jedné, jediné staré potvory trvá sedm měsíců? Německo prostě nechce připustit, aby výměnou šly další naše T-72 na Ukrajinu. 

Na začátku května 2022 dohodl český premiér Petr Fiala s německým kancléřem Olafem Scholzem dodání 15 kusů starších tanků Leopard 2A4. Následně české ministerstvo obrany deklarovalo zájem o koupi 50 moderních strojů Leopard 2A7+.

První a letos poslední cvičný Leopard 2A4 dorazil v prosinci 2022. Není to směšné, že repase jedné, jediné staré potvory trvá sedm měsíců? Polsko 6.12.2022 převzalo prvních 10 tanků K2 a 24 houfnic ráže 155 mm. Pikantní na tom je, že Varšava rámcovou smlouvu s jihokorejským koncernem Hyundai Rotem podepsala teprve v červenci.

Příčina určitě nevězí ve složitosti Leopardu. Vojenská technika je (měla by být) konstruovaná tak, aby s příslušným dílenským vybavením šla opravit i v lese na pařezu. Pro zajímavost, v opravárenském podniku ve Šternberku (dnes patřící firmě Excalibur Army) potřebují k totální renovaci T-72 celkem 66 pracovních dnů. V souvislosti s jednáním zástupců států pomáhající Ukrajině dne 20. ledna 2023, se stupňuje tlak na Německo, aby dodalo nebo dalo souhlas s dodávkami tanku Leopard. Společnost Rheinmetall provádějící repasi tanků, v této souvislosti uvedla, že může dodat stroje ze svých zásob za rok, co obdrží objednávku (sic!). Protože před tímto datem došlo i k výměně na postu německého ministra obrany, tak jsme se také dozvěděli, že Německo si teprve spočte, kolik má tanků na skladě, jak jsou bojeschopné či vhodné k repasi. To vše po 10 měsících války. 

Existují pouze dvě vysvětlení a žádné není pro našeho západního souseda lichotivé. Jako první se nabízí, že Německo již není tím, čím bývalo.

Opera v Hamburku byla dokončena 6 let po termínu a s desetkrát vyššími náklady, než bylo v plánu. Shodou okolností byl v té době starostou Hamburku dnešní kancléř Olaf „Váhavý“ Scholz. Stejná trapnost nastala v případě letiště Willyho Brandta v Berlíně, otevřeném čtrnáct let po začátku výstavby a devět let po původně předpokládaném termínu zprovozněn. Místo 6 zatím přišlo na 10 miliard euro. 

Nebo co říci na neschopnost zorganizovat volby do městského sněmu i zastupitelstev jednotlivých městských částí v Berlíně. Minulý týden zemský ústavní soud zrušil výsledky těchto loňských voleb výsledky a rozhodl o jejich opakování. „V některých berlínských volebních místnostech chyběly hlasovací lístky, voliči si museli leckdy vystát dlouhou frontu. A ve stovkách případů se hlasovalo ještě dlouho po osmnácté hodině večer, kdy volby oficiálně skončily. Některé komise obdržely volební dokumenty, které patřily jinam.“ Jako někde v Africe. Přičtěme k tomu vypadnutí z mistrovství světa ve fotbalu v Kataru již v základní skupině (to je humor), fatální omyl Německa s energetickou orientací na Rusko (a opakování podobné chyby v případě Číny), lhostejnost k bojeschopnosti Bundeswehru, a máme zde stát, nehodný k následování. Druhá, ještě horší varianta je, že Německo schválně zadržuje dodávky svých tanků, protože nechce připustit, aby výměnou šly další naše obrněnce T-72 na Ukrajinu.

Každý válečný konflikt má vlastní dynamiku a těžko jde zaručit, že nebude eskalovat.  Podle zásady předběžné opatrnosti se nejbližší státy musí připravovat na přímé zatažení do bojů. Je to paradox. V případě klimatu Německo jedná s předstihem a důkladně, ale válka na Ukrajině, odehrávající se z geografického hlediska humny, jej nechává naprosto v klidu. V Berlíně se stále ještě neprobrali z mírového poblouznění. Německá zbrojovka Krauss-Maffei Wegmann (KMW) v Mnichově je jedinou továrnou v Unii, která vyrábí nové tanky. V květnu 2022 to byly směšné dva až tři exempláře měsíčně a stejným tempem pokračovali i na konci roku 2023 (Na začátku 2024 je stav takový, KMW musí dokončit dodávky maďarské, německé, české, norské, italské a litevské armádě. O nové Leopardy 2 se také zajímá Nizozemsko. Takže 40-50 let mají Němci co dělat).

Jenom pro připomenutí něco z historie. Spojené státy v prosince 1942 vyrobily 4772 tanků. Třetí říše dokázala v lednu 1945, navzdory spojeneckému bombardování, vyprodukovat 1766 tanků, tankových stíhačů a samohybných děl. Proč dnes nesjíždí německé tanky z výrobních linek jako volkswageny? Silně pochybuji, že by se nenašli v Evropě kupci, včetně německého Bundeswehru. Maďarsko si v roce 2018 objednalo 44 nových tanků Leopard 2A7+. Největší evropská bezpečnostní krize ale s rigidními německými plány nehnula ani o píď. Dodávky se uskuteční přesně jak bylo dohodnuto v době míru, tedy až v rozmezí let 2023 až 2025. I moderní Leopardy pro Česko mají přijít až za pět nebo šest let, ale odkdy začne běžet tento čas, to je ve hvězdách. S trochou nadsázky se můžeme zeptat ministerstva obrany, zda do Prahy přijedou dříve německé nebo ruské tanky. Závěr je jediný. Německo nehodlá rozjet výrobu tanků ve velkém zcela záměrně. Nechce se dostat pod tlak Spojených států a dalších zemí, aby dodávalo moderní Leopardy Ukrajině. O zoufalé situaci Německa vypovídá článek z Armádních novin s názvem Jihokorejské houfnice K 9 dominují Evropě, z něhož si dovolím citovat:

"Můžeme tak odhadnout výrobní možnosti německého průmyslu na 12 houfnic PzH 2000 ročně. Toto výrobní tempo uspokojí norské, finské, polské a estonské (pravda Estonsko nakupuje použité K9) požadavky za více než 30 let".

Němci (i Francouzi) svým postojem k válce o Ukrajinu vrátili Unii o 30 let nazpět, do doby pouhého společenství ekonomických zájmů. Ukázalo, že máme jiné civilizační hodnoty. Můžeme spolu obchodovat, ale přestaňme hledat přátelství, na které jde spolehnout. Musíme se chvíli přetvařovat a být opět smějícími se bestiemi. Od Německa totiž potřebujeme napojení na terminály LNG a ropovody a také uzavřít dohodu o solidárním sdílení dodávek plynu. Všeho ale do času. Důvěryhodné spojence si musíme při nejbližší vhodné příležitosti hledat jinde.

Jednostranná orientace na Německo míří k podobnému kolapsu jako meziválečné spojenectví s Francií, která se v roce 1938 ukázala politicky i vojensky neschopnou. Německo se dnes jeví úplně stejně. Kromě toho, první Leopard byl vyroben v roce 1979 a K2 1994. Teprve poslední verze Leopardu obdrží reaktivní ochranu pancéřování, věc zcela běžnou u jiných typů.

Prostě, připojme se k Polsku při budování licenční výroby moderních korejských tanků K-2 a hoďme německou kartu do koše.

(vyšlo v Lidových novinách 21.11.2022)

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Vilém Barák | pondělí 21.11.2022 17:21 | karma článku: 22,47 | přečteno: 763x