Používání mobilů o přestávkách opravdu ničemu nevadí?

Nedávno zveřejná studie o zákazu používání moblů o školních přestávkách tvrdí, že zákaz nic nepřináší a všechno je v pohodě. Tak jsem si ji našel a musím říci, že jsem byl zaražen její nízkou úrovní a povrchností.

Na Fakultě sociálních studií Masarykovy university vznikla studie Pravidla a používání technologií ve škole v souvislosti s chováním dospívajících. Její závěry byly prezentovány dokonce v médiích a díky tomu se ve veřejnosti mohl šířit dojem, že zákaz mobilů o přestávkách není potřebný. Proto jsem si Studii dohledal a musím říci, že jsem byl zaražen její nízkou úrovní a povrchností. 

Definice pojmů:

použití zařízení znamená matlání na mobilech, tabletech, počítačích a jiných elektronických zařízení (dále také  jen mobilech), a to s připojením k mobilnímu internetu nebo i bez něj (např. hry off-line),

dospívající nebo také puberťák, člověk od 12 do cca 18, někdo ale nedospěje nikdy, neboť společnost infantilní,  

 Moje námitky jsou následující:

  1. není zřejmé, jakým způsobem bylo eliminováno vědomé zkreslení odpovědí dospívajících v zájmu dosažení cíle (volného přístupu k mobilům) a zkreslení nevědomé, subjektivní, tj. nadsazení aktivit obecně vnímaných jako pozitivní (rozmluva se spolužáky…) nad aktivitou vnímanou jako negativní, tj. použití mobilů,
  2. chybí mi definice „bavení se spolužáky“, která má ve Studii udávanou největší „spotřebu času“
  3. chybí mi způsob eliminace subjektivního vnímání času stráveného „bavení se spolužáky“; není problém v dnešní době vydávat za „bavení se“ činnost, probíhající na pozadí sledování mobilů (tak jako není problém říci, byli jsme s kamarády v restauraci, ale každý zde byl fakticky sám s tím, že matlal na mobilu); toto téma určitě nelze serózně šetřit (měřit) dotazníkovou akcí, ale jedině sledováním přímým aktivit uživatelů, resp. jejich zařízení např. pomocí instalace aplikace v mobilu (s jejich souhlasem),
  4. graf 1 Studie je úplně zavádějící, což je zarážející již u kapitoly Klíčová zjištění, kdy uváděná procenta překračují sumu 100 %, nezdálo se to mé 12-ti leté dceři,
  5. způsob položených otázek není relevantní a uvedené odpovědi o ničem nevypovídají;  výzkumná otázka měla v principu znít, kolik procent času ve školních přestávkách trávíš bavením se spolužáky, používání  mobilů, tabletů …….Toto je sice uvedeno v grafu 7, ale z důvodu uvedených výše pod ad 1-3) nejde o relevantní údaj, kromě toho je zjišťovaný jen tak „bokem“.
  6. Absolutně nevypovídající je kapitola Pravidla a excesivní používání internetu a PRAVIDLA, POUŽÍVÁNÍ MOBILŮ A PROBLÉMY SOUVISEJÍCÍ   S PŘESTÁVKOU. V podstatě bych zde použil přirovnání s dotazováním alkoholiků, zda pociťují nějaké problémy. Samozřejmě nikdo nepřizná problémy jako „……zanedbávání jídla nebo spánku kvůli internetu, nepříjemné pocity spojené s nemožností připojit se na internet, surfování na internetu i přes to, že to není pro člověka zábavné, zanedbávání rodiny, přátel, školní práce nebo koníčků kvůli času stráveném na internetu a neúspěšnou snahu omezit čas strávený na internetu“ ani … obtíže se soustředěním na výuku nebo nedostatkem odpočinku“.Jestliže podle jiných studií 1,  je průměr času strávených na zařízení 3 hodiny denně, tak musí někde chybět. V podstatě se jedná o šetření v oblasti „drogové“ závislosti a tomu musí být uzpůsobeny i metody výzkumu.
  7. autoři se ve Studii nepozastavili nad problémem porušováním pravidel, tj. vydaného zákazu používání zařízení o školních přestávkách,
  8. autoři opomíjí fakt, že vzhledem k porušení zákazu používání mobilů o přestávkách, odpovědi mohly být uzpůsobené v souladu s tímto zákazem, tzn. mohlo dojít k popírání používání mobilů o přestávkách,
  9. autoři pomíjí fakt, že žádný rodič není povinen pořídit svému dítěti zařízení s připojením na internet (ani jej vlastnit, tj. mít doma), tzn. jakékoliv úkoly a vedení výuky s předpokladem vlastnictví zařízení jsou liché,
  10. postrádám publikování dotazníku.

 

Závěr:  Použité metody výzkumu jsou nerelevantní. Uvedená studie je bezcenná a její závěry jsou naprosto zavádějící. V podstatě legitimizuje závislosti na zařízeních.  Studie mě nepřesvědčila, že chytré telefony nevedou k zblbnutí a zvláště děti, by neměly mít mobily on-line v rukách.  

 

 

 

 

 

 

Autor: Vilém Barák | středa 27.11.2019 17:06 | karma článku: 20,16 | přečteno: 730x