Nedávno zveřejná studie o zákazu používání moblů o školních přestávkách tvrdí, že zákaz nic nepřináší a všechno je v pohodě. Tak jsem si ji našel a musím říci, že jsem byl zaražen její nízkou úrovní a povrchností.
Na Fakultě sociálních studií Masarykovy university vznikla studie Pravidla a používání technologií ve škole v souvislosti s chováním dospívajících. Její závěry byly prezentovány dokonce v médiích a díky tomu se ve veřejnosti mohl šířit dojem, že zákaz mobilů o přestávkách není potřebný. Proto jsem si Studii dohledal a musím říci, že jsem byl zaražen její nízkou úrovní a povrchností.
Definice pojmů:
použití zařízení znamená matlání na mobilech, tabletech, počítačích a jiných elektronických zařízení (dále také jen mobilech), a to s připojením k mobilnímu internetu nebo i bez něj (např. hry off-line),
dospívající nebo také puberťák, člověk od 12 do cca 18, někdo ale nedospěje nikdy, neboť společnost infantilní,
Moje námitky jsou následující:
- není zřejmé, jakým způsobem bylo eliminováno vědomé zkreslení odpovědí dospívajících v zájmu dosažení cíle (volného přístupu k mobilům) a zkreslení nevědomé, subjektivní, tj. nadsazení aktivit obecně vnímaných jako pozitivní (rozmluva se spolužáky…) nad aktivitou vnímanou jako negativní, tj. použití mobilů,
- chybí mi definice „bavení se spolužáky“, která má ve Studii udávanou největší „spotřebu času“
- chybí mi způsob eliminace subjektivního vnímání času stráveného „bavení se spolužáky“; není problém v dnešní době vydávat za „bavení se“ činnost, probíhající na pozadí sledování mobilů (tak jako není problém říci, byli jsme s kamarády v restauraci, ale každý zde byl fakticky sám s tím, že matlal na mobilu); toto téma určitě nelze serózně šetřit (měřit) dotazníkovou akcí, ale jedině sledováním přímým aktivit uživatelů, resp. jejich zařízení např. pomocí instalace aplikace v mobilu (s jejich souhlasem),
- graf 1 Studie je úplně zavádějící, což je zarážející již u kapitoly Klíčová zjištění, kdy uváděná procenta překračují sumu 100 %, nezdálo se to mé 12-ti leté dceři,
- způsob položených otázek není relevantní a uvedené odpovědi o ničem nevypovídají; výzkumná otázka měla v principu znít, kolik procent času ve školních přestávkách trávíš bavením se spolužáky, používání mobilů, tabletů …….Toto je sice uvedeno v grafu 7, ale z důvodu uvedených výše pod ad 1-3) nejde o relevantní údaj, kromě toho je zjišťovaný jen tak „bokem“.
- Absolutně nevypovídající je kapitola Pravidla a excesivní používání internetu a PRAVIDLA, POUŽÍVÁNÍ MOBILŮ A PROBLÉMY SOUVISEJÍCÍ S PŘESTÁVKOU. V podstatě bych zde použil přirovnání s dotazováním alkoholiků, zda pociťují nějaké problémy. Samozřejmě nikdo nepřizná problémy jako „……zanedbávání jídla nebo spánku kvůli internetu, nepříjemné pocity spojené s nemožností připojit se na internet, surfování na internetu i přes to, že to není pro člověka zábavné, zanedbávání rodiny, přátel, školní práce nebo koníčků kvůli času stráveném na internetu a neúspěšnou snahu omezit čas strávený na internetu“ ani … obtíže se soustředěním na výuku nebo nedostatkem odpočinku“.Jestliže podle jiných studií 1, 2 je průměr času strávených na zařízení 3 hodiny denně, tak musí někde chybět. V podstatě se jedná o šetření v oblasti „drogové“ závislosti a tomu musí být uzpůsobeny i metody výzkumu.
- autoři se ve Studii nepozastavili nad problémem porušováním pravidel, tj. vydaného zákazu používání zařízení o školních přestávkách,
- autoři opomíjí fakt, že vzhledem k porušení zákazu používání mobilů o přestávkách, odpovědi mohly být uzpůsobené v souladu s tímto zákazem, tzn. mohlo dojít k popírání používání mobilů o přestávkách,
- autoři pomíjí fakt, že žádný rodič není povinen pořídit svému dítěti zařízení s připojením na internet (ani jej vlastnit, tj. mít doma), tzn. jakékoliv úkoly a vedení výuky s předpokladem vlastnictví zařízení jsou liché,
- postrádám publikování dotazníku.
Závěr: Použité metody výzkumu jsou nerelevantní. Uvedená studie je bezcenná a její závěry jsou naprosto zavádějící. V podstatě legitimizuje závislosti na zařízeních. Studie mě nepřesvědčila, že chytré telefony nevedou k zblbnutí a zvláště děti, by neměly mít mobily on-line v rukách.