Policie musí přestat s blokováním dopravy při nehodách

Velení policie nedělá dost, aby potlačilo v policistech zakódovaný přístup ve smyslu "my tady něco řešíme, tak všichni musíte počkat" a také "co je nám do vašeho času". Čas občanů je pro stát naprosté nic.

Dne 12.11.2015 ráno došlo na výjezdu z D2 do Brna (směr od Břeclavi) k nehodě, a to zřejmě více automobilů. V důsledku toho vznikla kolona, do které jsem se dostal 7:02. Křižovatkou s ul. Kaštanovou (a tedy místem nehody) jsem projel  v 7:50.

Nehoda se však musela odehrát dříve. V místě stála na bodu 1 dodávka z bulharskou RZ, na bodu 2 Ford K a na bodu 3 Volkswagen Transporter Policie ČR, kde byl zřejmě sepisován protokol o nehodě atd.. V cca 7:45 se prodíral stojícími automobily odtahový vůz firmy JEREX, která má základnu u D1 u Ostravačic (cca 20 km od místa nehody). Kolony vznikly nejen ze směru D2 od Břeclavi (tedy na vjezdu do Brna), ale díky tomu i na D1 ve směru od Ostravy (to museli být lidi rádi, když si svoje odstáli před neustále opravovaným úsekem od Vyškova a hned vjeli do další kolony) i D1 z Prahy. Hodinové zpoždění nabraly tisíce lidí. Prostě byla zablokovaná velká část křížení D1/D2.

Podle metodiky ministerstva dopravy HDM-4, osobní vozidlo stojící v koloně vykazuje ztrátu 311 korun za hodinu a kamion 1.029 korun. Tu hodinu si lidé většinou musí nadpracovat, vezou děti do školek a škol, pospíchají na jednání......... Způsob řešení této nehody bylo zcela signifikantní pro chování celé policie. Problém má ale přesah i do dalších složek ministerstva vnitra (hasiči) a také k ministerstvu dopravy, resp. k jím řízeném Ředitelství silnic a dálnic. Předesílám, že policie pro mě není nepřítelem. Platím si ji a s důvěrou se na ni obracím. Pokud vidím policistu řídící dopravu na křižovatce v lijáku, zavolám jeho kolegy, aby jej přijeli vystřídat. Na druhé straně, když si ji platím, požaduji po ní určitou kvalitu práce.

V místě nehody nebyli zranění ani mrtví (resp. v 7:50 již tam nebyli), nehořelo tam, ani hasiči nelikvidovali únik kapalin. Bylo denní světlo, žádná snížená viditelnost nebo déšť. Ptám se tedy, co je tak složitého na tom, nastříkat pozice automobilů, vyfotit situaci, resp. schematicky zakreslit a potom hned místo uvolnit? Jak je vidět na leteckém snímku, v křižovatce je dostatek místa (zebra), kam šlo automobily posunout (dopředu i dozadu). Nemyslím si, že zde stojící auta byla tak poškozena, aby nedojela cca 20 m. Pokud ano, jiní řidiči by je rádi pomohli odtlačit (i kdyby dodávka měla naloženo 2 tuny). To už se nesluší nebo je ponižující tlačit auto a vše se musí dělat chytrými telefony, vysílačkami, odtahovkou, jeřáby atd., které přijedou někde z dáli? Nebo policisté na místě nehody dnes nemají dost kuráže a stydí se zastavit provoz (např. v odstavném pruhu a mezi auty, kdy se často nebezpečně prodírají babetysti - o tom článek zde , jinak normální provoz byl samozřejmě zastaven) a požádat o pomoc řidiče? Prosím neargumentujme bezpečností. Každý má v autě vestu a při správném výcviku policie jde takovou chvilkovou akci zvládnout. Myslím, že by to bylo lepší než sedět a tupě čučet přes volant, jak se nic neděje.

Na mě to celé dělalo dojem (a to nejen tato nehoda), že příslušníci policie mají zakódovaný mocenský, arogantní přístup ve smyslu "my tady něco řešíme, tak všichni musíte počkat" a také "co je nám do vašeho času". Od toho je však velení (organizační struktura), aby podobné perverzní choutky (které se mohou předávat od starších kolegů k nově nastupujícím) potlačovala a naplňovalo heslo "Pomáhat a chránit". Nevím, čím mě a dalším tisícům lidem pomohli, že nás hodinu zdrželi.

Míru kulturnosti daného státu udává, jaké má ohledy čas občanů. Chápu, že v Rusku se prostě komunikace zablokuje a nikdo se nikomu nezpovídá, ale nejsme v Rusku.

U nehod působí ještě jeden prvek. Pokud se někdo stane účastníkem, jeho vnímání okolí poklesne na nulu, soustředí se celkem pochopitelně pouze na vlastní zájem. K blokaci provozu se staví tak, že „když tady stojím já, tak tady budou stát i ostatní“ a "mě se stala daleko horší věc, než zdržení". Ze "stovek" telefonátů těchto účastníků nehody (všimli jste si, jak všichni u nehody mají u uší stále přiložené mobily) ani jeden nemíří k zprovoznění komunikace pro ostatní řidiče. Volá se manželovi, tatínkovi, příteli, pojišťovně......., ale ostatní jsou úplně volní Opět, od toho je policie, aby nedovolila průchod tomuto sobeckému jednání, resp. je usměrnila.

Je otázkou, proč má zdražení ostatních řidičů viníkovi procházet beztrestně. Současné technické prostředky dovolují zjistit a tedy  i poskytnout podklady pro vymáhání škody způsobené ztrátou času vzniklé v důsledku silniční havárie. Ať silniční piráti nesou všechny důsledky svého počínání i když by se musel změnit nově platící Občanský zákoník..

Také se divím, že na naprosto klíčovém místě nehodu řešila jedna nehodová hlídka. Proč nebyla přivolána na pomoc (řízení dopravy) městská policie (to není možné?) nebo další hlídka. Toto místo není nějaká silnice mezi Horní a Dolní, která si nezaslouží pozornosti.

Zcela na místě jsou následující otázky:

- v kolik hodin byla hlášena nehoda,

- kdy přijela policie na místo,

- kdy byla kontaktována odtahovka,

- proč nebyla komunikace neprodleně zprůjezdněna (co tomu bránilo),

- existují vůbec rozkazy a metodiky upravující postup při řešení dopravní nehody,

- jaká je současná priorita zprůjezdnění komunikace při řešení dopravních nehod.

- má někdo na místě celkové velení a tedy i odpovědnost.

Selhání státu ve velkém V červnu 2015 došlo k nehodě na D1 a jejímu uzavření na dobu více než 10 hodin. Dojem motoristů projíždějících místem nehody by ten, že 2 pracují a 5 je opřeno o lopaty, tzn. žádné úsilí, nasazení, přístup jako v Rusku "však počkají". Když se vezme v úvahu počet vozidel projíždějících v tomto intervalu (cca 10.000 automobilů za hodinu) a peněžní hodnotu zdržení (opět, podle metodiky ministerstva dopravy HDM-4, osobní vozidlo stojící v koloně vykazuje ztrátu 311 korun za hodinu a kamion 1.029 korun), tak ztráty jdou do milionů korun (jistě by to podle systému RODOS šlo spočítat přesně). Informace poskytnuté ministerstvem dopravy o tom, kdo, kdy a co udělal pro zprůjezdnění D1 jsou smutné. Jednak z hlediska popisu stavu (nikdo neví, kdy dojela policie či technické prostředky pro odstranění, resp. umožnění průjezdu, jsou to různé složky, není známo jakými postupy na místě se tyto složky řídí, jaké používají prostředky, zda jejich práce míří k co nejrychlejšímu zprovoznění) tak prezentovaných názorů (každý si přece velí sám, odpovědnost nula, poučovat se a tedy ani zlepšovat nehodláme, uskutečnit systémové změny nás ani nenapadlo). No výsledek bylo  zablokování nejvytíženější dálnice 10 hodin.

Opravdu si nedovedu (dovedu, ale mrazí mě z toho), jak by stát chtěl řídit udržování provozu v krizových situacích (včetně války, vojenských nebo teroristických útoků na tuto infrastrukturu). Když bych to přirovnal k situaci za války, tak po bombardování vzletové dráhy by se opravovala jak dlouho? Den, dva, měsíc(?), když nedovedeme odstranit kamion z D1. Jak by dopadli čeští legionáři v Rusku, kdyby opravovali 10 hodin banálně poškozenou trať?

Ministerstvo dopravy však žádnou analýzu nemá, nechystá  a nikdo to celé nemá pod kontrolou nemíní se problémem zabývat a o věci vůbec přemýšlet (ani myslet).

Řazení priorit u řešení dopravních nehod musí být následující:

1. záchrana životů a zdraví,

2. ochrana majetku, příp. zamezení poškození životního prostředí,

3. co nejrychlejší a v co největším rozsahu uvolnění průjezdnosti komunikace,

4. provedení administrativních úkonů spojených s nehodou.

Minimálně na páteřních komunikacích by měla být dána jednotná odpovědnost i velení v rámci integrovaného týmu (snad od toho je jednotný integrovaný záchranný systém) a ne, aby si každý (hasiči, zdravotníci, policie, různé divoké odtahovky, účastníci nehody, pracovníci SÚS) na místě dělal co chtěli a zprůjezdnění bylo všem úplně volné.

Ještě k těm divokým odtahovkám. Několikrát jsem viděl, jak policie nechá tyhle hyeny stát na komunikaci (aniž má kdokoliv zájem o využití jejich "služeb"), čímž ještě přispívají k celkovému chaosu a blokaci provozu.

Musím opakovat. Míru kulturnosti daného státu udává, jaké má ohledy na čas občanů. Nejhorší je, že se motoristů nikdo nezastane, ÚAMK má svých vnitřních problémů dost (vykazovaný počet členů a z toho plynoucí požadavky na dotace) a současně je úplně laxní. V Německu kde podobná organizace má úplně jinou váhu, by to bylo jiné. Druhá věc je naše holubičí povaha. Lidé, když vyjedou z kolony, tak z nich všechno spadne a jako ovce vše hodí za hlavu. Článek v tomto odkazu ukazuje na důsledek přetnutí spojení mezi D2 a R52 na Wien při současné opravě křížení D1/D2 (zde ). Návštěvníci nákupní galerie Olympia strávili 5 hodin na výjezdu (pro ty kdo nejsou z Brna, představte si, že byste stáli 5 hodin v koloně na výjezdu z Černého mostu - Praha, Karoliny - Ostrava. Kolony u Brna stály při současných opravách D1/D2 až ke sjezdu D1 na Kývalce, tj. 12 km daleko. Proč čekajíc hodiny v koloně, lidé alespoň nežhavili matlače a neposílali výzvy k odvolání Michala Haška (hejtmana Jihomoravského kraje) a dalších odpovědných politiků. Bezohlednost při opravách komunikací je totiž stejná písnička (zde můj článek Opravujeme silnice, držte hubu a krok)

Někdy mě přepadá pocit, že v Česku stejně jako v Africe nemůže stát fungovat racionálně. Ano, musíme nehodu vyšetřit. Souhlasím, ale sakra, jde to udělat rychle a ohleduplně k ostatním občanům.

PS: 2.června 2018, tedy 3 roky po napsání tohoto blogu vyšel v Hospodářských novinách článek "Zkrátíme kolony na dálnicích, slibuje Ťok. Připravuje novelu, která by měla zajistit rychlejší odstranění nehod". Halelujá. Novela ale nemusí projít a vše usne. Co tak začít vyhodnocovat průběh uvolnění komunikace, na začátku na dálnicích? 

 

Autor: Vilém Barák | středa 2.12.2015 12:05 | karma článku: 42,07 | přečteno: 6223x