Ministře Kupko, odstupte

To že jsou vládě lhostejné hospodářské škody vznikající zdržením v uzavírkách i marnění volného času občanů, je jedna část problému. Neschopnost stavět a opravovat dálnice však ohrožuje bezpečnost Česka  i našich spojenců.

Ministře Kupko, odvolejte z funkce vedení Ředitelství silnic a dálnic a potom sám odstupte. Vy spolu s Vámi řízeným úřadem jste zavinil dopravní paralýzu silničních komunikací okolo Brna. Ze všech směrů.

Detailně snad jen o jednom úseku. Bylo zahájeno rozšiřování D1 mezi sjezdem na D52 (dálnice na Vídeň, která stále není na české straně, na rakouské je od 2019) a D2 na Slovensko. Jde jeden z nejzatíženějších míst, kde projede 80 000 aut za den. Připravovalo se roky a normálním lidem bylo jasné, že je třeba připravit náhradní objízdné trasy (např. silnice II/152 131). Také to vyžaduje kreativitu a třetí pruh stavěl, jak jen to bude možné, z vnějšku D1. Nic nikdo nepřipravil a stavba probíhá klasicky, způsobem: „My vám to tady zneprůjezdníme a vy držte huby“.

Takže se na zmíněném úseku D1 zúžily pruhy a uzavřely nájezdy nájezdy/sjezdy (což vyvolává nutnost navíc obkroužit některé další „lístky čtyřlístku“ křížení) a tím se ještě více zpomaluje a blokuje provoz na D1 (v obou směrech), D2 (od Břeclavi) i D52. Samozřejmě o víkendu skoro žádná stavební činnost (v Česku úplně normální stav, žádné práce 24/7). Do toho jsou od jara 2023 kolony na D1 na příjezdu do Brna od Vyškova, protože je uzavřena stará silnice souběžná s dálnicí. Takže každý den na dopravním infu v rádiu slyšíte "…..kolona u Rohlenky x minut". Teď byla další omezení na D1 u Kývalky (na www.dopravníinfo.cz se schválně nepíše, co se kde dělá, protože v tomto případě to bylo jen pro potěšení nějakého dopravního sadisty), na D52 výjezdu z Brna ....

Chtěl jsem jet na výstavu do Vyškova, nemám ale chuť stát někde hodiny v kolonách. Jel jsem v neděli do Brna na návštěvu do nemocnice, 30 kilometrů po D2 trvalo 75 min, a to bez běžného provozu kamionů. Taková je situace, bojíte se vyjet autem.

Kdyby se stavělo z vnějšku D1, a to jak dosypáváním zemního valu, tak i rozšiřováním mostních konstrukcí, nic se nemuselo zužovat, interval omezení provozu šel zkrátit na minimum. Až na úplném konci výstavby. Ještě něco jsem si všiml. Místo aby stavební práce šly mimo D1, do tohoto zúžení zatíženém 80 000 auty ústí ze stavby nájezd nákladních aut vozících hlínu (alespoň ze znečištění dálnice se mi to tak jeví). Nechce se mi to ani věřit, osobně jsem je tam neviděl, ale v Česku je možné všechno.

Tohle ostře kontrastuje s opravou Barandovského mostu v Praze. Z něj se udělala div ne celonárodní záležitost, reportáže střídají reportáže. Co se děje v Brně, je ale úředníkům v Praze u zadku. (Opět mě nezajímá, odkud kdo je. V okamžiku, kdy se někdo dostane do Prahy, stává se Pražákem povýšeným nad všechny v celém Česku). Chovají se jako ruská věrchuška, čas a nervy občanů pro ně nic neznamenají „však počekaju“. Kamarádi tvrdí, že na cestě dlouhé 3000 kilometrů do Gruzie, nepotkali větší kolonu. Kolony zažili jen na české dálniční síti udržované státem a obcemi v neprůjezdném stavu.

Nedivil bych se, kdyby lidé čekající v koloně na slunci zcela iracionálně usoudili, že svůj hlas hodí nějaké extremistické straně. Jen kdyby slíbila, že se bude snažit vyvolat trestní stíhání za toto odpovědných lidí, od ministra dopravy, přes vedení Ředitelství silnic a dálnic až někam hodně dolů. Určitě pociťují takovou beznaději, že si mohou říci, ať jde členství v Evropské unii i v NATO do háje, jen když je uvidím v klepetech na rukou.

Ne, opravdu mě nezajímají výmluvy, proč není dálniční propojení na Vídeň, jak soudy shazovaly krajské plány územního rozvoje a že ŘSD neovlivní, co všechno současně stát, kraje, města, obce na komunikacích opravují tak, že způsobují kolaps dopravních cest. Co je nám po tom? Silnice a dálnice jsou jednotná síť a s toto "první dopravní přikázání" musí řídit jejich opravy a rekonstrukce. Opravy všech vlastníků komunikací měl již dávno regulovat zákon.

Stejně tak již dávno měly změny zákonů znemožnit ekofašistům blokovat dopravní stavby. Podle mě tuto možnost někdo v zákonech udržuje schválně, aby ekofašistické spolky mohly brát výpalné a dělit se s těmi, co brání novelizaci. Proč to jde v Rakousku a Německu a nejde v Česku?  

Ministerstvo obrany v reakci na konflikt na Ukrajině mění obrannou strategii. Chce modernizovat armádu a zajistit investice do dopravní infrastruktury, aby dokázala pojmout kolony spojeneckých vojáků a techniky mířící k hranicím Ruska. 

„Prvním prioritním úkolem je budovat dobře vyzbrojené, vybavené, vycvičené a v boji udržitelné ozbrojené síly nasaditelné do operací kolektivní obrany. Druhým prioritním úkolem je všestranná operační příprava území České republiky a zabezpečení přijetí, přesunů a podpory potenciálně velkého množství spojeneckých sil“.

Dálniční síť, obecně dopravní síť zahrnující dálnice, silnice, železnice, patří k vojenské výzbroji státu stejně jako tanky, vrtulníky nebo obrněná vozidla. To že jsou vládě lhostejné hospodářské škody vznikající zdržením v uzavírkách i marnění volného času občanů, je jedna část problému. Neschopnost opravovat dálnice však ohrožuje bezpečnost Česka, a vzhledem k tomu, že jsme tranzitní země, i našich spojenců.

Pokračuji z článku na Novinkách. Bývalý náčelník generálního štábu generál Šedivý očekává, že kvůli tomuto úkolu se bude muset masivně investovat hlavně do silniční sítě, železnice a letišť. „Kvůli možným přesunům vojsk na východ se bude muset zvýšit nosnost mostů, zajistit průchodnost tunelů, aby nebyly úzké pro vojenskou techniku, a modernizovat letiště. A taky vytvořit prostory pro soustředění a odpočinek".

„Boha jeho“, jak by řekl major Těrazky, "leda, bychom byli pod hentým protektorátem Rakouska nebo Švýcarska".

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Vilém Barák | úterý 5.9.2023 13:14 | karma článku: 41,33 | přečteno: 5971x