Chcete na úřadě podat žádost? Podejte si žádost na povolení vstupu

Pokud se někdo štítí práce s veřejností, nemá pracovat na úřadě. Ať jde na pole nebo do lesa. Nebude žít ve stresu, že od těch „špinavců prolezlých chorobami“, kterým se kdoví proč říká klienti, chytne čínskou smrt nebo žloutenku.

Pandavirus, vedle solidarity a iniciativy lidí, přinesl i chaos, lži, svévoli státu, a to i na jeho nejnižší úrovni. Tak jako vždy pod tlakem krize vyplouvají na povrch nedostatky, jak legislativní, tak organizační. Rozpětí problémů je široké. Na jaře jsme třeba zjistili, že lidé musí nosit roušky a dodržovat rozestupy. Naproti tomu psi mohou bez ochrany tlamy a bez vodítka běhat naprosto volně.

V tomto popisovaném konkrétním případě jde škodlivosti delegace výkonu státní správy na obecní (městské) samosprávy, a to za situace kdy neexistují nástroje, jak ji donutit k řádnému výkonu. Existuje nezávislost soudců, ale zároveň mechanismus, jak dohlížet na jejich práci a případně vyvodit kárné provinění. Vůči státní správě na komunální úrovni tato možnost neexistuje. To co se při diskusi nad novým stavebním zákonem stalo předmětem akademických debat, tj. vliv starostů na činnosti státní správy, zde vyplouvá na povrch v celé nahotě.

Od 24. září 2020 Městský úřad v xxx (MÚ) rozhodnutím svého tajemníka (sic!), omezil občanům přístup ke státní správě. Podmínil totiž vstup do budovy úřadu předchozím telefonickým nebo mailovým objednáním. „Vstup do budov: přijdete do vstupních prostor budovy, kde pracovnice podatelny ověří v seznamu Vaše objednání. Čas pro vpuštění do prostor úřadu bude ve sjednanou dobu s rozmezím max. ±10 minut. Mimo tento časový interval nebudete vpuštěni“.

Vyhlášení tajemníka bylo posvěceno zákonnou autoritou až 21.10.202, kdy nastal všeobecný „lockdown“ („babiškrť“). Aby se nezaplevelova diskuse nesmyslnými příspěvky, prosím věnujte pozornost výše uvedeným časovým údajům. Nejde o současný stav, ale o minulost.

Tajemník MÚ ani zastupitelstvo města nejsou nějací samovládci, kteří si ve svém domnělém pašalíku mohou dělat co je napadne. Obsahu rozhodnutí tajemníka k datu 24.září 2020 nedávalo legitimitu žádné zákonné opatření, které by v souladu s platnými zákony vydal k tomu oprávněný ústřední úřad. Prostě na MÚ, podle vlastní í domněnky daleko od Prahy a zákonů, se rozhodli svévolně omezit občanům přístup k výkonu státní správy. Tato tendence zde byla patrná již od jara, kdy panika úředníků (nebo jejich vedení) v xxxx byla vyzdvižena nad povinnosti státní správy a zájmy občanů. 

Vzorem MÚ se stala hospoda Na mýtince, do které nikdo nepoleze, na nic se nebude odpovídat, ale plat půjde. Úředníci to jistě kvitují s povděkem. Kdo by nechtěl již několik měsíců pracovat týden, a další týden být doma na „homáči“ (home office).   

Pokud se někdo štítí práce s veřejností, nemá pracovat na úřadě. Stejně jako ten, co nemá rád děti nemůže dělat ve školce nebo škole. Ať jde na pole nebo do lesa, kde bude sám, lidé ho nebudou otravovat a nebude žít ve stresu, že od těch „špinavců prolezlých chorobami“ (za které je určitě považuje a kdoví proč se jim říká klienti), na něj skočí čínská smrt nebo žloutenka.

Pokladní v obchodech, řidiči hromadné dopravy a všechny další profese, které se dennodenně setkávají s lidmi, jsou proti těmto úředníkům hrdinové. Přitom nemají definitivu, benefity zkrácené pracovní doby a prodloužené dovolené, ani nadprůměrný, stabilní a stále zvyšovaný tabulkový plat.

Další věcí na zamyšlení je, zda v době omezení provozu úřadů byl ze strany státu úřadům krácen příspěvek na výkon státní správy. V posledku, když úřady „dokážou“ fungovat s polovinou osazenstva, koho a proč si to vlastně platíme?    

MÚ nemůže sám od sebe přijímat předběžná opatření donucovacího charakteru. Na něj nemá zákonnou pravomoc. Jen si zde hráli na komunálního Pidiprymulu. Jediné co mohli, bylo kopírovat rozhodnutí hygieny, vlády, resp. ministerstva zdravotnictví v čase a rozsahu, tak jak jsou zveřejňována. Jinak jim nezbývalo než apelovat na veřejnost, aby na základě dobrovolnosti jednala nad rámec těchto nařízení. Třeba aby návštěvníci vstupovali do MÚ se 3 rouškami na ústech či dalších tělních otvorech, ve skafandru nebo omotaní PVC fólii. Nic více dělat nemůže a nesmí. 

Nejhorší na celé situaci je bezmoc občana. Po analýze případu je zřejmé, že s nimi nepohnete žalobou ve správním soudnictví, cestou služebního zákona ani přes odbor veřejné správy, dozoru a kontroly ministerstva vnitra. Prostě státní správa zakopaná na pozicích na obecním úřadě nemá nad sebou nikoho, kdo by ji donutil pracovat. Jediným vládcem je starosta. 

Úkoly zaměstnavatele vůči tajemníkovi plní primárně starosta obce (města), který podle § 109 odst. 1 zákona o obcích stojí v čele obecního (městského) úřadu. Starosta je tedy nadřízen všem zaměstnancům obce zařazeným do obecního (městského) úřadu, včetně tajemníka [srov. § 103 odst. 4 písm. i) zákona o obcích]. Přezkum činnosti tajemníka v pozici zaměstnavatele je tedy oprávněn provádět především starosta a je vyloučen z dozorové a kontrolní činnosti Ministerstva vnitra. Takže podáno srozumitelně, pokud se starosta rozhodne či nějak špatně vyspí, klidně výkon státní správy zastaví.

Představa obecního katastrálního úřadu nebo obecního finančního úřadu je naprosto absurdní. Schválením nového stavebního zákona se snad podaří vyrvat z područí obcí stavební úřady. Existuje však nespočet dalších agend vykonávaných na komunálně-správních úřadech. Tento případ jenom potvrzuje nutnost opětovnému oddělení obecní samosprávy od státní správy tak. Obce se musí dostat pod vládu zákonů. Než dojde k naplnění tohoto nelehkého úkolu, je třeba novelizací zákona o obcích či státní službě zřídit donucovací prostředky, kterými by stát mohl ovlivňovat výkon státní správy v obcích. 

Nejde o nějaký teoretický problém. Dne 19. října media přinesla informaci o frontách žadatelů o  výměnu řidičských oprávnění s tím, že do konce roku jde o statisíce případů. Teprve 20.října 2020 byla prodloužena (metodickým pokynem či co, a je otázka, zda nejde o protiprávní, tedy nulitní rozhodnutí) platnost řidičských průkazů do konce nouzového stavu (co potom?). Toto opatření se však týká jen území Česka, při cestě do zahraničí máte neplatný řidičský průkaz a basta. Sice se prý jedná s Evropskou unií o prodloužení do března 2021 a o akceptaci tohoto stavu na celém jejím území, ale uvidíme. Odpadl tedy jeden z důvodů jít na úřad. Máme volat halelujá? Desítky a stovky dalších důvodů, které lidi nutí dostavit se na úřad ale zůstaly. A samozřejmě, pokud občánek nebude mít věci v pořádku, bude zakleknut a po právu potrestán. Jak to má udělat, když úřad odmítá řádně pracovat a musíte jej přes maily a telefony prosit, aby vyvinul činnost, nikoho nezajímá.

 

Přílohy:

Vyhlášení tajemníka Městského úřadu v xxx s platností od 24. září 2020

Vážení občané 

V souvislosti s probíhající pandemií onemocnění COVID-19 vyhlašuji s účinností od čtvrtka 24.9.2020 do odvolání pro provoz v budovách Městského úřadu xxxxe následující omezující opatření:

1. Vstup do budov Městského úřadu xxxx se zakazuje bez ochranných prostředků dýchacích cest (nos, ústa).

2. Vstup na všechna pracoviště Městského úřadu xxx je možný pouze po předchozím potvrzeném objednání (e-mailem, telefonem, přes webový objednávkový systém). Kontakty na jednotlivá pracoviště jsou uvedeny níže. Bez předchozího potvrzeného objednání nebudete do budov MěÚ vpuštěni.

3. Zakazuje se vstup osobám v karanténě nebo mající příznaky nemoci Covid-19.

4. Úřad bude s klienty komunikovat přednostně telefonicky, e-mailem, datovou schránkou, písemně.

5. Provoz podatelen zůstává zachován. 

6. Úřední hodiny jsou zachovány. Pondělí a středa 08:00 - 17:00 hod., úterý a čtvrtek 08:00 - 14:00 hod., s polední přestávkou 11:30 - 13:30 hod.

7. Postup pro objednávání: pro vyřízení Vašeho požadavku využijte, prosím, níže uvedených kontaktů, na které zavolejte, případně pošlete zprávu s požadavkem na objednání. Objednávejte se nejpozději den předem. Na aktuální den se již nepůjde objednat!

Kontaktní pracovník ověří, zda je ve Vámi požadovaném termínu volno. 
Termín Vám potvrdí, případně Vám zavolá zpět na domluvu náhradního termínu. 
Při objednávání e-mailem, uvádějte i telefonní kontakt, abychom Vás mohli kontaktovat zpět pro upřesnění termínu nebo případné změny. 

8. Vstup do budov: přijdete do vstupních prostor budovy, kde pracovnice podatelny ověří v seznamu Vaše objednání. Čas pro vpuštění do prostor úřadu bude ve sjednanou dobu s rozmezím max. ±10 minut. Mimo tento časový interval nebudete vpuštěni.

Odůvodnění: Objednáváním chceme omezit shlukování osob v prostorách MěÚ a současně chceme zajistit zachování poskytování našich služeb v maximálním možném rozsahu.

Děkuji za pochopení a dodržování nastaveného režimu.

xxxxxxxxxxxxxx
tajemník městského úřadu

 Mailové a telefonní spojení:

xxxxx

Průběžně aktualizované informace budou na webovém odkaze http:……

 

Sdělení k omezení provozu úřadů k 12. říjnu 2020 ze strany vlády

V návaznosti na usnesení vlády č. 957 ze dne 30. září 2020, kterým vláda v souladu s čl. 5 a 6 ústavního zákona č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti České republiky, vyhlásila pro území České republiky z důvodu ohrožení zdraví v souvislosti s prokázáním výskytu koronaviru (označovaný jako SARS CoV-2) na území České republiky nouzový stav a ve smyslu § 5 písm. a) až e) a § 6 zákona č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon), ve znění pozdějších předpisů, pro řešení vzniklé krizové situace rozhodla o přijetí krizových opatření, tímto ve smyslu ustanovení § 5 písm. c) a ustanovení § 6 odst. 1 písm. b) krizového zákona vláda s účinností ode dne 12. října 2020 od 00:00 hodin do dne 25. října 2020 do 23:59 hodin ukládá orgánům veřejné moci a správním orgánům (dále jen „orgán“), aby v rámci svých pracovišť zavedly opatření spočívající v:

1. omezení osobního kontaktu státních zaměstnanců, zaměstnanců a dalších úředních osob (dále jen „zaměstnanci“) s adresáty veřejné správy (s žadateli, s jinými účastníky správních řízení) a dalšími externími osobami (dále jen „klienti/veřejnost“) na nezbytně nutnou úroveň; omezení kontaktů se provede zejména takto: a) upřednostňováním písemného, elektronického či telefonického kontaktu před osobním ve všech případech, kdy je to možné, avšak při současném umožnění osobního kontaktu klientům/veřejnosti v úředních hodinách v rozsahu stanoveném tímto krizovým opatřením,

b) příjmem veškerých dokumentů od klientů/veřejnosti pouze prostřednictvím pracoviště podatelny, je-li zřízeno; vždy, kdy je to možné, se upřednostní elektronická komunikace,

c) dochází-li ke kontaktům se zaměstnanci jiných orgánů a institucí, přijetím opatření omezujících přímý kontakt; jednání se provádí za zvýšených hygienických opatření,

d) výše uvedená opatření se přiměřeně použijí i pro vnitřní styk zaměstnanců v rámci orgánu.

2. omezení rozsahu úředních hodin orgánů na dva dny v týdnu v rozsahu pěti hodin v daném dni, a to v čase dostupném pro veřejnost; o změně úředních hodin orgány vhodným způsobem informují a zveřejní je na svých úředních deskách; omezení rozsahu úředních hodin orgánů se neuplatní v případech, kdy a) dosavadní rozsah úředních hodin orgánu nepřesahoval rozsah stanovený tímto krizovým opatřením,

b) by omezení rozsahu úředních hodin ohrozilo činnost orgánu nebo nepřiměřeně omezilo práva klientů/veřejnosti,

c) byl klientovi předem potvrzen termín k dostavení se na pracoviště orgánu.

 

 

 

Autor: Vilém Barák | pátek 23.10.2020 19:22 | karma článku: 15,55 | přečteno: 478x