Elektromobilita?
Zase se okolo mě prokmitlo téma přechodu ze spalovacích aut na elektrická, jo už vím, v Německu zasedala nějaká komise a cosi řešili, pro jistotu tam nepozvali nikoho, kdo autům rozumí.
Tak jsem se sám dal do uvažování, kolik asi energie by bylo potřeba, aby osobní auta v Česku mohla být elektrická a rozumně použitelná.
Budu počítat s krotkým autem, které má motor 50 kW, ročně s ním jeho majitel ujede 10.000 km a to průměrnou rychlostí 50 km/hod.
Těch 10.000 km ujede při rychlosti 50 km/hod za 10000/50= 200 hodin.
Tedy pokud se nemýlím, tak energie potřebná na provoz tohoto jednoho auta
bude rovna 200 hodin * 50 kW = 200 * 50 kWh = 10000 kWH = 10 MWh.
Ano tedy víme, že roční provoz jednoho jakéhosi průměrného autíčka vyžaduje 10 MWh energie.
A co celá Česká republika? Někde jsem četl, že prý je u nás tak asi 5 miliónů osobních aut a skoro bych tomu i věřil, budeme tedy násobit:
10 MWh * 5 000 000 = 50 000 000 MWh = 50 000 GWh, což je energie potřebná pro celou Českou republiku.
Velikost energie rovnající se 50 000 GWh si opravdu neumím představit ani v tom nejdivočejším snu, co si počít?
Zkusme tuto energii porovnat s tím, jaké množství energie umí dodat bloky elektráren, dejme tomu, že jako reprezentanta si vezmeme blok o výkonu 1000 MW.
Jakou energii nám dodá za rok?
Rok má prosím pěkně 365 dní, každý den 24 hodin, čili rok má 365 * 24 = 8760 hodin,
tedy jeden takový blok elektrárny nám za rok (při nepřetržitém provozu) dodá
876 hodin * 1000 MW = 876 000 MWh = 876 GWh.
A teď pozor!
Abychom pokryli roční energetickou potřebu všech našich českých autíček, která činí 50 000 GWh, pomocí bloků elektráren, co umí dodávat 876 GWh, tak obě čísla podělíme, 50000 / 876 = 57,07 = asi 50.
Omejvejte mně! Pro provoz současných osobních aut v Česku na elektřinu bychom potřebovali mít navíc 50 (slovy padesát) elektrárenských bloků, každý o výkonu cca 1000 MW, no Temelín má takové bloky dva, tedy by bylo potřeba postavit 25 nových elektráren, takových jako je Temelín.
Mně se dělá zle, nejspíš jsem se někde sekl v desetinné čárce a těch nových Temelínů by stačilo jenom dva a půl! I tak začínám být přesvědčen o tom, že elektromobilita je sen z Tisíce a jedné noci, alespoň po tu dobu, pokud Tesla, von Neumann, Einstein, akademik Wichterle či génius podobného formátu nevynalezne zdroje energie asi tak stokrát mohutnější a efektivnější, než jsou ty dnešní.
Ale třeba je to všechno nějak úplně jinak, nevím!
Vladimír Vérosta
O užovkách a o kobrách
Shodil by mne se schodů a nedivil bych se a docela bych to musel i přijmout jako obrácenou stranu mince, na jejíž jedné straně je napsáno „svoboda projevu“ a na druhé pak “zodpovědnost za vlastní činy“.
Vladimír Vérosta
Balada o levém pruhu.
"Dědo pusť rádio", zazní prosba ze sedačky na zadním polstrování, stisknu knoflík a místo kýžené hudby je tam diskuze, jak ti řidiči na dálnici jezdí mizerně, že svou stořicítkou trčí v levém pruhu a zdržují.
Vladimír Vérosta
Zatracený závory jsou vinny.
Máte pravdu, blikající červené světlo znamená, že na koleje se vjet nesmí! Ale proč tam jsou teda ty závory? Jakou maji roli, jakou funkci??
Vladimír Vérosta
Daně?
Do odstavce o rozkrádání daní bych zařadil i případy, kdy se za naše peníze postaví cyklostezka tak nevhodně, že na ní nakonec nikdo nejezdí. Platit z veřejných peněz profesionální sport je ovšem darebáctví.
Vladimír Vérosta
Fotovoltaika?
Dovedu si představit hutníky, umělecké kováře a podobné řemeslníky, jak za jasného bílého dne silami FVE taví a posléze odlévají svoje kovy do forem, tohle použití je jistě zcela efektivní a možné.
Další články autora |
Tisíce lidí v Opavě opouští domovy. Voda odřízla i sever Olomouckého kraje
Sledujeme online Velká část Česka čelí kvůli extrémním srážkám záplavám. Moravskoslezský a Olomoucký kraj vyhlásily...
Druhý den povodní: voda řádila v 11 krajích, lidé prchali, katastrofa na Jesenicku
Velká voda v neděli zasáhla většinu Česka. Nejhorší situace byla na Jesenicku, řeka tam smetla domy...
V Praze se srazily vlaky, zraněno 35 lidí. Strojvůdce byl opilý, druhý v zácviku
V pražské Libni se ve středu ráno srazily dva osobní vlaky. To si vyžádalo 35 zraněných, nikdo však...
Extrémní deště, silný vítr, na jihu Čech až stoletá voda. Řeky začaly stoupat
Sledujeme online Meteorologové v novém modelu potvrdili vysoké srážkové úhrny na českém území v nejbližších třech...
Litovel spláchla vlna. Město je zcela uzavřené, voda pozvolna klesá
Do Litovle na Olomoucku v neděli večer dorazila očekávaná záplavová vlna. Voda z řeky Moravy v...
ANALÝZA: Volby v době pohromy. Jak mohou povodně ovlivnit jejich výsledek
Premium Tak zvláštní volby Česko zřejmě ještě nezažilo. Ještě před tím, než se v pátek v celé zemi otevřou...
Kokain, devět ran do hrudi a matčin boj. Případ ubodané Anety znovu otevírá film
Premium Před deseti lety, 20. září 2014, přišla Anna Rodová o svou třiadvacetiletou dceru Anetu. Dívka se...
Od „hnojometu“ po rušení ministerstev. Co přinesl poslední střet před volbami
Poslední televizní debata před krajskými a senátními volbami se nesla opět v mnoha přestřelkách...
Byl to dar od srdce a pak mi ho odpojili. Kadyrovův cybertruck je nepojízdný
Ramzan Kadyrov, čečenský satrapa ve službách ruského diktátora Vladimira Putina, přiblížil další...
Podzim bez nachlazení? Rozdáváme ImuBerin na podporu imunity ZDARMA
Návrat do školy či práce, spojený s výkyvy teplot, může oslabit náš organismus. Ale co kdyby to letos bylo jiné? Zapojte se do testování a...
- Počet článků 15
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 554x