Elektromobilita?

Budu počítat s krotkým autem, které má motor 50 kW, ročně s ním jeho majitel ujede 10.000 km a to průměrnou rychlostí 50 km/hod.

Zase se okolo mě prokmitlo téma přechodu ze spalovacích aut na elektrická, jo už vím, v Německu zasedala nějaká komise a cosi řešili, pro jistotu tam nepozvali nikoho, kdo autům rozumí.

Tak jsem se sám dal do uvažování, kolik asi energie by bylo potřeba, aby osobní auta v Česku mohla být elektrická a rozumně použitelná.

Budu počítat s krotkým autem, které má motor 50 kW, ročně s ním jeho majitel ujede 10.000 km a to průměrnou rychlostí 50 km/hod.

Těch 10.000 km ujede při rychlosti 50 km/hod za 10000/50= 200 hodin.

Tedy pokud se nemýlím, tak energie potřebná na provoz tohoto jednoho  auta

bude rovna 200 hodin * 50 kW = 200 * 50 kWh = 10000 kWH = 10 MWh.

Ano tedy víme, že roční provoz jednoho jakéhosi průměrného autíčka vyžaduje 10 MWh energie.

A co celá Česká republika? Někde jsem četl, že prý je u nás tak asi 5 miliónů osobních aut a skoro bych tomu i věřil, budeme tedy násobit:

10 MWh * 5 000 000 = 50 000 000 MWh = 50 000 GWh, což je energie potřebná pro celou Českou republiku.

Velikost energie rovnající se 50 000 GWh si opravdu neumím představit ani v tom nejdivočejším snu, co si počít?

Zkusme tuto energii porovnat s tím, jaké množství energie umí dodat bloky elektráren, dejme tomu, že jako reprezentanta si vezmeme blok o výkonu 1000 MW.

Jakou energii nám dodá za rok?

Rok má prosím pěkně 365 dní, každý den 24 hodin, čili rok má 365 * 24  = 8760 hodin,

tedy jeden takový blok elektrárny nám za rok (při nepřetržitém provozu) dodá

876 hodin * 1000 MW = 876 000 MWh = 876 GWh.

A teď pozor!

Abychom pokryli roční energetickou potřebu všech našich českých autíček, která činí 50 000 GWh, pomocí bloků elektráren, co umí dodávat 876 GWh, tak obě čísla podělíme, 50000 / 876 = 57,07 = asi 50.

Omejvejte mně!  Pro provoz současných osobních aut v Česku na elektřinu bychom potřebovali mít navíc 50 (slovy padesát) elektrárenských bloků, každý o výkonu cca 1000 MW, no Temelín má takové bloky dva, tedy by bylo potřeba postavit 25 nových elektráren, takových jako je Temelín.

Mně se dělá zle, nejspíš jsem se někde sekl v desetinné čárce a těch nových Temelínů by stačilo jenom dva a půl! I tak začínám být přesvědčen o tom, že elektromobilita je sen z Tisíce a jedné noci, alespoň po tu dobu, pokud Tesla, von Neumann, Einstein, akademik Wichterle či génius podobného formátu nevynalezne zdroje energie asi tak stokrát mohutnější a efektivnější, než jsou ty dnešní.

Ale třeba je to všechno nějak úplně jinak, nevím!

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Vladimír Vérosta | čtvrtek 9.5.2019 17:24 | karma článku: 37,64 | přečteno: 1825x
  • Další články autora

Vladimír Vérosta

O užovkách a o kobrách

4.11.2020 v 7:08 | Karma: 9,13

Vladimír Vérosta

Balada o levém pruhu.

1.9.2020 v 7:22 | Karma: 16,02

Vladimír Vérosta

Daně?

23.5.2019 v 9:19 | Karma: 15,63

Vladimír Vérosta

Fotovoltaika?

13.5.2019 v 7:27 | Karma: 26,97