Stalingradská Madona a její autor, Kurt Reuber

Na Štědrý večer roku 1942 nakreslil v zákopech u Stalingradu německý lékař Kurt Reuber kusem uhlíku na zadní stranu ruské mapy obraz Madony. Symbol naděje a touhy po záchraně života.

...

Slova Světlo, Život, Láska, (Licht, Leben, Liebe), která autor na obraz napsal, odkazují na obsah evangelia svatého Jana

 

Kurt Reuber (1906-1944) byl lékař, ale zároveň také teolog a evangelický pastor. Byl přítelem Alberta Schweitzera. Měl pozoruhodný výtvarný talent. Portréty, které vytvořil v polních podmínkách za války, mají citlivý lidský výraz a velkou hloubku. Je zajímavé, že Reuber často portrétoval Rusy, muže i ženy. Civilisty, které jako lékař ošetřoval i přes přísný zákaz.
(Portréty k nahlédnutí například na adrese: 
https://images.booklooker.de/x/015EnG/Kurt-Reuber+Antlitz-und-Gestalt-Handzeichnungen-und-Aquarelle-von-Kurt-Reuber.jpg)
Zajímavý příběh se odehrál dlouhý čas po válce. Reuberovu dceru Ute Tolkmittovou vyhledala dívenka z Ruska a řekla jí, že je vnučkou ženy, kterou německý lékař zachránil. Přijal ji s těžkými zraněními tajně, i přes hrozbu přísného trestu do válečného lazaretu a podařilo se mu ji vyléčit. 
Stalingradská madona je prostý, jakoby malinko neumělý obraz, ale v jeho vzhledu a příběhu se ukrývají silné emoce. Velice k tomu přispívají i bosé nohy Boží Matky.
Kurt Reuber o obrazu napsal v jednom ze svých dopisů:

“I wondered for a long while what I should paint, and in the end I decided on a Madonna, or mother and child. I have turned my hole in the frozen mud into a studio. The space is too small for me to be able to see the picture properly, so I climb on to a stool and look down at it from above, to get the perspective right. Everything is repeatedly knocked over, and my pencils vanish into the mud. There is nothing to lean my big picture of the Madonna against, except a sloping, home-made table past which I can just manage to squeeze. There are no proper materials and I have used a Russian map for paper. But I wish I could tell you how absorbed I have been painting my Madonna, and how much it means to me.”

“The picture looks like this: the mother’s head and the child’s lean toward each other, and a large cloak enfolds them both. It is intended to symbolize ‘security’ and ‘mother love.’ I remembered the words of St. John: light, life, and love. What more can I add? I wanted to suggest these three things in the homely and common vision of a mother with her child and the security that they represent.”
(Zdroj: https://padresteve.com/2013/12/19/christmas-in-the-cauldron-kurt-reuber-and-the-the-madonna-of-stalingrad/)
________________________________________________________________

Kurt Reuber se konce války nedožil. Podivuhodné je, že se zachránil obraz Madony. Dostal se do Německa díky vážně zraněnému německému důstojníkovi, který byl v roce 1943 letecky převezen z obklíčeného německého postavení u Stalingradu a potom osobně předal vyobrazení Reuberově rodině. Madona ze Stalingradu je umístěna v Berlíně v Kaiser-Wilhelm-Gedächtniskirche a stala se vyhledávaným symbolem. Ikonou ztělesňující strašlivé vzpomínky na válku a také touhu po  odpuštění a usmíření za dávné viny a za všechno obrovské lidské strádání zaviněné válkou.
_________________________________________________________________
K sepsání blogu mě inspiroval především film, který jsem zhlédl v českém dabingu ve vysílání TV Noe. Upoutávka na zdrojový film z dílny Blagovest Media je zde: https://www.youtube.com/watch?v=g6FhXQslV98Základní životopisné údaje: https://de.wikipedia.org/wiki/Kurt_Reuber .......
.......

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Marek Trizuljak | středa 14.11.2018 15:39 | karma článku: 26,79 | přečteno: 1923x