Jak chce Brusel připravit i Čechy o dostupné automobily

Navrhovaná emisní Euro 7 připraví velké skupiny obyvatelstva v ČR i jiných zemích EU o možnost koupit si dostupný automobil. Vyplývá to z analýzy nákladů na aplikaci normy, již publikovalo Sdružení evropských výrobců automobilů. 

Jak sdružení ACEA informovalo s poukazem na analýzu britské poradenské firmy Frontier Economics, náklady na splnění požadavků nové emisní normy Euro 7 na jedno vozidlo přibližně 2 000 EUR (48 000 Kč) u osobních automobilů a dodávek se spalovacím motorem a téměř 12 000 EUR (288 000 Kč) u nákladních automobilů a autobusů s dieselovým motorem. Tato čísla jsou čtyřikrát až desetkrát vyšší než odhady Evropské komise v jejím předchozím posouzení dopadů normy Euro 7.

Zákonná norma rovněž chce zpřísnit podmínky testování emisí a nařizuje výrobcům používat palubní systémy k monitorování znečištění s možností zablokovat startu motoru při překročení stanovených limitů. Předpis také poprvé omezuje znečištění pevnými částicemi z brzd a pneumatik, ovšem neexistuje vůbec metodika, jak toho dosáhnout.

Představitelé největší české automobilky Škoda Auto, která je 100% dceřinou značkou koncernu VW, už dali jasně na vědomí, že by se vozy typu Škoda Fabia a Scala staly kvůli růstu cen neprodejnými. Zastavení jejich výroby by připravilo o práci 3000 zaměstnanců mladoboleslavské továrny.

Analýza ale zahrnuje jen přímé výrobní náklady na investice a vybavení, nikoli nutnost zakoupit příslušné komponenty od dodavatelů za vyšší ceny, což se nutně promítne do zdražení ceny automobilů pro zákazníky. Kromě přímých nákladů vyvolá návrh Euro 7 i náklady nepřímé, například vyšší spotřebu paliva. Za dobu životnosti vozidla by se tak mohly náklady na palivo zvýšit o 3,5 %

Nová norma Euro 7 je produktem z díly zapřisáhlých bruselských environmentalistů, jejichž cílem není prioritně ochrana životního prostředí, ale likvidace masové mobility zejména pro obyvatele s nižšími příjmy. Přitom už bylo schváleno, že od roku 2035 se na trzích EU nebudou moci registrovat, a tím také prodávat a vyrábět vozy na benzín a naftu. Kvůli nesmírně drahým bateriím jsou však elektrická auta pro široké vrstvy cenově nedostupná, navíc s omezenou přidanou hodnotou kvůli omezenému dojezdu a problémům s nabíjením. Většina prodejů e-aut se v zemích EU uskutečňuje díky přímým dotacím a daňovým úlevám, které pohříchu spolufinancují i chudší spoluobčané.

Je nutno přitom zdůraznit, že v již současné existující normě Euro 6/VI má EU nejkomplexnější a nejpřísnější normy pro emise znečišťujících látek (např. NOx a pevných částic) na světě. Emise výfukových plynů jsou již nyní díky nejmodernějším technologiím vozidel na sotva měřitelné úrovni. Místo toho, aby si spotřebitelé v podobě moderních vozů se spalovacími motory se současnou již dostatečně přísnou normou obměňovali vozový park, když většina na elektrický vůz nemá prostředky, se zvyšuje zájem zákazníků o ojeté vozy a roste průměrné stáří vozů. V Česku již překročilo 16 let a v největší automobilové zemi Evropy Německu se průměrné stáří nevídaně blíží 10 rokům. Násilně prosazovaná elektromobilita tak má vedle pochybného přínosu elektrických aut zatížených emisně špinavou výrobou baterie přímo opačný efekt pro ochranu životního prostředí.

Nedávné studie ukázaly, že nahrazení starších vozidel na silnicích EU nejnovějšími vozidly splňující normu Euro 6/VI by do roku 2035 (ve srovnání s rokem 2020) přineslo snížení emisí NOx v silniční dopravě o 80 %. Ve stejném období by nejpřísnější scénáře Euro 7 (tj. nulové limity pro NOx a pevné částice) snížily emise NOx v silniční dopravě jen o další 4 % u osobních automobilů a malých dodávek a o 2 % u nákladních vozidel ve srovnání s normami Euro 6/VI. Ovšem za zcela nepřijatelné náklady, jež hrozí zlikvidovat výrobu celých segmentů nejdostupnějších rodinných vozů.

To vše ohrožuje dosud kvetoucí automobilový průmysl, který v členských zemí EU poskytuje dobře placenou práci asi pro 14 milionů Evropanů a podílí se 8 % na tvorbě HDP celé Unie (v ČR 10 % HDP). Do vývoje a výzkumu automobilů, nákladních vozů a autobusů směřuje ročně 58,8 miliardy eur. Proto se v EU vytvořila aliance zemí se silným autoprůmyslem, které požadují, aby části nového předpisu byly zcela zrušeny a platnost předpisu byla odložena.

Ve společném dokumentu, který podepsali zástupci Francie, Itálie, České republiky, Bulharska, Maďarska, Polska, Rumunska a Slovenska, a zaslali ostatním členským státům, se praví:„Jsme proti jakýmkoli novým pravidlům pro emise výfukových plynů včetně nových požadavků na testování nebo nových emisních limitů pro osobní automobily a užitková vozidla. Tyto limity by nutily výrobce automobilů investovat do zlepšování emisí výfukových plynů peníze, které by bylo lepší vynaložit na vývoj vozidel s nulovými emisemi,“uvádí se v dokumentu.

Je velká naděje, že norma Euro 7 takto nebude definitivně schválena, protože osm uvedených členských zemí EU má dostatek hlasů k zablokování návrhu.

Autor: Milan Smutný | úterý 23.5.2023 23:48 | karma článku: 33,10 | přečteno: 862x

Další články autora

Milan Smutný

Zavedení nových emisních povolenek na PHM a topení zdevastuje ekonomiku a vyhrotí inflaci

Kapsy spotřebitelů v cenách za energii rabují 20 let emisní povolenky ETS1. Od ledna 2026 začnou platit nové povolenky ETS2, které neúnosně zdraží benzín a naftu stejně jako vytápění obydlí uhlím a plynem a zásadně zvýší inflaci.

12.2.2025 v 12:38 | Karma: 31,50 | Přečteno: 770x | Diskuse | Ekonomika

Milan Smutný

P. Fiala: Zvolte nás v příštím roce znovu a my vám dáme do čtyř let německé platy

Premiér o 17. listopadu prohlásil: Zvolte moji vládu ještě na další čtyři roky a budete mít platy jako v Německu. Jak mohl někdo tušit, že také šéf ODS se bude řídit politickým heslem: Nikdo vám nedá tolik, co já vám mohu slíbit.

18.11.2024 v 2:05 | Karma: 32,89 | Přečteno: 904x | Diskuse | Ekonomika

Milan Smutný

Má být Česko odkázáno na energetickou (ne)milost Německa?

S obrovským zpožděním kvůli chaosu na MPO při tvorbě energetických politik 31. 10. vydala státní firma ČEPS každoroční zprávu o zdrojové přiměřenosti. Jsme v ní fakticky vydáni na energetickou (ne)milost Německa.

1.11.2024 v 15:11 | Karma: 28,73 | Přečteno: 614x | Diskuse | Ekonomika

Milan Smutný

Kdo v Evropské komisi hlídá hlídače?

Ve vedení EU probublává rozsáhlý skandál spojený s netransparentním a předraženým nákupem vakcín proti Covidu-19. A zatím indicie vedou přímo k šéfce Evropské komise, která se v byznysu s vakcínami osobně angažovala.

23.10.2024 v 19:57 | Karma: 25,57 | Přečteno: 414x | Diskuse | Ekonomika

Milan Smutný

Francouzi by chtěli zlomit rozhodnutí vlády ČR a místo Korejců stavět reaktory sami

Jinak doma občany nechválená vláda v létě překvapila, když rozhodla dlouhodobě strategicky, tedy o výstavbě nových jaderných reaktorů. Nyní se jí do verdiktu snaží vrazit vidle neúspěšní účastníci tendru, EdF a Westinghouse.

8.10.2024 v 12:37 | Karma: 23,79 | Přečteno: 548x | Diskuse | Ekonomika

Nejčtenější

Chlípní rudoarmějci na lovu. Slavný fotograf nafotil tutlanou sexualitu v SSSR

11. června 2025

Seriál Jen rok po Stalinově smrti dorazil do Sovětského svazu Henri Cartier-Bresson. Slavný francouzský...

Koruny místo eur. Reebok nabízel oblečení za hubičku, Češi zběsile nakupovali

8. června 2025  17:40,  aktualizováno  18:49

Za neobvykle nízké ceny nabízel oblečení internetový obchod značky Reebok. V sekci „výprodej“ na...

V Indii se zřítil letoun s 242 lidmi mířící do Británie, dopadl na lékařskou ubytovnu

12. června 2025  10:55,  aktualizováno  16:42

Letadlo společnosti Air India s 242 lidmi na palubě mířící do Británie se krátce po startu zřítilo...

Na Rakovnicku boural známý podnikatel a miliardář. Řidič druhého auta zemřel

6. června 2025  16:50,  aktualizováno  17:10

Při tragické nehodě ve středu 4. června u Nového Strašecí na Rakovnicku se těžce zranil jeden z...

Trefili jsme Rusům základnu s letouny, které jim ještě zbyly, hlásí Ukrajinci

6. června 2025  10:46

Sledujeme online Ukrajinská armáda oznámila, že zasáhla vojenská letiště v ruském Engelsu a Ďagilevu a sklad...

Izrael útočil z dronové základny přímo v Íránu. Vyhlášení války, zuří Teherán

13. června 2025  12:23,  aktualizováno  12:27

Sledujeme online Izraelská armáda uvedla, že během útoku na Írán v rámci operace Vzpínající se lev zasáhla v...

Firmy budou spořit na důchod rizikovým profesím. Povinnost schválili poslanci

13. června 2025,  aktualizováno  12:18

Přímý přenos Pokračuje mimořádná schůze Sněmovny, kterou poslanci ve středu po necelých čtyřech hodinách...

Do školy bez odkladu a pomoci. Osekaná novela děsí učitele i experty

13. června 2025  12:08

Senátoři nečekaně „osekali“ školskou novelu, která zavádí omezování odkladů školní docházky....

Hádka mezi příbuznými se zvrtla. Vážně zraněný je v nemocnici, útočníka obvinili

11. června 2025  10:23,  aktualizováno  13.6 11:59

Policie na Chomutovsku vyšetřuje pokus o vraždu. V zahradní chatce se pohádali dva příbuzní,...

  • Počet článků 129
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2310x
Celý život jsem pracoval v komunikaci, napřed jako novinář s tematikou zahraniční politiky. Dodnes mne formuje šok z hrůz kambodžské genocidy spáchané v 70. letech Rudými Khmery. Byla naplánována jako maoistické sociální inženýrství a míněna  jako "náprava společnosti" zničením všeho, co nejsou a netvoří rolníci. Proto stoupence dnešní ideologie "zelené revoluce" s obdobnými zničujícími dopady na ekonomiku a společnost nazývám Zelenými Khmery. Přidal jsem do spolku českých vědců a expertů (realisticka.cz), protože v důsledku násilně prosazované totální elektromobility tuším existenční ohrožení dosud nejvýznamnější společnosti Škoda Auto a celého autoprůmyslu v EU. Byl jsem totiž  také 11 let mluvčím automobilky. Stabilní a cenově dostupná elektřina není komoditou, je to základní podmínka fungování naší civilizace.     

Seznam rubrik

Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.