Jsem intolerantní homofob a je to má vina
Ano, jsem intolerantní homofob, ne snad z přesvědčení - stal jsem se jím z definice.
Stalo se to někdy loni v listopadu. Seděl jsem u druhých zpráv České televize a spíš nevnímal, než vnímal zprávu, že proběhne jakýsi festival Mezipatra. Po zprávě následoval rozhovor k danému tématu, který jsem zprvu také registroval spíše jako šum.
Z letargie mne vytrhla slečna, která moderátorce vysvětlovala, že tato společnost je výrazně homofobní a intolerantní.
Trochu mne ten názor zarazil. Česká společnost je v těchto věcech, když ne tolerantní, pak minimálně lhostejná.
Popravdě, o něco víc než názor sám, mne zarazila vehemence jeho prezentování. Nicméně rozhovor pokračoval a dívka podepřela své tvrzení příkladem. O naší homofobii má svědčit například to, že pokud na ulici spatříme dvojici líbajících se chlapců, nepovažujeme to za normální a přirozené.
To byla zajisté výzva a já ji přijal. Položil jsem si otázku, jak by na mne působila dvojice na ulici se líbajících chlapců. Popravdě jsem si odpověděl, že bych si pomyslel, že by si ty intimnosti mohli nechat na doma a šel bych si dál po svých.
No ale ouha, dostala mne. Za zcela normální a přirozenou bych tu scénu nepovažoval. Dle předloženého normativního příkladu jsem se tedy sám musel zařadit do kategorie intolerantní homofob.
Dívka předvedla standardní manipulativní techniku podsunutí viny. Ten večer to byla ona, ale na veřejnoprávní televizi jsou obdobní manipulátoři k vidění téměř pravidelně.
Vždy se dostaví kdosi s dostatečnou dávkou drzosti a osvětlí nám, jak jsme zaslepení a zaostalí, když nechceme přijmout jeho hodnotový systém, ať už je jeho náplní cokoli. Někteří ještě dodají, že jsou to pořád ještě zbytky totality v nás.
Dotyčný se pokusí vyvolat pocit viny a pak nám vštípit pravou víru. Tou bývá v té či oné míře enviromentalismus, genderová problematika nebo problematika „korektnosti" v jakékoli podobě. Občas ještě bojují i proti globalizaci, ale to momentálně vychází z módy.
Můžeme za globální oteplování i hlad ve třetím světě, za utrpení disidentů a potlačování lidských práv kdekoli, narušování biodiverzity planety, zánik jedinečné kultury aboriginců i pokles stavů brhlíka obecného.
Práce s pocitem viny je ve společnosti s křesťanským kulturním základem prakticky sázka na jistotu. Samo křesťanství pracuje s kategoriemi hříchu, pokání a odpuštění. Pokud by se snad někdo cukal, že on v hříchu nežije, nevadí, dědičným hříchem je zatížen každý.
A když už ten pocit viny máme, přiznáme, že jsme špatně konali, mluvili a mysleli a je to naše vina, naše velká vina.
Ale nemusíme zoufat, stačí mít srdce otevřené..., stačí nebránit se přijmout...
No a tady je čas probrat se.
Ona dívka nám sdělila, jak jsme netolerantní, jen zapomněla na to, že tolerovat něco, neznamená ztotožnit se s tím, přijmout to za vlastní. Tolerovat něco znamená pouze připustit to, nebránit tomu.
Ten, kdo toleruje, nejde v průvodu. Stojí na chodníku, aniž by pociťoval potřebu proti průvodu protestovat, ale nemá ani důvod se přidat.
Tolerance se zpravidla domáhají menšiny a tolerující většina při tom tak nějak předpokládá, že je tolerovanými respektována. V posledních letech nám ale to respektování většinových hodnot přestává fungovat. Z určité části médií, z jistých politických struktur a trochu překvapivě i z určitých kruhů podnikání jsme pravidelně masírování propagandou, která hlásá, že být většinou je cosi nemravného.
Každý z nás je jistě v něčem opravdu netolerantní. Bezbřehá tolerance čehokoli by konec konců jakoukoli společnost zcela spolehlivě rozložila.
V každém z nás je kousek staré totality, dokonce i v těch, kteří už nepamatují minulý režim. Sama evropská tradice je totalitní od počátku, až hluboko do 18. století.
Problém ale není ve staré totalitě v nás. Problém je v nové totalitě v nich. V totalitě, která se snaží v ad absurdum dovedených zásadách rovnosti rozpustit většinu této společnosti do nekonečného kaleidoskopu menšin.
Je svým způsobem fascinující pozorovat, jak s použitím idejí, které kdysi osvícenci použili k destrukci „starého režimu", se dnes odehrává pokus o vytvoření nové totality.
Je neméně fascinující pozorovat, kdo všechno přebírá kdysi katolicismem užívané know how viny a odpuštění k cílům mírně řečeno sekulárním.
Výše zmíněný festival, se sám označuje jako „queer". Chvíli jsem hledal ve výkladových slovních a našel. Výrazem queer se v určité subkultuře označuje prakticky jakákoli sexuální aktivita od „nedělám to vůbec" až po „nejlépe se psem". Nepatří sem jen, pokud tak činí dvě osoby opačného pohlaví, některým z nevynalézavých způsobů shrnutých ve spisku jménem Kámasútra.
Kdyby v mé mysli žila ta správná totalita, ptal bych se, čí agenti jsou lidé, kteří se nám pokoušejí vlámat do hlav. Ptal bych se, komu slouží ti, kteří se pokoušejí rozkolísat a možná i degradovat náš tradiční hodnotový systém.
Neptám se.
Vím, že každá společnost v sobě latentně nese instinkt své sebevraždy. Jejím nositelem je vždy skupina intelektuálů odcizených vlastním kořenům a proto posedlých nalézáním své identity.
Zdravá společnost se s tím vyrovná. Společnosti, která to nedokáže, už není škoda.
Co k tomu dodat? Snad jen odporně materialistickou otázku: „A tohle si opravdu musím platit ve formě koncesionářských poplatků?"
Radek Šebesta
Bezprecedentní snaha

Pokud je čas na změnu, neměla by začít od hlavy komise? Opravdu stačí snaha? Za snahu nás naposledy známkovali na prvním stupni základní školy. Povšimněme si, že Donald Trump se nesnaží, ale jedná.
Radek Šebesta
Perpetum mobile na zelenou politiku

Existoval a asi nadále existuje systém utajovaných smluv na financování sítě „zelených“ nevládních organizací.
Radek Šebesta
Žába na paměti

Totalita má různé podoby a různé ideologie, ale kupodivu různé totality mají shodné atributy - zmanipulování výkladu dějin, potlačení diskuse nad dějinami národa a jejich smyslem, k nim patří.
Radek Šebesta
Totalita v nás (2)

Je to doba, kdy nastupuje poválečná generace, doba války ve Vietnamu a sexuální revoluce, doba relativizace tradičních hodnot a rozvolnění určitého morálního dozoru, který vykonávala společnost sama nad sebou.
Radek Šebesta
Totalita v nás (1)

Tu správnou totalitu jsem nezažil. Rozum jsem začal brát na začátku sedmdesátek, spolu se začátkem husákovské normalizace. Režim to byl dusný a sterilní, ale ta správná totalita to nebyla.
Další články autora |
Tragicky zahynul moderátor počasí v České televizi Jan Šrámek
V sobotu odpoledne při nehodě v italských Alpách zemřel dlouholetý meteorolog a moderátor počasí...
Slevy kol tíží přezásobené prodejce. Část z nich zřejmě nepřežije
Prodejcům jízdních kol se nedaří zbavit zásob, které si vytvořili během boomu v časech pandemie....
Cizinec zaplatil za jízdu taxíkem v Praze přes 200 tisíc, zjistil ráno s hrůzou
O více než 200 tisíc korun málem přišel v Praze cizinec, který se v noci vracel na hotel taxíkem,...
Umučil studentský pár kvůli nepořádku. Brutalita vražd šokovala 1. oddělení
Premium Spousta krve a dvě těla na posteli. Místo činu v roce 2013 připomínalo spíš jatka než byt...
Němcová ve studiu zahodila brožurku od Konečné. Nenávist, reagovala komunistka
Nesete historickou vinu a podporujete miliardáře Andreje Babiše, zaútočila senátorka Miroslava...
Obchodní centra už neslouží jen k nákupům. Zákazníci od nich čekají víc
Premium Návštěvnost obchodních center v Česku roste, na předpandemickou úroveň se však zatím nevrátila....
Evropa vábí Američany zklamané Trumpem. Země však své regule zpřísňují
Obavy z Trumpova počínání i ztráta důvěry v americké instituce ženou tisíce Američanů do Evropy....
ANALÝZA: Kdo to Bidena viní, že předstíral příčetnost? Ti samí, co ho dřív kryli
Premium Chudák Joe Biden dostal k rakovině ještě knihu o tom, jak podvedl Ameriku ďábelským předstíráním,...
Nepřijedeme, řekne policie volajícímu. Omezila výjezdy, chystá i další změny
Premium Srazili jste srnu či jiné zvíře? Způsobili jste drobnou nehodu? Rozbil vám odlétající kámen čelní...

Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!
- Počet článků 53
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1137x