Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Zase jednou o D1

Občas se mi zdá, že někteří lidé z ministerstva dopravy by nejraději seděli se založenýma rukama a čekali, že potíže, které má tento resort ze své kompetence řešit, se napraví tak nějak samy. Včetně věčně ucpané a věčně rozbité dálnice D1. Oni totiž již více udělat nemohou.

Proč to říkám? Nenapadá mě, jak jinak si vyložit výrok tiskového mluvčího pana Hanzelky, který v Televizních novinách 13. ledna prohlásil: „Pokud se řidiči budou chovat tak, jak mají, a budou dodržovat zákon, tak ta dálnice [tedy D1] je bezpečná.“ Jinými slovy: za to, že jízda po nejdůležitější vnitrostátní silniční komunikaci je přinejlepším – a při velké dávce štěstí – o nervy a nové tlumiče, si milí daňoví poplatníci můžete jedině vy sami. Stačí mít kompletní lékárničku, dávat blinkry, jezdit stotřicítkou a všecko bude v nejlepším pořádku.

Zjednodušovat si takto složité problémy jsem neslyšel poprvé. Ministerstvo, potažmo vláda ODS jako celek, dělají podle podobných názorů svoji práci výborně, všechno je dokonalé, jen ti nedisciplinovaní lidé to pořád nedokáží ocenit, neváží si toho a nadmíru chybují. V tomto případě bourají.

Opak je samozřejmě pravdou. D1 je kombinací několika problémů, které dohromady vytvářejí díky superpozici smrtelně nebezpečný koktejl.

Především ji trápí neustálé přetěžování. D1 byla projektována jako standardní dálnice, a ne jako jediná dopravní tepna spojující západ republiky s východem. Její tvůrci si ani v nejbujnější fantazii nedovedli představit ty tisíce kamionů, které tudy denně projíždějí.

Díky tomu je v katastrofálním stavu, což potvrdí každý, kdo po ní někdy v poslední době jel. Za prvé kapacita je na samé hranici bezpečnosti. Za druhé ji ničí kamiony – často přetížené. Za třetí ji není možné příliš často a hlavně příliš intenzivně opravovat, protože by se na ní hned vytvořily příšerné dopravní zácpy. Úplná uzavírka jakéhokoliv úseku je pak naprosto vyloučená. Technicky stav komunikace se proto za poslední dva roky poměrně dramaticky zhoršil.

Další věcí jsou nájezdy, jejichž velká část je nevhodně řešena, a absence funkčního a skutečně informujícího informačního systému, který by daleko pružněji dokázal reagovat na prakticky denně se vyskytující problémy na D1.

A ruku na srdce. Opravdu se Vám zdá tak lidsky nepochopitelné, že řidič, který stojí dvě hodiny v zácpě, riskuje a porušuje předpisy, aby zpoždění dohnal? Tím samozřejmě vzniká potenciál pro stres, řidičskou agresi… Říká se tomu začarovaný kruh.

Podle mne je nutné přestat se alibisticky vymlouvat na řidiče, počasí či nedostatek peněz, a začít něco dělat. Není možné, aby byly dálnice nadále přetížené kamiony a železnice měla 50 % volné kapacity. Již několika měsíců diskutované omezení jízd kamiónů by mělo dospět ke konečnému – ovšem musím zdůraznit konstruktivnímu – rozhodnutí. Tím se mimo jiné vytváří zdravé, konkurenceschopné prostředí i pro železnici. K tomuto řešení je však absolutně nezbytné vytvořit takové podmínky, aby byly pro všechny dopravce motivující a ekonomicky zajímavé.

Dále je nutné urychleně dostavět dálnici D11 a silnici R35. Pokud jezdíme z Ostravy do Prahy přes Brno, nelze se divit, že máme ucpanou D1. Projektová a územní příprava se neúměrně protahuje a prodlužuje výstavbu těchto důležitých dopravních tepen o několik let. Paradoxně může pomoci současná krize. Vždyť i v USA za Velké krize v roce 1929 budovali silnice a přehrady, čímž bojovali s nezaměstnaností a současně modernizovali zemi.

Pak musíme naši nejstarší dálnici vybavit kvalitním informačním systémem. Na ten přitom chybí jenom jedna věc – dostatek financí.

V neposlední řadě musí policie nekompromisně bojovat proti pirátům silnic, sebevrahům řídícím kamion nonstop 20 hodin a podobným jedincům, kteří mají na svědomí většinu nehod na D1.

Recept, jak vyléčit nejdůležitější silniční komunikaci v České republice, existuje. Jistě – nic z toho, co jsem uvedl, není jednoduché. Obrazně řečeno je na cestě mnoho překážek a omezení. Ale dobře informovaní vědí, že když nezačneme dělat rychle uvedená opatření, tak je reálné, že bude nezbytné přistoupit ke krizovému řízení provozu na D1.

A až tohle všechno bude vyřešené, může ministerstvo plným právem moralizovat řidiče, které tak alibisticky „volal k pořádku“ pan Hanzelka.

Váš Roman Onderka

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Roman Onderka | středa 21.1.2009 9:49 | karma článku: 17,74 | přečteno: 1352x
  • Další články autora

Roman Onderka

CZexit? Umanutost extrémistů

Klíčovými soupeři pro sociální demokracii v podzimních volbách jsou samozřejmě ANO a další pravicové strany sdružené ve Spolu – takže ODS, TOP 09 a lidovci. Ale máme tady i pár extrémních podivných existencí.

13.8.2021 v 8:37 | Karma: 15,56 | Přečteno: 497x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Roman Onderka

Je ministryně financí národní poklad nebo velký omyl?

Nedávno jsem dal na svůj facebook post dosti ostře kritizující ministryni financí Alenu Schillerovou. Základ byla statistika: V prvním letošním kvartále se vládní dluh měřený poměrem k HDP zvýšil o 6,3 procentního bodu.

9.8.2021 v 8:49 | Karma: 12,67 | Přečteno: 381x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Roman Onderka

Zákonem nezakážete neštěstí, pane ministře

Ministr průmyslu a obchodu a souběžně dopravy Karel Havlíček nám k tragické železniční nehodě na Domažlicku řekl leccos. Především vzkazuje, že ji nikdo nemá politizovat. To ale berme tak trochu jako pud sebezáchovy.

6.8.2021 v 9:05 | Karma: 12,45 | Přečteno: 420x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Roman Onderka

Daně porostou. Jde jen o to, komu

Pojďme si říct na rovinu, že po podzimních volbách se daně zvýší. Nemohou se nezvýšit. Budeme řešit dopady koronavirového rozvratu veřejných financí, do kterého ODS, ANO, SPD a komunisté přilili benzín superhrubé mzdy.

2.8.2021 v 8:09 | Karma: 11,24 | Přečteno: 431x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Roman Onderka

Digitální nedaň

Začíná to vypadat, že ačkoliv první koncepce rozpočtu 2022 počítají s příjmem z tkz. digitální daně, příslušný zákon ministerstvo financí ani hnutí ANO nijak neprosazují. V tuto chvíli se zdá, že to bude řešit až příští sněmovna.

22.7.2021 v 7:07 | Karma: 7,40 | Přečteno: 198x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky
  • Nejčtenější

„Krok ke třetí světové.“ Ukrajinci zasáhli klíčovou ruskou radarovou stanici

25. května 2024  12:55

Ukrajinská armáda zřejmě tento týden zasáhla významnou ruskou radarovou stanici, která je součástí...

Ženě se do ruky zakousl pes. Muž, který jí přispěchal na pomoc, zvíře zabil

29. května 2024  15:12

Ženu v Žihli na Plzeňsku vážně pokousal volně pobíhající pes. Na pomoc jí přiběhl příbuzný, který...

Turek: Z Nerudové mi bývá špatně, o hlasy komoušů a progresivistů nestojím

24. května 2024

Bývalý automobilový závodník a lídr Přísahy s Motoristy Filip Turek patří mezi černé koně...

Nemocnému synovi vstříkla do krve vodu. Chtěla jsem, aby to skončilo, řekla

29. května 2024  13:51

Mimořádně nešťastný případ matky samoživitelky a jejího vážně nemocného dítěte řeší Městský soud v...

Česko explodovalo zlatou hokejovou radostí, fanoušci v Praze kolabovali

26. května 2024  11:40,  aktualizováno  23:29

Česko v neděli zažilo hokejový svátek. Fanoušci vyrazili sledovat finále mistrovství světa na...

Fica převezli z Banské Bystrice, premiér chtěl do svého bytu v Bratislavě

30. května 2024  19:56,  aktualizováno  20:57

Zdravotníci ve čtvrtek převezli slovenského premiéra Roberta Fica z nemocnice v Banské Bystrici do...

Zelenskyj má pravdu, míní Nerudová k podpoře Izraele před íránským útokem

30. května 2024  20:51

Kandidátka do Evropského parlamentu Danuše Nerudová (STAN) v pořadu České zájmy v Evropě CNN Prima...

Švédské kladivo na ruské „zázračné“ bomby. Létající radar otevře F-16 oči

30. května 2024

Premium Není kolem toho tak velký povyk jako kolem stíhaček F-16, ale pro ukrajinské letectvo je to...

Panama má první klimatické migranty, z potápějícího se ostrova šli do satelitu

30. května 2024  19:44

Panama už má oficiálně první klimatické vysídlence. Tamní vláda tento týden zahájila plán, jehož...

Jaké vitamíny brát v těhotenství? Poradíme vám, jak se rozhodnout.
Jaké vitamíny brát v těhotenství? Poradíme vám, jak se rozhodnout.

Každá budoucí maminka se snaží zajistit pro své miminko jen to nejlepší. GS Mamavit je komplexní multivitaminový doplněk, který je speciálně...

  • Počet článků 78
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1498x
Brňák tělem i duší, sociální demokrat, politik a zároveň docela obyčejný padesátník. Dříve mimo jiné primátor Brna, v tomto volebním období poslanec PSP.

Seznam rubrik