Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Zákonem nezakážete neštěstí, pane ministře

Ministr průmyslu a obchodu a souběžně dopravy Karel Havlíček nám k tragické železniční nehodě na Domažlicku řekl leccos. Především vzkazuje, že ji nikdo nemá politizovat. To ale berme tak trochu jako pud sebezáchovy.

Za poslední dobu se na českých železnicích odehrálo skutečně až příliš mnoho vážných nehod, mnohdy s oběťmi na životech. V kterékoliv jiné evropské zemi by to pravděpodobně ministr dopravy jen těžko politicky ustál.

Nicméně ač jsem na dráze roky pracoval, skutečně si nevedu statistiku různých neštěstí a jejich příčin. Takže neumím říct, jestli jich je za éry pana ministra Havlíčka skutečně o tolik více než dříve, jak to opticky vypadá. Tak z jedné vody načisto mi připadá, že spíš ano – ostatně data za loňské a letošní léto jsou skutečně rekordní. Ale sázet se o to nechci. Především ale souhlasím – dva měsíce před volbami nemá cenu volat po personálních změnách.Tolik k přání „nepolitizovat to“.

Lepší je zkusit alespoň trochu realisticky analyzovat, co se na českých železnicích vlastně děje. Protože ono to není tak jednoduché, jak to může vypadat.

Nenechme se ošálit obvyklým závěrem vyšetřování, že za tragédií „byla lidská chyba“. To je totiž obvykle poněkud velké zjednodušení.

Vůbec přitom nepopírám, že případů skutečného selhání techniky s fatálními následky není mnoho. Ale klidně se vsadím, že v řadě a řadě případů nehod nebo nebezpečných situací, které k nehodě mohly snadno vést, nefunguje technika na 100 procent, je zatížena drobnými ztrátami funkčnosti nebo je činnost některých systémů omezena. Není to příčina nehody, to ne, ale je to stresující faktor, který celou situaci pomáhá modelovat až k tragédii. A prakticky vždy platí, že by mohla být k dispozici technika lepší, mohl by být instalován zabezpečovací systém s lepšími parametry. Jenže není, protože na něj (přes značné investice do drážní cesty) zatím nejsou peníze nebo zrovna na tuto trať ještě nedošla řada.

Druhé, co jako železničář vím naprosto jistě, je to, že jen málokdy se někdo zajímá o mechanismus vzniku oné „lidské chyby“, co ji předcházelo, co s ní souviselo. Médiím se předloží vysvětlení, že za nehodu mohl ten a ten, protože nerespektoval, porušil, opomenul… Přepracovanost, prodlužování směn, nervozita z mnoha omezení, z neustálých změn grafikonů, nepřehledných zpoždění a neustále měněných okamžitých řešení, ze zmíněné často „haprující“ techniky, časté jízdy podle tak zvaného zjednodušeného řízení drážní dopravy, nepřítomnost moderních zabezpečovacích systémů i na místech, kde jsou dlouhodobě požadovány… O tom se již média nedozvědí, pokud to zprávy o nehodách obsahují, tak různě „mezi řádky“. Takže veřejnost se dozví, že strojvůdce projel návěstidlo se znamením „stůj“ a tím to končí.

Obávám se, že reálné situace jsou ale daleko košatější. Za mnoha těmito „lidskými chybami“ není jen prostá nepozornost, ale obrovská opotřebovanost lidí, únava, dlouhodobá přepracovanost, množství velmi stresujících situací a okolností.

Vedle „nepolitizujte to“ přišel ministr dopravy s odvážným tvrzením, že potřebujeme novelu drážního zákona, aby se zabránilo nehodám. Vůbec nezpochybňuji potřebnost novely, která je aktuálně ve třetím čtení ve sněmovně. Jenže ani naprosto dokonalý zákon jako takový nehodám nezabrání. Ostatně stejně, jako trestní zákoník nezabrání loupežným přepadením a vraždám.

Co je ale podstatnější. Pokud si pan ministr od zákona slibuje plošné předepsání nových zabezpečovacích systémů (ETCS) a registr či možná přesněji monitorování licencí strojvůdců, což má zajistit komplexní kontrolu jejich zatížení, pak v principu ani na jedno se nemusel tak usilovně a na plný výkon pročekat až ke schválení zákona.

Otázka ETCS je otázkou přípravy a investic. Vynutit si potřebné kroky na Správě železniční dopravní cesty a přikázat potřebnou součinnost a technická řešení Českým drahám může stát i bez zákona, u ostatních dopravců má dost pák k tomu, aby se věci pohnuly i bez novelizace. Podobně k zajištění monitoringu skutečných směn strojvůdců, kteří v mnoha případech „jezdí“ pro více dopravců, také není bezpodmínečně potřeba novela. Znovu platí, že stát měl a má dost pák k tomu, aby si ochranu bezpečnosti práce vynutil.

Nicméně nesporně to s přímou zákonnou úpravou bude jednodušší a asi i více účinné. Přesto říkám, že zákon samotný nezabrání nehodám. Jeho důsledné prosazení do praxe a vynucení jeho dodržování všemi účastníky drážní dopravy nicméně může opravdu dost ponurý trend růstu počtu nehod na dráze obrátit.

 Co mne ale na vystoupeních pana ministra Havlíčka k poslední vlně nehod a tragédií na železnici opravdu překvapilo, to bylo tvrzení, že na tom nejsme hůře než Německo a ostatní státy Unie. To se pan ministr dost mýlí a neměl by veřejnost takto klamat.

Samozřejmě „nehodovost“ můžeme měřit různě. Dosti dobrá verze je počet mrtvých na miliardu tak zvaných osobokilometrů (osobokilometr vznikne tak, že cestující překoná ve vlaku vzdálenost jednoho kilometru, to znamená, že když jede vlakem patnáct lidí do vesnice vzdálené deset kilometrů, vznikne tak 150 osobokilometrů.

V tomto srovnání je na tom Česká republika spíše hůře. Německo má 0,03 mrtvého na onu miliardu osobokilometrů, unijní průměr je 0,09 mrtvého a my vykazujeme hodnotu 0,29. Nedá se nic dělat – je to prostě o řád horší výsledek. Pokud totiž v případě evropského průměru platí, že na železnici zahyne jeden člověk na 11 miliard osobokilometrů, u nás je to jedno úmrtí na 3,3 miliardy osobokilometrů. To není lichotivé. (A teď bychom mohli dlouze diskutovat o vlivu většího počtu méně vytížených spojů na riziko nehody, ale na to tady není místo.)

Určitě všichni chceme bezpečnější železnice. To ale znamená, že budou potřeba velké investice nejen do lokomotiv a vagónů, ale hlavně do kolejí a příslušných zabezpečovacích zařízení, do lidských zdrojů a osádek vlaků. A pak bude platit, že tyto investice společně s důslednou kontrolou dodržování norem a zásad bezpečnosti povedou ke snížení počtu nehod – především těch vážných s tragickými následky.

Autor: Roman Onderka | pátek 6.8.2021 9:05 | karma článku: 12,45 | přečteno: 420x
  • Další články autora

Roman Onderka

CZexit? Umanutost extrémistů

Klíčovými soupeři pro sociální demokracii v podzimních volbách jsou samozřejmě ANO a další pravicové strany sdružené ve Spolu – takže ODS, TOP 09 a lidovci. Ale máme tady i pár extrémních podivných existencí.

13.8.2021 v 8:37 | Karma: 15,56 | Přečteno: 497x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Roman Onderka

Je ministryně financí národní poklad nebo velký omyl?

Nedávno jsem dal na svůj facebook post dosti ostře kritizující ministryni financí Alenu Schillerovou. Základ byla statistika: V prvním letošním kvartále se vládní dluh měřený poměrem k HDP zvýšil o 6,3 procentního bodu.

9.8.2021 v 8:49 | Karma: 12,67 | Přečteno: 381x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Roman Onderka

Daně porostou. Jde jen o to, komu

Pojďme si říct na rovinu, že po podzimních volbách se daně zvýší. Nemohou se nezvýšit. Budeme řešit dopady koronavirového rozvratu veřejných financí, do kterého ODS, ANO, SPD a komunisté přilili benzín superhrubé mzdy.

2.8.2021 v 8:09 | Karma: 11,24 | Přečteno: 431x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Roman Onderka

Digitální nedaň

Začíná to vypadat, že ačkoliv první koncepce rozpočtu 2022 počítají s příjmem z tkz. digitální daně, příslušný zákon ministerstvo financí ani hnutí ANO nijak neprosazují. V tuto chvíli se zdá, že to bude řešit až příští sněmovna.

22.7.2021 v 7:07 | Karma: 7,40 | Přečteno: 198x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Roman Onderka

Pětašedesátník se sbíječkou?

Nesporně se dožíváme poměrně podstatně vyššího věku než před třiceti lety. Prostá matematika nám říká, že tedy pobíráme delší dobu penzi. A každý ekonomicky gramotný člověk samozřejmě uzná, že to je finanční potíž.

20.7.2021 v 10:01 | Karma: 14,35 | Přečteno: 561x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce

1. května 2024  10:17

Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...

Politolog: Dělníci opustili levici a míří k populistické tyranii většiny

2. května 2024

Vysíláme Letošní evropské volby by mohly překreslit politickou mapu starého kontinentu. Posilují totiž...

Zřícená dálnice v jižní Číně má již 48 obětí, další pátrání komplikuje počasí

2. května 2024  6:23,  aktualizováno  9:52

Nejméně 48 lidí zemřelo v hornaté oblasti na jihu Číny, kde se ve středu po silných deštích zřítila...

Hasiči celou noc zasahovali v pralese Mionší, vodu nosili na zádech

2. května 2024  9:16

Beskydský prales Mionší v noci zachvátil požár. Hasiči celou noc zasahovali v jeho nejvyšším...

Volby by jasně vyhrálo ANO, mimo Sněmovnu by zůstaly TOP 09 a KDU-ČSL

2. května 2024  8:17,  aktualizováno  8:48

Sněmovní volby by v dubnu vyhrálo ANO s 32,5 procenta, ODS by měla 13 procent, SPD a Piráti shodně...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 78
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1498x
Brňák tělem i duší, sociální demokrat, politik a zároveň docela obyčejný padesátník. Dříve mimo jiné primátor Brna, v tomto volebním období poslanec PSP.

Seznam rubrik