Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Problém ministra Bárty

Pouhý měsíc uplynul od okamžiku, kdy prezident republiky jmenoval vládu ODS, TOP 09 a Věcí Veřejných. Je to přitom jen pár dní, kdy Nečasův kabinet získal důvěru poslanců. Coby stínovému ministrovi dopravy by mi proto příslušelo vyčkávat a nechat panu kolegovi Bártovi sto dnů hájení. Okolnosti ovšem normální nejsou – pan kolega Bárta je totiž, jak říká jeho stranický šéf, „Terminátor, likvidující zbytečné výdaje „. A do akčního filmu o záchraně státního rozpočtu takové jemnosti jako období hájení příliš nepatří.

Přesto bych rád začal tím, co je mi na panu kolegovi Bártovi sympatické – pan ministr se uvedl tím, že přišel s rozsáhlými plány, koncepcemi a řadou nápadů. Obdivuhodné je, že přitom není žádný dopravní expert (a ani to o sobě nikdy netvrdil), ale bezpečnostní odborník, který na sobě velice rychle a intenzivně pracoval. Stejně tak nelze panu Bártovi upřít ani odvahu, se kterou se do funkce vrhl. Píle a odvaha patří k vlastnostem, které musím ocenit.

Resort, který pan Bárta zdědil, pak rozhodně není jednoduchý. Úkolem kteréhokoliv ministra dopravy by totiž v srpnu 2010 bylo v první řadě to, kde ušetřit, a budování kterých dálničních, silničních a železničních staveb přerušit.  Ministerstvo dopravy pod vedením pana Řebíčka (ODS) totiž velkoryse zahajovalo dopravní stavby, aniž by mělo připraven jakýkoliv plán jejich financování a aniž by mělo alespoň rámcovou představu, kde na to vlastně vzít. To ostře kritizovala také opoziční ČSSD, ale bylo to marné. To ovšem jen na okraj a pro představu, kdo opravdu v tomto státě plýtvá a kdo je odpovědný hospodář.

Nechme rovněž stranou fakt, že o velkorysé podpoře rozvoje infrastruktury hovořila i koaliční smlouva současné pravicové trojkoalice. Důležité je, že se pan Bárta v realitě rychle zorientoval a začal jednat. A tady už se dostáváme k jádru problému. „Dočasně“ tak bude pozastaveno hned několik silničních a dálničních staveb a prakticky všechny (!) železniční stavby – pan ministr zjevně preferuje své Maserati před Pendolínem. Což je naprosto špatně.

I kdyby se totiž ministr Bárta s resortem seznamoval 12 hodin denně, nemá sebemenší šanci během pouhého měsíce posoudit, kde se dá na ministerstvu a hlavně ve výstavbě infrastruktury efektivně ušetřit. Na to první může poukázat minimálně měsíce trvající personální, majetkový a finanční audit, to druhé musí rozhodnout ministr na základě doporučení odborníků a také celospolečenské debaty – z ní má například vyplynout to, zda si skutečně přejeme upřednostňovat individuální dopravu před hromadnou.

Neproběhl ani audit, ani veřejná debata. Pan ministr přišel a ukázal na oblasti, do kterých nepůjde ani koruna. To přitom nejsou jenom dálniční stavby či pracovní místa na ministerstvu, ale týká se to i Českých drah, SŽDC a dalších organizací. 

Pan ministr Bárta by si měl uvědomit, že už je po volbách a v tak odborném a svým způsobem apolitickém resortu jako doprava není pro gesta „terminátorů“ příliš prostoru. Teď to chce tvrdou a mediálně velmi nevděčnou práci. Nejprve seriózně prozkoumat, kde se dá ušetřit, pak důkladně začít sondovat jiné zdroje financování (například PPP nebo prostředky EU). S prvními konkrétními návrhy bude možné přijít nejdříve tak za půl roku.

Je přitom nutné počítat s tím, že tyto návrhy novináře ani občany příliš zajímat nebudou – ale takový bývá úděl ministra dopravy.

Váš Roman Onderka

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Roman Onderka | čtvrtek 19.8.2010 10:57 | karma článku: 16,91 | přečteno: 1915x
  • Další články autora

Roman Onderka

CZexit? Umanutost extrémistů

Klíčovými soupeři pro sociální demokracii v podzimních volbách jsou samozřejmě ANO a další pravicové strany sdružené ve Spolu – takže ODS, TOP 09 a lidovci. Ale máme tady i pár extrémních podivných existencí.

13.8.2021 v 8:37 | Karma: 15,56 | Přečteno: 497x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Roman Onderka

Je ministryně financí národní poklad nebo velký omyl?

Nedávno jsem dal na svůj facebook post dosti ostře kritizující ministryni financí Alenu Schillerovou. Základ byla statistika: V prvním letošním kvartále se vládní dluh měřený poměrem k HDP zvýšil o 6,3 procentního bodu.

9.8.2021 v 8:49 | Karma: 12,67 | Přečteno: 381x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Roman Onderka

Zákonem nezakážete neštěstí, pane ministře

Ministr průmyslu a obchodu a souběžně dopravy Karel Havlíček nám k tragické železniční nehodě na Domažlicku řekl leccos. Především vzkazuje, že ji nikdo nemá politizovat. To ale berme tak trochu jako pud sebezáchovy.

6.8.2021 v 9:05 | Karma: 12,45 | Přečteno: 420x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Roman Onderka

Daně porostou. Jde jen o to, komu

Pojďme si říct na rovinu, že po podzimních volbách se daně zvýší. Nemohou se nezvýšit. Budeme řešit dopady koronavirového rozvratu veřejných financí, do kterého ODS, ANO, SPD a komunisté přilili benzín superhrubé mzdy.

2.8.2021 v 8:09 | Karma: 11,24 | Přečteno: 431x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Roman Onderka

Digitální nedaň

Začíná to vypadat, že ačkoliv první koncepce rozpočtu 2022 počítají s příjmem z tkz. digitální daně, příslušný zákon ministerstvo financí ani hnutí ANO nijak neprosazují. V tuto chvíli se zdá, že to bude řešit až příští sněmovna.

22.7.2021 v 7:07 | Karma: 7,40 | Přečteno: 198x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda

12. května 2024  12:11

Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...

Britská učitelka spala s žáky, s jedním otěhotněla. U soudu přiznala „chyby“

14. května 2024  20:57

O chybách a zničeném snu nyní u soudu v Manchesteru vypráví britská učitelka, kterou policie viní...

Prezident Pavel jmenuje Ženíška ministrem. Je to osmá změna ve vládě

16. května 2024  6:05

Prezident Petr Pavel před polednem jmenuje Marka Ženíška z TOP 09 novým ministrem pro vědu, výzkum...

Přispěli straníci i známí miliardáři. Kdo dává politikům peníze na kampaň

16. května 2024

Premium Eurovolby se blíží a na sítích, v ulicích i debatách právě vrcholí boj o hlasy voličů. MF DNES se...

Honzu jsem neschovával, říká o partnerovi ředitel ČT Jan Souček

16. května 2024

Je brněnský patriot, ale když se stal generálním ředitelem České televize, musel se Jan Souček (49)...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

ING-FOREST s.r.o.
Taxátor

ING-FOREST s.r.o.
Praha, Jihočeský kraj, Jihomoravský kraj, Karlovarský kraj, Královéhradecký kraj, Liberecký kraj, Moravskoslezský kraj, Olomoucký kraj, Pardubický kraj, Plzeňský kraj, Středočeský kraj, Ústecký kraj, Kraj Vysočina, Zlínský kraj
nabízený plat: 65 000 - 75 000 Kč

  • Počet článků 78
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1498x
Brňák tělem i duší, sociální demokrat, politik a zároveň docela obyčejný padesátník. Dříve mimo jiné primátor Brna, v tomto volebním období poslanec PSP.

Seznam rubrik