Díky za zákaz billboardů u dálnic

To, že jakékoliv odvádění pozornosti od řízení vždy zvyšuje riziko nehody, je většině lidí jasné. Minimálně těm, kteří sami řídí. 

Pokud řidičův zrak ulpí na něčem, co přímo nesouvisí s dopravní situací a řidič tedy přestane situaci sledovat, snadno se může dostat do dopravní nehody. Celkem lhostejno, zda se stane jejím viníkem či obětí. Problém nastane v okamžiku, kdy někdo založí svůj byznys na cíleném odvádění řidičovy pozornosti a ještě k tomu začne tvrdit, že je to v zájmu národního hospodářství.

Vyspělé státy Evropy reklamu u dálnic nemají. Důvod je jediný – bezpečnost silničního provozu. Do výčtu těchto zemí se nyní řadí i naše země, byť bude ještě nějakou dobu trvat, než se realita uvede do souladu se zákonem. Majitelé billboardů sice měli celých pět let na to, aby billboardy odstranili (nebo posunuli za hranici 200 metrů od komunikace), jenže celou tu dobu doufali v zázrak a nedělali nic. Nyní, pod hrozbou exekučního odstranění billboardů a v situaci, kdy je jasné, že se žádný zázrak konat nebude, zkoušejí pět minut po dvanácté všechno možné pro svoji záchranu. Přesvědčili skupinu senátorů k podání ústavní stížnosti a založili sdružení, které jim má zachránit, co se ještě zachránit dá.

Ono sdružení má své stránky, na kterých vysvětluje, o co se mu jedná. Na jednu stranu logická věc, protože ve venkovní reklamě se točí stovky milionů, na stranu druhou zůstává nad některými argumenty stát rozum. Billboardy prý nevadí, protože se o ně v posledních deseti letech nikdo nezabil. A neexistuje prý výzkum, který by potvrdil vztah mezi billboardy a nehodami. Myslím, že ani existovat nemůže, copak se někdo přizná, že do billboardu narazil proto, že si jeho obsah prohlížel? Rozhodně si vymyslí jinou příčinu. A jinak se zkoumat nedá, v autech obvykle nejsou namontována zařízení, která by sledovala, kam se řidič v který okamžik dívá.

S názorem, že billboardy rozptylují pozornost, se sdružení vyrovnává snadno: rozumné rozptýlení je prý žádoucí. Zřejmě, budu-li se na billboard dívat rozumně, nic se mi nestane. To si zákonodárce při psaní pravidla „řidič je povinen věnovat se plně řízení vozidla“ patrně neuvědomil. Nebo nedostatečně naslouchal billboardové lobby.

Nejlepší nakonec: „Nechceme likvidaci podnikání prospěšného pro celou společnost.“ Tedy Když nám seberete billboardy u dálnic, zhroutí se vám ekonomika celého státu. Tak nevím, tohle asi měl Parlament fakt zvážit….

Vzpomínám si, jak na začátku 90. let, kdy u nás billboardová reklama ještě prakticky neexistovala, začala se utvářet lobby se záměrem takový byznys spustit. Na základě iniciativy dopravní policie zadal BESIP u Ústavu silniční a městské dopravy studii, která měla být podkladem pro tvorbu regulativů pro umísťování billboardů u dálnic i ostatních silnic. Na základě výzkumů a zkušeností z jiných zemí studie doporučila umísťování billboardů s reklamou u dálnic a ostatních pozemních komunikací nepovolovat. Jenže už tenkrát byla billboardová lobby tak silná, že vše skončilo jen v úrovni doporučení. Zákon žádný, a mohlo se vesele budovat.

Odolat částkám, které se v tomto byznysu točí, asi opravdu není jednoduché. To, že dnes platí zákon, který je vítězstvím bezpečnosti silničního provozu nad zájmy skupiny podnikatelů, považuji za vítězství obrovské. A všem, kteří se o to zasloužili, (poslance, s jejichž názory na dopravní bezpečnost jinak často nejsem zajedno, nevyjímaje), patří velký dík. 

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Robert Kotál | pátek 22.9.2017 9:48 | karma článku: 17,00 | přečteno: 360x
  • Další články autora

Robert Kotál

Mentorem snadno a rychle

19.4.2024 v 8:18 | Karma: 11,09

Robert Kotál

Parkovací brzda

2.3.2023 v 17:48 | Karma: 14,54

Robert Kotál

Autoškolství dříve a dnes

20.4.2022 v 7:48 | Karma: 14,32

Robert Kotál

Přes plnou čáru

10.1.2022 v 10:57 | Karma: 16,80