Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Radní nebo zemští škůdci?

Škodí radní záměrně obyvatelům v okolí stanice Nádraží Veleslavín, nebo jde o neschopnost nebo o tunelování veřejných rozpočtů? Dočkáme se někdy, že zvolení zastupitelé budou, prosazovat oprávněné zájmy a požadavky voličů?

Dočkáme se někdy, že zvolení zastupitelé budou, prosazovat oprávněné zájmy a požadavky voličů a nebudou se již chovat jako středověká šlechta, které byly potřeby a dobré životní prostředí poddaných lhostejné?

Radní Magistrátu i Prahy 6 schválili v prosinci 2017 zadání „Územní studie Veleslavín“, která má řešit zástavbu v okolí Nádraží Veleslavín. Zdánlivě nelogické zadání dává jediný logický smysl: „vytunelování“ veřejných rozpočtů ve prospěch soukromého developera za cenu poškození životního prostředí a zhoršení dopravní situace. Stejný postup již radní zkoušeli během výstavby metra do Motola. Pokusili se dodatečně do souboru staveb souvisejících s metrem „vpašovat“ podzemní parkoviště P+R pro 600 stání a patrový terminál busů za 1,5 miliardy Kč (jedno stání v P+R mělo stát 2 miliony Kč, když běžná cena stání v parkovacím domě je dnes cca 150 000 Kč). Místní lidé realizaci tohoto záměru zabránili, protože by způsobil několikanásobný nárůst emisí a trvalé dopravní zácpy, protože pro vjezd do parkoviště by byly nezbytné 3 světelné křižovatky v těsné blízkosti, které by zastavovaly provoz na Evropské ul., kde již dnes jezdí cca 50 000 aut denně. Již dnes emise v okolí Nádraží Veleslavín výrazně převyšují limity dané Zákonem o ochraně ovzduší, zejména rakovinotvorného benzo(a)pyrenu , PM10, PM 2,5 a NOx.

Nyní radní v zadání studie mimo jiné navrhují:

„Pro 1. etapu studie navrhne v prostoru současného autobusového terminálu objektové parkoviště (ideálně podzemní).

Pro 2. etapu studie zakomponuje parkovací objekt do finální podoby území (s možností jeho dílčích modifikací). Část jeho parkovacích kapacit bude sloužit pro nově vzniklou zástavbu.
Kapacita parkovacího objektu v řešeném území nepřekročí 550 stání pro osobní automobily. Zároveň bude jeho kapacita doložena bilancemi počtu parkovacích stání ve struktuře: stav – návrh (etapa 1) – návrh (etapa 2).

Pro 2. etapu (po přesunu autobusového terminálu a P+R na Dlouhou míli) studie navrhne zastávky pozemní veřejné hromadné dopravy v odpovídající kapacitě a se zachováním bezpečného, bezbariérového a pohodlného přestupu metro x železnice x bus x tram.“

Tedy: v první etapě se vybuduje ve Veleslavíně za veřejné peníze podzemní P+R pro 550 stání. Za pár let nato se postaví P+R na okraji Prahy u silničního okruhu, kde s ním je počítáno již léta v územním plánu, a tím nebude dále potřebné P+R ve Veleslavíně. Bude tak předáno developerovi, který levně dostane nejnákladnější část budoucí budovy: pozemek, základy, parkovací stání v podzemí. Ten na základy pouze nastaví několikapodlažní administrativní budovu a byznysplán bude vycházet skvěle, když skoro celou stavbu zaplatí daňový poplatník. Tak to bylo „vymyšleno“ již v době stavby metra do Motola, když Praze 6 „vládl“ starosta Chalupa a jeho zástupce Záruba.

Ptáme se: proč se nejprve nepostaví P+R na Dlouhé Míli, které by snížilo dopravní zatížení Evropské a Bělohorské ulice, když je toto P+R již mnoho let územním plánem předpokládáno? Toto P+R mohlo sloužit již mnoho let. Ve Veleslavíně by bylo možné postavit potřebnou infrastrukturu, např. obchod s denními potřebami, který v okolí chybí. Do doby, než bude P+R a terminál busů ze středočeského kraje na Dlouhé Míli napojené na kolejovou MHD (počítá se s prodloužením tramvajové trati a železnicí na letiště), by bylo jednoduché řešit dopravu cestujících z P+R busem k metru do Veleslavína. Odpadly by každodenní kolony aut, zrychlila by se doprava a zlepšilo by se ovzduší v Praze. Jeden bus odveze cca 60x více cestujících, než auto, přijíždějící do Prahy.

Mnoho lidí neví, že po protiprávním zprovoznění tunelu Blanka (směl být zprovozněn až po dokončení silničního okruhu kolem Prahy) a po dokončení metra (povolení ke stavbě metra předpokládalo provedenou modernizaci železnice do Kladna a na letiště před zprovozněním metra) se v Praze 6 podstatně zhoršilo ovzduší. Zlepšení životního prostředí bylo přitom podmínkou získání dotací z fondů EU na stavbu metra. Asi proto byly měřicí stanice ČHMÚ přemístěny z Egyptské a Alžírské ulice do klidných, dopravou neovlivněných míst – do Suchdola a do parku ve Šlikově ulici v Břevnově. Formálně kvalita ovzduší není tak moc nepříznivá, ale desetitisíce lidí žijí v nebezpečném prostředí, plném rakovinotvorných emisí.

Radní také opomněli, že nyní na současném autobusovém terminálu ve Veleslavíně denně dochází k více než 1000 pohybům busů. Nepřemýšlejí, kde by byly spoje ukončeny po dobu výstavby P+R.

Napadá vás jiné logické vysvětlení pro zdánlivě nelogické rozhodnutí radních, než tunelování veřejných rozpočtů? Lidé z okolí se budou stavbě parkovacího domu ve Veleslavíně bránit, opět i podáním žalob a i stížností eurokomisařům pro životní prostředí a dopravu.

Tento text je reakcí na masivní zavádějící kampaň radních a zastupitelů, která proběhla v minulých měsících v novinách, televizi i na webu. Jsou to ti radní, kteří byli zvoleni, protože před volbami slibovali, že nedopustí stejné praktiky, které dělalo předchozí zastupitelstvo.

V článku jsou využity informace od spolku Veleslavín-Vokovice k životu, za které děkuji jeho předsedovi, Ing. Jiřímu Johnovi.

Autor: Radka Johnová | neděle 7.1.2018 10:30 | karma článku: 19,44 | přečteno: 787x
  • Další články autora

Radka Johnová

Epocha nároků: Christopher Caldwell o soumraku demokracie

Epocha nároků s podtitulem Zákon o občanských právech a soumrak americké demokracie popisuje na příkladu Ameriky od šedesátých let do současnosti, jak se může dobře míněný zákon zvrhnout ve svůj protiklad.

2.1.2023 v 21:42 | Karma: 18,02 | Přečteno: 348x | Diskuse| Společnost

Radka Johnová

Michel Houellebecq: Zničit

Francouzská mediální hvězda literárního nebe i pekla Michel Houellebecq (*1956) vydává v češtině svůj poslední, a možná úplně poslední, román Zničit. "Kniha roku", politický thriller a existenciální rodinné drama v jednom.

11.12.2022 v 19:54 | Karma: 16,87 | Přečteno: 413x | Diskuse| Společnost

Radka Johnová

Petr Neužil má V hlavní roli srdce

Srdce je conditio sine qua non, mozek rozhoduje. Profesor Neužil opravuje srdce, píše srdcem a umí používat svůj mozek, to vše s humorem a nadhledem. Přečtěte si jeho názory.

28.11.2022 v 20:15 | Karma: 12,65 | Přečteno: 238x | Diskuse| Společnost

Radka Johnová

Churchill: Předurčen osudem

"Říkal naplno a přesně to, co si myslí, bez ohledu na důsledky." "Jak málo mužů je natolik silných, aby se postavili převažujícím proudům veřejného mínění!"

21.10.2022 v 19:05 | Karma: 16,71 | Přečteno: 285x | Diskuse| Společnost

Radka Johnová

Glosa o jménech. Nejen Charles nebo Karel

Vrací se doba národního obrození? Škoda, že zatím jen ve jménech. Nestačí, že mršíme jména méně významným lidem?

9.9.2022 v 23:35 | Karma: 27,91 | Přečteno: 663x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí

26. dubna 2024  12:04

Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...

Dvacet let dotací z EU. Přinesly zločiny, ale i vlaky, techniku a splavné řeky

2. května 2024

Premium Lázně, které nevznikly a je z nich night club nebo zdvihací most, který se nikdy nezdvihl. Česko...

Rus má imperialistické myšlenky. Ukrajinou nekončí, říká velitel v Donbasu

2. května 2024

Premium Doněcká oblast (od zpravodajů iDNES.cz) Vymlácená okna, ale i celé domy srovnané se zemí. Tak vypadá Doněck a celý průmyslový Donbas....

Zelenskyj odvolal šéfa kybernetické špionáže kvůli skandálu s bytem manželky

1. května 2024  22:26

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj odvolal šéfa kybernetického oddělení tajné služby SBU...

V Břeclavi na chlapce spadla branka, na následky zranění zemřel

1. května 2024

V Břeclavi ve středu v podvečer po úrazu na hřišti zemřel dvanáctiletý chlapec. Policie okolnosti...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 42
  • Celková karma 22,74
  • Průměrná čtenost 1224x
Radka Johnová (1958) absolvovala VŠE v Praze (Ing., PhD.) Profesně se věnuje art marketingu, pracovala v umělecké a reklamní agentuře, učila na ČVUT, přednášela na VŠE, FF UK a na řadě zahraničních univerzit. Nyní v důchodu.
Sleduje politiku a (právě proto) nikdy nebyla členkou žádné politické strany. Zastánkyně absolutní svobody projevu. Krátké glosy na síti X (dříve Twitter): @radkajo.
Je patriot Prahy 6. Mezi její koníčky patří kultura, poznávací cestování, četba, plavání, tenis a lyže. Píše, když ji něco naštve (to většinou) nebo nadchne (knihy). Recenze publikuje na Kultura21.cz, některé úvahy na blogosvet.cz.
Kontakt: rsj@seznam.cz

Seznam rubrik