Piráti okresních silnic

Zdá se mi nespravedlivé, jaká nadměrná publicita se věnuje občasným excesům dálničních pirátů (třeba proto, že mívají drahá auta a lid se může spravedlivěji rozhořčit?), zatímco okresní silnice, pokud při bouračce není pět mrtvých, stojí v pozadí zájmu. Rozhodl jsem se tuto nespravedlnost trochu zmírnit a předkládám malou systematiku pirátů a exotů okresních silnic.

 

Dáma v SUV

Protivy se přitahují, takže čím křehčí dáma či dívka, tím větší a robustnější SUV, v němž madam trůní. Její důstojná jízda ve stylu "Nevím, co s tím mám dělat" naštěstí obvykle končí po několika stech metrech odbočením na nějakou soukromou cestu.

 

Střízlivé nás nedostanou

Tento typ zahrnuje více variant, od poměrně neškodných podnapilých traktoristů, kteří na návsi cestou z jedněch vrat do druhých přejedou pár slepic a zbourají pilíř u vjezdu, přes nebezpečný typ "Jedu jen do vedlejší vesnice" až k partičkám mladých i starších opilců, vracejících se za úsvitu z plesu či zábavy. Jejich veselá jízda nezřídka končí na nějakém stromě, u něhož se pak každoročně objevují kytičky a zapálené svíčky.

 

Zahraniční dělníci jedou na stavbu

Nezaměnitelné spojení malého rozpadajícího se auta či omlácené dodávky a co největšího počtu pasažérů. Přetížený vůz courá zadní zástěrky po zemi, svítí obvykle jen jedno světlo vzadu a jedno vpředu. Pokud je řidič střízlivý, bývá toto vozidlo nebezpečné, jen když mu upadne výfuk nebo kolo.

 

Pan Rozvážný

Nikam nepospíchá, drží si svých 60 km/h v obci i mimo obec, v lepším případě jede při straně a je možné ho předjet, v horším případě přečuhuje přes středovou čáru a systematicky si pěstuje kolonu za sebou.

 

Pan Vzorný 

Pan Vzorný si potrpí na pečlivé dodržování předpisů: v obci jede raději jen 40 km/h, aby nepodráždil radar, ještě na ceduli úzkostlivě hlídá 50 km/h, vzápětí zařadí dvojku a vystřelí kupředu. Pak jede přesně 90 km/h, než přijde nějaké další omezení, které opět pečlivě dodržuje, atd. atd.  Vlastně nic proti němu, chová se předpisově, jen jízda za ním je trochu o nervy, nemyslí, jen reaguje na povely značek jako voják na cvičáku a tím je nepředvídatelný.

 

Bacha výmol

Tento druh má na českých okreskách plný volant práce – ze strachu, aby mu neupadla kola, vyhýbá se virtuózně opravdovým výmolům i pouhým flekům na silnici – jeho jízda připomíná lochnesku položenou na bok a je lahůdkovou prověrkou pozornosti protijedoucích řidičů. Pan Výmol se zásadně vyhýbá směrem ke středu vozovky nebo rovnou do protisměru, i když má u krajnice dva metry místa. Tento druh je poměrně nebezpečný.

Poměrně neškodným poddruhem je pan Velejemný, projevující se převážně na objížďkách a drncavých nouzových komunikacích – své autíčko vede po nerovnostech hlemýždím tempem tak jemňounce, jako by ho ukládal do postýlky, takže na průjezdech řízených světly nikdy nestihne interval, k velké radosti čekajících protijedoucích.

 

Řízňák

Řízňák vede své vozidlo do zatáček s citem opravdového mistra, využívá celou šíři vozovky a neomylně skončí za středovou čárou právě ve chvíli, kdy v protisměru někdo jede. Tento druh je neobyčejně rozšířený a velmi až smrtelně nebezpečný. Existuje mnoho variant, od neumětelů, kteří prostě neumějí řídit, až po blbečky, kteří ty zatáčky řežou schválně na doklad svého sportovního "mistrovství".

Velmi nepříjemnou odrůdou jsou Řízňáci křižovatkoví, kteří při odbočování nepočítají s autem čekajícím na vedlejší a řežou křižovatku po úhlopříčce. Tato odrůda má velmi hojné zastoupení i mezi dámami.

 

Blinkr - co to je?

Dálniční rádobyfrajer nepoužívající zásadně blinkry při přejíždění z pruhu do pruhu nebo při sjíždění z dálnice má velmi zdatnou konkurenci na okreskách či ve městech v řidičích, kterým zapomněli říct, že auto vůbec nějaké blinkry má. Tento nepříjemný typ potkáváme na křižovatkách typu T, kde si můžeme hodit korunou, na kterou stranu pojedou, ještě horší je, když jedouce před námi to nečekaně strhnou ke krajnici, neb konečně uviděli, co hledali, nebo stejně nečekaně od té krajnice vyjedou nám do cesty. 

 

Můj velorex je největší velorex na světě

Typ četný v pánském i dámském provedení považuje své pidiauto nejméně za letadlovou loď a obezřetně je vede prostředkem silnice, daleko od příkopů a jiných nástrah. Bývá vidět zdaleka a lze se mu většinou vyhnout, přinejhorším nám očeše zrcátko.

 

Ferda Mravenec

Pilný a silný jako Ferda Mravenec veze náklad, pod kterým auto či vlek není ani vidět, výstražný červený praporek jako nedůstojný zásadně odmítá. Při jízdě za ním riskujeme, že nám něco z jeho nákladu přistane na autě, při jízdě v protisměru bývá těžké se mu vyhnout, zejména v zatáčce, kdy jeho náklad opisuje jinou dráhu, než si Mraveneček umí představit. Fatální - při správném výškovém rozdílu - může být srážka s Mravenečkem vezoucím lešenářské trubky přečuhující vepředu o 2 metry.

 

Toho bohdá nebude, abych se nechal předjet

Hrdina, který se doteď coural a začně razantně zrychlovat ve chvíli, kdy hrozí, že bude předjet. Setkání s tímto heroickým typem může skončit pouhým naštváním, ale i smrtelnou čelní srážkou, když nám hrdina neumožní ani předjet, ani zařadit se zpět.

 

To stihnu

Za cyklistou jedoucím jeho směrem nejprve prudce zabrzdí a nechá nás doufat, že tam zůstane, pak se vzmuží a když už opravdu nejde předjet, předjíždí. Výsledek záleží na rychlosti naší reakce a šířce silnice.

 

Nějak to dopadne

Týpek, který netuší, jestli je na hlavní nebo na vedlejší. V lepším případě ač na hlavní, zůstane trčet uprostřed křižovatky, překáží všem a posléze se nedůvěřivě nechá vyposunkovat k dokončení manévru, v horším případě vletí z vedlejší do křižovatky mylně přesvědčen, že přednost zprava platí bez ohledu na značky, případně že rovná je dobrá a určitě ta hlavní. Následky mohou být fatální.

 

 

Tento malý výčet nechce ani nemůže být úplný, zcela samostatný článek si určitě zaslouží cyklisti, chodci, bruslaři, majitelé kárek, malotraktůrků, povozů apod., mnohdy automobilovými piráty ohrožovaní, mnohdy sami ostatní účastníky provozu ohrožující.

 

Víkend je každopádně před námi a bez ohledu na předpověď počasí je jisté, že na okreskách bude zase pořádně horko!

Autor: Petr Široký | pátek 10.8.2012 9:44 | karma článku: 24,88 | přečteno: 1832x