A zase ty známky... Jak vlastně chceme ve školách hodnotit? A víme proč to tak chceme?
A zrovna na konci ledna a června, kdy se zas a znovu omílají známky, volám v duchu nejčastěji po své utopistické vizi. Vizi země, kde je ministerstvo školství apolitickým, na vládě nezávislým orgánem, jehož šéfa uvážlivě volí pedagogická veřejnost z vlastních řad, který se zodpovídá právě a pouze svým volitelům, a jehož funkční období je natolik dlouhé, aby měl reálnou šanci prosadit to, čemu věří.
Pořádně vlhký sen, vím. Ale nestojí za ním víc, než zoufalé volání po koncepčním přístupu. Jen on sám by vytrhal spoustu trnů z bolavých pat českého školství.
Pokud se o školní prostředí alespoň trochu zajímáte, nejspíš vám neunikly diskuse nad sumativním a formativním hodnocení. Pokud unikly, zjednodušeně popíšu. Sumativní hodnocení - klasika - všichni dostanou stejný test, ten je pak obodován a oznámkován podle jednotné škály. Děti snadno porovnáme navzájem. Jedničkáři, průměr, looseři. Jednoduché, známe to všichni. Formativní hodnocení - poněkud složitější způsob - děti dostávají individualizované úkoly odpovídající jejich potenciálu, různý je i systém hodnocení, řešíme hlavně pokrok jednotlivce vzhledem k jeho vzdělávacím cílům. A co je podstatné - nesrovnáváme děti navzájem, jedničku mohou klidně dostat i dva žáci s naprosto odlišným výkonem.
Ponechme stranou, který způsob hodnocení je "lepší". Pointa je jinde.
Formativní hodnocení je totiž čím dál populárnější. Učí se s ním pracovat školy i jednotlivci, napříč zemí se pořádají vzdělávací kurzy s ministerskou akreditací. Mnohá pedagogická srdce plesají. Ovšem - a tady je ten Problém - jen do chvíle, než si nadšené kantorská duše uvědomí jeden naprosto zásadní rozpor. Že jedním ze zásadních kritérií pro přijetí na střední školy, ke kterému více či méně přihlížejí všechny ústavy, je stále ještě průměr známek z vysvědčení na základní škole!
Zohledňovat v přijímacím řízení výsledky ze ZŠ bylo odjakživa diskutabilní. Vypovídací hodnota známek bývala mizerná i v časech, kdy se hodnotilo pouze sumativně. Různé školy, různé třídní kolektivy, různě nároční učitelé atd atd. A dnes, kdy se začíná prosazovat hodnocení formativní, ztrácí tohle srovnávání smysl úplně. Dítě s jedničkou ze školy A toho klidně může umět o dost méně než dítě se čtyřkou ze školy B. A abychom si to ještě trochu zkomplikovali, úplně jinou úrovní znalostí a dovedností může disponovat dítě ze školy C, kde známkování nepraktikují vůbec a požadovaná čísla napsali absolventovi do přihlášky tak nějak od oka, byť zcela jistě podle nejlepšího vědomí a svědomí.
Takže: aby to všechno začalo zase smysl dávat, musíme si vybrat. Buď ponechme středním školám možnost přihlížet ke známkám a zároveň se natvrdo vraťme zpět k sumativnímu hodnocení, nebo ponechme moderním metodám hodnocení volný progres a nekompromisně označme porovnávání známek za směšně neobjektivní a nepřijatelné.
Aneb jak jsem psal na začátku. Chybí tomu vize, myšlenka, koncepce. Chybí odborník, který by se povznesl nad tlaky politické, lobbistické či jakékoli jiné a jasně řekl, kterou cestou se chceme vydat...
Petr Kadlec
Ne, necinkne to ani tentokrát.
Nechce se mi být generálem po bitvě, napíšu to už teď. Ne, ani tentokrát se hokejová reprezentace nevrátí z olympiády s medailí. A možná to tak nemuselo být. Stačilo trochu jinak vybírat...
Petr Kadlec
Pustit "nepedagogy" do škol? No samozřejmě!
O školství se diskutuje neustále. Jedním z aktuálních témat je chystaná novela zákona, která by umožnila nastoupit za katedru i lidem bez odpovídajícího pedagogického vzdělání. Názory na ni jsou tak pestré, jak je to jen možné...
Petr Kadlec
Korona time? Jedinečná příležitost pro učitele.
Co mají společného fotbal a školství? Všichni mu rozumí.Všichni jsme ho někdy hráli, všichni jsme tam kdysi chodili. Tudíž všichni víme, jak to dělat nejlíp.
Petr Kadlec
Kterak si ČŠI lže do kapsy.
Česká školní inspekce přišla v předvánočním období se zajímavým závěrem. Za zhoršujícími výsledky českých žáků stojí prý zejména předimenzovanost osnov. Dle mého ČŠI jen vytváří zástupný problém a zavírá oči před těmi skutečnými.
Další články autora |
Tisíce lidí v Opavě opouští domovy. Voda odřízla i sever Olomouckého kraje
Sledujeme online Velká část Česka čelí kvůli extrémním srážkám záplavám. Moravskoslezský a Olomoucký kraj vyhlásily...
Extrémní deště, silný vítr, na jihu Čech až stoletá voda. Řeky začaly stoupat
Sledujeme online Meteorologové v novém modelu potvrdili vysoké srážkové úhrny na českém území v nejbližších třech...
Zpřesněná výstraha: naprší až 250 mm, v Jeseníkách i víc. Upouštějí se přehrady
Meteorologové upravili výstrahu před extrémními srážkami. Platí od čtvrtka minimálně do neděle....
Druhý den povodní: Katastrofa na Jesenicku, lidé prchají i jinde
Aktualizujeme Katastrofální povodně zasáhly většinu Česka. Nejhorší situace je aktuálně na Jesenicku. Povodňová...
Česko od čtvrtka zasáhnou extrémní srážky. Záplav se obávají také Němci
Česko zasáhnou od čtvrtka do neděle mohutné srážky. Na velké části území může napršet přes 100...
Záplavy, evakuace, pád domů. Povodně vyhodnotí Ústřední krizový štáb
Povodňová vlna smetla domy v několika obcích a vrtulník se záchranáři musel přiletět na pomoc...
Organizace spustily povodňové sbírky. Lidé mohou žádat i pomoc od státu
Humanitární organizace již zareagovaly na varování meteorologů před důsledky vydatného deště....
Druhý den povodní: Katastrofa na Jesenicku, lidé prchají i jinde
Aktualizujeme Katastrofální povodně zasáhly většinu Česka. Nejhorší situace je aktuálně na Jesenicku. Povodňová...
Sazovice jsou po dvou měsících znovu pod vodou. Je to apokalypsa, říká starostka
Obyvatelé Sazovic na Zlínsku dnes prožívají ještě větší hrůzu než na začátku července. Tehdy obec...
Neviditelná rovnátka vs. tradiční zámečky: Proč volit moderní přístup?
Teprve po třicítce jsem začala řešit zdraví svého chrupu a postupně jsem se dostala až do rukou odborníků ze Světa rovnátek. Jak vypadá život s...
- Počet článků 5
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2543x
Autor vzdělávacího kanálu http://youtube.com/@naockujsematikou