A zase ty známky... Jak vlastně chceme ve školách hodnotit? A víme proč to tak chceme?
A zrovna na konci ledna a června, kdy se zas a znovu omílají známky, volám v duchu nejčastěji po své utopistické vizi. Vizi země, kde je ministerstvo školství apolitickým, na vládě nezávislým orgánem, jehož šéfa uvážlivě volí pedagogická veřejnost z vlastních řad, který se zodpovídá právě a pouze svým volitelům, a jehož funkční období je natolik dlouhé, aby měl reálnou šanci prosadit to, čemu věří.
Pořádně vlhký sen, vím. Ale nestojí za ním víc, než zoufalé volání po koncepčním přístupu. Jen on sám by vytrhal spoustu trnů z bolavých pat českého školství.
Pokud se o školní prostředí alespoň trochu zajímáte, nejspíš vám neunikly diskuse nad sumativním a formativním hodnocení. Pokud unikly, zjednodušeně popíšu. Sumativní hodnocení - klasika - všichni dostanou stejný test, ten je pak obodován a oznámkován podle jednotné škály. Děti snadno porovnáme navzájem. Jedničkáři, průměr, looseři. Jednoduché, známe to všichni. Formativní hodnocení - poněkud složitější způsob - děti dostávají individualizované úkoly odpovídající jejich potenciálu, různý je i systém hodnocení, řešíme hlavně pokrok jednotlivce vzhledem k jeho vzdělávacím cílům. A co je podstatné - nesrovnáváme děti navzájem, jedničku mohou klidně dostat i dva žáci s naprosto odlišným výkonem.
Ponechme stranou, který způsob hodnocení je "lepší". Pointa je jinde.
Formativní hodnocení je totiž čím dál populárnější. Učí se s ním pracovat školy i jednotlivci, napříč zemí se pořádají vzdělávací kurzy s ministerskou akreditací. Mnohá pedagogická srdce plesají. Ovšem - a tady je ten Problém - jen do chvíle, než si nadšené kantorská duše uvědomí jeden naprosto zásadní rozpor. Že jedním ze zásadních kritérií pro přijetí na střední školy, ke kterému více či méně přihlížejí všechny ústavy, je stále ještě průměr známek z vysvědčení na základní škole!
Zohledňovat v přijímacím řízení výsledky ze ZŠ bylo odjakživa diskutabilní. Vypovídací hodnota známek bývala mizerná i v časech, kdy se hodnotilo pouze sumativně. Různé školy, různé třídní kolektivy, různě nároční učitelé atd atd. A dnes, kdy se začíná prosazovat hodnocení formativní, ztrácí tohle srovnávání smysl úplně. Dítě s jedničkou ze školy A toho klidně může umět o dost méně než dítě se čtyřkou ze školy B. A abychom si to ještě trochu zkomplikovali, úplně jinou úrovní znalostí a dovedností může disponovat dítě ze školy C, kde známkování nepraktikují vůbec a požadovaná čísla napsali absolventovi do přihlášky tak nějak od oka, byť zcela jistě podle nejlepšího vědomí a svědomí.
Takže: aby to všechno začalo zase smysl dávat, musíme si vybrat. Buď ponechme středním školám možnost přihlížet ke známkám a zároveň se natvrdo vraťme zpět k sumativnímu hodnocení, nebo ponechme moderním metodám hodnocení volný progres a nekompromisně označme porovnávání známek za směšně neobjektivní a nepřijatelné.
Aneb jak jsem psal na začátku. Chybí tomu vize, myšlenka, koncepce. Chybí odborník, který by se povznesl nad tlaky politické, lobbistické či jakékoli jiné a jasně řekl, kterou cestou se chceme vydat...
Petr Kadlec
Ne, necinkne to ani tentokrát.
Nechce se mi být generálem po bitvě, napíšu to už teď. Ne, ani tentokrát se hokejová reprezentace nevrátí z olympiády s medailí. A možná to tak nemuselo být. Stačilo trochu jinak vybírat...
Petr Kadlec
Pustit "nepedagogy" do škol? No samozřejmě!
O školství se diskutuje neustále. Jedním z aktuálních témat je chystaná novela zákona, která by umožnila nastoupit za katedru i lidem bez odpovídajícího pedagogického vzdělání. Názory na ni jsou tak pestré, jak je to jen možné...
Petr Kadlec
Korona time? Jedinečná příležitost pro učitele.
Co mají společného fotbal a školství? Všichni mu rozumí.Všichni jsme ho někdy hráli, všichni jsme tam kdysi chodili. Tudíž všichni víme, jak to dělat nejlíp.
Petr Kadlec
Kterak si ČŠI lže do kapsy.
Česká školní inspekce přišla v předvánočním období se zajímavým závěrem. Za zhoršujícími výsledky českých žáků stojí prý zejména předimenzovanost osnov. Dle mého ČŠI jen vytváří zástupný problém a zavírá oči před těmi skutečnými.
Další články autora |
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie
Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...
Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné
Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
Tahač s tankem a osobák zastavily, kamion už ne. Nehodu u Bohumína nepřežil člověk
Při nehodě tří aut zemřel na dálnici D1 mezi Bohumínem a Polskem jeden člověk, další dva jsou...
Ňadra ze všech úhlů. Benátky vystavují nadčasovou a kdysi cenzurovanou krásu
Jaké je jedno z nejranějších a nejtrvalejších témat v umění – a zároveň jedno z nejvíce...
Ukrajinista: Zelenskyj podporu ztratil, jeho lidé překračují ústavní rámec
Vysíláme Na pozadí války začíná západní veřejnost se stále většími obavami sledovat domácí politickou...
Nových případů HIV za první čtvrtletí v Česku přibylo, část tvoří cizinci
Nových případů infekce HIV v Česku bylo v prvním čtvrtletí 74, což je více než loňských 66 a...
- Počet článků 5
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2501x
Autor vzdělávacího kanálu http://youtube.com/@naockujsematikou