Problematický zákon o volbě prezidenta
NSS přitom zároveň "převrací" výklad Ministerstva vnitra o přípustnosti podpory většímu počtu kandidátů ze strany zákonodárců, a NSS tedy narozdíl od MV ČR říká, že poslanci či zákonodárci smí podpořit podpisem jen jediného kandidáta.
Osobně se domnívám, že oba výklady (jak ten ministerstva, tak ten NSS) mají své chyby, jenže zatímco v případě výkladu MV ČR vzniká problém jen a pouze teoretický (totiž, že by hypoteticky mohli zákonodárci navrhnout desítky, či stovky kandidátů), výklad Nejvyššího správního soudu přináší problémů daleko víc, praktičtějších a zásadnějších - a které zákonodárci (ani zákon) vůbec v zákoně neřeší a zákon je bez obrovské novely upravující navrhování kandidatů zákonodárci v podstatě nepoužitelný!
Faktem nepochybně zůstává, že původní záměr zákona se naprosto míjí s realitou. Předpokladem bylo, že poslanci či senátoři budou navrhovat politické kandidáty na funkci prezidenta ze svého politického / stranického středu - předpokladem jsou tedy v podstatě straničtí kandidáti, které navrhne senátorský, či poslanecký klub. To se očividně neděje - pravděpodobně z toho důvodu, že političtí kandidáti nemají v současné politické situaci příliš nadějí na úspěch. Objevují se tedy "nestraničtí" kandidáti, kteří se snaží získat podporu poslanců či senátorů, kteří by jej navrhli... Toto zákon doopravdy nepředpokládal, ale dle mého názoru je třeba se na daný stav "adaptovat" a situaci lze překlenout jedině jeho výkladem, který učinilo právě Ministerstvo vnitra.
Proč je rozhodnutí NSS přinejmenším problematické? Hned z několika zásadních důvodů:
1.) v případě, že zákonodárce podepíše kandidátní listinu většímu počtu kandidátů, co se vlastně děje s kandidátkami? Jsou neplatné obě? Je neplatná první z nich, nebo druhá z nich (platí lidové přísloví "první slovo platí, druhý leze z gatí" a nebo platí právní zásada pozdějí ruší předchozí ala závěť)? A která z nich je vůbec tou první a která z nich je vůbec tou druhou (vysvětlím v čem spočívá problém - zákondárce XY podepíše kandidátovi A listinu 20. dubna 2020, a pak podepíše kandidátovi B listinu 18. května 2020, jenže kandidátní listina kandidáta A je na Ministerstvo vnitra podaná 30. června 2020 - třeba poslední den termínu, kandidátní listina kandidáta B je na MV podaná 25. května 2020)? A zakládá taková podpisová "duplicita" neplatnost kandidátky jako celku, nebo znamená odpočet podpisu (obdoba odpočtu "chybných" podpisů u občanských kandidátů)?
2.) výklad NSS ignoruje vůli podepisujícího zákonodárce - zákon totiž vůbec neřeší možnost, že by zákonodárce mohl podpis odvolat, či přenést z kandidáta A ke kandidátovi B (který zákonodárci třeba přijde lepší a rozhodl se kandidovat později než kandidát A).... Stejnětak vůbec neřeší, co s podpisy zákonodárců, kteří podepsali "marně" - a tenhle příklad tu máme v letošních volbách - tedy co s podpisy zákonodárců, kteří podpořili senátora Kuberu, který se nakonec rozhodl nekandidovat? Mohou zákonodárci podporující "nekandidáta" Kuberu po stažení kandidatury podpořit někoho jiného?
3.) kandidát není chráněn před hypotetickou "zlovůlí" zákonodárce... Neexistuje žádný veřejný rejstřík toho, který zákonodárce podpořil kterého kandidáta. Stejně tak bude možné vyřadit pro zákonodárce "nepřijatelné" kandidáty škodolibým podpisem - "kandidát F a kandidát J jsou úplně strašní a nepřijatelní - tak je vyřadím tím, že jim oběma podepíšu kandidátku a zneplatním jejich kandidaturu". Kandidát je tedy vázán svým způsobem "povinností" (či spíš zodpovědností), kterou nemůže ovlivnit, protože je vázána na jednání třetí osoby (podepisujícího zákonodárce). Vadí mi vznik té oboustranné závislosti a určité "bezbrannosti" mezi kandidátem a podporujícím zákonodárcem - v zemi s jinou politickou kulturou by se dalo vycházet z úvah "jsme mezi gentlemany, takže když mě podporujete, tak tím jsem vázán k povinnosti kandidovat, jinak by byl váš podpis plýtván marně" / "jsme mezi gentlemany, takže protože mi připadáte jako vhodný kandidát, budete ten jediný, kterého podpořím podpisem", ale v ČR?
Osobně se domnívám, že výklad NSS způsobuje víc problémů, než jich řeší. Hrozba desítek či stovek kandidátů je dle mého názoru jen absurdní hypotéza, která s realitou nemá moc společného. Osobně se domnívám, že výklad MV byl mnohem logičtější - kandidatura je založena v zásadě na petičním principu, kde žádné omezení "jeden podpis max" neexistuje... představte si například, že obec řeší, jak naložit se starou zdevastovanou budovou a občané obce vytvoří několik variant petic.... varianta 1/ zbořit; varianta 2/ prodat; varianta 3/ zrekonstruovat na restauraci; varianta 4/ zrekonstruovat na školu; varianta 5/ zrekonstruovat na hazardní hernu z peněz vnějšího investora... A vám jako občanovi obce se líbí varianty 3 a 4 - a tak podepíšete petice obě - proč by ne? Úplně stejně bych umožnil postupovat i zákonodárcům u kandidátů pro prezidentskou volbu - pokud někteří z nich tvrdili, že nevědí, co a komu podepisují, mělo by to být varování pro voliče do příštích voleb - nesvéprávné zákonodárce bychom asi mít neměli... Mně osobně nedává to omezení "jeden podpis a dost" žádný logický význam - pokud jeho hlavním důvodem je obava z bezpočtu kandidátů, tak je to dost chabý důvod.
Petr Čejka
Kdo vytváří inflační tlaky?
Po dlouhém a složitém jednání odborů s vládou došlo k dohodě o růstu platových tarifů pro cca 365 tisíc zaměstnanců státu. Komentátoři se předhánějí v katastrofických vizích, jaký vliv to bude mít na inflaci...
Petr Čejka
Platy vs. mzdy, aneb jak je to doopravdy - stav za 1.Q 2022....
Na politické scéně i v diskuzích všude možně na internetu neustále čtu, jak si státní zaměstnanci nemravně stěžují, protože jsou placeni lépe, než soukromý sektor....
Petr Čejka
Státní zaměstnanci dnes odnáší loňské odměny zdravotníkům
Přiznám se, že jakmile začali politici nové vládní koalice hovořit o "spravedlivém" přidávání, tak mi bylo jasné, že v tom bude kulišárna....
Petr Čejka
Změna postojů k prezidentskému vetu ministrů
Budoucí vládní koalice vyčítá prezidentu republiky, že ve funkci premiéra měl na jmenování členů vlády opačný názor...
Petr Čejka
Jednání o vládě bude delší, než se ještě před pár dny mohlo zdát....
Prezident republiky vyjádřil nesouhlasné stanovisko k jednomu z předpokládaných členů vlády. Mocenský spor se může protáhnout až do nového roku...
Další články autora |
Patrik Hartl odstupuje ze StarDance, vrátí se Lucie Vondráčková
Po důkladném zvážení a na doporučení lékařů se spisovatel Patrik Hartl rozhodl ukončit svoje...
Strach a násilí v Plzni. Ve městě strmě roste kriminalita, žádá vládu o pomoc
Premium Co se děje ve městě, jehož primátor kvůli růstu zločinnosti žádá vládu o pomoc? Policie ani...
Extravagantní vilu u Brna za desítky milionů nechává nová majitelka zbourat
Víc než dvacet let stála v Rozdrojovicích u Brna vila, která na první pohled upoutala pozornost...
Nákladní letadlo DHL z Německa se zřítilo ve Vilniusu na obytný dům
Nákladní letoun společnosti DHL z Lipska havaroval nedaleko letiště v litevském Vilniusu. Zřítil se...
Požár v Národním divadle. Zásah hasičů protáhlo hledání ohnisek
Pražští hasiči zasahovali u požáru v historické budově Národního divadla. K likvidaci vyjely...
Konec příměří? Hizballáh „v obraně“ odpálil rakety, Izrael odpověděl
Hnutí Hizballáh v pondělí z území Libanonu vypálilo rakety na izraelské pozice v oblasti...
Zemřelo 33 rukojmích, uvedl Hamás. Pusťte zbytek, jinak bude zle, hrozí Trump
Třicet tři izraelských rukojmích ze zhruba 250, které loni 7. října unesly do Pásma Gazy...
Tři otázky k rozpočtu. Prezident čeká, co mu premiér a šéf financí odpoví
Prezident Petr Pavel míní, že je nyní ještě předčasné říct, zda podepíše státní rozpočet na příští...
Mladíci, kteří zabili dva Ukrajince, stráví ve vězení až 10 let, rozhodl soud
Soud v Essenu potrestal v pondělí osmi a půl až deseti lety vězení pro mladistvé čtveřici chlapců,...
Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!
- Počet článků 80
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1371x