Dorovnávací daň 15 %

EU postupně zavede globální daň 15 % od roku 2025. Jaké to bude mít ekonomické dopady na lidi žijící v EU? Proč to národu v minulosti nepřineslo bohatství? 

ČR musí aplikovat evropskou směrnici (pilíře 2 iniciativy BEPS 2.0 s 15 % minimální úrovní zdanění). Pravidla obsažená v této směrnici musí členské státy implementovat do svých národních legislativ do konce roku 2023 s účinností pro zdaňovací období zahájená po 31. prosinci 2023. Pravidlo pro zahrnutí příjmů se začne uplatňovat od roku 2024, pravidlo pro nedostatečně zdaněný zisku od roku 2025.

Ekonomické dopady:
1) ČR na začátku plánuje uvalit tuto daň na firmy sídlící mimo Českou republiku. Už teď ví, že to bude byrokraticky náročné, a to ještě neví, za jakých pravidel to budou vymáhat. Ať už nakonec vymyslí jakákoli pravidla, vytvářejí další byrokratickou zátěž a tím i umělé výdaje (náklady), co snižuje množství zdrojů, které by mohly být použity k vytváření bohatství v zemi, kde se to zavádí. 
2) Evropská Unie tím zmenšuje konkurenci státům v EU před státy mimo EU, které dokážou poskytovat své služby i bez vysokého zdaňování. Přirozeně pak tyto státy mají spoustu firem, které u nich chtějí sídlit, stejně jako prodejce levného a kvalitního chleba má spoustu zákazníků.
Česko má nejmenší konkurenci v Evropě mezi zemědělci na metr čtvereční, a výsledkem je vysoká cena zemědělských potravin. Stejně tak snížení konkurence v daních usnadní zvyšování daní a poskytování ještě více nekvalitních státních služeb.
3) Jako každá daň začíná u těch nejbohatších a postupně se bude přesouvat na chudší poté, co si to státy natrénují. Přirozeně byrokracii nakonec dokážou obejít nejefektivněji vždy ti bohatí, a chudí na to nebudou mít dostatek zdrojů.
4a) Zdanění představuje také další formu zvýšení výdajů pro české zákazníky, a tak i oni budou pomaleji bohatnout. Protože věci a služby poskytnuté zahraničními firmami už nebudou v ceně mít jen hodnotu zboží, ale i státní zisk. To může způsobyt, že některé služby a zboží už nebudou konkurenčně výhodné, a produkt z trhu zmizí. Nebo samotní vlastníci nebudou chtít sdílet svou práci se sousedem, který jim dělá problémy a ještě chce uzurpovat odměnu za práci, a tak odejdou. Občané si tedy připlatí za jiné horší služby, a tím jim zbude méně zdrojů na vytvoření dalšího bohatství.
4b) Zdanění poškozuje i české zaměstnance pracující v těchto, nebo pro tyto firmy. Zahraniční firma bude muset snížit plat, nebo propustit část zaměstnanců kvůli poklesu nabídky způsobené větší cenou, nebo kvůli poklesu zisku způsobenému nezvýšením ceny. Odměnu za práci těchto českých lidí sebere stát a dá jí lidem, kteří tuto práci neodvedli. Čech tedy okrade Čecha ve výsledku.
5 Zdanění vytváří tlak veškerý příjem utratit, aby mohli vykázat minimální zisk a tím minimalizovat ztrátu zdaněním. To dělá firmy rizikovější a nestabilnější při nečekaných problémech. Celá ekonomika EU tedy bude ještě více nestabilní, a každá nestabilita a zvýšené riziko si žádá větší zisk pro investory. Větší zisk ale zdanění nepřináší, protože nezlepšuje výrobek, ale zhoršuje, a tak to bude způsobovat odliv kapitálu a tím se zpomalí i rychlost bohatnutí. Protože když nám kapitál nepropůjčí, budeme ho muset našetřit sami, ale nám už se zisk, ze kterého bychom mohli ušetřit, zmenšil díky byrokracii a dani.

Časté mýty kolem tohoto tématu:
Firmy sídlící v daňovém ráji zde využívají silnice a další státní služby zadarmo, protože tu neplatí daně ze zisku, co není spravedlivé.
Stát může vytvořit ceník za jednotlivé služby, které poskytuje, a firmy, když se rozhodnou je využít, si je koupí, a pak to bude spravedlivé. Problém je, že stát se nechová spravedlivě a za své služby nechává platit lidi, kteří přináší největší užitek vlasti, a ne podle toho, kdo jak co využívá. Člověk s konzistentními názory tedy nemůže obhajovat zdanění žádného člověka ani firmy, pokud chce, aby každý platil spravedlivě podle toho, jak co využívá, a tím nebyl nikdo využíván na úkor ostatních. Příčina problému je, že stát od základu své služby nechce platit spravedlivě, ale co nejvíce vykořistit ty nejbohatší, ale kvůli ekonomickým zákonům se to vždy přenese nejvíce na chudé a střední třídu.
Firmy sídlící v EU nebudou ztrácet zákazníky z EU kvůli nerovné dani, a tím evropští zaměstnanci neztratí práci.
Pokud lidé v EU jsou natolik neschopní bojovat s konkurencí, měli by se zaměřit na odstranění příčiny, a ne na vytváření překážek těm lepším. Pokud je problém daňová zátěž, pak je potřeba zapracovat na efektivitě státu. Nezavírat oči nad jejími drahými a nekvalitními službami. Co hůř, většina daní je na přerozdělování, které nevykonává žádnou práci, ale přímo škodí místnímu trhu. Neřešením příčiny a vytvářením překážek jen evropské národy zchudnou, a pak bude pro ně ještě těžší konkurovat.

Závěr:
Směrnice způsobí zpevnění ekonomické zdi mezi EU a zbytkem světa, a zvětší rovnost uvnitř, a tím sníží bohatnutí, které vede k touze po svobodě a ekologii, jako za SSSR. 
Děkuji, že se zajímáte o důsledky lidského jednání.
Související zdroje k vyhlášce:  
https://www.ey.com/cs_cz/tax/tax-alerts/2023/02/pilir-2-iniciativy-beps-2-0-jiz-od-roku-2024https://kpmg.com/cz/cs/home/clanky-a-analyzy/2023/04/globalni-minimalni-dan.html 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Petr Borovec | neděle 27.8.2023 15:39 | karma článku: 19,47 | přečteno: 609x