Jak být dobrým ateistou
Ateista nevěří v žádnou vyšší moc, na kterou by se mohl obrátit o pomoc v nouzi a která ho – zachce-li se jí – vytáhne z bryndy. Nemůže čekat, až jednou z čistého nebe sjede blesk, keř, až dosud ničím pozoruhodný, zahoří plamenem, odkudsi shůry se ozve velký hlas a poskytne mu přesné, ač ne vždy srozumitelné instrukce. Ateisté nemají proroky (možná s výjimkou Francise Bacona a Richarda Dawkinse), a nevěří, že je třeba čekat na vnuknutí. A tak jsem se rozhodla, že se sama ujmu úkolu popřemýšlet nad tím, co ateistu může činit dobrým. Napadá mě jen pár věcí, samozřejmě, a – tak jak je tomu se vším u tohoto nesnadno definovatelného ne-náboženství – jsou otevřeny diskusi.
Takže -- Jak být dobrým ateistou (sorry, vypadá to, že jsou to samé zákazy):
Nemysli si, že jsi ke své ne-víře sám dospěl díky své mimořádné schopnosti logicky uvažovat. S největší pravděpodobností jsi její základy už v dětství převzal od rodičů, příbuzných, přátel nebo prostředí, ve kterém jsi vyrůstal. Pokud patříš k těm nemnoha procentům ateistů, kteří vyrůstali v represivním náboženském prostředí, pak se té vnucované víry zbavili a nekonvertovali k jiné, která se jim víc líbila, ale stali se ateisty, pak všechna čest. Ale ani ty jsi nejspíš nedospěl k ateismu dík logickému myšlení, jen jsi tu ne-víru přebral jako vyhovující východisko.
Nemysli si, že je ateismus jediným světonázorem hodným skutečného vědce. Není. Pravda, jeho rozmach v Evropě někdy v osmnáctém století je spojován s osvícenskou vírou ve vědu, racionalitu, individualismus. Ale existuje řada vědců, kteří nejsou ateisté -- a v jejich práci jim to vůbec nepřekáží. Francis Collins, ředitel Human Genome Project (projektu na rozklíčování lidského genomu), vědec, který si doslova sáhl na základ všeho živého, se označuje za hluboce věřícího křesťana.
Nemysli si, že ateismus je něco nového, jakýsi vyšší stupeň víry. Ateismus není nový. Ten náš evropský má kořeny v předsokratovské řecké filosofii, ze které ho vzkřísili právě až osvícenci (a jejich předchůdce Francis Bacon). Asijský ateismus, který, mimochodem, existoval dlouho předtím, než Čínu převálcovali komunisté, má původ dokonce ve staroindickém védickém náboženství. (Ostatně české slovo věda je přímo převzaté ze sanskritského slova véda). Ale – může to být vyšší stupeň víry? Setkala jsem se s názorem, docela pěkně podloženým historickými i prehistorickými prameny, že vývoj světonázoru lidstva směřuje od animistických a polyteistických náboženství (ještě přednedávnem nazývaných "primitivní") přes náboženství henoteistická (která uznávají existenci velkého množství bohů, ale uctívají jen jednoho, toho, který jim připadá nejvýznamnější) a monoteistická až po – no ano, ateismus. Od přesvědčení, že snad všechny věci kolem nás mají jakousi duši nebo jsou to drobní bůžkové (víry, kterou ještě začátkem 20. století mnohý misionář nazýval neznabožstvím) podle téhle teorie spějeme k víře, že ducha nemá nic. (A ta má, když se nad tím tak zamyslíte, mnoho společného s vírou, že ducha mají všechny věci kolem nás. Aspoň v případě, že se ke všem věcem kolem nás chováme slušně.) Přiznám se, že se mi tahle teorie líbí. Ale nevím, jestli to není i proto, že jsem podle ní "vyspělejší" než většina lidstva. (Celosvětově se k ateismu hlásí jen 2 % populace a 9,5% je prý bez víry v boha.) Mnohá náboženství s oblibou hlásají, že právě ona jsou tím nejvyspělejším (nejhlasitěji asi islám). Chceš-li být skutečně dobrým ateistou, nenech se svést k podobným naivně elitářským projevům.
Nenech se ukolébat iluzí, že máš v sobě tak silný mravní zákon, že žádné náboženství nepotřebuješ. Možná ho máš – a to je skvělé. Ale pokud jsi vyrostl v Evropě, je dobré mít na paměti, že to, čemu říkáme mravní zákon, je z velké části křesťanská morálka, jejíž ideou (ač ne vždy praxí) jsme byli obklopeni po mnoho století. Jestli skutečně existuje jakési automatické niterné dobro v každém či skoro každém z nás, to je velká otázka, na kterou zatím odpověď neexistuje.
Neposmívej se věřícím a nevypichuj rozpory v jejich víře. Jasně, někteří o posměch přímo prosí, lezou po kolenou vzhůru po schodech a o každý schod se bací hlavou pro větší slávu Ježíšovu, provozují pětkrát denně pozoruhodnou zbožnou gymnastiku a modlí se k Alláhovi s prdelí do vrchu, v pátek večer zvoní u sousedů a prosí, jestli by k nim nemohli zaskočit vypnout troubu, oni na to zapomněli a nechtějí porušit šábes. Ale i zapřisáhlý vědec-ateista ve svém zápalu mnohdy působí směšně, tak jako každý fanatik. V každém náboženství najdete rozpory, najdete je i v ateismu. Mnohý zástupce kterékoli víry či nevíry jednu věc hlásá a jinou provozuje. Leckdy si sám není jistý, čemu věří či nevěří: i ateista může být pověrčivý, zaťukávat věci na dřevo, bát se černých koček, číst horoskopy. Taky se může splést. Sám Richard Dawkins, sociobiolog a zakladatel The Richard Dawkins Foundation for Reason and Science (Nadace pro racionalitu a vědu Richarda Dawkinse) se v televizi krásně uřekl: když si nemohl vzpomenout na jistý vědecký výraz, vyletělo z něj: "Oh, God!" Dovolával se – ze zvyku a taky proto, jak se vyvinul jazyk – Boha, o jehož neexistenci je hluboce přesvědčen.
Nenahrazuj Boha Všemohoucího drobnými, ale o to vlezlejšími božstvy. Jsou lidé, kteří o sobě halasně tvrdí, že oni žádného boha nepotřebují a taky nepotřebují žádné rituály a žádné berličky. A přece každý večer, jakmile přijdou z práce, zapnou televizi a zírají na ni, dokud nejdou spát. Když se den dva k televizi nedostanou, jsou zoufalí. Jiní mají to samé s počítačem. Ještě jiní nahrazují křesťanského Boha svých předků bohem mamonu – zvyknou si každou neděli strávit v supermarketu a rituál nakupování nahrazuje bohoslužbu v kostele. Jistě, představitelé snad každé světové víry dělají totéž – ale aspoň přitom netvrdí, že ke své spokojenosti nepotřebují žádného boha a žádnou vyšší moc.
Neurážej lidi jiné víry. Ateista má velkou výhodu: může směle chodit do kostela, templu či mešity, smí vzývat animistická božstva všech druhů, zapalovat voňavé tyčinky v buddhistických chrámech, zkrátka se účastnit náboženského života lidí s jiným světonázorem, aniž by to musel nějak vysvětlovat "svému bohovi". Ale když už se náboženského života jiných účastní, neměl by se chovat povýšeně. Je naopak dobré, když svou úctu k představitelům jiné víry ukáže vhodným oblékáním, chováním, řečí či dokonce mlčením. Není to těžké, stačí si uvědomit, že kdyby vyrostl v podobných podmínkách a měl podobný životní osud jako tihle věřící, s největší pravděpodobností by s nimi sdílel i světonázor.
Nebuď ateistickým misionářem a neobracej své bližní na ne-víru. Je to namáhavé, leckdy nebezpečné a nadělá to obyčejně víc škody než užitku. Většina věřících beztak nemá na vybranou: tak jako drtivá většina ateistů nedokáže přestoupit na víru, ať by si to přála sebevíc, nedokáže drtivá většina věřících "konvertovat" k ateismu. Ateismus nemá průměrnému člověku co nabídnout – neslibuje život věčný, nemá pevně ustavený mravní kodex, který mnohému ztracenci pomůže žít, neláká své následovníky na působivé rituály ani na komunitu soubezvěrců. Ateistické organizace a komunity samozřejmě existují, ale obvykle ateismus komunitní nebývá. Na "vědeckost" a "racionalitu" nalákáte málokoho, a lidi zvyklé své víře slepě věřit už vůbec ne. A tak zbývá jen dál žít a nevěřit, pátrat v sobě po dobru, ať už pochází odkudkoli, a celým svým životem -- tiše – dokazovat, že ateismus je skvělý světonázor a vy jste díky němu šťastní.
Iva Pekárková
Vynadejte mi, prosím. Ale květnatě.
Milí i méně milí čtenáři, milé i méně milé čtenářky mých blogů! Prosím, vynadejte mi, jak nejlíp umíte! Udělejte to co nejdřív, tak do čtrnácti dnů.
Iva Pekárková
Muslimský primátor Londonistánu
Neuvěřitelné! Čtvrteční volby skutečně vyhrál Sadiq Khan, labourista, syn imigrantů z Pákistánu, nominálně muslim. Ještě ve čtvrtek si většina mých známých myslela, že nejspíš zvítězí jeho rival Zac Goldsmith, zlatovlasý
Iva Pekárková
12. A je fakt pravej? (O lásce, lžích a kulovnici)
Svou druhou lágrovou lásku jsem potkala, když pajdala přes lágrový dvůr, bolestně za sebou vláčela nohu a v očích měla ten nejšťastnější výraz, jaký si dovedete představit.
Iva Pekárková
„Nešlapej mi po víře! Já sem historickej křesťan!“
Všimli jste si taky, z jaké spousty lidí v české kotlince se znenadání stali křesťané? Vlastně se ani nedá říct, že by se taková síla spoluobčanů křesťany stala –
Iva Pekárková
11. Musí být každá uprchlice prodejná?
Podle názoru lágrových hochů by každá z nás lágrových holek prodejná být měla – a pokud možno ne zrovna lacino. Rozhodně bychom neměly
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce
Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...
Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP
V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...
Sluší se, aby zaměstnanec věděl, proč je propouštěn, řekl Juchelka
Přímý přenos Poslanci se přeli o změnu zákoníku práce. Opozici se ho nepodařilo vrátit vládě k přepracování....
Na Plzeňsku hořela hala sklárny, oheň zasáhl třetinu střechy
V Heřmanově Huti na severním Plzeňsku hořelo v areálu sklárny. Podle informací iDNES.cz od hasičů,...
Trump se vidí jako disident, soud je pro něj marketingová sklizeň, tvrdí expert
Premium Pokud dojde na televizní debatu Donalda Trumpa a Joea Bidena, jako jednoznačný vítěz z ní vzejde...
Vlak bez strojvůdce ujel několik kilometrů, pak vykolejil. Řítil se stovkou
Na železniční trati mezi obcemi Čisovice a Měchenice v okrese Praha-západ vykolejil vlak. V...
- Počet článků 313
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 7499x