Ako pes a mačka. Keď si marketing a predaj konkurujú.
Vzťahy medzi predajom a marketingom vo väčších firmách sú niekedy ako pes a mačka. Predaj si myslí, že marketing nedostatočne podporuje jeho potrebu dennej produkcie, marketing zasa obviňuje predaj, že nedokáže dostatočne využiť obchodné príležitosti a spolieha sa iba na cenové akcie.
Marketing sa cíti byť nad vecou, pracuje s prieskumom trhu, číslami a tvorí si svoj obraz o tom, čo zákazník potrebuje. Cíti sa byť článkom, ktorý rozhoduje o správnej cene a profite produktov či služieb.
Predaj sa zasa cíti bez možnosti ovplyvniť to, čo sa ponúka zákazníkovi, jeho spätná väzba sa často prehliada a návrhy sa bohorovne odmietajú. A výsledok? Keď sa niečo nepodarí, jeden je vinníkom a druhý je „na koni“. Žiadny pocit spoločnej zodpovednosti za úspech alebo prehru. Pre vlastníka to však znamená, že jeho biznis nefunguje optimálne, pretože chýba synergia medzi dvomi najdôležitejšími článkami vo firme.
Je to dôsledok prílišnej špecializácie. Z marketingu sa stala veda o masovej komunikácii, analýze dát, interpretácie prieskumov trhu. Každá táto „vedecká“ oblasť si vyžaduje odborníkov, ktorí vidia síce do veci hlboko, ale cez úzky priezor. Realita na „pľaci“ im však uniká, často im chýba kontakt s reálnym zákazníkom a reálnou situáciou.
Na druhej strane je predaj zahltený kontaktom so zákazníkmi a svojou administratívou. Často nevidí súvislosti, nerozumie otázkam profitability. Hlavnou odbornosťou sú interpersonálne zručnosti a schopnosť presvedčiť. Plánovanie, strategické úvahy, práca s rozpočtom sú im často cudzie. Rozdiel v osobnostnom nastavení je teda obrovský. Vzniká priestor pre vysokokonkurenčné vzťahy.
Pre rastúce firmy, kde nutne nastáva podobná špecializácia, by to malo byť varovanie. Doterajší úspech na trhu bol určite daný aj kvalitným zladením celej organizácie. Vznik vnútrofiremných konkurenčných vzťahov je častým spoločníkom rastu. O to horšie, ak je to medzi predajom a marketingom. Jedným z riešení je udržať tieto tímy pod jednou strechou, pravidelne rotovať stredných manažérov, aby si na vlastnej koži (a naostro) vyskúšali rôzne aspekty obchodu, a ponechať im spoločné kritériá odmeňovania.
Richard Páleník
Váš prerod na digitál - je už päť minút po dvanástej?
"Millenials" dorastajú a stávajú sa reálnou ekonomickou silou. Ste dostatočne pripravení na zákazníka, ktorý rieši všetko cez mobil?
Richard Páleník
Pohľad z helikoptéry na váš biznis vás môže prekvapiť
Nájdite si každý deň čas a pozrite sa na svoj biznis z vtáčej perspektívy
Richard Páleník
Riaditelia, koľko máte ešte času?
Ak riadite spoločnosť, ktorá väčšinu svojho marketingového rozpočtu utratí za reklamu v TV je čas aby ste spozorneli. Zmena sa blíži.
Richard Páleník
Chcete vedieť, či vás vaši zákazníci majú radi? Spýtajte sa ich
Rastúce firmy - nedovoľte aby sa vám vymli z ruky vzťahy medzi vašimi najdôležitejšími oddeleniami.
Richard Páleník
Je "wow" naozaj to, čo zákazník očakáva?
Dobrá zákaznícka skúsenosť musí byť založená na každodenných detailoch a nie na občasných "wow" momentoch.
Další články autora |
Policie v pohotovosti kvůli hrozbě terorismu. Zadržela podezřelého cizince
Policie dopadla cizince podezřelého ze zvlášť závažného zločinu, po kterém vyhlásila pátrání v...
V Turecku zemřela česká zpěvačka Victoria. Zavraždil ji její vlastní manžel
Česká zpěvačka Victoria byla zavražděna v Ankaře. Podle tureckého portálu Hürriyet ji zabil její...
„Ukrajinská sebevražda“. Intriky v Kyjevě čím dál víc frustrují Západ
Kádrové změny nezmítají jen ruským ministerstvem obrany, rostoucí pozornost vzbuzují i rošády v...
Dar pro Ukrajinu prostřednictvím Čechů vyvolal na Tchaj-wanu bouři
Premium Dar, který má pomoci Ukrajině s obnovou tamního zdravotnictví, způsobil na Tchaj-wanu politický...
Volby vyhrálo ANO před SPOLU. Stačilo! i Přísaha mají dvě křesla, propadli Piráti
Volby do Evropského parlamentu vyhrálo v Česku hnutí ANO. Od voličů získalo 26,14 procenta hlasů,...
Převrat v britské politice? Nacionalisté v průzkumech poráží vládní stranu
Premium Do britských parlamentních voleb zbývají ani ne tři týdny a vypadá to na velký propadák vládních...
Past na mobil v ruce. Chorvatské radary řidiče vyfotí a rovnou mu pošlou pokutu
Premium Řidiči cestující v létě na dovolenou do Chorvatska mohou být nemile překvapeni, když jim do Česka...
Čokoládová holčička osladila život v SSSR. Boj o svou tvář ale prohrála
Seriál Kdo by neznal Aljonku. Nejslavnější ruská čokoláda je na trhu už téměř šedesát let a její věhlas...
Do konce měsíce výrazně zúžíme tým, slíbil Bartoš po volebním debaklu Pirátů
Reformy vnitřního fungování a kampaní Pirátské strany je třeba provést do konce příštího měsíce....
Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!
- Počet článků 14
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 261x