Dodatek ke knize Sofiin svět
Má narozeniny úplně ve stejný den jako Sofie Amundsenová, hrdinka v knize. Všiml jsem, že mezi filosofickými dopisy Alberta Knoxe, jakkoli jsou obsáhlé, chybí dostatečné zmínky o východních filosofii a náboženství. Rozhodl jsem se tento drobný „evropocentristický“ nedostatek knihy trochu napravit a napsal jsem své dceři dopis v duchu dopisů Alberta Knoxe pro Sofii. Nabízím vám jej k přečetní.
Milá Sofie,
asi tě tento dopis překvapí. Momentálně jsi táboře, takže mám dost času, abych ti napsal pár řádek. Probíráme spolu filozofii od mýtů, přes starověké Řecko a brzy se dostaneme i do středověku a k moderní filozofii. To bude určitě velmi zajímavé. Doufám, že tvůj táta vydrží a bude ti dál mé dopisy sebrané v knize „Sofiin svět“ i nadále číst.
Do knihy se ale nedostal jeden podstatný. Týká se východní filosofie a náboženství – Indie a Číny. Dovol mi tento nedostatek trochu napravit a napsat ti pár odstavců o tom, co se do knihy nedostalo. Tak se do toho pusťme.
Říká se, že hinduismus je nejstarší světové náboženství. Indické mýty a představy o bozích skutečně sahají až někam do doby starého Egypta a fascinující je, že vydržely dodnes. Ve starověké Indii ale bylo myšlení obrovsky rozmanité, podobně jako v Řecku. Najdeme tam zastánce stvoření, zastánce teorie, že vše trvá věčně. V rámci hinduismu, který je spíše než jedno náboženství takovým shlukem různých věrouk, představ a rituálů, najdeme zastánce mnohobožství (těch je většina), ale i lidi věřící v jednoho boha, nebo dokonce ateisty a materialisty. Indie je fascinující duchovní svět, jehož hloubku začali lidé v Evropě objevovat teprve nedávno. Někteří lidé se dokonce domnívají, že i Ježíš z Nazaretu se mohl v Indii inspirovat ke svým krásným a v jeho okolí převratným myšlenkám, o kterých si čteme v evangeliích.
Dnes je z Indie, kromě jídla populární zejména jóga, ajurvéda a další věci, které nám zápaďanům pomáhají alespoň poodkrýt závoj tajemství indické civilizace.
V Indii lidé vesměs věří ve všeobjímající princip „brahman“. Také odpradávna věří (a mají pro to „důkazy“) v reinkarnaci. Je to krásná myšlenka a můžeme ji chápat různě. Buď že se znovu narodí ten samý člověk, anebo že jen část z jeho duše, vědomí nebo čehokoli jiného se nějak přetransformuje do jiné existence. Toto druhé pojetí je mi osobně bližší, neboť se s ním dá hezky pracovat a je docela v souladu i s racionálním myšlením (např. něco na způsob zákona zachování energie ve fyzice). Tedy, alespoň si to myslím. Každopádně indická společnost starověku měla i své stinné stránky. Nejvýznamnější z nich byl systém kast. Lidé ve společnosti byli rozřazeni podle toho, do které kasty se narodili. Dělili se od shora dolů na kněží, vládce a válečníky, řemeslníky a zemědělce. Úplně vespod a mimo kasty byli chudáci „nedotknutelní“.
Tento systém byl plný lidského utrpení. Toho si všiml mladý princ Siddhártha, který žil na území dnešního Nepálu v 5. století před naším letopočtem. Siddhártha byl natolik plný soucitu, že se rozhodl opustit svůj přepych a toto lidské utrpení překonat ve prospěch všech bytostí. Po dlouhé cestě, během které málem zemřel vyčerpáním, dosáhl uvědomění, nebo probuzení (odtud označení „Buddha“, což znamená probuzený). Podobně jako Platón i on pochopil, že realita kolem nás a její vnímání jsou složené svým způsobem z iluzorních jevů, které jsou ale podle Buddhy ze své podstaty pomíjivé. Pravá podstata věcí leží někde hlouběji a je spojená s naší myslí. Podobně jako Platón (každý ale svým způsobem) viděl řešení v osvobození se od připoutanosti k těmto jevům. Nechtěl ale zakládat žádný stát filosofů, kteří by lidem správně vládli a učili je to. Pracoval na individuální úrovni – pochopil, že každý člověk, muž, žena, dítě, a z jakékoli kasty, má v sobě potenciál tohoto „probuzení“. Cesta k němu vede, stručně řečeno, přes morální, etický život a meditaci. Jistý způsob odříkání je také nutný, ale jen v rozumné míře. Myslím, že dnes, kdy čelíme klimatické krizi, by určitá skromnost z pohledu majetku a spotřeby lidem jako celku velmi pomohla.
Buddha, ač sám sebe nikdy nepovažoval za boha, ale zcela obyčejného člověka, paradoxně založil jedno z největších světových náboženství. Lidé hlavně v Asii Buddhu uctívají jako učitele a věří, že jeho učení jim pomůže k lepšímu životu. Když se buddhismus dostal do Číny, někdy kolem 5. století našeho letopočtu, nádherně tam splynul s tamější filosofií, jež se nazývá taoismus. Taoismus vnímá přírodu, svět, člověka jako jeden harmonický celek. Buddhismus spolu s taoismem jsou dohromady krásným návodem, jak překonat vlastní ego a uvědomit si, jak moc jsme my lidé a vše živé součástí jednoho celku, jak jsme provázání navzájem. Díky tvému vědeckému uvažování, Sofie, víš, že každý člověk je sám o sobě takovým ekosystémem (např. pro bakterie a někdy – bohužel – i jiné tvory) a že každý atom v našem těle byl kdysi součástí hvězdného prachu. Principy, které řídí tento svět a vesmír, můžeme nazývat jako tao nebo brahman, ale to je vlastně jedno. Důležité je mít otevřenou mysl, vnímat svět plnými doušky, myslet na druhé, žít naplno a nebát se smrti, kterou to nekončí.
Teď se spolu vydáme na další putování filosofií.
Tvůj Alberto Knox
Lukáš Pachta
Čínská branná výchova
Vzpomínáte na brannou výchovu za komunismu? Pokusím se vám osvěžit paměť. Předkládám k přečtení svůj překlad hlavních pasáží nedávného úvodníku oficiálního stranického deníku Komunistické strany Číny (Lidový deník, Renmin Ribao).
Lukáš Pachta
Čínská lidová republika na Tchaj-wanu?
V poslední době světové politiky a veřejnost straší představa, že by se Čína mohla zmocnit silou Tchaj-wanu, který považuje za svou provincii se separatistickou vládou.
Lukáš Pachta
Maoismus: podceňovaný hybatel světových dějin i současné Číny (recenze)
Britská sinoložka, Julia Lowell, která píše o Číně i pro deník The Guardian, nám nabízí fascinující alternativní historii 20. století s velký významem pro pochopení současné Číny.
Lukáš Pachta
Mulan: Disney na horké čínské půdě
Čína je na vzestupu, ať se nám to líbí, či ne. Projevuje se to i v kinematografii. Čína už má na filmovém plátně své vesmírné zachránce lidstva (The Wandering Earth) i „Jamese Bonda“ (Wolf Warrior) ve službách komunistické strany.
Lukáš Pachta
Čína je pro EU „systémovým rivalem“
Evropská unie se připravuje na to, že Čína pro ni nebude strategickým partnerem, ale systémovým rivalem.
Další články autora |
Barbaři na hranicích. Fotky od Hamásu zahanbily západní média
Seriál Pokud vás už válka na Blízkém východě unavuje, podívejte se na fotky ze 7. října loňského roku. Ty...
K romskému chlapci po konfliktu s učitelem jela záchranka. Zasáhla policie
Policie řeší incident, při kterém se v Koryčanech na Kroměřížsku fyzicky střetl učitel s žákem....
Obsese zbraněmi, morbidní porno a stres. Vrah z fakulty střílel už na střední
Premium Čtyřiadvacetiletý muž ze středostavovské rodiny bez ekonomických problémů a se slibně rozběhlou...
Malý Vilík prohrál svůj boj s rakovinou. Sbírka pomohla rodině strávit čas spolu
Rodiče malého Vilíka na stránce Donio v červenci vybírali peníze, díky kterým se mohli plně věnovat...
Izraelci vpadli do Libanonu. Jedno z nejhorších období historie, řekl premiér
Izrael v noci zahájil pozemní operaci na jihu Libanonu. Podle prohlášení izraelské armády jde o...
Legendární vojevůdce Jan Žižka neuměl hospodařit. Prodal i své poslední pole
Premium O prvních šedesáti letech života vůdce husitů Jana Žižky se nic moc neví. Pohyboval se v Trocnově a...
Kandidáti na ministry míří na Hrad. Prezident přijme Vlčka a Kulhánka
Prezident Petr Pavel přijme v pondělí v 16:30 kandidáta na ministra průmyslu a obchodu Lukáše Vlčka...
Fico v Užhorodu jednal se Šmyhalem. Ukrajinu chce v EU, ale ne v NATO
Ukrajinský premiér Denys Šmyhal se v pondělí v Užhorodu sešel s předsedou slovenské vlády Robertem...
Průvod v roce 1989 možná vedli lidé ze Správy sledování StB, uvádí analýza
Vlajkonoši v čele studentského průvodu, který šel 17. listopadu 1989 z Albertova na Vyšehrad, možná...
Prodej RD v obci Dobré Pole
Dobré Pole, okres Břeclav
4 500 000 Kč
- Počet článků 49
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 993x
Studoval jsem na Institutu politických studií v Paříži a působil jsem mimo jiné jako výzkumník v Institutu pro evropskou politiku EUROPEUM či poradce europoslankyň Jany Hybáškové a Michaely Šojdrové. Zabývám se historií a mezinárodní politikou, evropskou integrací, současnou Čínou a Tchaj-wanem.