Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Omezovače na omezené hlavy politiků

Zdravý rozum. Ten by měl být základem každého návrhu. V politické sféře toto platí dvojnásob. A pokud jde o návrh legislativy, který má za cíl zasáhnout celou Evropskou unii, tedy i české občany, pak je potřeba být rozumný na n-tou. Bohužel ideálním příkladem nedostatku soudnosti i informací – též zdravého rozumu – je aktuálně diskutovaný návrh omezení rychlosti pro lehká užitková vozidla do 3,5 tuny v rámci emisní normy.

Je bezpochyby pravda, že emise CO2 produkované motorovými vozidly přímo souvisí se způsobem a rychlostí jízdy. Ale jsou opravdu nutné restrikce v podobě omezovačů rychlostí montovaných do všech nových dodávek?  Nestačila nám už jedna lekce s biopalivy?

Pokud pomineme, že návrh je z hlediska automobilového průmyslu zbytečně přísný, narazíme na dva základní problémy. Emise na úrovni 135 g/km v roce 2020 jsou dle vyjádření automobilových výrobců nereálné. Přestože z časového horizontu se jedná o reálný termín, neboť v automobilovém světě je běžný výrobní cyklus 8 let,  je hodnota na kterou se do té doby dokáží dostat jen 160 g/km. Hodnoty 135 g/km dnes nedosahují ani osobní vozy. Pro ně je to cílová laťka do roku 2013.

Druhým problémem je fázovaný nástup normy, která nezačíná působit okamžitě, ale postupně v několika krocích. Zatímco návrh vyžaduje, aby norma naběhla během roku 2014 až 2016, automobilový průmysl by si přál pozdější termín 2015 - 2018. Ve hře jsou totiž značně citelné sankce.  Automobilky čekají vysoké pokuty za každý gram, o který překročí normu o více než 4 gramy. Dodnes však neexistuje studie, která by ukázala, o kolik tyto opatření prodraží výrobu a o kolik stoupnou automobilkám náklady. Opět se tady snažíme bojovat za lepší klima, aniž bychom zvážili i ekonomický aspekt věci. Budu se opakovat, ale nestačila nám už jedna lekce s biopalivy?

Taktéž samo omezení rychlost na 120 km/h je rozporuplné. Když už omezit, tak proč ne na standardních 130 km/h? Každopádně zvýšení bezpečnosti provozu je i zde diskutabilní. Tento návrh emisní normy coby neformální součásti klimatického balíčku jen ukazuje, že někdy prostě vítězí touha zviditelnit se nad rozumem. S podobnou hloupostí bychom mohli příště omezit osobní rodinná  auta, či terénní vozy. U nich přece taky není potřeba jezdit rychle.

Pokud se ale zamyslíme, jak nejsnáze snížit emise skleníkových plynů v autodopravě, tak se musíme dopracovat až ke stylu jízdy. Tzv. ekologické řízení, tedy umírněné a předvídavé, může znamenat až o 10 % nižší emise. A to v podstatě bez jakýchkoli nákladů či restrikcí. Proč tedy nevynaložit úsilí tímto směrem. Například v Nizozemí je ekologické řízení povinnou součástí řidičských zkoušek již dnes

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Miroslav Ouzký | pátek 14.5.2010 10:27 | karma článku: 27,45 | přečteno: 2898x
  • Další články autora

Miroslav Ouzký

Biopaliva - dobré úmysly dláždí cestu do pekel na 167 %

Neuplyne rok, aniž by se neobjevila nová mezinárodní studie upozorňující na skutečnost, že ve srovnání s klasickými fosilními palivy má použití biopaliv až o 167 % horší dopad na životní prostředí. K získání plochy na pěstování sóji či řepky se totiž kácejí lesy a vysoušejí mokřady, takže v souhrnu se do ovzduší dostane víc skleníkových plynů. Na tuto negativní stránku upozorňují odborníci se stále větší intenzitou již od roku 2008, kdy se začalo s povinným přidáváním biopaliv do pohonných hmot v USA a EU. Použití biopaliv škodí nejen přírodě, ale také majitelům vozidel, odčerpává potřebné finance z veřejných peněz a způsobuje růst ceny potravin.

30.3.2012 v 10:35 | Karma: 16,07 | Přečteno: 739x | Diskuse| Ostatní

Miroslav Ouzký

Smlouva o fiskální zodpovědnosti není v zájmu ČR a jejích občanů

Když jsem pročítal komentáře k postupu Petra Nečase v otázce ratifikace smlouvy o fiskální unii v českých médiích, dýchl na mě pocit jakéhosi nového Mnichova či Bílé hory. Mluví se opravdu o „té“ smlouvě? Mluví se opravdu o jejích skutečných důsledcích, o historickém kontextu vzniku eurozóny? Znají kritici premiéra všechna zákoutí a specifika fungování evropské politiky? Zmínil někdo, že povinností předsedy české vlády je hájit zájmy České republiky?

7.3.2012 v 10:35 | Karma: 43,61 | Přečteno: 5622x | Diskuse| Ostatní

Miroslav Ouzký

Fotovoltaika - raději pozitivní motivaci než povinnosti

Debata ohledně novely zákona o podporovaných zdrojích energie mezi zástupci provozovatelů tuzemských fotovoltaických elektráren se vyostřuje a ve vzduchu opět visí evergreen v podobě hrozby arbitráží. Sporným bodem se tentokrát ukázala povinnost finančně přispívat na recyklaci vysloužilých fotovoltaických panelů. Přestože k dotovaným zdrojům energie mám své výhrady, volil bych v tomto případě jinou – otevřenější cestu.

30.1.2012 v 7:45 | Karma: 8,17 | Přečteno: 810x | Diskuse| Ekonomika

Miroslav Ouzký

Čeká nás symbióza elektromobilů s jadernými elektrárnami?

Elektromobil je vize nejen daleké budoucnosti, ale naopak budoucnosti velmi blízké. Elektromobilita získala před několika týdny důležitou mezinárodní podporu ze strany zástupců EU, USA a Japonska. Mezinárodní dohoda o úzké spolupráci na konvergenci regulačních požadavků v oblasti elektromobilů může být právě tím klíčovým rozhodnutím, které do budoucna zvýší potenciál této technologie a zaručí potřebný společný přístup v této oblasti.

21.12.2011 v 21:35 | Karma: 9,27 | Přečteno: 813x | Diskuse| Ekonomika

Miroslav Ouzký

Kdo pomůže EU s Itálií, získá Nobelovu cenu

Krize eurozóny přes výrazné snahy ze strany ECB, představitelů Německa a Francie neodeznívá, ale naopak stále nabírá na síle. Dle prognostiků se blíží druhá vlna. Ta by mohla za současného stavu napáchat ještě více škod, než předchozí krize, kdy byla EU ještě poměrně stabilní. A protože pozici největšího strašáka eurozóny, kterého doposud zastávalo výhradně Řecko, začíná přebírat Itálie, začínají pomalu sílit hlasy připouštějící tzv. „dvourychlostní“ Evropu. Itálii, v případě problémů, už totiž nikdo nezachrání.

1.12.2011 v 9:20 | Karma: 9,90 | Přečteno: 694x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

NATO určilo červené linie. Má dva scénáře zásahu proti Rusku, píší média

6. května 2024  12:35

Premium Severoatlantická aliance připravila krizové scénáře „červených linií“, při jejichž překročení...

S babičkou nepřežila nehodu ani vnučka. Její orgány zachránily tři jiné děti

6. května 2024  12:02,  aktualizováno  13:46

Nehoda z Čáslavic na Třebíčsku si vyžádala druhou oběť. Auto tam minulý čtvrtek zatím z...

Napadení a hajlování. Policisté v rámci derby pražských S zadrželi šest lidí

11. května 2024  22:15

Po skončení dnešního utkání fotbalistů Sparty a Slavie na stadionu na pražské Letné museli...

V Tbilisi pokračují protesty proti vládě, pochodu se zúčastnilo 50 tisíc lidí

11. května 2024  20:40

Ulicemi gruzínské metropole Tbilisi v sobotu prošlo asi 50 tisíc lidí při pokojném protestu proti...

Milion Čechů pije denně alkohol, adiktologové žádají více peněz od státu

11. května 2024

Premium Navýšit od vlády rozpočet o dalších 300–400 milionů korun ročně chce Asociace poskytovatelů...

„Jen jsem bral peníze. Na loď chtěli oni.“ Jak BBC našlo iráckého pašeráka lidí

11. května 2024  19:08

Sedím v iráckém nákupním středisku tváří v tvář jednomu z nejnechvalněji proslulých pašeráků lidí v...

Jak předejít syndromu náhlého úmrtí kojence?
Jak předejít syndromu náhlého úmrtí kojence?

Syndrom náhlého úmrtí kojence (SIDS – sudden infant death syndrome) je doslova noční můrou všech rodičů. V současné době lze tomuto zbytečnému...

  • Počet článků 34
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1332x
Miroslav Ouzký se narodil 18.8 1958 v Chlumci nad Cidlinou. Vystudoval lékařskou fakultu UK, do roku 1994 působil jako lékař v Kadani. V roce 1991 se stal členem ODS, politickou kariéru začal jako člen Městského zastupitelstva Kadaň, v roce 1998 byl zvolen poslancem za ODS. Aktuálně působí v Evropském parlamentu, kde je členem a koordinátorem Výboru pro životní prostředí, veřejné zdraví a bezpečnost potravin (ENVI), místopředsedou Delegace ve Smíšeném parlamentním shromáždění AKT-EU, náhradním členem Výboru pro zahraniční věci (AFET) a členem grémia ODS.

Seznam rubrik