Školy odmítají vzdělávací materiál o uprchlících a ohrožují tím demokracii…

Vzdělávací materiál z Úřadu vysokého komisaře OSN pro uprchlíky, který měl českým učitelům napomáhat, jak žáky učit o uprchlické krizi, vyvolal velmi rozporuplné reakce.

Například prezident Miloš Zeman označil tento materiál za „idiotský“ a přirovnal ho k bolševické propagandě. Při interpelacích v Poslanecké sněmovně se od něj distancovala i ministryně školství Kateřina Valachová, když prohlásila, že její ministerstvo se na vydávání materiálu nepodílelo a do škol jej distribuovat nebude. Následně ještě dodala: „Já si uvědomuju, že současná situace v případě uprchlické krize je velmi citlivá, že je to velmi složitá a vážná věc pro dospělé a v žádném případě nedovolím, aby tímto způsobem byly strašeny nebo zatahovány do celospolečenské vážné debaty děti.“

Prezident i ministryně školství si za své postoje vysloužili v dnešní MF DNES ostrou kritiku od představitele obecně prospěšné společnosti EDUin Bohumila Kartouse. V komentáři s názvem "Chápe ministryně poměr mezi vzděláváním a demokracií?" mimo jiné napsal: „Zeman se již poněkolikáté projevil jako člověk, který v oblasti vzdělávání beznadějně tápe, což mu ovšem nebrání se k ní vyjadřovat. Ministryně školství si sice neplete OSN se současným Ruskem, avšak názorem, že děti nemáme vtahovat do společenských diskusí, na sebe prozradila, že tápe též.“

Pan Kartous je nejen v MF DNES často označován za „odborníka na vzdělávání.“ Nebudu dnes rozebírat, zda je takové označení u něho na místě (viz můj nedávný článek zde). Není to však zdaleka poprvé, co mám dojem, že tím, kdo se velmi často vyjadřuje k problematice vzdělávání a přitom v ní tápe, je naopak pan Kartous.

Ve zmiňovaném článku lze souhlasit s jeho názorem, že „škola by měla děti naučit, co je to diskuse, jakým způsobem ji vést, jak zastávat postoje a vnímat postoje jiných, jakým způsobem se rozhodovat, existuje-li postojů a zájmů více.“ Není to ovšem právě pan Kartous, kdo svým postojem k názorům prezidenta i ministryně Valachové tato slova jednoznačně popřel?

Prezident jistě měl při hodnocení vzdělávacího materiálu pro uprchlíky použít mírnější výraz než „idiotský“, ovšem svým přirovnáním k bolševické propagandě zase tak úplně vedle není. Já jsem také pro, aby se například v občanské nauce s žáky o tématu uprchlické krize vedla diskuse. Ovšem úroveň této diskuse by měla být úměrná jejich věku a neměla by v žádném případě být manipulativní. Nejsem si však jist, zda by  při použití  materiálů, které školám nabízí organizace META, byl tento požadavek splněn.

Jak asi již řada lidí slyšela, v komiksu, který je součástí tohoto materiálu, se například vyskytuje pasáž, kdy v Česku dojde k jaderné katastrofě, není zde tudíž možné nadále žít a obyvatelé Česka tak musí odcházet do smyšlené země Peacestánu, kde se ale příchodu uprchlíků obávají.

Srovnávat takovou smyšlenou situaci s tím, co se aktuálně děje v Evropě, mi však jako manipulativní přijde. Z lidí, kteří nyní přicházejí do Evropy ze severní Afriky či Blízkého východu, nikdo neutíká kvůli jaderné katastrofě. A zdaleka ne všichni opravdu utíkají před válkou, jak nám někteří „politicky korektní“ novináři či politici tvrdí. V tom je zásadní rozdíl mezi situací v komiksu a tím, co se reálně v současné době děje.

Proto považuji za správné, když se ministerstvo školství od výukových materiálů z Úřadu vysokého komisaře OSN distancovalo a zájem o něj nemá ani většina českých škol. Pokud má kvůli tomu pan Kartous a někteří další obavy, že čeští žáci nebudou vychováváni k demokracii, tak já to v tomto případě vidím přesně naopak.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Josef Nožička | sobota 30.1.2016 10:40 | karma článku: 43,10 | přečteno: 2414x