Opravdu je povinná maturita z matematiky největší katastrofou, hrozící českému školství?

V roce 2021 (případně 2022) by měli čeští středoškoláci poprvé povinně maturovat z matematiky. Pokud se povinná zkouška z tohoto pro studenty obávaného předmětu opět neodloží…

Dle plánu bývalého ministra školství Chládka se mělo z matematiky povinně maturovat již v roce 2019, tedy letos. Jeho nástupkyně Kateřina Valachová následně tento termín odložila na rok 2021 pro studenty gymnázií a lyceí, a na rok 2022 pro maturanty z ostatních škol (vyjma například studentů konzervatoří, uměleckoprůmyslových škol či středních zdravotnických škol, kteří mají být vzhledem k zaměření svého oboru maturity z královny věd ušetřeni).

Již tenkrát v roce 2016 jsem tipoval, že ani tento termín nejspíš nebude konečný a že se jistě najde spousta různých „lobbistů“, kteří budou tlačit politiky k tomu, aby povinnou maturitu z matematiky odložili nebo nejlépe úplně zrušili (viz můj blog z března 2016). A má tehdejší předpověď se dle všeho naplňuje – zástupcům gymnázií se nelíbí, že jejich studenti mají z obávaného předmětu maturovat o rok dříve než ostatní středoškoláci. Proto požadují sjednocení tohoto termínu a zdá se, že současný ministr školství Robert Plaga se jim chystá ustoupit – v nedělních Otázkách Václava Moravce totiž připustil, že by mohlo ke sjednocení dojít a termín posunout jednotně na rok 2022 (viz odkaz zde).

Ani to však nemusí být konečný termín, a navíc není jisté, zda se vůbec někdy z matematiky povinně maturovat bude: do boje proti ní se totiž začínají zapojovat i studenti. Na facebooku se v nedávné době objevila pozvánka na „veřejný protest proti plošné maturitě z matematiky“ a již během prvních dnů potvrdilo účast na této akci několik tisíc osob. Organizátoři tohoto protestu, stejně jako různí „mediální“ odborníci na vzdělávání přitom argumentují tím, že se matematika učí nemoderně či nekvalitně, že povinná maturita z matematiky znemožní desetitisícům studentů zdárné ukončení střední školy a zkazí jim vyhlídku na vysokoškolské studium, atd.

Obavy ze zavedení maturity z královny věd (jak bývá matematika někdy označována) jsou zcela jistě oprávněné – například v loňském roce u maturitního testu neuspělo v jarním termínu zhruba 23 % studentů (u podzimního termínu bývá neúspěšnost kolem 50 %) a to si tento předmět zvolila jen necelá čtvrtina maturantů, ostatní dali přednost cizímu jazyku… Lze proto očekávat, že až bude z matematiky nucen maturovat každý (kromě studentů některých vybraných středních škol), procento neúspěšnosti nejspíš naroste.

Jenže je správným řešením něco, co již bylo rozhodnuto před několika lety, stále alibisticky odkládat, případně maturitu (nejen z matematiky) stále zlehčovat, aby ji zvládl nejlépe úplně každý? Sice nám naroste procento lidí, mající středoškolské, případně i vysokoškolské vzdělání, ale k čemu bude, když naše školství bude produkovat množství absolventů, jejichž znalosti a schopnosti odpovídají znalostem dřívějších učňů?

Navíc se jakožto učitel s 25letou praxí domnívám, že v našem školství existují závažnější problémy než to, zda a kdy spustit povinnou maturitu z matematiky. Namátkou bych zmínil třeba to, že mnohé dnešní školy produkují absolventy oborů, o které není na trhu práce takřka žádný zájem, zatímco je stále větší nedostatek lékařů i zdravotních sester, absolventů technických oborů a některých dalších profesí. Reforma financování škol, která by zabránila tomu, aby některé střední školy braly každého, kdo se přihlásí, se stále odkládá, průměrný věk českých učitelů se již blíží k padesátce. Přičemž průměrná životnost jednoho ministra školství je u nás zhruba 14 měsíců…

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Josef Nožička | čtvrtek 31.1.2019 15:01 | karma článku: 33,60 | přečteno: 1089x