Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Malej - ale šikovnej

Dnes jen krátce o vývoji cen EV. Pravdomluvnost strašičísla, meziroční červnové srovnání provozu a pokles kapacity baterie po ujetých 50.000 kilometrech u e-up!u dám na blog až po srazu. Každé téma vydá minimálně na jeden článek.

Nejdříve jsme si půjčili eGolf. Po dvou měsících testování v reálném provozu jsme zjistili, že s eGolfem je dojezd dostatečný – až zbytečně velký – od té doby jezdíme e-up!em. Má menší dojezd, ale také výhodnější pronájem. Nyní s ním jezdíme více než rok. Zkušeností na rozdávání.

Nejprve suchá čísla z prospektů:

Výkon: 60 kW. Zrychlení: 0 – 100 km/h: 12,4 s. Maximální rychlost: 130 km/h. Spotřeba energie: 11,7 kWh/100 km. Kapacita baterií: 18,7 kWh. Dojezd: 160 km NEDC

A pocity po ujetí 30 000 km?

Výkon: dostatečný. Zrychlení skvělé. Maximální rychlost - ještě by to chtělo tak 10 – 20 km rezervu. Spotřeba energie: do 11 kWh/100 km, když se snažím (nebo jedu dlouhé trasy), do 13,5 kWh/100 km, když jezdím kratší trasy a nemusím brát ohled na kapacitu baterie. Kapacita baterií: dostatečná. Dojezd: 100 km po dálnici, 120 – 130 km po okreskách a ve městě.

Automobil je vybaven interní nabíječkou a tak nabiji všude tam, kde je zásuvka. Elektromobil se nabíjí asi tak jako mobil. Strčíte nabíječku do volné zásuvky a nabíjíte. Výdrž baterií – zase tak jako u mobilu. Když přes noc nabijete, tak vám přes den bude dobře sloužit. Když mobil přes den moc používáte – hovory, stahování, internet, navigace – tak baterka slábne a je ho potřeba přes den znovu strčit na nabíječku – asi tak jako u elektromobilu, když ho přes den moc používáte.

Když mobil večer zapomenete dát na nabíječku, tak ho druhý den nelze moc používat – stejně jako když večer zapomenete strčit elektromobil na nabíječku.

Tolik vysvětlení pro naprosté laiky. Elektromobilů je totiž v ČR něco přes 2.000 kousků a mobilů téměř 10.000.000. Mnoho uživatelů mobilů řeší výdrž baterie u svého mobilu - ale nezabrání jim ho využívat. No, to je taky stejné, jako u těch elektromobilů, jenom že ty mobily denně spotřebují daleko více elektrické energie než ty elektromobily – o tom se diskuze nevedou – že kvůli tomu, abychom si mohli telefonovat a emailovat - spalujeme uhlí.

Zatím nikdo neřeší energetický mix u svého mobilu. Nebo snad budete telefonovat méně, abychom nespálili tolik uhlí. Nerozštěpili tolik jader uranu? Že vás to nikdy nenapadlo? Ale o tom, že elektromobily nejsou dost ekologické, na to narážím v článcích, v televizi, v diskuzích neustále.    

Když jsem dobře nabíjel elektromobil, tak jsem v červnu 2017 najet 4 632 km v jediném měsíci. Nyní chystám srovnání po jednom roce. Opět červen, ale nyní 2018. Sám jsem zvědav, kam posunou roční zkušenosti spotřebu, počet nabíjení a nájezd kilometrů.

I když e-up! vypadá velmi nedospěle, už jsem si zvykl. U e-golfu jsem se naučil jezdit podle strašičísla. A u e-up!u je strašičíslo zhruba 4 × větší, než u e-Golfu - skvělé. Celkové rozpaky z velikosti vozu a jízdního komfortu překonala rychlost nabíjení. Když jsem na cestě domů poprvé nabíjel na Vystrkově, byl jsem v šoku. Strašičíslo ukazovalo ještě 37 kilometrů dojezd a další údiv přišel, když jsem napojil e-up! na rychlonabíječku. Stav baterie 34 %, doba dobíjení 17 minut – byl jsem zděšen, funguje to nabíjení dobře? Není ta nějaká chyba? Vždyť když jsem s eGolfem jel z Prahy tu stejnou trasu, tak nabíjel na té stejné rychlonabíječce daleko déle! Stihnu si za tak krátkou dobu koupit něco na zub a odskočít na záchod. Vždyť to je rychlejší než čepování LPG u Alfy se kterou jsem jezdil před tím!

Když jsem ještě jezdil Alfou, tak jsem si na trase Praha - Brno oblíbil čerpací stanici LPG v Mirošově, tak jako mnozí ostatní. Když k ní přijedu, bývaly přede mnou tak 2 až 3 auta. Čekací doba na načerpání plynu byla vždy něco mezi 10 a 15 minutami - včetně zaplacení. Nabíjet elektromobil VW e-up! je na Vystrkově tak „rychlé” jako čepování LPG do Alfy - a navíc od Alfy nemohu nikam odejít!

A opravdu, e-up! dobíjel něco přes 20 minut. Do 95 % jde nabíjení velmi rychle, ale posledních 5 % se značně zpomaluje. Já jsem však chtěl nabít na 100 %. Nevěděl jsem, co mě ještě čeká. Dnes mám s e-up!em hlavní trasy najety a tak když pospíchám, málokdy čekám do 100%. Poslední dobou se s ryhlonabíjením „zdržuji“ tak 5 až 10 minut -max.

Když jsem dojel domů, opět zbýval velký dojezd. E-up! mne neustále překvapuje. Krásně se s ním jezdí, úžasně rychle se nabíjí, ve městě se s ním všude vlezu a na dálnici je v pohodě. Stále ale nevím, co bude výhodnější. Pořídit si nový, nebo spíš ojetý.

Rozhodnutí o nákupu se blíží. Proto již více než rok sleduji, jak se vyvíjí ceny s ojetými elektromobily v zahraničí. Tabulky s ojetými elektromobily si vedu z toho důvodu, že čekám na okamžik, kdy se střetne křivka mých potřeb s klesající křivkou ceny. To bude vhodný okamžik pro pořízení elektromobilu. Zatím to vypadá na období konce letních prázdnin 2018, nebo snad v září – tam padají ceny ojetin nejvíce.

Jen krátce ke grafům - v číslech jsou elektromobily pouze z evropského trhu (mimo Estonsko – tak daleko se mi pro elektromobil nevyplatí jet). Funkční, nebourané, podle parametrů, které jsem si stanovil. Nezohledňuji příslušenství. Ceny jsou pro mne jako nejnižší možné, s DPH. Tedy ceny OD, níže si elektromobil koupit spolehlivě neumím. Počítám však s tím, že reálně mohu nakoupit elektromobil o 15 – 20 % dráž - se vším kolem toho – když pojede třeba až z Francie, testování trakčních baterií, papírování, atd.

Jak jsou na tom tedy e-up!y?

 

Na závěr pár informací, které nejsou z grafu příliš patrné. První sledovaný měsíc je prosinec 2016, ceny jsou v eurech s DPH. Původní cenově nejnižší použitelný VW e-up!y se daly pořídit v průměru za 16 779 euro. Byly s nájezdem 9 500 km a rokem výroby 2013.

Po roce byly průměrné hodnoty 13 850 euro, nájezd 21 700 km a rok výroby 2014. Nájezd se zvýšil skoro dvakrát a cena padla téměř o pětinu. Na konci měsíce května 2018 se v nabídkách postupně začaly objevovat i e-up!y, které mají najeto zase o něco více a cena je zase lepší. 13 200 Euro, 29 400 km. Cena klesá velmi rovnoměrně. Průměrné nájezdy ojetin jsou zatím směšné. „Můj“ e-up! jezdí skvěle – a to má nalítáno již přes 50.000 km.  Brzy proto nastane vhodná doba pro test trakční baterie, abych věděl jak „rychle“ stárne.

Ale o tom zase někdy příště – až po srazu blogerů a po srazu elektromobilistů.

Autor: Mirek Matyáš | pátek 8.6.2018 8:10 | karma článku: 14,29 | přečteno: 809x
  • Další články autora

Mirek Matyáš

Furt se něco děje

Omezení jsou pomalu omezována a elektromobilisté začínají mít první srazy. V sobotu se jela eJantarová cesta, kterou každoročně pořádá Ostravak Milan.

31.5.2021 v 9:39 | Karma: 7,55 | Přečteno: 328x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Mirek Matyáš

S nabitím doma nebudete mít žádný problém… možná

Před pěti roky jsem začal psát svoje zkušenosti s elektromobilem. Jak je úžasné nabíjet doma a ráno mít vždy nabitou plnou nádrž (baterii). Ale...

28.5.2021 v 9:19 | Karma: 18,38 | Přečteno: 1263x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Vo co ti de

... to občas slýchávám od kolegů, když se probíráme tou elektromobilitou. Stejnou otázku slýchávám i na školeních, která občas absolvuji. Mnozí nerozumí tomu, proč se ptám na některá témata či detaily, které jim jsou zcela jasné.

20.5.2021 v 9:32 | Karma: 14,51 | Přečteno: 727x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Mirek Matyáš

Skryté náklady při provozu elektromobilu

Při pečlivém srovnání nákladů na provoz elektromobilu a klasického automobilu se spalovacím motorem se ukazuje, že některé položky jsou u elektromobilu více jak desetkrát vyšší. Jsou prostě věci, které vám elektromobilisté zatají.

1.4.2021 v 7:07 | Karma: 29,50 | Přečteno: 1553x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Mirek Matyáš

Ten nejlepší.

Kdo je nejlepší? Podle čeho hodnotíte dodavatele? Dle způsobu jednání? Dle schopnosti zaujmout? Nejlepší je ten, co je nejvíce vidět v reklamách? Největší podíl na trhu? Největší nárůst smluv? Nejspokojenější zákazníky?

12.3.2021 v 9:09 | Karma: 12,71 | Přečteno: 401x | Diskuse| Ekonomika
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP

1. května 2024  15:38

V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...

Na jednání o míru nepřijdeme, vzkázali Rusové. Švýcaři je ani nezvali

2. května 2024  22:11

Švýcarsko iniciuje vlastní mírovou konferenci o Ukrajině. S pozváním Ruska na setkání, které se má...

Pavel zkritizoval všechny. Nefér jsou Babišova slova i kampaň SPOLU, míní

2. května 2024  21:36,  aktualizováno  21:50

Kampaň, která dělá z hnutí ANO zastánce ruských zájmů, je podle prezidenta Petra Pavla stejně nefér...

O menopauze musíme mluvit, burácela herečka Halle Berry před Kapitolem

2. května 2024  21:41

Slavná herečka Halle Berry se zapojila do americké politiky, když podpořila senátorky snažící se o...

Sluší se, aby zaměstnanec věděl, proč je propouštěn, řekl Juchelka

2. května 2024  5:42,  aktualizováno  20:58

Poslanci se přeli o změnu zákoníku práce. Opozici se ho nepodařilo vrátit vládě k přepracování....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 93
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1166x
Technik, konzultant, obchodník - již 30 let.

Na služebních cestách najeto přes 150.000 elektrických km.

Elektromobil vnímám jako TŘEŠNIČKU na dortu elektromobility - té se věnuji v projektu www.mala-elektromobilita.cz

Seznam rubrik