Jak začít s elektromobilitou.
Jestli uvažujete o elektromobilitě, první na co byste si měli odpovědět je PROČ? Od toho se bude odvíjet JAK?
Prvním krokem tedy nebude výběr elektromobilu, ani volba nejvhodnějšího typu fotovoltaické elektrárny, ba ani technologie baterií. Tím prvním krokem je zjistit, jestli mi ta elektromobilita vůbec dává smysl.
Proč vůbec člověk přemýšlí o smysluplné elektromobilitě. Přičemž elektromobilitu je vhodné chápat jako „soubor technologií využívání elektrické energie“.
Možná řeknete, že vás elektromobilita – jako pohyb pomocí elektrické energie vůbec nezajímá. Ano, znám pár lidí, kteří v životě nejeli šalinou, někteří dokonce nejeli ani tramvají, metrem, trolejbusem nebo vlakem. Ano i toto lze zahrnout pod pojem elektromobilita. To vše se pohybuje na elektřinu a nějak jsme si na to zvykli. Dokonce tak, že nám to přijde zcela samozřejmé. Osvědčená řešení, která dávají ekonomický smysl.
Ale má pro nás smysl ta menší elektromobilita, ta domácí? Fotovoltaika, elektromobil a trakční baterie v RD? No to už záleží na každém, jak to má nastaveno a jaké má podmínky. Elektromobilisté co znám, pořizovali elektromobily a FV elektrárny z různých důvodů a v různém pořadí. Co bylo jejich motivem?
U někoho to byl kladný vztah k přírodě. U jiného příležitost využít prázdné střechy na objektu a možnost výhodných dotací. Jiný chce být co nejméně závislý na distributorovi elektrické energie. U jiného je to otázka prestiže, nebo pocit výjimečnosti. Jeden makléř mi řekl, že ho vůbec nezajímá ekologie, energetika, elektromobily. Jeho život jsou nemovitosti. Prodej domů, bytů, pozemků, továren. A jestliže má dům, investuje 150.000,- Kč a nemovitost se mu s přispěním dotace od státu zhodnotí o 300.000 Kč? To je něco naprosto úžasného!
Spoustu postřehů pocitů a dojmů lze nasát také na elektrosrazech.
Možná vám pomohou i některé postřehy, které vnímají řidiči, kteří elektromobily používají již delší dobu. Jaké výhody elektromobility/elektromobilu uvádí?
- jednoduchost v ovládání - stačí jeden pedál.
- možnost nabíjet doma
- snad v budoucnu zlepší ovzduší velkých měst
- nižší opotřebení na krátké vzdálenosti
- odstřižení od závislosti na Rusku, Ázerbajdžánu a Saudské Arábii
- využití přebytků z vlastní FVE
- možnost autonomního provozu
- zvýší průchodnost křižovatek - okamžitý rozjezd
- plynulost rozjezdu i brzdění
- parkování v modrých zónách
- čistá energie
- čistý vzduch ve městech
- možnost použití rekuperace
- možnost energetické soběstačnosti v individuální dopravě ...
Mnoho lidí však říká, že to není jen jeden, ale hned několik z výše uvedených důvodů.
Je to na každém z nás. Jestli alespoň v koutku duše přemýšlíte o elektromobilitě – vyberte si několik z předcházejících důvodů, které Vás nejvíce oslovují. Možná k nim přidejte nějaký svůj, který tady není a na nich stavějte.
To je nejdůležitější. Vědět co chci, co mě dává smysl.
Mám přátele, kteří vyrábí kozí a kravské sýry pomocí energie vyrobené ze slunce. Proč? Protože jim to dává smysl. Znám lidi, kteří si na elektromobilitě vybudovali skvělý byznys – a ten jim dává smysl. Znám průkopníky, kteří posouvají možnosti využívání použitých baterií z vysloužilých elektromobilů – baví je to a živí je to – dává jim to smysl. Jsou i tací, kteří si pořídili ty nejlepší technologie bez ohledu na finance. Těm dává smysl mít svoje bydliště čistší, zelenější.
Jak říkám, je to na Vás. Vím, že možností, které dávají elektromobilitě smysl je mnoho. Vyberte si ale dvě max. tři, které jsou pro Vás nejdůležitější. Při pěti, patnácti důvodech, se lehce ztratíte v tom, co vůbec chcete.
Víte přece jak člověka paralyzuje mnoho možností výběru. Velmi to znesnadňuje optimální volbu – správné řešení. (Pro výběr doporučím některou z párových metod, např. Saatyho …) A jestli máte odvahu, klidně mi můžete ty Vaše dva, tři důvody - které jsou pro Vás nejdůležitější - napsat do diskuze. Pokusím se je upřednostnit a přizpůsobit jim budoucí články.
No a příště, když už budete vědět v čem Vám ta elektromobilita dává smysl, postoupíme dál. Podíváme se na sazby (tarify). Vím, že mnoho lidí v této oblasti nemá jasno a panuje zde mnoho omylů. Tarify to totiž nejsou jen noční tarif, nebo nízká sazba.
Zde se dá mnohdy ušetřit mnohem více, než změnou dodavatele.
A jen tak z nostalgie fotka ze Třetího elektrowesternového srazu v Boskovicích - Jó to byly časy.
Mirek Matyáš
Furt se něco děje
Omezení jsou pomalu omezována a elektromobilisté začínají mít první srazy. V sobotu se jela eJantarová cesta, kterou každoročně pořádá Ostravak Milan.
Mirek Matyáš
S nabitím doma nebudete mít žádný problém… možná
Před pěti roky jsem začal psát svoje zkušenosti s elektromobilem. Jak je úžasné nabíjet doma a ráno mít vždy nabitou plnou nádrž (baterii). Ale...
Mirek Matyáš
Vo co ti de
... to občas slýchávám od kolegů, když se probíráme tou elektromobilitou. Stejnou otázku slýchávám i na školeních, která občas absolvuji. Mnozí nerozumí tomu, proč se ptám na některá témata či detaily, které jim jsou zcela jasné.
Mirek Matyáš
Skryté náklady při provozu elektromobilu
Při pečlivém srovnání nákladů na provoz elektromobilu a klasického automobilu se spalovacím motorem se ukazuje, že některé položky jsou u elektromobilu více jak desetkrát vyšší. Jsou prostě věci, které vám elektromobilisté zatají.
Mirek Matyáš
Ten nejlepší.
Kdo je nejlepší? Podle čeho hodnotíte dodavatele? Dle způsobu jednání? Dle schopnosti zaujmout? Nejlepší je ten, co je nejvíce vidět v reklamách? Největší podíl na trhu? Největší nárůst smluv? Nejspokojenější zákazníky?
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce
Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...
Politolog: Dělníci opustili levici a míří k populistické tyranii většiny
Vysíláme Letošní evropské volby by mohly překreslit politickou mapu starého kontinentu. Posilují totiž...
Zřícená dálnice v jižní Číně má již 48 obětí, další pátrání komplikuje počasí
Nejméně 48 lidí zemřelo v hornaté oblasti na jihu Číny, kde se ve středu po silných deštích zřítila...
Hasiči celou noc zasahovali v pralese Mionší, vodu nosili na zádech
Beskydský prales Mionší v noci zachvátil požár. Hasiči celou noc zasahovali v jeho nejvyšším...
Volby by jasně vyhrálo ANO, mimo Sněmovnu by zůstaly TOP 09 a KDU-ČSL
Sněmovní volby by v dubnu vyhrálo ANO s 32,5 procenta, ODS by měla 13 procent, SPD a Piráti shodně...
Pronájem nezařízeného bytu 4+1 s balkónem, 75 m2, v klidné části města Slaný
Na Dolíkách, Slaný, okres Kladno
16 490 Kč/měsíc
- Počet článků 93
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1166x
Na služebních cestách najeto přes 150.000 elektrických km.
Elektromobil vnímám jako TŘEŠNIČKU na dortu elektromobility - té se věnuji v projektu www.mala-elektromobilita.cz