Coimbra – Druhé Porto?

Před nějakým časem jsem navštívila nejslavnější univerzitní město v Portugalsku. Univerzita v Coimbře je na seznamu UNESCO, a proto do města jezdí masy turistů. Stojí ale skutečně za návštěvu?

Nevím, jak vy, ale když jsem poprvé viděla fotky Coimbry, moje první myšlenka byla, že vypadá úplně stejně jako Porto. Barevné domečky vystavěné v kopci nad řekou - nepřipomíná vám to něco? Po návštěvě Coimbry ale musím říct, že na obrázcích podoba těchto dvou měst končí, a to zejména kvůli jejich zcela rozdílné atmosféře.

Třívrstvé město

V Coimbře panovala velmi specifická atmosféra. Jednotlivé části starého města se od sebe velmi lišily. Coimbru jsem tak začala nazývat třívrstvým městem.

Spodní vrstva města je plná obchodů s oblečením, botami, suvenýry, jídlem...Některé z nich vypadají naprosto identicky, což zapříčinilo dvě věci. Za prvé jsem přemýšlela nad tím, jak se tu může tolik malých podnikatelů uživit a za druhé to udělalo z úzkých uliček malý labyrint.

Střední vrstva začíná na úrovni hlavní ulice, která vede skrz celé staré město. I přesto, že se jedná o hlavní třídu, není rušná. Doporučenou aktivitou z mojí strany tady je rozhodně posezení v některé z mnoha kaváren a vychutnání si portugalské klasiky ve formě pastelu a kávy. V okolí můžete najít spoustu kostelů, které jsou (společně s univerzitou) největší atrakcí ve městě.

Druhá vrstva se stala mojí oblíbenou, to hlavně díky úzkým romantickým uličkám, které vedly vzhůru od hlavní třídy. Když jsme nimi stoupali do kopce, míjeli jsme spoustu malých obchůdků, kaváren a restaurací a kochali se typickými portugalskými budovami. Fasády některých z nich byly pokryté mými oblíbenými zdobenými dlaždicemi azulejos.

Třetí vrstva města patří univerzitě, která Coimbru proslavila.

Univerzita mě neokouzlila

Univerzita v Coimbře byla postavená ve 13. století a je tak nejstarší univerzitou portugalsky mluvících zemí. Zároveň patří na seznam památek UNESCO a přitahuje tak masy turistů. Upřímně, my jsme s přítelem město rozhodně nenavštívili kvůli slavné univerzitě, ale stejně jsme na ni byli zvědaví. Se spoustou připomínek z mojí strany jsme šplhali až na samotný vrchol města, abychom tu „parádu” viděli.

Po cestě nahoru jsem začala přemýšlet o své alma mater a uvědomila si, jak moc jsem ráda, že moje univerzita neleží taky na kopci. Pro ty, co se nemají rádi kopce, je tu ale dobrá zpráva. K univerzitě se dá dostat i městskou dopravou. Ze dvora univerzity je pěkný výhled na město a řeku. Je také možnost podívat se do jejích interiérů - barokní knihovny, muzea a auditoria, ale my jsme této možnosti nevyužili.

Univerzita a její dvůr se mi líbily (i když se nedá mluvit o tom, že by mě nějak extra nadchly). To už ale rozhodně nemůžu říct o jejím okolí, které mě dost zklamalo. V blízkosti univerzity jsme narazili na dva kostely, do kterých se najednou vybíralo vstupné (což byla ve městě výjimka). Navíc jsme tu všude okolo viděli příšerné graffiti. Nápisy na zdech jen upevnily můj názor o téhle oblasti. Abyste si udělali obrázek, hlásaly věci jako: „Drahý turisto, cítím se tu jako v ZOO” nebo „Takhle vypadá můj vandalismus”. Myslím, že takovým přístupem se situace „určitě” vylepší...

Na druhé straně

Co byste rozhodně neměli vynechat, pokud se do Coimbry vydáte, je druhá strana řeky. Výhled na město je odsud úžasný. Můžete se odtud vydat vstříc dvěma klášterům, které se nachází na kopci (jaké překvapení) nad řekou. Možná vás napadne, že vyšplhat se do dalšího kopce nabídne další krásný pohled na město. Pod tuhle větu se ale v tomto případě nemůžu podepsat. Moje rada je jednoduchá - pokud se nechcete podívat dovnitř klášterů, do kopce nechoďte.

Závěrem

Bohužel nemůžu říct, že bych se do Coimbry zamilovala. Když se nad tím zamyslím, najdu dva důvody, proč mě Coimbra až tak neuchvátila. Za prvé se neřadím k typickým turistům a za druhé nejsem studentkou v Coimbře. Kdybych byla typickou turistkou, nejspíš bych navštívila všechny reprezentativní místnosti univerzity a kláštery a byla bych nadšená se o nich všechno dozvědět. Kdybych v Coimbře studovala, vnímala bych město z úplně jiné perspektivy. I přesto jsem si to v Coimbře užila.

Město mě nenudilo, protože má hned několik tváří. Najdete tu staré i nové, architekturu i přírodu. V kavárnách narazíte na velké množství studentů stejně tak jako seniorů. Město navíc nabízí spoustu možností, co podniknout. Podle mě je Coimbra perfektním místem na zpomalení, romantické procházky a vychutnání si šálku dobré kávy v některé z mnoha útulných kaváren.

Autor: Michaela Šedová | úterý 10.7.2018 17:53 | karma článku: 11,14 | přečteno: 587x

Lisabon: Alternativní průvodce v kostce

Lisabon rozhodně stojí za návštěvu. Co ve městě vidět a co naopak klidně vynechat? Tento článek nabízí inspiraci a doplňkové rady pro ty, kteří si chtějí přečíst tak trošku jiný, osobní průvodce portugalským hlavním městem.

30.8.2018 v 15:06 | Karma: 17,11 | Přečteno: 1700x | Diskuse| Cestování

Bulharsko už nikdy více

Letní sezona je v plném proudu. A spousta Čechů míří stejně jako každý rok do Bulharska. Proč? To je mi záhadou...Přečtěte si o čtyřech hlavních důvodech, proč si cestu do země dvakrát rozmyslet.

16.7.2018 v 16:31 | Karma: 24,29 | Přečteno: 3372x | Diskuse| Cestování

Pravá tvář Portugalska

Když se řekne Portugalsko, každý si vybaví něco jiného. To, co zemi definuje, ale nejsou jen krásné pláže nebo skvělá gastronomie.

5.6.2018 v 11:53 | Karma: 25,57 | Přečteno: 1996x | Diskuse| Cestování

Láska na první pohled – Azulejos

Jedním z důvodů, proč jsem si tak zamilovala Portugalsko jsou azulejos - krásně zdobené dlaždice. Ani po několika měsících v zemi mě nepřestalo bavit zastavovat se na každém rohu, obdivně je pozorovat a dělat stovky fotek.

10.5.2018 v 10:58 | Karma: 16,34 | Přečteno: 357x | Diskuse| Cestování

Vaječný sen o Alcobaçe

Tentokrát nás portugalské cesty zavedly do Alcobaçy, města známého hlavně díky zdejšímu klášteru, který je zapsán na seznamu UNESCO. Ten ale rozhodně není jediným důvodem, proč se sem vydat.

3.5.2018 v 18:25 | Karma: 9,45 | Přečteno: 187x | Diskuse| Cestování

Izrael zasáhl budovu bezpečnostních sil v Damašku, osm vojáků utrpělo zranění

3. května 2024  6:43

Při izraelském vzdušném úderu byla ve čtvrtek večer zasažena budova syrských bezpečnostních sil na...

Záplavy na jihu Brazílie si vyžádaly desítky obětí, přehradám hrozí kolaps

3. května 2024  6:23

Rozsáhlé záplavy, které v těchto dnech sužují jih Brazílie, mají nejméně 29 obětí. Dalších 60 lidí...

Soud poslal na čtyři roky do vězení kapitána lodi, na které uhořelo 34 lidí

3. května 2024  6:14

Americký soud poslal na čtyři roky do vězení kapitána lodi, při jejímž požáru zahynulo v roce 2019...

iDNES Premium jen za 49 Kč na 3 měsíce. Získejte i vstupenky na MS v hokeji

3. května 2024

Před blížícím se mistrovstvím světa v hokeji přichází iDNES Premium s mimořádnou akční nabídkou....

Získejte ZDARMA dětskou opalovací kosmetiku Lirene

S příjemnými hřejivými pocity ze slunečních paprsků k nám ale míří i nebezpečné UV záření. To na nás působí celoročně, a proto je důležité sebe i...

Jsem blonďaté melancholické stvoření, které miluje cestování, dobré jídlo a kvalitní spánek. Mám ráda poznávání nových kultur a lidí z různých realit, to je pro mě motorem energie a inspirace. O mých dobrodružstvích a zážitcích z cest se dočtete také na blogu: https://wanderingsloths.jimdo.com/