Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Blíží se Beaujolais nouveau, pozor na vedlejší účinky!

Ano, třetí čtvrtek v listopadu se blíží. A já jsem si právě letos vzpomněl, jak před deseti lety při slavnosti nového božolé (kdy už konečně začneme psát tak, jak vyslovujeme…) přistoupila k mikrofonu jedna známá novinářsko-showbyznysová osobnost, veřejně odsoudila toto víno jako reklamní trik obchodníků a jeho chuť charakterizovala jako odpornou.  A to byla prosím pozvána jednou francouzskou firmou, aby dodala večírku váhu. Nehledě na nedostatek taktu a absenci studu z pocitu vlastní důležitosti konstatuji, že ten člověk nic nepochopil.

To víno si přece na nic nehraje. Do celého světa dává upřímně najevo, že je mladé, hravé a chce toliko osvěžit a potěšit. Vymysleli ho obchodníci ruku v ruce s vinaři, kteří se nemohli dočkat plodů nové úrody. Beaujolais nouveau jako první inicioval vinař Georges Duboeuf. Zviditelnil tak zvyk nedočkavosti - okusit první víno z poslední úrody, který se dlouho udržoval jen v místních hospůdkách. V roce 1951 se některá vína začala prodávat před patnáctým prosincem, ale až od roku 1967 začal Georges Duboeuf obchodovat výhradně s pravým Božolé Nouveau a stanovil datum prodeje na 15. listopadu. To však bylo příliš brzo po státním svátku 11.11. a navíc někdy toto datum nevhodně připadlo na víkend. A tak se od roku 1985 slaví svátek nového božolé na celém světě třetí čtvrtek v listopadu. Cílem pana Duboefa bylo prodávat ve velkém, to znamená exportovat. A to se mu podařilo. Nové božolé je druhým největším marketingovým tahem na světě. Po Vánocích, samozřejmě. Pan Duboef se určitě inspiroval v minulosti. Vždyť už ve středověku platilo, že není problém vyrobit, ale prodat. Tohle dobře věděli i holandští obchodníci, kteří před půl tisíciletím dali světu komerční vinnou pálenku. Slovo marketing sice ještě nikdo neznal, to ale neznamená, že by neexistoval. Hlavní zbraní Holanďanů byla levná doprava. Díky svému loďstvu o síle 16 tisíc plavidel si zajistili nadvládu v obchodování s vínem u atlantického pobřeží a po řekách postupovali do francouzského vnitrozemí. Proto se už od středověku nacházela většina kvalitních vinic na březích řek. Ne, skutečně to nebylo kvůli blahodárným účinkům blízkosti vody a tudíž výjmečného mikroklimatu, ale kvůli levné dopravě a tudíž možnosti uplatnit zboží na trhu. Holanďané skupovali i průměrná vína, se kterými se do té doby obchodovalo jen místně, a vyráběli z něj pálenku. Ta totiž zabrala mnohem méně místa než víno. Přepravilo se tak zboží vyšší hodnoty a menšího objemu. A vinný destilát, do té doby jen výsada lékárníků, se rázem stal obchodní komoditou. No, nebyl tento proces snad to předchůdcem dnešní digitalizae? Ale zpět k božolé. Řeky nahradila levná letecká doprava a nové víno ovládlo světový trh. Dokonce i ten japonský. Letadla naložená lahvemi musejí přistát už ve středu odpoledne, aby se Japonci mohli radovat už od čtvrteční půlnoci. Ano, radovat. Víno je přece denní nápoj. Nehrajme si na  znalce, když si chceme dát jen sklenku na osvěžení. A neodsuzujme obchodníky, že pro nás vymýšlejí stále nové a nové fígle. Jen si vzpomeňme na dobu socialismu, kdy byl marketing buržoazní přežitek a namísto reklamy na nás mával z televize pan vajíčko. Jak rádi a vědomě bychom tehdy nějakým fíglům podlehli! Proto mi nevadí, že je nové božolé na můj vkus poněkud kyselejší a po všech stránkách lacinější. Ale abych se ještě vrátil k tomu známému pánovi, o kterém byla řeč na začátku: Nedávno vešel do politiky „celý v bílém“ za pomyslných fanfár plných nadějí, aby po několika měsících shledal, že si svůj oblek značně pobryndal. Čtenáři iDnes mu dali za jeho práci pro veřejnost čtyřku  ale určitě to nebylo kvůli tomu, že nedbá na svůj oděv. Přesto mi onehdá jeden můj přítel sommeliér pošeptal, že ho letos pozval na slavnost nového božolé. V očích měl omluvný výraz, ale já ho chápu. Některé druhy marketingu jsou založeny na známém obličeji. Například sportovní. Jenže tohle je marketing politický. Což není nic jiného než alternativní pojmenování pro korupci. Podezření z ní by se náš člověk vyhnul, kdyby opět poplival zboží, které vlastně přišel propagovat. Ale on to vlastně už pár měsíců dělá tím, že je ve funkci ministra….

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Autor: Martin Severa | čtvrtek 21.10.2010 9:15 | karma článku: 11,93 | přečteno: 1850x
  • Další články autora

Martin Severa

Víno prodávané v supermarketu obsahuje mléko

Víno je živý organismus. Obsahuje několik stovek různých druhů látek, většinou ve stopovém množství, které neustále bojují mezi sebou a rvou se i o trochu toho kyslíku, který v lahvi zbyl. V aroma pak cítíme látky, které ve víně nejsou, přesto je víno umí velice přesvědčivě napodobit: citrusy, fialky, lesní ovoce, kopřivy atd. V chuti pak nalézáme hořkou čokoládu, sušené švestky, ostružiny či višně. A ochutnáme-li po roce stejnou šarži, víno nikdy není stejné. Mění se. Někdy zvítězí sušené švestky nad lesním ovocem, někdy se objeví zcela jiné aroma a jiná chuť – výsledek toť boje mezi konkurenty. Jedna z látek, která ve víně nikdy nevznikne je mléko. A přesto se na jedné lahvi tuto informaci dočtete. Zakoupil jsem ji v prodejně Tesco v Dolních Břežanech. Chablis, dovoz z Francie (jak jinak). Jednoduché víno, které si na nic nehraje, příjemné denní pití. A asi také hodně zdravé, ovšem nikoli kvůli vitamínům či taninům. Na zadní pomocné etiketě pro české spotřebitele je napsáno: obsahuje siřičitany a mléko. To první slovo je v pořádku, to druhé práce diletanta. Aniž bych něco vysvětloval, uchýlím se k prosté citaci: „Jablečno-mléčné kvašení je biochemický proces, při kterém se mění kyselina jablečná na kyselinu mléčnou a oxid uhličitý.“ Nutno dodat, že tento proces může, ale nemusí ve víně nastat – vše záleží na vinaři. Marně jsem tuto větu citoval osobě mně blízké, vína neznalé. „Já prostě víno s mlékem pít nebudu,“ zněla odpověď. Zaklínadlo „psali to přece v novinách“ pořád platí. Jediné, co mne může těšit, že dovozce Neubauer a syn, který na svých stránkách tvrdí, že chce být mezi nejlepšími co do výběru vín, spolehlivosti a servisu, si alespoň trochu nařezal větev, na které sedí. Neboť právě on je za takovou informaci zodpovědný. A potravinářská inspekce? Ta má dost starostí s falešnými lhůtami spotřeby, salámy bez masa či jogurty „bez tuku se zvýšeným obsahem vitaminu A“. Dodatek: Obchodníci brutálně hřeší na to, že českému národu je úplně jedno, co jí a pije, hlavně když to moc nestojí. Jídlo je primárně na to, aby se jím zacpal žaludek a víno na to, aby se motala hlava. To, že by mohlo vkládání uhynulých živočichů do dutiny ústní či polknutí ušlechtilé tekutiny zvyšovat kvalitu života, nás ještě nenapadlo. Jistěže, šetříme všichni. Jenže potraviny nám projdou celým tělem. Tak se k nim chovejme s úctou. Martin Severa

20.2.2012 v 21:27 | Karma: 5,55 | Přečteno: 1517x | Diskuse| Ostatní

Martin Severa

Pryč s českým Merlotem, ať žije Vavřinec a vlašský salát se dvěma r

Můj dědeček byl ročník 1897 a svou pubertu strávil v zákopech na frontě. Můj otec 1927 a pubertoval za okupace. Moje puberta pak přišla se vstupem Varšavských vojsk, což byla docela „výhoda“, protože jsme byli na jedné názorové lodi s rodiči a nadávali na Rusáky. Když jsme je porazili v hokeji, vzájemně jsme se objímali a na pubertální odpor nebyl čas. Ani v následné normalizaci. Čímž ovšem nechci popírat obsah filmu Občanský průkaz, kde nespoutanému řádění hormonů nezabránil ani tatínek hrdina. No, lepší generační posloupnost byste si nemohli přát...

8.1.2012 v 22:59 | Karma: 15,70 | Přečteno: 972x | Diskuse| Ostatní

Martin Severa

Voda pro psa a světová česká kuchyně.

První restauratér, který si dal jako moto svého byznysplánu „Pro zákazníka všechno“, byl Caesar Ritz. Shodou okolností jsem nedávno navštívil jeho rodnou vísku Niederwald ve švýcarském kantonu Walis, tak si to pamatuju. A vy si možná pamatujete na obdobný slogan, se kterým přišli za socialismu naši soudruzi. Náš zákazník náš pán. Jenže křičet do světa nějaké heslo nestačí. Navíc, u nás to tehdy bylo dosti složité, protože v červenci se namísto sezónní zeleniny podávala čalamáda, a co se neprodalo v pátek, z toho se v pondělí udělal český karbanátek.

5.1.2012 v 20:43 | Karma: 19,35 | Přečteno: 1020x | Diskuse| Ostatní

Martin Severa

Svobodu medvědům

Existuje typ vína, pro které se nadchnete v místě. Když ho přivezete domů, bezradně sedíte nad otevřenou lahví a po odchodu hostů, kteří si raději řeknou o kávu, ho vylejete do záchodu. Pro mnohé je takovým příkladem řecká retsina či jiné nápoje, například aperitiv uzo nebo francouzský pastis. Mluvím tady o chuťových zvyklostech nikoli o nekvalitních nápojích. V domorodém kraji mají tradici a nám nechutnají, protože jsou jiná. Jiný je ale i svět, který je obklopuje. A když se vydáváme do neznámých krajů, chceme ten svět přece poznat, odnést si zážitky a podělit se o ně se svými přáteli. Většinou se tak děje prostřednictvím fotografií. Já to zkouším s vínem. Když se napiju, vybaví se mi vůně toho kraje a ve svém vnitřním světě si díky chemickým procesům prožiju hezké chvíle intenzivněji než při pohledu na nevonící fotografii. A vůbec mi nevadí, když mým hostům víno z onoho kraje nechutná. Oni tam nebyli.

4.1.2012 v 23:01 | Karma: 9,26 | Přečteno: 789x | Diskuse| Ostatní

Martin Severa

Mýtus jménem Moravské sudové

10.dubna 1663 seděl třicetiletý anglický prozaik Samuel Pepys v krčmě Royal Oak Tavern v centru Londýna a popíjel jako už tolikrát víno. Do svého deníčku si tehdy poznamenal: „Pil jsem francouzské víno zvané Ho Bryan, které mělo tak jedinečnou chuť, že jsem se s podobnou nikdy nesetkal.“ Ano, pan Pepys pil víno z dnes proslulého Chateau Haut Brion a byl první člověk, který označil víno z Bordeaux jménem usedlosti, kde bylo vyrobeno. Chateau Haut Brion je tak dodnes prototypem vína typu Chateau.

5.4.2011 v 10:06 | Karma: 16,08 | Přečteno: 1394x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí

26. dubna 2024  12:04

Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...

Pokleknete a budete prosit. Generál slíbil zničit NATO do roku 2030

24. dubna 2024  21:21

Velitel čečenských sil bojujících na Ukrajině a věrný obdivovatel ruského prezidenta Vladimira...

Počkej na mě! Vyprovodil tátu do války, jeho fotka otevírala peněženky

1. května 2024

Seriál Jeho rozzářená tvář bývala za druhé světové války vystavena v každé třídě a kanadským žáčkům...

Bijec migrantů živoří. Salvini zamrzl v minulosti, spásu hledá v bájném mostu

1. května 2024

Premium Někdejší hvězda italské krajní pravice Matteo Salvini politicky živoří. Jeho strana Liga před...

Strach z problémového nájmu? Majitelé bytů mají získat garanci za nájemníky

1. května 2024

Premium Stát chce motivovat majitele nemovitostí k poskytování bydlení i rizikovým nájemcům. Pronajímatelé...

Dvacet let v Unii řečí čísel. Češi dominují v kaprech, letí také Erasmus

1. května 2024

Dvě dekády po vstupu do Evropské unie je co se týče peněz Česko více než bilion korun v plusu. Z...

10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?
10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?

V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...

  • Počet článků 18
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1434x
Narodil jsem se vinařském kraji a dodnes tam bydlím. Víno jsme poznal i z pohledu francouzského konzumenta, když jsem před časem učil na lyceu v jihofrancouzském Nimes. Ten o něm ví mnohem víc než to, že se po něm točí hlava. Vždyť víno je tam součástí tělesné kultury. Chci, aby tomu tak bylo i u nás. Aby český spotřebitel už nebyl obětí marketingových hrátek obchodníků. Aby pochopil, že víno není to samé jako nápoj vinného typu.

Seznam rubrik