Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Pražské jaro díl prvý- orchestrální

   Napadlo mě nejjednodušší dělení na orchestrální a komorní produkce. A slibuji, že příští rok vydám eseje do týdne po festivalu.

    14. května jdu do Smetanovy síně Obecního domu (říkám stále Repre, neb to mám od dědy a babičky) vzdát poctu státu Izrael, neb se slaví 70. výročí jeho založení, o něž jsme se k mé hrdosti také zasloužili a jsme proto velmi váženi. Ruská houslová a violová hvězda Julian Rachlin je letos rezidenčním umělcem a vystoupí v oblíbeném a skvěle napsaném Mendelssohnově Koncertu pro housle a orchestr e moll. Hraje FOK a zahájí pozoruhodnou a naléhavou skladbou Arnolda Schönberga Ten, který přežil Varšavu, kde vystupuje vypravěč a mužský sbor a člověk se nemůže ubránit vzpomínce na to, co se s Varšavou za války stalo ve dvou povstáních, nejprve Židů a o rok později Poláků. Po tragické připomínce přichází onen houslový koncert, po němž Julian ještě přidá něco ze 20. století dle mého odhadu.

  Druhou polovinu programu vyplní letošní stoletý jubilant Leonard Bernstein, jenž mi byl vždy velmi sympatický a vždy si ho budu vážit. Hraje se jeho Symfonie č. 3 „Kaddish“ pro orchestr, smíšený sbor (PFS), chlapecký sbor (Pueri gaudentes), recitátora (světová hvězda Adam Plachetka) a sólový soprán (brněnská hvězda Pavla Vykopalová). Kdo by čekal smutné ponoření se do modlitby za mrtvé, dopustil by se omylu. Text je všechno jiné, jen ne žalozpěvem. Je oslavou díla Hospodinova a dle sympatického židovského zvyku obsahuje řadu skutečně výživných dialogů, neb se tu diskutuje a vyjednává. Jaký rozdíl od křesťanů. Dokonce je tu obrácena pozice a Bůh je chválen za to, že je s člověkem svázán. Dokonale to vyjadřuje závěr, kde vypravěč v Bohu takto hovoří: „Můj Obraze, mé já! Ty a já přece jedno jsme, spolu trpíme, spolu existujeme, a věčně budeme jeden druhého znova tvořit. Jeden druhého znova tvořit, znova tvořit. Trpět a jeden druhého znova tvořit.“ Nevím, co by na to řekli ortodoxní rabíni, ale mně se to moc líbilo a mám Leonarda ještě raději, těše na ČTartu na šedesát let starý seriál jeho osvětových koncertů.

      17. května soubory z absolutní světové špičky, britští Monteverdi Choir a English Baroque Soloists v čele se zakladatelem Sirem Johnem Eliotem Gardinerem a jejich parádní čísla z Bachovy tvorby.

    Bohužel sedíme vpravo a výhled na část orchestru nám zakrývá velký varhanní pozitiv. Avšak naštěstí je vidět na dirigenta z profilu a na hezoučkou hobojistku jménem Rachel Baldock s lehce nazrzlými hnědými vlasy. Na té mohu oči nechat a ještě k tomu skvěle hraje. Úvodem ohlašují přesunutí dvou skladeb a jako první budou hrát původně v programu uvedenou druhou Wachet! Betet! Betet! Wachet!, BWV 70. Mají krásný, bohatý a sytý zvuk smyčců a sborový zpěv má nesmírně příjemné barvy.a je velmi důrazný. Jaký rozdíl oproti Velkému C, kde mi občas připadá zvuk Collegia vocale 1704 málo průrazný a zřetelný včetně srozumitelnosti. Jako druhá se hraje Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen, BWV 12, kde si užíváme hoboje v úvodní sinfonii. Sbor se umí nádherně ztišit a uvolnit tak cestu dalšímu zpěvákovi. Objevují se okénka s expozé houslí a hoboj ve mně budí nadšení.

   Po přestávce se dává Jesus schläft, was soll ich hoffen? BWV 81 s pokračováním barevné malby smyčců. Zde se nachází známý chorál „Unter deinen Schirmen“, který se často cituje samostatně. Program uzavírá slavné Wachet auf, ruft uns die Stimme. Po mnoha vstupech houslí, mnohdy upomínajících na „Erbarme dich“ dojdeme ke známému tenorovému chorálu, který se zpívá o Vánocích: „Zion hört die Wächter singen,…“ Pomalu k závěru za skvělých expozé hoboje a nádherného souznění basu a sopránu, kdy oba sólisté koukají po hobojistce. V úplném závěru se zpívá: „Proto se radujme, eja, ej, věčně v sladkém jásotu.“ To právě dělám a s fotografkou Petrou si říkáme, kdo nám z tohoto souboru a Velkého C připadá lepší. Je jasné, že odpověď asi neexistuje.

      19. května SOČR v Repre. Bude se hrát pozoruhodný program s díly dvou českých soudobých skladatelů. Elegantní a sympatický Marko Ivanovič, s nímž se ještě setkám dvakrát na operách v Litomyšli před orchestrem Národního divadla Brno. Ku zpěvu dnes vybrána prvotřídní švédská mezzosopranistka Katarina Karnéus. Začne právě ona a zazpívá nám pět Wesendonck-Lieder a potvrdí, že má hlas skutečně velký. Pokračujeme Kabeláčovou symfonií č. 6, op. 44, „ Koncertantní“. Ta obsahuje rozměrný klarinetový part, který spolehlivě obstará Karel Dohnal. V prvé větě jen zpívá a vejde do orientálních dveří, jemně a nenápadně pokračuje ve druhé větě. Žestě vyniknou ve větě třetí.

Po přestávce nejprve potěšíme srdéčka Cyklem pěti písní Slovíčka našeho dirigenta. Napsal je pod silným dojmem poezie Dorothy Parker a dokonce od počátku si uměl představit, že je zazpívá Katarina. Zpívá je dokonale a mohly by se provádět častěji.

Na závěr si užijeme líbezné romantiky v Čajkovského předehře-fantazii Romeo a Julie, kde cítím předzvěst Prokofjeva. Od počátku se veselím z pohledné houslistky Andulky Veverkové vzadu na prvních houslích, z níž bohužel vidím jen její živé reakce v podobě pohybu pravého lokte a nohou a obracení se na sousedy. Zřejmě nemá sicflajš. Mám rád neposedné lidi v orchestru a když k tomu ještě vypadají jako Andulka….    

   20. května večer italský starohudební soubor Accademia Bizantina pod vedením Ottavia Dantoneho. Dnes předvedou výhradně italskou hudbu a potvrdí podstatný vliv Benátek na hudbu na přelomu 17. a 18. století. Možná se méně ví, že zásobárnou hudebníků byly čtyři místní sirotčince, kde byl uplatněn promyšlený program výchovy a výcviku, který sirotkům umožnil životní uplatnění a podněcoval skládání hudby. Viz též venezuelský La Sistema.

   Hrají se 3x Vivaldi, Galuppi, Albinoni, Marcello, Platti a Veneziano. U všeho jsou první housle Alessandra Tampieriho a nejvýše bych položil Galuppiho Concerto á 4 č. 1 g moll. Tady to je dokonce s nimi: https://www.youtube.com/watch?v=D8S0Zkn4zBs. Vynikající italský zážitek plný dobré nálady.

   27. května opět SOČR v Repre a méně hraná Dvořákova Svatební košile dle Erbenovy Kytice. Sólisty jsou slovenská sopranistka Eva Hornyáková, tenorista Richard Samek, basbarytonista Adam Plachetka a s taktovkou rakouský dirigent Christian Arming. Nebudu se příliš šířit a potvrdím, že Dvořák nám zanechal výtečné vokální dílo, jen ml trochu vadilo, že jsme sehnali lístky už jen do zadních řad doprostřed a musel jsem se proplétat přes lidi. Umínil jsem si, že je to naposled a vždy buď první řada, nebo příhodný kraj. Evě bych jen trochu vytkl horší srozumitelnost.

   28. května Jordi Savall se svými soubory Hesperion XXI a Capella Reial de Catalunya a jako obvykle mistrovsky sestaveným programem, tentokrát na téma Jeruzalém a jeho dějiny. Spoluautorem programu je Manuel Forcano.

   Pomocí hudby instrumentální i vokální cestujeme obdobími starověkým, křížových výprav, putnictví, arabsko-islámským, turecko-islámským a městem útočištěm až po kapitolu Pozemský mír, Jordi tu má plno hostů ze všech koutů Středozemí a sám hraje na rebab a viellu. Má tu také turecké tanečníky-derviše a zpěváky ve všech jazycích, kterými se ve městě kdy mluvilo.

   Člověk se musí hluboce zamyslet nad mísením kultur v tomto městě, jež nemá žádného srovnání. A také musí pery na svém klobouku zametat slepičince, klaněje se hluboce Jordimu za jeho invenci a příkladně tolerantní postoj k dnešnímu nejednoduchému světu. Program není přitažlivý krásou hudby (ne že by chyběla), nýbrž právě onou pestrostí a nápaditostí témat. Nejde tu v žádném případě o nějakou rekonstrukci staré hudby a autentický přednes, ale jen a jedině o myšlenkově bohatý obsah. Jako kdyby hudbou i postoji říkal spolu se zvířaty, Mauglího přáteli, v indické džungli: „Jsme jedné krve, ty i já.“

   Nejsilnější dojem musel na každého udělat záznam zpěvu Hymnus za oběti Osvětimi zpívaný v roce 1950 Shlomo Katzem. Temný sál a svíčky. Nevzpomínám si, že bych kdy slyšel hudbu tak plnou smutku a tragiky. Zde prosím:   https://www.youtube.com/watch?v=13lS-qjEyWU..

      2. června Janáčkova filharmonie Ostrava v Repre a spolu s ní sopranistka Lucie Silkenová. Zahajujeme Martinů Rytinami. Jsou zdrženlivé, jemné, zkoumavé a skýtají nepřetržitý proud nápaditosti. Typický vynalézavý Martinů. Poté přichází dnešní hlavní číslo Sinfonietta č. 4, „Pax hominibus“ pro strunné, klávesové a bicí nástroje, sopránové sólo a recitátora (Norbert Lichý) Klementa Slavického napsaná ke 40. výročí OSN. Jde o dílo, z něhož cítit naléhavost výzvy, již podtrhují bicí a viola s 1. houslemi. Lucie zpívá beze slov a zní to prosebně. Stojí však vzadu, takže na ni ke své lítosti málo vidím.

   Po přestávce jde příjemná Sukova Symfonie E dur, op 14. Pochvala 25 letému skladateli.

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Richard Mandelík | pátek 20.7.2018 11:00 | karma článku: 4,22 | přečteno: 144x
  • Další články autora

Richard Mandelík

FOK na jaře 2024

Na jaře navštíveny čtyři koncerty jako již obvykle převážně komorní, nebo úsporně orechestrální, popřípadě se špičkovým sólistou.

25.5.2024 v 11:10 | Karma: 0 | Přečteno: 28x | Diskuse| Kultura

Richard Mandelík

SOČR na jaře 2024

Eviduji pouze dva koncerty. Ten první zvaný Mozart a Salieri aneb sólisté SOČRu byl v rozhlasu ve Studiu 1 a ten druhý dle ústřední skladby Griegův klavírní koncert v Rudolfinu.

9.5.2024 v 7:00 | Karma: 0 | Přečteno: 32x | Diskuse| Kultura

Richard Mandelík

Atrium na jaře 2024

V Atriu na jaře 2024 jsem byl pětkrát, z toho dvakrát na domácky pojatých koncertech typu Vážný zájem.

7.5.2024 v 7:00 | Karma: 0 | Přečteno: 34x | Diskuse| Kultura

Richard Mandelík

Café Créme na jaře 2024

Navštíveny všechny čtyři jarní koncerty s radostí a duší potěšenou až na ten poslední, kde zvedám hlas kritický.

26.4.2024 v 7:00 | Karma: 4,74 | Přečteno: 57x | Diskuse| Kultura

Richard Mandelík

Jeden podařený slavnostní koncert k roku české hudby

Koncert až na dvě zajímavé výjimky vokální a celý věnovaný památce české skladatelky Slávy Vorlové (1894—1973)), tudíž dnes užito jen její hudby a občas i textů.

25.3.2024 v 7:00 | Karma: 8,60 | Přečteno: 162x | Diskuse| Kultura
  • Nejčtenější

Královna fetiše rozdráždila Ameriku. Její fotografce se klaní i feministky

22. května 2024

Seriál „Nejkrásnější fotografka“ či „nejlepší pin-up fotografka na světě“. Taková čestná přízviska si...

„Krok ke třetí světové.“ Ukrajinci zasáhli klíčovou ruskou radarovou stanici

25. května 2024  12:55

Ukrajinská armáda zřejmě tento týden zasáhla významnou ruskou radarovou stanici, která je součástí...

Turek: Z Nerudové mi bývá špatně, o hlasy komoušů a progresivistů nestojím

24. května 2024

Bývalý automobilový závodník a lídr Přísahy s Motoristy Filip Turek patří mezi černé koně...

Česko explodovalo zlatou hokejovou radostí, fanoušci v Praze kolabovali

26. května 2024  11:40,  aktualizováno  23:29

Česko v neděli zažilo hokejový svátek. Fanoušci vyrazili sledovat finále mistrovství světa na...

Pavel se zranil na motorce. V nemocnici na pozorování zůstane několik dní

23. května 2024  20:03,  aktualizováno  22:32

Prezident Petr Pavel se zranil při jízdě na motorce. Zranění nejsou vážná, ale vyžádají si...

Na letišti v Amsterdamu zemřel člověk, ocitnul se v běžícím motoru letadla

29. května 2024  18:24

Na letišti Schiphol v Amsterdamu ve středu odpoledne zemřel člověk poté, co se ocitnul v běžícím...

Boje v Gaze mohou trvat do Vánoc, o poválečné podobě pásma se stále jedná

29. května 2024  18:20

Válka v Pásmu Gazy potrvá zřejmě ještě dalších sedm měsíců. Ve středu to uvedl izraelský poradce...

Řekli mi, že nepochodím. Téměř všichni soudní úředníci stávkovali za lepší mzdy

29. května 2024  6:25,  aktualizováno  18:15

Asi devadesát pět procent soudních úředníků vstoupilo ve středu podle justičních odborů do...

New York ovládla Manhattanhenge. Název nebeské show se inspiroval Stonehenge

29. května 2024  17:28

Dvakrát do roka se obyvatelům a návštěvníkům amerického New Yorku naskytne úkaz známý jako...

Rozdáváme mléčnou výživu ZDARMA
Rozdáváme mléčnou výživu ZDARMA

Už jste slyšeli o nové pokračovací mléčné výživě BEBA SUPREMEpro 2 určené dětem od ukončeného 6. měsíce? Nyní můžete tuto nejdokonalejší recepturu...

  • Počet článků 743
  • Celková karma 3,03
  • Průměrná čtenost 236x
Píšu převážně o svých kulturních zážitcích blízkým, přátelům a známým. Proč to nezveřejnit na blogu? Možná někoho potěším a možná někdo potěší mě. Pokud jde o politiku, uložil jsem si, že o ní budu mlčet, pokud se mě věc nějak silně nedotkne.